Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 04, 2012


  1. Ny teori om knogleskørhed
  2. Magnesiumrig kost forbundet med lavere risiko for slagtilfælde
  3. Mail: Sukkerafhængighed
 

En loyal ven griner af dine vittigheder, når de ikke er så god, og sympatiserer med dine problemer, når de ikke er så slemme.

— Arnold H. Glasow


Ny teori om knogleskørhed

Hjortegevir inspirerer til ny teori om knogleskørhed. Det har nemlig vist sig, at manganmangel kan betyde, at kalk forlader knoglerne og derved forårsage knogleskørhed.

Det er en ny teori fremsat af forskere ved universitetet i Castilla-La Mancha (UCLM) i Spanien.

Efter at have studeret hjortegevir mener forskere fra Research Institute of Hunting Resources (IREC, fælles center UCLM-CSIC-JCCM), at årsagen til knogleskørhed ikke kan kædes direkte sammen med mangel på kalk, men snarere af mangel på mineralet mangan, som er afgørende for optagelsen af kalk.

Forskerne mener, at mangan trækkes ud af knoglerne, når det mangler i blodet og de "vigtigste" organer såsom hjernen.

Forskerne mener også, at efter manganmangel har givet knogleskørhed, vil manglen også kunne være medvirkende årsag til tilstande som Alzheimers sygdom, Parkinsons sygdom, og demens.

Kilde: Tomas Landete-Castillejos m.fl.
Alternative hypothesis for the origin of osteoporosis: The role of Mn.
Frontiers in Bioscience (Elite Edition) 4: 1385-1390, January 2012. Doi: 10.2741/468.

Kommentar:

Dette er en teori, som først skal undersøges nærmere, men den er interessant. Der har i mange år været alt for meget fokus på, at mere kalk i kosten forebygger knogleskørhed, selv om alt tyder på, at meget kalk ikke forhindrer knogleskørhed.

Mangan støtter vedligeholdelsen af normale knogler via forskellige enzymer, som er vigtige for dannelsen af knoglevæv.

Den anbefalede daglige tilførsel for voksne og børn fra 11 år er blot 2 milligram.

Eksempler på gode kilder til mangan er:
(milligram per 100 gram)
Pinjefrø 8,8
Hasselnød 7,2
Havregryn 5,8
Pecannød 4,5
Ris, parboiled 3,9
Rugkerner, hele/knækkede 3,7
Kastanje, ægte 3,7
Hvedekerner, hele/knækkede 3,6
Knækbrød 3,5
Blåbær 3,3
Tyttebær 3,2
Paranød 2,8
Grahamsmel, fuldkornshvedemel 2,7
Dild 2,7
Purløg 2,7
Persille 2,7
Mandel 2,5
Sesamfrø 2,5
Ris, brune 2,4
Fuldkornsrugmel 2,2
Valnød 2,1
Hvide bønner 2
Brune bønner 2
Sojabønner 2
Spinat 1,7
Kørvel 1,7
Hvidløg 1,7
Bygmel 1,6
Jordnød 1,5
Boghvedegryn 1,5
Ananas 1,5
Pumpernickel 1,3
Byggryn 1,3
Brombær 1,2
Hindbær 1,2
Grahamsbrød 1,2
Rugbrød 1,2
Pistacienød, tørret 1,2
Hindbær 1,2
Hyben 1,2
Gule ærter (flækærter) 1,2
Mungbønner 1,0
Majsstivelse 1,0
Okra, gumbo, rå 1, 0
Sigtemel 1,0
Cashewnød 0,8
Hirse, hele korn 0,7
Brombær 0,6
Rødbede 0,6
Broccoli 0,6
Salat, hovedsalat 0,5
Figen, tørret 0,5
Fuldkornspasta 0,5
Linsespirer 0,5
Grønkål 0,5
Brøndkarse 0,5
(Kilde: foodcomp.dk)
Se komplet liste her

Animalske fødevarer indeholder ingen eller næsten ingen mangan.

Som det kan ses er der rigtig mange fødevarer, der indeholder mangan, og det er svært at forestille sig, hvordan mennesker kan mangle mangan, blot de spiser nogenlunde fornuftigt, men måske er optagelsen et problem hos nogle mennesker.


Magnesiumrig kost forbundet med lavere risiko for slagtilfælde

En gennemgang af tidligere forskning viser, at mennesker, der spiser masser af grønt og andre fødevarer rige på magnesium har færre slagtilfælde.

Magnesiumrige fødevarer er blandt andet grønne bladgrøntsager, nødder, bønner og fuldkorn.

Der blev fundet syv egnede undersøgelser, der i alt inkl. 241.378 deltagere og 6477 tilfælde af slagtilfælde, som indgik i en såkaldt meta-analyse.

For hver ekstra 100 milligram magnesium en person indtog om dagen, faldt risikoen for iskæmisk slagtilfælde - den mest almindelige art, typisk forårsaget af en blodprop - med ni procent.

Det er dog langtfra sikkert, at det kun er magnesium i magnesiumrige fødevarer, der spiller en rolle, eftersom de samme fødevarer fx også er rige på kalium og fattig på salt.

Kilde: Susanna C Larsson, Nicola Orsini, and Alicja Wolk
Dietary magnesium intake and risk of stroke: a meta-analysis of prospective studies
American Journal of Climical Nutrition. February 1, 2012; 95 (2): 362-366;
doi:10.3945/ajcn.111.022376

Kommentar:

Eksempler på sunde vegetabilske kilder: Paranød, sesamfrø, havregryn, mandel, cashewnød, pinjefrø, sojabønner, hvide bønner, jordnød, kikærter, hasselnød, pistacienød, valnød, brune bønner, pekannød, brune ris, tofu, boghvedegryn, hirse, rugkerner, linser, byggryn, majs, persillerod, artiskok, kørvel, pastinak.

Omfattende liste af fødevarer og deres indhold af magnesium på foodcomp.dk
(Hold dig til de sunde vegetabilske kilder)

Hvis du spiser, som anbefalet her, får du mere end nok magnesium.


Mail: Sukkerafhængighed

Svar til Karin uge 02 2012

Kære Karin du er ikke alene om at være sukkerafhængig.

For år tilbage var dette også mit problem. Løsningen for mig var at deltage i et kursus, hvor jeg lærte at ændre min kost, så mit blodsukker kom eller var i balance døgnet rundt.

Fik også at vide og senere erfarede at hvidt brød og pasta har samme effekt som sukker.

I dag bager bl.a. jeg kager uden sukker, der smager fantastisk.

Efter at udelukke sukker mel og mælk fra min kost, er gevinsten mindre træthed, ingen oppustethed, og klarere tankevirksomhed.

Kærligst fra Anne


Hvis du er tålmodig i et øjeblik af vrede, vil du spare tusind dages sorg.

— Kinesisk ordsprog

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.