Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 01, 2009


  1. Vaners magt (1)
  2. Middelhavskost plus nødder mindsker risiko for hjertesygdom
  3. Mail: Kosttilskud
  4. Mail: Hvorfor uoplagt efter vitaminer?
  5. Lidt af hvert

Kære læser

Det nye år er begyndt, og mange givet sig selv løfter og mål for det nye år -- såkaldte nytårsforsætter -- men, som du nok tidligere har oplevet, er det sjældent let at holde disse løfter.

I denne og de næste uger kan du læse nogle korte artikler om vaners magt, og hvad du kan gøre for at ændre dine vaner, og derved få det bedre eller have lettere ved at nå dine mål.

Jeg hører også gerne dine erfaringer og gode råd med at ændre vaner og/eller nå dine mål!

Godt nytår!

Med venlig hilsen
John Buhl


”Lev dit liv hver dag på samme måde, som du ville nå toppen af et bjerg. Et lejlighedsvis kig mod bjergtoppen fastholder målet i tankerne, men mange smukke scener kan blive set fra hvert nyt udsigtspunkt.”

-- Harold B. Melchart


1) Vaners magt (1)

De fleste af os har vaner som vi godt ved, vi burde ændre, uden det nogensinde bliver til ret meget.

Vi prøver måske endda mange gange, men opdager hurtigt, hvor svært det er at ændre indgroede vaner.

Når det gælder de dårlige vaner, er der et meget sigende kinesisk ordsprog:

”Vaner begynder som edderkoppespind og ender som lænker.”

Når du går i gang med at ændre dine kost- og levevaner, er du oppe imod svære odds, og det er besværet værd at forstå noget om, hvordan du bedst griber tingene an.

Lige fra din tidlige barndom, har du udviklet en lang række vaner, som får dig til at handle automatisk i langt de fleste situationer i din hverdag, uden du behøver at tænke over det. Skal vi tro på psykologerne er hele 95 % af alt, hvad du tænker, føler, gør og opnår, et resultat af dine vaner.

Eftersom det i stor udstrækning er dine vaner, der bestemmer, hvordan du tænker og handler det meste af tiden, er det nok også dine vaner, som i stor udstrækning afgør, hvilket liv du lever, hvor lykkelig du er, og hvor stor succes du har med de ting, du foretager dig.

  • Det er dine vaner, som afgør, hvordan du handler det meste af tiden
  • Hvordan du handler det meste af tiden former dit liv
  • Som tiden går, vil dine vaner — det du næsten ubevidst tænker og gør regelmæssigt — i stor udstrækning blive en del af din personlighed
  • Det er næsten udelukkende din personlighed og dine handlinger, der afgør, om du har succes eller fiasko med at nå de mål, du sætter dig.

Mennesker, der er sunde og friske, og som lever et langt og tilfredsstillende liv, har tilegnet sig sunde vaner, der gør det muligt.

Mennesker med succes er generelt mennesker, der har tilegnet sig vaner, som har gjort det lettere for dem at nå deres mål.

Læs mere om vaner, og hvordan du ændrer dem, i bogen Kunsten at ændre vaner

- - -

Indsendt gerne dine erfaringer og gode råd til, hvordan man kan få succes med at ændre vaner, og nå sine mål!


Verden på hovedet & Peaceful Warrior

To fascinerende film, der kan give inspiration og motivation til at leve det liv, du ønsker.

Læs mere her >>

Normalpris kr. 398,- Online tilbud kr. 348,-


2) Middelhavskost plus nødder mindsker risiko for hjertesygdom

En traditionel middelhavskost, der også inkluderer en sund daglig mængde nødder, kan hjælpe med at mindske forekomsten af en række risikofaktorer for hjertesygdom.

I et studie af 1224 mennesker opdagede forskerne, at de der fulgte en middelhavskost -- og især de deltagere der fulgte en middelhavskost med ekstra nødder -- havde lavere forekomst af Det Metaboliske Syndrom, der er en samling af risikofaktorer for hjertesygdom, diabetes og hjerneblødning, som inkluderer højt blodtryk, æbleformet overvægt, højt blodsukker og for højt kolesteroltal.

