Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 05, 2007

  1. Mail: Hvad med søvn?

  2. Mail: Inspiration til veganerkost

  3. Mail: Vegetar og gravid

  4. Mail: Vil gerne undgå antidepressiv medicin


Kære læser

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer eller opskrifter/tips til nyhedsbrevet.

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


"Analfabeter i år 2000 vil ikke være de personer, som ikke kan læse eller skrive, men de, der ikke kan lære, aflære og genlære."

- Alvin Toffler


1) Mail: Hvad med søvn?

Kære John Buhl

Jeg er meget glad for dine gode svar på stillede spørgsmål. Jeg spurgte engang om det med at gå tidligt i seng. Jeg fik et svar, som jeg har efterlevet i meget lang tid.

Jeg går i seng kl. 22.30 og står op på samme tid, som da jeg var på arbejde. Men nu er det uden vækkeur. Jeg har i arbejdsårene været en natteravn, som ofte kom i seng på den forkerte side af midnat.

Jeg har det virkelig godt med at gå i seng på nævnte tidspunkt.

Jeg læste i JydskeVestkysten om en forening (b-samfundet.dk), om B-mennesker, der kræver en ny tidsregning. Der står bl.a. at A-menneskets døgnrytme ligger tættes på jord-døgnets rytme – og at B-mennesket først vil være rigtig vågen flere timer senere end A-mennesket, hvis de står op samtidig. Det er det såkaldte klokkegen, der styrer det indre ur, som afgør om man er A- eller B-menneske.

Desuden anføres: undersøgelser påviser, at den bedste indlæringstid er mellem kl. 10 og 12, så skolerne er fulde af børn, hvis kroppe er tilstede, men først vågner mentalt efter det første par timer.

Jeg vil meget gerne, om du vil kommentere nævnte. Jeg ved for mit eget vedkommende, at den dybeste søvn får jeg før midnat/først på natten. For mit vedkommende var det et valg at gå tidligt i seng i stedet for efter midnat. Jeg kunne ikke drømme om igen at gå sent i seng. Skulle jeg ændre tidspunkt ville det da være tidligere og ikke senere. Du gav mit et fornuftigt råd om at gå tidligt i seng, og det lever jeg fint med. Jeg vil også gerne op om morgenen, særligt når det er lyst udenfor og tænker på ordene: morgenstund har guld i mund.

Med venlig hilsen
Jens ...

Kære Jens ...

Det du gør er helt rigtigt!
Det er unaturligt og usundt at "være B-menneske".

Jeg tror ikke på, at der fra naturens side findes A- og B-mennesker.
Det er ulogisk og passer heller ikke med mine, dine og mange andres erfaringer.

Mange mennesker VÆNNER sig til at være B-mennesker, og derefter "er" de så B-mennesker, og fungerer naturligvis dårligt på A-menneskers vilkår og tidsplaner.

Man kan vænne sig til næsten alt. Teenagere har ofte vænnet sig til at være oppe meget sent, og bruger så det meste af formiddagen på at sove (eller halvsove i skolen!). Også mange voksne går for sent i seng (holder sig ofte vågne med stimulanser som kaffe e.l. om aftenen), får for lidt søvn og halvsover på arbejde.

Det er ikke skoletider eller arbejdstider, der skal laves om. Det er sovevanerne!

Når B-mennesker vænner sig til at være A-mennesker, bliver de A-mennesker. Det er udelukkende et valg man tager.

Det afhænger helt af, hvad man vælger at vænne sig til. Det er langt det sundeste og mest effektive at vænne sig til at være A-menneske.

Kroppen er biologisk tilpasset en døgnrytme der nogenlunde følger lyset. Det biologiske ur indstilles med hjælp fra lyset. Mange hormoner følger døgnets rytmer (lyset), ikke mindst det vigtige hormon melatonin.

Flere undersøgelser viser jo også at fx nattearbejde er hårdt for kroppen og øger forekomsten af visse sygdomme.

Med venlig hilsen
John Buhl


”Vi bedømmer os selv efter, hvad vi føler vi er i stand til at gøre, mens andre dømmer os efter, hvad vi allerede har gjort.”

