Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 01, 2010


”Fejr enhver fremgang. Vent ikke på at blive perfekt.”

— Ann McGee Cooper


Nyt år — nye mål, nye vaner?

Denne artikel er mest et kort resume og en lettere omskrivning af tidligere artikler om emnet fra sidste år.

Læs evt. også sidste års artikler om emnet her:

Vaners magt. Uge 1, 2009

Er der en vej til succes? Uge 2, 2009

Genveje til sundhed. Uge 3, 2009

Forny dit liv på en måned. Uge 4, 2009

De fleste af os har vaner, som vi godt ved, vi burde ændre, uden det bliver til ret meget.

Vi prøver måske mange gange, men opdager hurtigt, hvor svært det er at ændre indgroede vaner.

Genveje giver ofte problemer

Der er mange meninger og mere eller mindre filosofiske tanker og teorier om, at tingene nok skal lykkes for os, bare vi tænker rigtigt, opfører os på en bestemt måde e.l. — og nogle mennesker er overbeviste om, at hvis blot de er positiv nok, vil de nærmest på mirakuløs vis nå eller få det, de ønsker.

Selv om dine tanker og holdninger spiller en afgørende rolle for hvor glad og lykkelig, du er, er det næsten kun dine handlinger, der afgør, om du når det, du sætter dig for.

Det er en del af vores natur, at vi kigger efter og helst vælger de letteste løsninger. I mange tilfælde er det da også det smarteste, men i vores moderne verden bliver vi let narret til at tro, at lette løsninger er gode. Vi kommer let galt af sted, hvis vi ikke tænker os om, når vi præsenteres for de lette løsninger.

Vi vil gerne tjene mange penge, uden at arbejde alt for meget. Og mange låner penge i banken som en hurtig genvej til at ”nyde livet” og få det, de ønsker.

Vi vil hellere lindre på vore smerter med en pille, end ændre de vaner, der kan være årsag.

Vi vil hellere tabe os hurtigt med den sidste nye kur eller pille, frem for at ændre de vaner, der har gjort os overvægtige.

Vi bruger stimulanser eller ”energigivende” urter som en genvej til mere energi.

Får vi ondt i sindet, får vi måske lægen til at udskrive lidt lykke i pilleform.

Vi følger trop, og gør som forventes af os, for der er nu engang det letteste — og måske opdager vi for sent, at det letteste og mest komfortable ofte betales med en høj pris.

Gamle indgroede vaner — uanset om de er gode for os eller ej — giver en vis form for tryghed.

Vi kender det, vi er vant til. Det er komfortabelt at leve, som vi altid har gjort. Det er trygt, at gøre som vi plejer.

Det er på alle måder fornuftigt at have sunde kostvaner, sunde søvnvaner, gode motionsvaner osv. — og mange gør da også meget for at leve sundt, men desværre er der også mange, der bilder sig selv ind, at de ikke har tid til at leve sundere, eller ikke har tid nok til at arrangere tingene, så de kan nå deres mål eller få det liv, de ønsker.

Samtidig har mange mennesker så travlt med en hel masse ting, som ikke siger dem ret meget, og som ikke er særlig vigtige.

Sæt tid af til det, der betyder mest

Du har nok lige så travlt som alle andre, og svært ved at afse den ekstra tid, det kan kræve at forme nye vaner.

Det tager tid, at dyrke ekstra motion eller indføre sundere kostvaner. Sover du for lidt, skal du finde tid til mere søvn osv.

Men hvad går din tid med?

Bruger du en væsentlig del af din tid på uvæsentlige ting, bruger du nok også en uvæsentlig del af din tid på væsentlige ting.

Hvis du ikke kan finde tid til at indføre de vaner, der vil hjælpe dig med at nå det, du inderst inde ønsker i dit liv, er det på tide at bruge lidt tid på at finde ud af, hvordan du egentlig bruger tiden.

Selv om de fleste af os tror, vi ikke har tid, og flittigt bruger det som en undskyldning, viser undersøgelser, at danskere i gennemsnit bruger over tre timer dagligt på at se fjernsyn.

Det er naturligvis helt i orden, men hvis du ikke har tid til at dyrke motion eller på anden måde indføre nye, sundere vaner, fordi fjernsynet er vigtigere, er det måske fordi, du har lidt for let ved at vælge det mest komfortable og hyggelige frem for det, der skal til, for at nå det, du sætter dig for.

Fire råd fra en professor i psykologi

Richard Wiseman, der er psykolog ved University of Hertfordshire, har i et studie, analyseret de faktorer og handlinger, der giver os størst chancer for at nå vores mål.

Her et resume af hans vigtigste fire punkter:

1) Del dit mål op i en række trin, hvor du fokuserer på at skabe delmål, der er konkrete, målbare, opnåelige, realistiske og tidsbaserede. Planlæg og nedskriv disse delmål, der langsomt men sikkert — trin for trin — vil tage dig til, hvor du ønsker at være. Noter dem i en dagbog og hold dig til planen.

2) Fortæl dine venner og familie om dine mål. Det øger frygten for fiasko og giver opbakning. Skriv fx dit nytårsforsæt på et stort ark papir, underskriv det, og placer det et fremtrædende sted i dit hus. Fortæl dine venner, familie og kolleger om din beslutning, og bed dem om at give dig nyttige puf i den rigtige retning. Hold ikke din beslutning for dig selv.

3) Mind jævnligt dig selv om de fordele, der er forbundet med at nå dine mål ved at skrive en liste over, hvordan livet bliver bedre, når du når dit mål.

4) Forvent at vende tilbage til dine gamle vaner fra tid til anden. Behandl enhver fiasko som et midlertidigt tilbagefald i stedet for en grund til helt at opgive. Nye vaner tager tid at lære, og en gang imellem vil du falde i.

Han skriver mere og flere tips på denne side (på engelsk)

Læs mere om at ændre vaner her

Er du overvægtig, og savner opbakning til at tabe dig, kan du få hjælp på www.slankeklub.dk (gratis medlemskab).


”Jeg har aldrig kendt en virkelig succesrig person, som ikke inderst inde forstod det slid, den disciplin, det kræver at vinde."
— Vince Lombardi, amerikansk fodboldtræner


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.