Læs evt. mere om Det Metaboliske Syndrom her

Deltagerne blev delt op i tre grupper:

1) Traditionel middelhavskost

2) Middelhavskost plus ca. 30 gram blandede nødder dagligt (en lille håndfuld)

3) En fedtfattig kost.

Der var ingen krav om, hvor meget deltagerne måtte spise eller hvor meget motion, de skulle dyrke.

Deltagerne var oppe i årene og havde alle øget risiko for hjertekarsygdomme (61 % af deltagerne havde Det Metaboliske Syndrom ved undersøgelsens start).

Forekomsten af Det Metaboliske Syndrom, blandt de deltagere der fulgte middelhavskosten tilsat ekstra nødder, faldt med næsten 14 % sammenlignet med ca. 7 % blandt de deltagere der fulgte en traditionel middelhavskost.

I den gruppe, der fulgte en fedtfattig diæt, faldt forekomsten af Det Metaboliske Syndrom kun med 2 %.

Resultatet af undersøgelsen tyder på, at middelhavskosten kan hjælpe med at kontrollere Det Metaboliske Syndrom, endda uden vægttab eller motion.

Undersøgelsen tyder også stærkt på, at vi med fordel kan bruge nødder som kilde til essentielle fedtsyrer.

Begge grupper i studiet, der spiste en middelhavskost, øgede indtagelsen af olivenolie (ekstra jomfruolie), men selv om olivenolie i undersøgelser har vist gavnlig virkning på kredsløbet, påpeger forskerne, at nødder er ”hel mad” der også tilvejebringer andre næringsstoffer end sunde fedtstoffer -- inkl. kostfibre, kalium, calcium og magnesium. Valnødder indeholder fx også væsentlig mere af den sunde omega-3 fedtsyre end oliven gør. Disse næringsstoffer har vist sig at kunne mindske blodtryk, kolesterol og inflammation, og forbedre kroppens anvendelse af insulin (det hormon, der regulerer blodsukkeret).

Kilde: Archives of Internal Medicine. Vol. 168 No. 22, Dec 8/22, 2008
Effect of a Mediterranean Diet Supplemented With Nuts on Metabolic Syndrome Status

Kommentar:

En middelhavskost består typisk af store mængder grøntsager, bælgfrugter og frugt, samt et lavt indhold af kød og mættet fedt.

Når alt kommer til alt er rene olier, uanset hvor rige de er på essentielle fedtsyrer, et raffineret produkt, hvor mange vitaminer, mineraler og andet godt er fjernet. Det er derfor en god nyhed, at der kommer mere fokus på at bruge nødder som en god kilde til de essentielle fedtstoffer.


3) Mail: Kosttilskud

Jeg har et spørgsmål vedrørende Mannatech: Advanced Ambrotose, plantepolysaccharider kosttilskud og Mannatech Plus. Jeg tager dagligt disse to præparater, da jeg har forstået de er naturlige.

Men da det jo er en større videnskab hvad man skal og ikke skal tage af kosttilskud, vil jeg blive glad for at høre din mening.

Venlige hilsner
Gerd

Hej Gerd

De produkter, du nævner her, er ikke vitamin- og mineraltilskud, og kan ikke sammenlignes med vitamin- og mineraltilskud.

De indeholder naturlige ingredienser, men tvivlsomt om ret mange mennesker vil have brug for eller gavn af dem.

Den bedste og sundeste kilde til de stoffer, der findes i frugt og grønt, er naturligvis frugt og grønt.

Med venlig hilsen
John Buhl


4) Mail: Hvorfor uoplagt efter vitaminer?

Du er den der falder først for, i mit forsøg på at få en forklaring.

Jeg drikker en del vand, og tænkte at jeg har brug for at få tilført mineraler.

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst tog vitamin/mineral-tilskud -- det er rigtig mange år siden. Jeg er 52 år.

Jeg tog en tur i Matas for at se hvad de havde på hylderne.