– Henry Wadsworth Longfellow, poet


2) Mail: Inspiration til veganerkost

Hej John

Nu læste jeg lige et gammelt nyhedsbrev, hvor du opfordrer veganere til at skrive hvordan en typisk kostdag ser ud som inspiration til andre. Det får du så lige med.

Jeg kan dog umuligt give dig en TYPISK dagskost, da jeg aldrig spiser det samme 2 dage. Der er så uendelig meget at vælge imellem, så hvorfor skulle jeg det ;-) ?

I øvrigt kan jeg nævne, at efter et år som veganer har mine negle, hud og hår aldrig haft det bedre - i hvert fald så vidt jeg kan se. Mine negle kan jeg knapt klippe over med en negleklipper!

Mit hår er meget glansfuldt og stærkt - vasker det højst en gang om ugen i økologisk shampoo og balsam, og min hud som før i tiden var så tør at mine sprækker i hænderne ofte blødte, er nu dejlig blød at røre ved.

Efter hvad jeg ved, er de første tegn på proteinmangel flossede negle og hårtab, så det lider jeg i da i hvert fald bestemt ikke af, selv om stadig mange uvidende forbinder vegansk kost med netop proteinmangel.

Eksempler på 5 forskellige dage:

Morgenmad:

  1. Ristede boller med plantemargarine/vegansk smøreost/nøddesmør/syltetøj/frugtpålæg m.fl. og varm soyakakao

  2. Morgenmadsprodukt (flakes/havregryn/müesli) med soya/ris/havre-mælk

  3. Toast med vegansk ost, tomat og basilikum

  4. Soyayoghurt med bananskiver, hakkede nødder og evt. lidt sirup

  5. Pandekager (uden æg) med flormelis og friske hindbær

Frokost:

  1. Pitabrød med seitan (hvedeprotein), salat, dressing og grønt

  2. Pastasalat med oliven, soltørrede tomater, rucola, pinjekerner, kikærter og pestodressing

  3. Falafler med avocado-tomat-salat

  4. Kartoffelmadder med Nayonaisse og purløg

  5. Krydret linsesalat med stegt peberfrugt, rødløg og olie-eddike-dressing

Aftensmad:

  1. Lasagne med spinat, revet gulerod og hvidkål, chilibeans og kokosmælk

  2. Hjemmelavede burgere med frysebøffer fra f.eks. Nutana eller Hälsans Kök (fås i Irma eller Helsekost), ovnbagte kartoffelbåde, salat og dressing

  3. Indisk linsesuppe (Dhal)

  4. Bønnebøffer med svampesauce (lavet på havrefløde), ris og stegte grøntsager

  5. Wokret med ris/nudler, stegt tofu i skiver, lynstegt grønt og sursød sauce. Til wokret passer Nutanas Mexiburgere også fortrinligt!

Maria


"Viljen til at ville, avler evnen til at kunne"

- Ukendt


3) Mail: Vegetar og gravid

Kære John,

Jeg er vegetar og gravid i 2. måned. Hvad er dit synspunkt på disse to ting, i forhold til hinanden med hensyn til kost, barnets behov og lægevidenskaben?

Jeg har læst i et Anima blad, at amerikanske studier har vist, at barnet har meget bedre af fravælgelsen af kød. Og min læge synes heller ikke det er nødvendigt for mig at spise kød, hvis jeg ikke har lyst eller føler behov for det. Min læge mener desuden at grunden til jeg er blevet gravid så hurtigt - efter kun 3 måneder - kan være netop fordi jeg er vegetar. Dét synes jeg er værd at tage op til overvejelse, hvis man kæmper for at blive gravid. Men det er mit råd!

Jeg glæder mig til at høre fra dig!

Mvh.
Mette


Kære Mette

Tillykke med det!

Ja, der er slet ingen grund til at spise kød, fordi du er gravid. Det er bedre at lade være.

Du er heldig med, at du har en fornuftig læge!

Det er naturligvis vigtigt, at du sørger for at få nok af alle vigtige næringsstoffer, og det klarer du sagtens via en veltilrettelagt vegetarkost.
Tag også en god multivitamin-mineraltablet for at være på den sikre side.

