Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 01, 2007

  1. Nytårsforsætter

  2. Bacon og kylling (uden skin) øger risiko for blærekræft

  3. Mail: Spørgsmål om fedt

  4. Medicin mod halsbrand er skidt for knoglerne

  5. Læsertip


Kære læser

Godt nytår!

Her i huset har vi mange spændende planer for 2007, som du nok vil høre mere om senere på året. Vi ønsker bl.a. at udgive flere interessante bøger, som kan inspirere og motivere andre til at gennemføre forbedringer i kost, livsstil og levevilkår.

Hvis du er forfatter – eller kunne tænke dig at blive det – og har et manuskript (eller en idé), der evt. kan blive til en god bog - hører jeg gerne fra dig.

Læs mere:
http://www.nomedica.dk/forfatter.htm

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


1) Nytårsforsætter

”Det er ikke vinden, der styrer din sejlads, men hvordan du sætter dine sejl"
–– Kinesisk ordsprog

Det nye år er begyndt, og mange givet sig selv løfter og mål for det nye år.

Et nytårsforsæt defineres som ”et løfte der afgives nytårsaften og gælder for det nye år”. Men – som du nok tidligere har oplevet – er det sjældent let at holde disse løfter.

Uanset hvad dine nytårsforsætter er, er det en god idé at tage ved lære af de mennesker, som er gode til at nå deres mål.

Hvorfor har nogle overvægtige succes med at nå deres idealvægt, mens andre tilsyneladende kæmper en håbløs kamp?

Hvorfor er nogle mennesker i stand til at tjene alle de penge, de har brug for, mens andre konstant kæmper for at holde kreditorerne på afstand?

Hvorfor er nogle mennesker i stand til at nå det meste af det, de sætter sig for, mens andre har store problemer med bare at holde hovedet oven vande?

Er det skæbnen, stjernerne, omgangskredsen, manden, konen, chefen, ungerne, forældrene, uddannelsen, heldet/uheldet ... eller noget andet, uden for os selv, der bestemmer hvordan livet former sig?

Vi kan med rette spørge, hvorfor nogle mennesker tilsyneladende kan sætte sig et mål, og så faktisk nå det, når mange andre knokler for bare at få dagligdagen til at hænge nogenlunde sammen.

"Succes er bare held. Spørg blot enhver, der har fiasko".
–– Earl Wilson

Når mennesker, der klarer sig godt, bliver spurgt om grunden til deres succes, vil de næsten alle sige, at de er kommet så langt ved at have klare mål, som de konsekvent og planmæssigt arbejdede på at nå.

I de 30 år+, jeg har rådgivet mennesker med vægtproblemer, skavanker og sygdomme i at ændre deres kostvaner, livsstil eller levevilkår, er det blevet mere og mere tydeligt, at mennesker som er gode til at nå deres mål, tænker og handler anderledes end dem, som tilsyneladende er ude af stand til at få livet til at forme sig, som de ønsker.

Der er i hvert fald tre ting, der adskiller de mennesker, som er i stand til at nå deres mål, fra dem som har store problemer med at ændre ret meget i deres liv:

  1. De har en klar målsætning. De ved, hvad de vil

  2. De udtænker løsninger og arbejder konsekvent og planmæssigt mod at nå deres mål

  3. De er positive. De ser problemer som opgaver eller udfordringer. De tager ved lære af deres fejl, tilbageslag og fiaskoer, så de efterfølgende bliver bedre og bedre rustet til at nå deres mål

Det lyder banalt, men den største og vigtigste årsag til, at disse mennesker når det, de sætter sig for, er netop, at de har sat sig det for!

Og de bruger tid på at lægge en strategi for, hvordan de vil nå deres mål.

”Når forandringens vinde blæser er der nogen, der bygger læskure, og andre der bygger vindmøller”.
–– Kinesisk ordsprog

Omvendt har mennesker uden klar målsætning, som ikke arbejder planmæssigt, eller som egentlig ikke tror på, at det vil lykkes, kun en spinkel chance for at nå deres mål.

Mange har kun vage idéer om, hvad de egentlig vil med deres liv.

Mennesker som ikke er tilfredse med livet, eller føler meget går dem imod, håber måske på bedre tider, eller at noget godt pludselig vil ske af sig selv.

Alt for sjældent sætter de sig klare mål og planlægger, hvordan de vil nå det, de ønsker.

"Succes kommer ikke til dig ... du går til den."
–– Marva Collins, underviser

Støtte og opbakning

Det er velkendt, at det er meget lettere at ændre vaner, når vi er omgivet af familie og venner, der giver os fuld forståelse og opbakning.

Forklar din familie og venner, hvad du er i gang med. Forklar hvor vigtigt det er, at de støtter dig – især i kritiske perioder, hvor du måske ikke er helt så motiveret.

Vil du ændre noget vigtigt i dit liv, kan du også – i det mindste i en periode - blive nødt til at undgå mennesker, som direkte modarbejder dig eller dine bestræbelser. Kan du ikke få dem til at ændre holdning, må du gøre op med dig selv, hvad der er vigtigst.

