Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 03, 2011


  1. Vegetarkost er bedre for nyrepatienter

  2. Mental sund længere med Middelhavskost

  3. Mail: Højt blodtryk

  4. Mail: Komælk er til kalve

 

Tid og penge brugt på at hjælpe mennesker til at gøre mere for dem selv er langt bedre end blot at give.

— Henry Ford


Vegetarkost er bedre for nyrepatienter

Vegetarmad er sundere for nyrepatienter, end en kost med animalske fødevarer. Det viser en ny undersøgelse.

Patienter, der spiste vegetarmad, havde lavere serum fosfor niveau sammenlignet med dem, der spiste kød. Opretholdelse af normal fosfor niveau er kritisk for patienter med kronisk nyresygdom.

De positive ændringer forekom efter blot en uge med vegetarkost.

Selv om deltagerne i undersøgelsen indtog samme mængde fosfor, havde patienterne, der spiste vegetarkost, lavere niveau af serum fosfor samt andre markører for bedre fosfor metabolisme.

Nogle undersøgelser har vist, at korn-baserede vegetardiæter kan føre til mindre fosfor optagelse sammenlignet med kød-baserede diæter.

Kilde: Sharon M. Moe, John R. Asplin m.fl.
Vegetarian Compared with Meat Dietary Protein Source and Phosphorus Homeostasis in Chronic Kidney Disease
Clinical Journal of the American Society of Nephrology
Published online before print December 2010,
doi: 10.2215/?CJN.05040610


Mental sund længere med Middelhavskost

Forskerne studerede kostvanerne hos 3790 mennesker, der var 65 år eller ældre.

Det blev vurderet, i hvor høj grad deltagerne spiste efter de officielle amerikanske kostråd (minder om de danske), og hvor tæt de var på at spise efter den traditionelle Middelhavskost.

Deltagernes kognitive tilbagegang blev vurderet hver 3 år, baseret på blandt andet hukommelse og grundlæggende matematiske færdigheder.

Forskerne konkluderede, at middelhavskosten i højere grad end de gængse kostråd kan mindske kognitiv tilbagegang hos ældre mennesker.

Kilde: Christine C Tangney, Martha Clare Morris m.fl.
Adherence to a Mediterranean-type dietary pattern and cognitive decline in a community population
December 22, 2010, doi: 10.3945/?ajcn.110.007369
Am J Clin Nutr December 2010 ajcn.007369

Kommentar:

Det er sandsynligvis indholdet af frugt, grønt, nødder og bælgfrugter, der hovedsagelig er ansvarlig for de positive virkninger af Middelhavskosten.


Mail: Højt blodtryk

Selleri! Ja det lyder måske mærkeligt, men selleri sænker blodtrykket dramatisk. Virkningen holder sig ikke automatisk, man skal spise selleri hver dag — måske flere gange om dagen. Nu er jeg så heldig at jeg godt kan li selleri, og det kan let sænke mit blodtryk fra 160 til ned i nærheden af 120.

Selleri er et ældgammelt middel mod forhøjet blodtryk.

Venlig hilsen
Anne Margrethe Aaboe

Hej Anne Margrethe

Ja, det er rigtigt. Selleri indeholder et stof som i nogle tilfælde kan få et højt blodtryk ned. Men det er ikke den bedste måde. Selleri fjerner jo ikke årsagen til det høje blodtryk.

Fint at bruge selleri, men det må aldrig erstatte de ændringer, der (som regel) vil få blodtrykket ned ved fx at fjerne åreforkalkning eller andre årsager.

Jeg nævner selleri i den artikel om højt blodtryk, jeg linkede til i sidste uge (www.nomedica.dk/blodtryk.htm)

Med venlig hilsen
John Buhl


Mail: Komælk er til kalve

Jeg har lige læst bogen "Mælk og Sundhed, hvad er det du drikker?

Den var ret overbevisende, så den smule mælk jeg har indtaget er indskrænket yderligere. Jeg prøver med vand på havregrynene — måske skal jeg bare vænne mig til det, men det smager altså ikke lige så godt, som med mælk. Har du et godt alternativ?

I mange år drak jeg skummetmælk til frokost og aftensmad. Hvornår jeg stoppede husker jeg ikke nøjagtigt, men jeg husker, at jeg sloges med meget uren hud på min hage og ryg. Og som jeg husker det, er jeg først sluppet af med den urene hud, da jeg nærmede mig de 50, og at det nok også var der, at jeg holdt op med at drikke mælk til maden.

Jeg spiser sundt med masser af fuldkorn og grønt, men har alligevel taget et dagligt tilskud på 800 mg kalk med D-vitamin. I bogen læste jeg, at man ikke bør tage kalktilskud, da det faktisk virker modsat hensigten. Og jeg har endda taget begge tabl. på en gang, for at huske at få taget dem.

Jeg håber du vil give din mening om følgende, for hvis man spørger en læge vil han bare sige spis masser af kalktilskud og drik mælk: Min mand har leddegigt og får medicin for det (Methotrexate 1 x ugentlig og 5 mg prednisolon 1 x daglig). 1 x om ugen får han Alendronat Sandoz, da han lider af knogleskørhed. Desuden får han kalktilskud dagligt 800 mg med D-vitamin. Han spiser ikke helt så sundt, som jeg kunne tænke mig, så måske får han ikke kalk nok? Og så er det måske alligevel relevant at tage kalktilskud, men dele det over to gange dagligt, så koncentrationen i tarmene ikke bliver så stor?

Venlig hilsen
Lis

Hej Lis

Bortset fra sojamælk e.l. på havregryn, ved jeg ikke lige, hvad du ellers kan bruge.

Det er individuelt, om det er smart at tage kalktilskud. Eftersom din mand lider af knogleskørhed skal han snakke med sin læge om det. Han ville få meget ud af omfattende forbedringer i kosten.

Det er muligvis skadeligt at tage kalktilskud, hvis du ikke mangler kalk (der er delte meninger om, hvad der er nok, men sandsynligvis mindre end den anbefalede daglige tilførsel). Det bedste er at få nok kalk via kosten, og hvis du tager kalktilskud så altid tage dem sammen med D-vitamin.

www.kaloritabel.dk kan du se kalkindholdet i fødevarer.

Med venlig hilsen
John Buhl


Nogle af os lærer fra andre menneskers fejl og resten af os må være andre mennesker.

— Zig Ziglar, forfatter


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.