Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 02, 2011


  1. Guide til naturlige løsninger på sygdomme og symptomer
  2. Kan motion forhindre depression?
  3. Overvægt kan sænke levealderen
  4. Mail: For højt blodtryk
  5. Mail: Veganerkost
 

Kæmp for dine meninger, men tro ikke at de indeholder hele sandheden eller den eneste sandhed.

— Charles A. Dana, 1819-1897


1) Guide til naturlige løsninger på sygdomme og symptomer

Når helbredet begynder at svigte tror de fleste, at det hele handler om at finde den rette kur eller behandling — den dygtigste læge eller den bedste medicin, men de bliver som regel skuffede, når de satser på, at medicin og kure vil klare problemerne.

Enhver positiv forbedring i kost og livsstil er et skridt i den rigtige retning, men når formålet er at slippe af med skavanker og sygdomme — især hvis der er tale om kroniske eller alvorlige sygdomme — er det normalt slet ikke nok at gennemføre små eller moderate ændringer.

Det er de omfattende forbedringer i din kost, livsstil og levevilkår, der i de fleste tilfælde kan give væsentlig bedring eller måske endog ”mirakuløs” helbredelse.

En ny side om det på Nomedica


2) Kan motion forhindre depression?

Det er kendt fra tidligere studier, at fysisk aktivitet kan afhjælpe symptomerne hos deprimerede. Et nyt omfattende studie viser nu, at fysisk aktivitet også kan virke forebyggende på depression.

Resultaterne, som bygger på 26 års opfølgning af 18.146 danskere fra Østerbroundersøgelsen, viser, at der især blandt kvinder ser ud til at være en forebyggende effekt ved at dyrke regelmæssig motion.

Kvinder som enten er fysisk inaktive, eller som kun dyrker let motion (i undersøgelsen defineret som mindre end to timer om ugen), har 1,8 gange større risiko for senere at udvikle depression end kvinder, som dyrker meget motion. At dyrke meget motion blev defineret som mere end fire timers let motion om ugen eller mere end to timers hård motion om ugen.

Blandt mændene tegner det samme billede sig, om end det ikke er lige så tydeligt.

Kilde: Stine Schou Mikkelsena, Trine Flensborg-Madsena m.fl.
A cohort study of leisure time physical activity and depression
Preventive Medicine. Volume 51, Issue 6, December 2010, Pages 471-475
doi:10.1016/j.ypmed.2010.09.008
Læs Ugens tal: Motion kan måske forebygge depression.

Kommentar:

Selv om motion både kan forebygge og behandler depression er problemet næsten altid, at deprimerede — og mennesker med tendens til depression — netop ofte har svært ved ”at tage sig sammen” til at dyrke nok motion.

Nogle af de deprimerede klarer det alligevel, fordi de nærmest tvinger sig selv til at gennemføre daglig motion, som de gør til en rutine, uanset om de har lyst, eller føler de kan overkomme det. Især hvis de har en god ven/veninde, de kan motionere sammen med, klarer nogle deprimerede at dyrke nok motion.

Efterhånden får de det bedre, og den daglige motion bliver til noget positivt.


3) Overvægt kan sænke levealderen

Overvægtige voksne er mere tilbøjelige til at dø på ethvert givent tidspunkt, sammenlignet med normal vægtige. Det viser et nyt studie, hvor forskerne gennemgik data fra hele 1.460.000 voksne i the National Cancer Institute Cohort Consortium studies.

Overvægtige kvinder havde 13 procent større risiko for at dø i løbet af 10 år, mens svært overvægtige kvinder havde en 44 til 151 procent øget risiko for at dø i perioden sammenlignet med normalvægtige. Mænd havde en tilsvarende øget risiko.

Alle typer af mortalitet var generelt lavest, når BMI lå mellem 20,0 og 24,9.

