Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 01, 2011


  1. Mindre risiko for hjertesygdom når kød erstattes af andre proteinkilder
  2. Sunde knogler — også uden mælk
  3. Snydemedicin virker også når patienter ved, det er snyd
 

Viljen til at vinde er ikke nær så vigtig som viljen til at forberede at vinde.

—  Bobby Knight, basketball træner


1) Mindre risiko for hjertesygdom når kød erstattes af andre proteinkilder

I en ny undersøgelse fandt forskere fra Harvard School of Public Health (HSPH), at kvinder, der indtog større mængder af rødt kød (altså svinekød, oksekød og kød fra andre firbenede dyr), havde en større risiko for koronar hjertesygdom.

Forskerne fulgte 84.136 kvinder i alderen 30-55 år i the Brigham and Women’s Hospital-based Nurses’ Health Study over en periode på 26 år.

Når rødt kød blev erstattet af andre proteinrige fødevarer faldt risikoen for konorar hjertesygdom.

En portion nødder dagligt i stedet for en portion rødt kød var forbundet med en 30 % lavere risiko for koronar hjertesygdom, en portion fisk i stedet for rødt kød gav en 24 % lavere risiko, fjerkræ en 19 % lavere risiko og fedtfattige mejeriprodukter en 13 % lavere risiko (hvorimod fedtrige mælkeprodukter var forbundet med øget risiko for koronar hjertesygdom).

Forskerne regner med, at det samme gælder for mænd.

Kilde: Adam M. Bernstein, MD, ScD; Walter C. Willett, MD, DrPH m.fl.
Major Dietary Protein Sources and Risk of Coronary Heart Disease in Women
Circulation. 2010;122:876-883
Published online before print August 16, 2010, doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.109.915165

Kommentar:

Forskerne vurderede ikke virkningen af en portion bælgfrugter i stedet for rødt kød. Hvilket ville have været oplagt, eftersom bælgfrugter er meget proteinrige samtidig med, at de indeholder mange gavnlige kostfibre, vitaminer mv.

Undersøgelsen understreger vigtigheden af at undgå eller begrænse rødt kød som proteinkilde.

Undersøgelsen viser ikke, hvad der sker, hvis man erstatter rødt kød med mere grønt, eller fx med ingenting! De fleste indtager jo allerede for mange kalorier, så blot at skære kalorier væk fra kosten ved at udelade kødet eller en del af kødet er sandsynligvis den bedste løsning for de fleste.

Den bedste kost til at forebygge og endda helbrede hjerte-kar-sygdomme er en sund veganerkost.

Her er et radiointerview med Caldwell Esselstyn Jr MD om plantemad mod kræft og hjertesygdomme (på engelsk). I dette fascinerende 43-minutter interview beskriver Dr. Esselstyn, hvorfor en fornuftig veganerkost kan forebygge og endda ofte helbrede hjertesygdom. Læs evt. mere om ham og hans arbejde her.


2) Sunde knogler — også uden mælk

Stærke knogler er ikke kun et spørgsmål om nok kalk. Selv om kalk er det vigtigste mineral til at opbygge og bevare knoglerne er også en lang række andre næringsstoffer vigtige.

Fx er D-vitamin, magnesium og K-vitamin vigtige, og for meget A-vitamin har en negativ virkning.

Mælkeprodukter indeholder kun lidt D-vitamin, ingen K-vitamin og meget lidt magnesium. Se evt. tabellen i nyhedsbrevet uge 48

Noget af det værste for knoglernes sundhed er mangel på fysisk aktivitet, for lidt solskin og en kost med mange animalske og raffinerede fødevarer.

Efterhånden som vi bliver ældre får vi sværere ved at optage kalk, vi får måske også mindre sol på kroppen og mindre motion. Alt i alt en dårlig kombination for knoglerne.

Flere faktorer og vaner fremmer knogletab. Der gælder fx rygning, alkohol, sodavand, for meget salt, for meget sukker og fedt i kosten, for meget kød og andre animalske fødevarer, visse former for medicin og visse sygdomme.

Har du flere vaner, der potentielt set kan svække knoglerne ved at tære på den kalk knoglerne indeholder, vil ekstra kalk — fra mælkeprodukter eller kosttilskud — sandsynligvis være med til at sikre nok/mere kalk til knoglerne.

Langt den bedste løsning er naturligvis at sikre nok kalk og andre næringsstoffer fra sunde fødevarer (inkluderer ikke mælkeprodukter).

Nogle mennesker, der dropper mælken, begynder i stedet at drikke mere sodavand, sødet saft eller drikkevarer med alkohol, og det er (for de fleste mennesker) i hvert fald ikke sundere end en moderat indtagelse af mælk.

Fravælger du mælk (eller andre fødevarer eller fødevaregrupper) skal du blot sikre, at du får nok af alle næringsstoffer på anden vis. Du kan sagtens få nok kalk fra vegetabilske fødevarer og/eller evt. fra kosttilskud.

www.kalorietabel.dk kan du se hvor meget kalk de forskellige fødevarer indeholder, både i forhold til vægt og kalorieindhold.

Knoglevenlig livsstil:

  • Nok sol på kroppen. Tilskud af D-vitamin i vinterhalvåret.

  • Godt med motion

  • Masser af grønt og andre vegetabilske fødevarer. Mange rå fødevarer. Fuldkornprodukter.

  • Ingen eller minimal indtagelse af raffinerede føde- og drikkevarer som alkohol, sodavand, sukker, olie, hvidt brød.

  • Ingen eller kun få animalske fødevarer

  • Suppler´ kosten med kosttilskud ved mangeltilstande eller risiko for mangel (fx D-vitamin ved for lidt sol). Tag tilskud af kalk og D-vitamin, hvis du er over 60 år.


3) Snydemedicin virker også når patienter ved, det er snyd

Placebo virker altså snydepiller uden virksomme stoffer også selvom patienten ved, at det er snyd. Det viser en ny undersøgelse.

Det har været antaget, at placebo ikke virker, hvis patienten ved, det er en placebo, men det ser ikke ud til at være korrekt.

80 patienter med irritabel tyktarm deltog i en "mind-body"-undersøgelse, hvor de enten fik placebopiller eller ingen piller i tre uger.

Patienterne blev grundigt instrueret i, at pillerne ikke indeholdt aktive ingredienser, men kun indeholdt virkningsløse substanser. Forskerne havde endda fået påtrykt ”Placebo” på glassene.

Næsten 60 procent af patienter med irritabel tyktarm fik det bedre efter at have tage placebo to gange om dagen (som de altså vidste var placebo) sammenlignet med 35 procent af patienter, som ingen behandling fik.

Kilde: Kaptchuk TJ, Friedlander E, Kelley JM, Sanchez MN, Kokkotou E, et al. (2010)
Placebos without Deception: A Randomized Controlled Trial in Irritable Bowel Syndrome.
PLoS ONE 5(12): e15591. doi:10.1371/journal.pone.0015591

Kommentar:

Et studie med et besynderligt resultat, som måske kan forklares med, at mange føler en vis lindring ved blot at gøre et eller andet ved deres tilstand frem for ingenting.


Det første trin til at opnå de ting, du ønske fra livet, er dette: Bestem dig for, hvad du ønsker.

— Ben Stein


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.