Med venlig hilsen
John Buhl


Køb bøger på helseonline:

To bøger der gør det lettere at gå over til mere vegetarkost: Vegetar Light og Kunsten at ændre vaner. Køb online: 269,00 (normalpris kr. 307,00)

Lær Zoneterapi, på en hurtig og enkel måde. Lær samtidig kunsten at ændre vaner. Køb online: 228,00 (nomalpris: 268,00)

Sikker Slank & Kunsten at ændre vaner
Med disse to bøger lærer du både hvordan du taber dig på en sund måde, og hvordan du effektivt tilegner dig nye vaner. Køb online: 299,00 (normalpris 338,00)

Kunsten at ændre vaner + Fat for life?
To bøger som gør det muligt for dig, som enten er meget overvægtig eller har særlig svært ved at tabe dig, at tilegne dig de vaner, der vil give dig succes med at nå og fastholde den vægt, du ønsker. Køb online: 325,75 (normalpris 368,00)

Kunsten at ændre vaner + Hvordan Rask?
To bøger der sammen gør det lettere at gennemføre radikale forbedringer i kost og livsstil, og derved forebygge eller måske endda helbrede sygdomme. Køb online: 274,75 (normalpris: 317,00)

Spar også penge ved at købe andre bøger og helseprodukter online.
Læs mere på www.helseonline.dk


4) Mail: Vil gerne undgå antidepressiv medicin

Til John Buhl...

Jeg er en pige på 27 år, som i et års tid nu har haft det fysisk dårligt.

Startede sidste år i november ca., der gik jeg til læge og bad om et helbredstjek. Fik taget blodprøver som viste at alt var ok (ved ikke hvad et tjek ved lægen indebærer).

Lægens råd var kun at jeg skulle tabe mig. Er 1,72 og vejer 82 kg - ved godt jeg ikke hører til en slank pige. Jeg var svimmel, hovedpine, kvalme af og til og bare generelt utilpas. Dette fortsatte med dårlig koncentrationsevne, hukommelsestab, mærkelig følelse i højre side sommetider oveni. Begyndte hos en heilpraktikker som mente grunden var psykisk stress, brud med en kæreste, dårlig læreplads for år tilbage og familieproblemer engang imellem. Fik foretaget irisanalyse og fik homøopatiske midler igennem et halvt år ca. uden den store virkning og alligevel nok til jeg valgte, at holde en pause for at se hvordan det gik.

Fik i maj foretaget en CT skanning af hovedet som var ok. Men nu, siden omkring september, er det gået ned af bakke igen... Fik det RIGTIG fysisk Dårligt... Hjertebanken, svimmel, kvalme, tør i munden, muskelsmerter især i ryg og bryst, mærkelig følelse i højre side, rystede, vejrtrækningsproblemer osv. Da mange af mine symptomer lignede forhøjet stofskifte (og en blodprøve viste det) blev jeg sendt til undersøgelser på OUH. Hvilket viste sig at være normalt. fik også røntgen af lunger og hjerte = ok. Rendte konstant til læge og vagtlæge, troede den var helt gal med mig, som fx blodprop osv. Havde mange mærkelige jarv i brystet, hovedet, følte der sad en elastik på hele min højre arm. Dette har nu udviklet sig til noget angst... da jeg har alle disse fysiske symptomer. Bliver meget nervøs/ bange når jeg får disse jarv-stik i bryst og hoved. Har altså de typiske angstsymptomer ... og bryder mig nu ikke om at være alene på arbejde, køre bil, færdes alene, handle alene, storcentre. Har det skidt når jeg skal besøge familie og venner.

Laver stor set ingenting med mine veninder mere da jeg ikke bryder mig om at være på cafe, i bio osv.

Dette har nedsat min livskvalitet en del. Har dog en dejlig kæreste som støtter mig i alt og en nogenlunde forstående familie, de har bare lidt svært ved at forstå man kan have det dårligt når der ikke er "hul i armen et sted".

Min arbejdsgiver er også ok forstående, på nær lige at ens stresstærskel er lig nul lige i øjeblikket, og der ingenting skal til får at jeg får det dårligt. Har dog passet mit arbejde så godt jeg kunne, har ikke holdt en eneste sygedag i forbindelse med dette, da jeg ikke tror det er løsningen.