Hold dig langt væk fra negative mennesker, som bevidst forsøger at sabotere dine mål. Omgiv dig med mennesker, der er positive overfor dig og dine drømme. Vær selv positiv overfor andre mennesker og deres mål i livet.

"Grunden til at de fleste mennesker aldrig når deres mål er, at de ikke definerer dem, eller seriøst betragter dem som troværdige eller opnåelige. Vindere kan fortælle dig, hvor de er på vej hen, hvad de planlægger at gøre undervejs, og hvem der vil dele oplevelsen med dem."
–– Denis Watley

Genveje er ofte omveje

Vi vælger instinktivt den letteste udvej. Vi vælger den metode, der kræver færrest anstrengelser. Det gælder også vore valg af fødevarer, kostvaner og livsstil.

Fornuftige kostvaner kræver sædvanligvis ekstra planlægning, mere tid og mere energi. Det kræver sædvanligvis også, at du skal lære noget nyt.

Du bliver nødt til at overvinde din tilbøjelighed til at vælge de letteste måder at gøre tingene på, hvis du vil nyde udbyttet af en sund livsstil. I vores del af verden vil de "lette løsninger" nemlig ofte resultere i fremtidige problemer.

Det er f.eks. lettere (kræver mindre energi) at køre i bil eller bus frem for at gå eller cykle, men den moderne livsstil, med al for lidt fysisk aktivitet, medvirker både til sygdom og kortere levealder.

"Der er ingen genveje til nogen steder, det er værd at gå hen."
–– Beverly Sills, operasanger

Kom godt i gang

Det er lettere at gøre sine mål klare og præcise, hvis du skriver dem ned.

Et rigtig godt råd er derfor at "tænke på papir". Skriv og blive ved med at skrive, indtil du har formuleret et klart mål og en fornuftig og effektiv plan, som du er sikker på vil bringe dig til målet.

Uanset hvad dine nytårsforsætter er, handler de givetvis mest om at ændre vaner.

Har du svært ved at ændre dine vaner, er det ikke fordi du mangler en eller anden speciel egenskab, der er forbeholdt andre. Du skal lære noget om, hvordan man bedst ændrer vaner.

Læs mere om det her:
http://www.nomedica.dk/vaner.htm

"Der findes kun én succes: At leve livet på din egen måde."
–– Christopher Morley


2) Bacon og kylling (uden skin) øger risiko for blærekræft

Et nyt studie fra Harvard School of Public Health viser, at bacon og kylling uden skin er forbundet med øget risiko for blærekræft.

En dataanalyse af 47,422 mænd fra ”the Health Professionals Follow-Up Study” og 88,471 kvinder fra ”the Nurse’s Health Study” viste, at mennesker der spiser bacon mere end fem gange om ugen havde 51 % øget risiko for blærekræft, sammenlignet med dem som ikke spiste bacon. De mennesker som spiste kylling uden skin hver uge havde 52 % øget risiko for blærekræft sammenlignet med dem, der ikke spiste kylling.
(Kilde: American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 84, No. 5, 1177-1183, november 2006;PCRM Breaking Medical News 04-12-2006)
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/84/5/1177 


3) Mail: Spørgsmål om fedt

... og så lige et spørgsmål omkring FEDT i kosten...

I forbindelse med at jeg har lagt min kost om og har læst en masse materiale (også dine bøger) er jeg kommet i tvivl omkring indtagelse af fedt... Mange artikler, diætister osv. siger man SKAL spise fedt til hvert måltid - altså "tilsætte" fedt til sin mad. Spiser man f.eks. rugbrød med pålæg skal man tage lidt smør på eller spise avocado, oliven eller lign. - og dette gælder alle måltider. Om aftenen SKAL man så også stege i lidt olie - ikke tørstegning - eller komme oliedressing på salaten - eller simpelthen bare tilsætte noget fedt som også kunne være smør på flutes, indtage nødder osv.

MEN MEN MEN - det kan jeg simpelthen ikke forstå - jeg er godt klar over, at man helst skal have fedt til hvert måltid, fordi man så bedre optager og fordøjer maden og man får en bedre følelse af mæthed, sammenlignet med måltid helt uden fedt som f.eks. en salat, hvor man så let hurtigt efter føler sult ...

Men efter at have læst dine nyhedsbreve, bøger, tips osv... synes jeg bare ikke det ligefrem skulle være nødvendigt at "tilsætte" maden ekstra fedt ...

F.eks. siger du også bl.a. "Sørg for, at maden indeholder så lidt tilsat fedt og olie som muligt. Og undgå meget fedtrige fødevarer eller spis med måde" og synes at du generelt siger, at man ikke behøver tilsætte "ekstra" fedt som f.eks. eksemplet med, at man skal tage smør på brødet, selvom man normalt ikke gør det eller SKAL tilsætte olie osv... fordi kosten jo allerede indeholder fedt i sig selv - så derfor forstår jeg ikke alle de mange artikler jeg har læst, samt anbefalinger fra diætist om at skulle tilsætte EKSTRA. Jeg vil jo selv mene at der er fedt "nok" i både mælk, pålæg, ost osv., således at det ikke er nødvendigt ligefrem at "tilsætte" ekstra.