Efter lang tids studering, faldt jeg over "Folkepillen", som viste sig, at have den samme mængde mineraler, som pillerne der kun indeholdt ét enkelt mineral.

Mit valg faldt på "Folkepillen", så skulle jeg være dækket ind. Samtidig købte jeg Ultra Omega 3.6.9 fra KAL.

Efter nogle dages indtag af pillerne, begyndte jeg at blive træt.

Jeg stoppede med indtagelsen af pillerne -- og vupti var jeg ikke så træt mere, og fik min normale energi tilbage.

Jeg spiser ret meget fisk - flere gange om ugen, så det kan da godt være at jeg er dækket ind med fiskeolie.

Kød spiser jeg ikke ret meget af, mest som pålæg.

Jeg syntes det er mærkeligt.

Har du en forklaring?

Med venlig hilsen
Berit

Hej Berit

Der er flere mulige forklaringer.

Folkepillen indeholder -- udover vitaminer og mineraler -- også en del ekstrakter af urter. Sådan set ekstrakter fra rimelig uskyldige urter, men derfor kan nogle mennesker sagtens reagere negativt på dem.

Det er muligt, at du vil have gavn af tilskud med vitaminer og mineraler, men vælg produkter, der kun indeholder vitaminer eller andre næringsstoffer (ikke urter).

Jeg er generelt set ikke vild med de vitamintilskud, der blander en række urter, ekstrakter o.l. sammen med vitaminer og mineraler. Det øger blot risikoen for negative reaktioner (bivirkninger).

Folkepillen indeholder fx også over dobbelt så meget kobber som anbefalet, og hvis vi antager, at du allerede får nok kobber er det usundt at få en dobbelt dosis oveni (og det kunne din krop evt. protestere imod). Det er bare eksempler ... men der er faktisk altid risiko for at tabletter indeholder noget, man ikke har brug for, og som i nogle tilfælde kan give en negativ reaktion. På samme måde er det også muligt at du ikke har brug for ekstra fedtsyrer, og det er din Omega 3-6-9 der driller. Du er jo allerede dækket ind med omega-3, eftersom du spiser meget fisk. Altså unødvendigt at tage tilskud med omega-3.

Prøv først at skift Folkepillen ud med noget andet (eller ingenting), og se om ikke det løser problemet. Hvis ikke, så prøv at udelade 3-6-9 og se, om det løser problemet.

Med venlig hilsen
John Buhl


5) Lidt af hvert

De ti mest 'yuppi' livsstilssygdomme - er du ramt?

Stadig flere danskere lider af nye former for sygdomme, som selv om de får en diagnose fra lægen, stadig ikke bliver anerkendt af den brede befolkning.
BT 28-12-2008

Medicinudgifter truer økonomien

Udgifterne til medicin vokser nu så voldsomt, at det udgør en reel trussel mod samfundsøkonomien. Fremskrivninger af medicinudgifterne viser, at der vil mangle mindst 5,6 milliarder kroner i 2015 i regeringens egen plan for de kommende års økonomi.
Jyllands-Posten 27-12-2008

Storforbrug af medicin blandt raske

Efter at sagkundskaben har sænket grænsen for det anbefalede kolesteroltal, er forbruget af kolesterolsænkende medicin siden 2003 steget med 233 procent. I alt 435.177 danskere spiser i dag de såkaldte statiner mod forhøjet kolesteroltal.
Politiken 1-1-2009

Kommentar:

Både højt kolesteroltal og medicin mod højt kolesterol udgør en risiko. Det er op til lægen at vurdere den enkelte patient, og hvad der er bedst, men det er vigtigt at både læger og patienter er klar over, at et forhøjet kolesteroltal som regel hurtigt kommer ned med de rette ændringer i kost- og livsstil.

Farlige piller vælter ind i landet

Handel med ulovlige piller på nettet giver kraftig stigning i beslaglæggelser i lufthavnene.
Politiken 1-1-2009


“Dit største aktiv er din evne til at lære. Din største resurse er din tid.”

-- Brian Tracy, forfatter


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.