Vi har så måtte lave om på arbejdstiderne, så jeg ikke står der alene. Det går lidt bedre på nuværende tidspunkt (siden november). Går til zoneterapi, til akupunktur (får bachs blomstermedicin der), samt får jeg nogle homøopatiske midler, hvilket jeg lige er stoppet med ... og har været til psykolog en gang - skal for anden gang nu her, men er godt nok en dyr fornøjelse som jeg heller ikke fik så meget ud af. Jeg prøver allerede at gøre alle de ting vi snakkede om. Har læst en del om angst, stress og depression på nettet, så har skaffet mig en del viden derigennem ... har desuden også prøvet hypnose uden virkning. Føler det går i den rigtige retning, da jeg føler fremskridt (meget små og langsomt) i forbindelse med angsten, men falder alligevel i huller af og til og føler jeg støder hovedet mod en mur lige meget hvad jeg prøver...

Ville meget gerne undgå antidepressiv medicin, da jeg synes der er enormt mange bivirkninger. Dyrker desværre ingen motion i øjeblikket. Har slet ikke haft overskuddet til det ... synes jeg spiser nogenlunde sundt og varieret - dog nok for meget slik og cola indimellem. Spiser en Omnimin-vitamin pille om dagen, drikker kamille te, ingen kaffe og ryger ikke. Prøver så godt jeg kan at få min nattesøvn ca. 7-8 timer, men falder nogen gange ikke i søvn før både kl. to og tre om natten, og kan også vågne et par gange i løbet af natten. Er lidt i perioder. Men typisk 2-3 gange om ugen det sker.

Håber du kan give mig et bud på hvad jeg gøre for at komme ovenpå igen og få et normalt liv ...

Med venlig hilsen
L.

Hej L.

De fleste ville blive meget urolig og bange, hvis de oplever de symptomer, du oplever.

Det er en naturlig reaktion.

Det ville da være meget unormalt ikke at være påvirket af symptomer som svimmel, hovedpine, dårlig koncentrationsevne, hukommelsestab, hjertebanken, muskelsmerter i ryg og bryst, mærkelig følelse i højre side, rysten, vejrtrækningsproblemer og hvad du ellers har oplevet!

Antidepressiv er derfor heller ikke en god løsning.

Det bedste man kan gøre i situationer, hvor der oplagt ER noget galt - uden det er muligt at finde, hvad det er - er at gøre ALT hvad man kan for at forbedre kost, livsstil og levevilkår.

Det vil næsten altid klare problemerne.

Det er med andre ord ikke altid vigtigt eller nødvendigt at få stillet en diagnose eller modtage behandling, før man kan gøre noget effektivt ved sin situation.

Uanset hvad der er galt vil gennemgribende forbedringer i kost, livsstil og levevilkår ofte være løsningen.

Læs først og fremmest bøgerne ”Hvordan Rask” og ”Kunsten at ændre vaner”, og følg anvisningerne.
http://www.helseonline.dk/product.asp?product=297&sub=1&page=1
(du kan også låne dem på biblioteket).

Lav derefter en plan for dig selv, så du gradvist (men så hurtigt som muligt) forbedrer dine vaner og livsbetingelser.

Fx:

  1. Spis super sundt. Veganerkost eller næsten veganerkost. Masser af frugt og grønt. Ingen sukker, hvidt mel og andre raffinerede kulhydrater. Ingen eller kun meget lidt salt.

  2. Få god søvn og nok søvn. Det kan være lettere sagt end gjort. Men undgå alle former for stimulanser (også te, cola, sukker, salt o.l.) sidst på dagen og om aftenen. Tag ikke vitaminer e.l. sent på dagen. Tag din Omnimin om morgenen.
    Følg anvisningerne i bogen Hvordan Rask.

  3. Få lidt motion. Start med at gå nogle ture, gerne i skov, ved vandet eller i parken.

... og hvad du ellers kan se vil gavne dig, når du har læst bøgerne.

Held med det og god bedring :-)

Med venlig hilsen
John Buhl


”Venlige ord kan være korte og lette at sige, men deres ekko er i sandhed endeløse.”

- Moder Teresa


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.