Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 05, 2016


  • Søvnmangel skader kroppen
 

UGENS CITAT

"At gøre ingenting er også et godt middel."

-- Hippokrates


Søvnmangel skadelig kroppen

Utilstrækkelig søvn er forbundet med fald i mental og fysisk sundhed, nedsat kognitiv funktion og øget tendens til fedme.

Ifølge et dansk-amerikansk studie får mindre end 7 timers søvn vores celler til at fungere dårligere. Det kan være en forklaring på, hvorfor dårlig søvn påvirker vores helbred. For lidt søvn belaster kroppen og kan skade cellerne, fordi kroppen ikke i tilstrækkelig grad får fjernet affaldsstoffer.


Nedenfor kan du se en virkelig god video om søvn fra Huffington Post, der forklarer, hvorfor vi behøver søvn, og hvad der præcist sker med kroppen, når vi sover for lidt. (på engelsk)


(åbner i nyt vindue)


Hvis du satser på at indføre noget nyt i dit liv -- fx at ændre livsstil eller indgroede vaner -- er det særlig vigtigt, at du sover godt.

Dårlige søvnvaner er nemlig forbundet med mindre selvkontrol

I en undersøgelse konkluderede forskere fra Clemson University, at en person, der har sovet for lidt, har er en øget risiko for at give efter for impulsive ønsker, uopmærksomhed og tvivlsom beslutningstagning.

Bedre søvnvaner kan bidrage til et mere stabilt niveau af daglige energireserver. Tilstrækkelig energi øger en persons evne til at foretage mere vanskelige valg frem for at gå efter de lette løsninger eller letteste opgaver.(1)

Det er ikke kun hvor længe, du sover, der har betydning, men i høj grad også, hvor god din søvn er.

Ifølge et studie beskrevet på videnskab.dk er det mere skadeligt for det gode humør, at vågne op flere gange i løbet af natten end at have en uafbrudt nattesøvn, der til gengæld ikke er lang nok. Testpersoner, der blev udsat for afbrudt søvn, havde størst problemer med humørsvingninger.(2)

En af de vigtige betingelser for den bedste søvn, og som påvirker din sundhed, er en god døgnrytme.

En god døgnrytme har især at gøre med at få nok lys om dagen og sove i helt mørke om natten.

I denne artikel på videnskab.dk fremgår det, at antallet af lux som regel er 200-400 indendørs (lux er en måleenhed for lysstyrke), men at vi selv på en overskyet dag kan få mere end 20.000 lux udendørs og på en solskinsdag kan der være over 100.000 lux udendørs.

Du kan altså ikke sidde indendørs hele dagen og tro, at du får nok lys.

Ophold dig udendørs en del af dagen, så du får nok lys i dagtimerne. Det er især vigtigt, at du får lys om morgenen, efter du er stået op, så du bliver udsat for den blå morgenlys. Gå evt. en tur om morgenen før morgenmaden eller spis morgenmaden på terrassen, hvis det er muligt.

Læs evt. mere om vigtigheden af en god døgnrytme i artiklerne:

Morgenlyset påvirker søvn, døgnrytmen og hormoner

Forkert døgnrytme kan forstyrre stofskifte, hjerne og adfærd

Det er allerede kendt, at søvnproblemer kan være en væsentlig medvirkende årsag til overvægt.

Læs evt. mere om det i artiklerne:

Blot lidt for lidt søvn fremmer vægtstigning

Bedre søvn, lettere vægttab

Vi spiser mere ved søvnmangel og vægten stiger

Det er klart bedst at få nok søvn hver dag, men at indhente noget af den tabte søvn i weekenden er bedre end ingenting.

En undersøgelse har fx vist, at mere søvn i weekenden kan hjælpe med at forebygge diabetes.

To på hinanden følgende nætter med mere søvn i weekenden ser ud til at modvirke den øgede risiko for diabetes forbundet med for lidt søvn i løbet af ugen.(3)

En lur kan være en god ide

Får du for lidt søvn om natten, kan du evt. vælge en søvnrutine, hvor du tager en lur midt på dagen, når behovet er størst.

Det er sandsynligvis mindst lige så sundt at få nok søvn i løbet af et døgn ved at sove to gange, frem for kun at sove om natten.

En søvnrutine, hvor du fx sover 6½-7 timer om natten og ½ time midt på dagen, vil sandsynligvis være glimrende, og i nogle tilfælde måske endda en fordel.

Ikke mindst ved sygdom kan en lur, når som helst behovet indtræffer, være en rigtig god ide.

Det er nemlig under søvnen, at de helbredende processer i kroppen er særlig aktive.

Fx har en undersøgelse vist, at en lur kan sænke blodtrykket og være forbundet med mindre ordinering af medicin.

Forskerne fandt, at en middagslur er forbundet med lavere blodtryk i købet af døgnet og et større fald i blodtrykket om natten, samt mindre skader på arterier og hjertet. Jo længere middagsluren var, jo lavere systolisk blodtryk.(4)

Læs mere om god søvn på Nomedica

Kilder:

(1) June J. Pilcher, Drew M. Morris, Janet Donnelly, Hayley B. Feigl. Interactions between sleep habits and self-control. Front. Hum. Neurosci., 11 May 2015. http://dx.doi.org/10.3389/fnhum.2015.00284

(2) Johns Hopkins Medicine. "Sleep interruptions worse for mood than overall reduced amount of sleep, study finds." ScienceDaily. ScienceDaily, 30 October 2015.

(3) Josiane L. Broussard, Kristen Wroblewski, Jennifer M. Kilkus, and Esra Tasali. Two Nights of Recovery Sleep Reverses the Effects of Short-term Sleep Restriction on Diabetes Risk. Diabetes Care published ahead of print January 19, 2016, doi:10.2337/dc15-2214

(4) European Society of Cardiology. Press Release 29. august 2015. Midday naps associated with reduced blood pressure and fewer medications


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.