Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 01, 2014


  1. Viljestyrke — hvordan får du nok?

 

Du må finde det sted inde i dig selv hvor intet er umuligt.

— Deepak Chopra


Viljestyrke — hvordan får du nok?

En del mennesker, der ønsker at ændre vaner eller gennemføre et projekt, men fejler, kan få den idé, at de mangler viljestyrke.

Det er dog sjældent, at det egentlige problem er manglende viljestyrke.

Problemet er snarere, at den viljestyrke, de har til rådighed, bliver brugt forkert.

Lad os tage et lille kig på, hvad viljestyrke er for en størrelse.

Du har givetvis oplevet, at der kan være stor forskel på, hvor meget viljestyrke, du har.

I nogle situationer og på nogle tidspunkter har du let eller rimelig let ved at gøre, hvad du mener er bedst for dig — og lade være med at gøre noget, der kan være skadeligt.

På andre tidspunkter og i andre situationer er det måske utrolig svært at modstå fristelser, og du kommer lettere til at gøre noget, du senere fortryder.

Roy F. Baumeister — en psykolog ved Florida State University — er medforfatter til bogen: “Willpower: Rediscovering the Greatest Human Strength”, hvori han fremlægger overbevisende dokumentation for, at viljestyrke er en begrænset ressource, som kan blive brugt op.

Hans og andres forskning har vist, at folk klarer sig relativt dårligt i test af selvkontrol, når de har været involveret i en tidligere tilsyneladende uafhængige opgave, der krævede selvkontrol. Fx når deltagere i en undersøgelse spise friskbagte chokoladekager, og andre deltagere blev bedt om at modstå fristelsen til at spise kagerne og i stedet spise radiser. Derefter fik de til opgave at løse umulige geometrigåder.

De deltagere, der spiste chokoladekagerne, arbejdede på gåderne i 20 minutter i gennemsnit. Men de deltagere, der først havde modstået fristende kager, gav op efter et gennemsnit på otte minutter.

Den slags studier viser, at når en vis portion viljestyrke først er blevet brugt på en opgave, er der mindre viljestyrke tilbage til andre opgaver.

En person kan have rimelig let ved at spise sundt om morgenen og først på dagen, men efter en dag med vanskelige beslutninger på arbejde — måske kombineret med lidt træthed efter en lang dag — bliver det pludselig betydeligt sværere at modstå fristelserne til at spise usundt.

Mange skal bruge en vis portion viljestyrke for at tage sig sammen til at arbejde, eller modstå lysten til at løbe skrigende væk, når chefen er urimelig.

Det kræver selvkontrol ikke at råbe højt, når ungerne er umulige.

Det kræver lidt viljestyrke at komme i gang med rengøringen eller andre pligter, hvis solen skinner og stranden kalder.

Det kræver lidt viljestyrke at styre økonomien, og lade være med at købe for meget af det, der frister.

I sin bog omtaler Roy F. Baumeister undersøgelser, der viser at efterhånden, som folk får udtømt deres viljestyrke, bliver de mere og mere tilbøjelige til at give efter for begær, som de ellers ville have modstået. Dette var tilfældet for alle slags ønsker: ønsket om at sove, spise, have sex, spille spil, bruge penge, at drikke alkohol, ryge cigaretter mv.

Vi kan konkludere, at du kan spare på din pulje af viljestyrke ved så vidt muligt at undgå situationer, hvor du behøver at udøve viljestyrke!

Baumeisters forsøg har også vist, at puljen af energi, vi bruger på selvkontrol, er den samme pulje vi bruger af, når vi træffer beslutninger.

Når vores viljestyrke er ved at være opbrugt kan det evt. få os til at tage forkerte beslutninger, eller måske få os til helt at undgå at træffe valg, når vi egentlig burde.

Det er faktisk sjældent afgørende, hvor meget viljestyrke, du har til rådighed. Det afgørende er, hvordan du bruger den viljestyrke, du har til rådighed.

Med andre ord ...

Brug din viljestyrke klogt, og du har nok!

Gør det lettere ved at lave om på dine omgivelser

I vores moderne verden er vi omgivet af fristelser fra alle sider, som til en vis grad bruger af vores viljestyrke dagen lang.

Du kan gøre det lettere for dig selv ved at fjerne de fristelser, som du forsøger at undgå, fra dine omgivelser.

Ved at bestemme eller tilrettelægge dine omgivelser, så de kræver mindst muligt af din viljestyrke, øger du dine odds for at klare eller nå det, du har sat dig for.

Det er fx meget lettere at overvinde trangen til at spise de fødevarer, du ønsker at undgå, når de ikke er i nærheden.

Er du konstant omgivet af fristelser, du skal modstå, risikerer du alligevel til sidst at overgive dig til dem eller bruge for meget af din viljestyrke på at modstå fristelserne.

Hvis du ønsker at ændre kostvaner vil følgende fx hjælpe:

  • Undgå så vidt muligt at bringe de fødevarer, du ønsker at undgå, ind i dit hjem — heller ikke slik, chokolade, chips eller liggende til ”uventede gæster”.
  • Sørg for, at du altid har rigelige mængder sunde fødevarer i huset. Altså frugt, grøntsager, bælgfrugter og andre sunde og uraffinerede fødevarer. Sørg for, at det sunde virker fristende, ved at købe den bedste kvalitet og den slags, du bedst kan lide. På den måde skal du bruge langt mindre viljestyrke for at vælge det sunde frem for det usunde.

Hvis du har sat dig for, at du vil til at dyrke mere motion eller blot bevæge dig mere i dagligdagen skal der mindre viljestyrke til jo lettere, du får lyst til at bevæge dig.

Du kan evt.:

  • Lade løbeskoene stå fremme.
  • Lave aftaler med andre om at dyrke motion eller fysisk aktivitet, så det er mere forpligtende og sværere at sige fra.
  • Lad motionscyklen stå foran fjernsynet, så du lettere kan bruge den, når du ser tv.
  • Find motionsformer, du holder af.

En ryger har fx meget lettere ved at holde op med at ryge, hvis han undgår at have cigaretter i huset og så vidt muligt undgår situationer og steder, som han tidligere forbandt med at ryge, og ved så vidt muligt at være sammen med ikke-rygere.

Når du kæmper med tingene. Når du skal bruge masser af viljestyrke for at undgå fristelser — eller at få gjort ting, som du egentlig ikke har lyst til — tager det hele tiden noget af din viljestyrke.

Det handler om, at du så vidt muligt tilrettelægger dit hjem og din dagligdag på en måde, som gør det lettere at gennemføre din plan.

Brug din daglige portion af viljestyrke klogt, og du får mere gennemført af det, du har sat dig for.

Du undgår at bruge for meget af din viljestyrke ved så vidt muligt at undgå situationer, hvor viljestyrke er nødvendig.

Når din viljestyrke er ved at være brugt op eller kører på lavt blus, tager det lidt tid, før der igen er "tanket op".

Fx er en afslappende gåtur, fornuftige kostvaner og en god nats søvn med til at genoplade batteriet, så du igen har langt lettere ved at udøve selvkontrol, fordi du igen har en større portion viljestyrke til din rådighed.

Du kan gøre meget andet for at øge din viljestyrke, og derved have lettere ved at ændre vaner eller nå det, du sætter dig for, men har du fået den idé, at du ikke kan klare noget, fordi du mangler viljestyrke, er det sandsynligvis helt forkert. Når du lærer, hvordan du bedst udnytter den viljestyrke, du har til rådighed, har du nok.


På ethvert givet tidspunkt, har du styrken til at sige: Dette er ikke, hvordan historien vil ende.

— Ukendt 


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.