Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 03, 2012


  1. Middelhavskost giver længere liv
  2. Tilskud af B-vitamin måske godt for hukommelsen
  3. Lavt indhold af D-vitamin i blodet forbundet med depression
 

En ven hører sangen i mit hjerte og synger den til mig, når min hukommelse svigter.

— Ukendt


Middelhavskost giver længere liv

En middelhavskost med store mængder grønsager og fisk giver længere levetid. Det er det enstemmige resultatet af fire studier fra Sahlgrenska Akademi ved universitetet i Göteborg.

Undersøgelser lige siden 1950'erne har vist, at en Middelhavskost baseret på en høj indtagelse af fisk og grønsager og en lav indtagelse af animalske fødevarer som kød og mælk, fører til bedre sundhed.

Forskere ved Sahlgrenska Akademi har nu studeret effekten af en middelhavskost på ældre mennesker i Sverige. De har brugt en undersøgelse kendt som "H70 undersøgelsen" og sammenlignet 70-årige, der spiser en middelhavskost, med andre, som har spist mere kød og andre animalske fødevarer. H70 undersøgelsen har studeret tusinder af 70-årige i Göteborg-regionen i mere end 40 år.

Resultaterne viser, at de, der spiser en middelhavskost har 20 % større chance for at leve længere.

Disse resultater understøttes af yderligere tre endnu ikke offentliggjorte undersøgelser af middelhavskosten og dens sundhedsmæssige effekter.

Forskerne konkluderer, at middelhavskosten giver bedre helbred sammenlignet med en mere almindelig kost, og det gælder både unge og gamle.

Kilde: Gianluca Tognon m.fl.
Does the Mediterranean diet predict longevity in the elderly? A Swedish perspective
AGE. Volume 33, Number 3, 439-450, DOI: 10.1007/s11357-010-9193-1Open Access

Hele undersøgelsen kan downloades her (pdf fil)

Du kan også læse mere på universitetets hjemmeside

Læs evt. også e-bogen: Ung længere


Tilskud af B-vitamin måske godt for hukommelsen

Ældre deltagere i et forsøg, der tog kosttilskud med B12 vitamin og folinsyre i to år, havde større forbedringer på kort- og langtidshukommelsen, end deltagere, der ikke tog vitaminer.

Forskerne bad mere end 700 mennesker i alderen 60 til 74 år om at tage en daglig dosis af 400 mikrogram folinsyre og 100 mikrogram B12 vitamin eller falske piller, der lignede vitaminer (placebo). Undersøgelsen omfattede kun mennesker, der viste tegn på depression, men som ikke var diagnosticeret med klinisk depression.

Deltagerne vidste ikke, om de fik vitaminer eller placebo.

Efter 12 måneder, syntes der ikke at være nogen forskel mellem grupperne, men to år senere viste de, der tog vitaminer, lidt større forbedringer i deres testscores vedr. hukommelse.

Deltagere, der fik placebo, forbedrede deres testscores for korttidshukommelse fra ca. 5,2 til 5,5 på to år. Deltagere, der fik vitaminer, forbedrede deres testscores fra ca. 5,16 til 5,6.

Kilde: Janine G Walker m.fl.
Oral folic acid and vitamin B-12 supplementation to prevent cognitive decline in community-dwelling older adults with depressive symptoms—the Beyond Ageing Project: a randomized controlled trial1,2,3
American Journal of Clinical Nutrition. January 2012 vol. 95 no. 1 194-203
doi: 10.3945/ajcn.110.007799

Kommentar:

Folinsyre i store mængder over længere tid kan også have negative virkninger — dog ikke når vitaminet indtages i sin naturlige form (folat) fra kosten. Få derfor hovedsageligt den nødvendige folat fra kosten. Fødevarer, der er rige på folat kan ses på listen her (hold dig til de vegetabilske kilder).

B12 fås kun fra kosttilskud i de mængder anvendt i undersøgelsen.


Lavt indhold af D-vitamin i blodet forbundet med depression

Forskerne undersøgte blodprøver mv. fra 12.594 deltagere fra slutningen af 2006 til slutningen af 2010. De fandt, at højere D-vitamin niveau var forbundet med en signifikant nedsat risiko for depression.

Lavt D-vitamin niveau var især forbundet med depressive symptomer hos dem der også tidligere havde haft depression.

Det blev ikke undersøgt, hvorvidt det mindsker symptomer på depression at øge niveauet af D-vitamin i blodet.

Forskerne ved ikke om lavt niveau af D-vitamin i blodet bidrager til symptomer på depression, eller om depression i sig selv bidrager til mindre D-vitamin i blodet.

Kilde: E. Sherwood Brown m.fl.
Association Between Low Serum 25-Hydroxyvitamin D and Depression in a Large Sample of Healthy Adults: The Cooper Center Longitudinal Study
Mayo Clin Proc. November 2011 86(11):1050-1055; doi:10.4065/mcp.2011.0208

Kommentar:

Måske skyldes sammenhængen, at deprimerede mennesker eller mennesker med tendens til depression er mindre ude i solen om sommeren og derfor lettere kommer til at mangle D-vitamin.

Læs mere om depressioner og evt. naturlige løsninger på www.depressioner.dk


Venskab består i at glemme, hvad man giver, og huske, hvad man får.

— Dumas The Younger

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.