Kan du derfor ikke lige kommentere på dette, for nu er jeg jo kommet virkelig meget i tvivl, om jeg SKAL supplere min normale kost med nødder, oliven, avocado, olie osv. for at få "nok" fedt for at få optimalt ud af min mad og fordøjelse. Det skal så nok her lige siges, at jeg altid spiser produkter, som indeholder fedt - altså hvor der i maden i sig selv står anført et vist fedtindhold - og jeg spiser kød - er ikke vegetar eller noget og spiser både pålæg til frokost, fedtfattig leverpostej, ost, æg, rugbrød, drikker skummetmælk og den slags og alt sammen indeholder jo fedt - også skummetmælk selvom det er fedtfattigt.

Faktisk sagde en diætist til mig for nylig at jeg skulle droppe min skummemælk og erstatte den med letmælk for at få nok fedt, og helt ærligt - det er da noget fis - er det ikke? Jeg synes da tidligere at have læst, at man har bedst af - som voksen - at få så fedtfattig mælk som mulig, idet den fede mælk ikke giver os noget som helst gavnligt - tværtimod... synes netop at have læst at den slags fedt på ingen måde er godt for os, og at en skummetmælk giver os alt det gode vi skal bruge.

Og så lige til sidst - hvor meget fedt skal man have for at ha fået "nok" pr. måltid egentlig? Altså for at få den optimale sammensætning?

Mvh
Annette

Hej Annette

Det bedste er, at du få alle nødvendige næringsstoffer - herunder de essentielle fedtsyrer - gennem kosten.

Det er ret uheldigt, at mange diætister og læger stadig giver så dårlig vejledning om kosten, som de gør. Det ville gøre en utrolig forskel, hvis fx patienter på hospitalerne fik den rigtige vejledning af læger og diætister!

Der er ingen grund til at drikke letmælk i stedet for skummetmælk. Skummetmælk er bedre. (Der er heller ingen grund til at drikke skummetmælk, men det er en anden historie).

Angående fedt i maden er der fedt i AL sund mad. Lige fra salatblade til nødder!

Der er ingen grund til at tilsætte olie til maden. Det er bedst at lade være.

HVIS du tilsætter olie til maden (eller bruger lidt olie i dressing, til stegning, bagning o.l.) så brug rapsolie eller endnu bedre: Omega-3 Nutridan. Den indeholder omega-3, som en del mennesker får for lidt af (pga. usunde kostvaner, der indeholder for meget omega-6 fedtsyrer).

Læs evt. mere om omega-3 i nyhedsbrevet her (og de nyhedsbreve linket til der)
http://www.nomedica.dk/ugeskrift18_2006.htm

Du skal ikke have en bestemt mængde fedt (eller en bestemt mængde kulhydrat, protein, kostfibre, C-vitamin eller nogen som helst andet) i et måltid.

Spis blot sunde, uraffinerede fødevarer, så tæt på fødevarernes naturlige tilstand som muligt. Altså friske frugter, masser af råkost, dampkogte grøntsager, lidt nødder, bælgfrugter, brød af fuldkornsmel osv. Så få animalske fødevarer, som muligt.

Mere om sund kost:
http://www.nomedica.dk/sund_kost.htm 

På den måde får du alle de essentielle fedtsyrer, du har brug for, og på den bedste måde.

Med venlig hilsen
John Buhl


4) Medicin mod halsbrand er skidt for knoglerne

Langvarig brug af syreneutraliserende medicin mod halsbrand, der blokerer for mavens syreproduktion, øger samtidig risikoen for hoftebrud blandt voksne over 50 år.

En stor undersøgelse viser, at patienter, der får den slags medicin, har hele 44 % øger risiko for hoftebrud.

Grunden er, at medicinen hæmmer optagelsen af kalk.

http://www.cnn.com/2006/HEALTH/12/26/burn.bones.ap/index.html 


5) Læsertip

LÆKKER LINSEMOS (perfekt til at snyde en masse sundhed i børnene, og skifte den kedelige kartoffelmos ud)

(2 personer)

2 dl. røde splitlinser
2 dl. broccolibuketter
2 dl. gulerødder(i skiver)
Muskatnød, hvidløg, ingefær og evt. urter

Linserne koges 15 min. i 3-4 dl. grøntsagsbouillon (helst uden salt).
Væskemængden varierer lidt, der kan evt. tilsættes lidt mere eller tage låget af gryden, hvis der er for meget.
Imens dampes gulerødderne.
Broccolien skal have lidt mindre tid - ca. 7-10 min.

Når grøntsagerne er til at stikke i, kommes de i en blender og blendes til en jævn masse.
Linserne kommes også i blenderen (da de er lidt våde "glider" det lettere ellers kan der tilsættes lidt af det vand grøntsagerne blev dampet i.)
Til sidst smages mosen til med krydderier og hakket hvidløg.

Kan evt. serveres med vege-schnitzler, tofuburgere eller lækre Bratwurst-pølser fra helsekosten (vegetariske), eller hvad man nu selv ønsker.

Mvh. Maria


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.