Kilde: Amy Berrington de Gonzalez, Michael J. Thun, M.D. m.fl.
Body-Mass Index and Mortality among 1.46 Million White Adults
The New England Journal of Medicine 2010; 363:2211-2219December 2, 2010

Gennemfør Sikker Slank programmet, hvis du er overvægtig.


4) Mail: For højt blodtryk

Jeg har med stor fornøjelse læst mange af dine artikler, og mener at huske, at der findes en anvisning på, at ren vegetarkost kan hjælpe mod forhøjet blodtryk?

Siden sommer har jeg via kostomlægning, mindre sukker, mindre mælk og hvidt brød, tabt mig 5 kg. Ikke nok endnu. Men mit blodtryk er uforandret for højt. (Spiser kun ganske lidt fedt i kød og spiser kun sjældent fedtstof på brød).

Vi steger i rapsolie og får regelmæssigt fisk og tager fiskeolie som kosttilskud og tilsætter lidt olie til salat.

Jeg motionerer meget hver dag, cykler og går 3-4 ture (uden sved på panden) med mine hunde, danser folkedans og Zumba. Desuden svømmer jeg og er begyndt på vandaerobic.

Jeg synes jeg lever sundt og er ikke ryger, men har relativt nemt ved at føle mig stresset og bekymret.

Tror du kostomlægning som f.eks. vegetar, kan hjælpe mig?

Med venlig hilsen
K. M.

Hej K.M.

Ja, det tror jeg afgjort!

Læs evt. mere her.

Med venlig hilsen
John Buhl


5) Mail: Veganerkost

Jeg håber du kan hjælpe mig, en i vores familie er blevet veganer, ingen fisk og kød. Findes der en bog hos dig om, hvordan han får sit behov dækket, jeg ved selv ganske lidt om proteinkomplementering, men findes der en bog?

Har du en bog for veganer? Jeg bliver også spurgt hvad syntes du om RAW-food.

Mange hilsner
Ulla

Hej Ulla

Det er fint!
Ingen grund til bekymring :-)

Du kan let finde bøger om proteinkomplementering eller som indeholder kapitler om emnet (tag evt. på biblioteket og kig i forskellige bøger om vegetarkost). Du kan også skrive proteinkomplementering i google, og finde artikler om emnet.

Det er dog en lidt gammeldags metode, som ikke mange veganere bruger længere. Det er nemlig ret ligegyldigt, eftersom alle vegetabilske fødevarer indeholder protein/aminosyrer, og du ikke kan undgå at få nok protein i kosten, medmindre kosten indeholder for meget sukker, olie og andre raffinerede fødevarer.

En artikel, der forklarer lidt om det her. (Du kan evt. lade google translate dele eller hele artiklen: http://translate.google.com/#en|da)

To gode bøger med vegetar- og veganeropskrifter er Vegetar Light og Mere Vegetar Light.

Du kan også finde artikler om veganerkost ved at skrive "veganer" i søgefeltet her på Nomedica i højre margen.

Det er muligt kun at leve af rå mad, men det kræver mere omtanke og planlægning end almindelig veganerkost, da der er flere fødevarer, der ikke kan spises rå. Derved stiger risikoen for at du på længere sigt kommer til at mangle et eller flere næringsstoffer.

Mine erfaringer med 100 % rå fødevarer er, at mange, der prøver, kommer til at mangle et eller flere næringsstoffer indenfor et år eller to. Men nogle klarer sig glimrende på kosten.

En varieret veganerkost, hvor en stor del og gerne det meste af kosten er rå, er lettere at gå til, uden du behøver at bruge ret meget tid på tilberedning eller at sætte dig ind i, hvor du finder de forskellige næringsstoffer. Spiser du kun rå fødevarer er det derimod meget vigtigt at bruge tid på at studere de enkelte næringsstoffer, og hvordan du får nok i kosten (evt. suppleret med kosttilskud).

Med venlig hilsen
John Buhl


Grav brønden før du er tørstig.

— kinesisk ordsprog


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.