Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 06, 2011


  1. Nye kostråd i USA

  2. Mere grønt, mindre rødt kød, ingen forarbejdet kød

  3. Mail: Galdesten

 

Det vigtige er ikke at prioritere det, der er på din tidsplan, men at tidsplanne det, der er dine prioriteter.

— Stephen Covey


Nye kostråd i USA

De nye amerikanske kostråd — dietary guide lines — er netop blevet offentliggjort.

Den omfattende rapport har et afsnit om vegetarkost, hvor forskerne skriver, at undersøgelser af voksne vegetarer sammenlignet med ikke-vegetar viser:

  • Vegetarkost er forbundet med lavere forekomst af fedme. Vegetarer er generelt slankere og har lavere BMI.

  • Vegetarer har mindre risiko for at hjerte-kar-sygdomme.

  • Vegetarer har laverer total dødelighed (vegetarer lever længere).

  • Vegetarkost sænker blodtrykket.

Rapporten understreger også, at utilstrækkelig indtag af protein og fedt generelt ikke er et problem. Rapporten nævner dog, at de fleste amerikanere indtager for lidt umættet og for meget mættet fedt.

Rapporten konkluderer også, at der er stærke beviser for, at der ikke findes en optimal fordeling af makronæringsstoffer (protein, fedt og kulhydrat), der kan lette vægttab eller hjælpe med at opretholde vægttab. Det afgørende er kalorieindtaget.

Kilde: U.S. Department of Agriculture and U.S. Department of Health and Human Services. Dietary Guidelines for Americans, 2010. 7th Edition. Washington, D.C.: U.S. Government Printing Office, December 2010.
Dietary Guidelines for Americans, 2010
http://www.cnpp.usda.gov/DietaryGuidelines.htm

Kommentar:

Der er mange andre måder, at forbedre kosten og ens sundhed på, end ved at blive vegetar, men en tommelfingerregel: Jo flere uraffinerede vegetabilske fødevarer og jo færre animalske fødevarer i din kost, desto bedre.


Mere grønt, mindre rødt kød, ingen forarbejdet kød

Det er især rødt kød og forarbejdet kød, der giver problemer.

World Cancer Research Fund og American Institute for Cancer Research anbefaler, at vi begrænser indtagelsen af rødt kød (altså svinekød, oksekød og kød fra andre firbenede dyr) og undgår forarbejdet kød.

Grunden til disse anbefalinger er, at der er god dokumentation for, at både rødt kød og forarbejdet kød er årsager til tyktarmskræft.

De siger videre, at enhver mængde forarbejdet kød øger risikoen, og anbefaler derfor, at vi helt fravælger forarbejdet kød. Forarbejdet kød refererer til kød konserveret ved rygning, saltning eller tilsætning af kemiske konserveringsmidler. Det er fx bacon, skinke, salami, pølser, kødpålæg o.l.

Anbefalingerne er, at mennesker, der spiser rødt kød, skal holde sig under 500 gram om ugen, og at det gennemsnitlige indtag af rødt kød i befolkningen ikke bør overstige 300 gram om ugen.

http://www.wcrf.org/cancer_research/expert_report/recommendations.php

http://www.dietandcancerreport.org/?p=recommendation_05

Kommentar:

For de fleste er den sundeste kost en veltilrettelagt kost uden animalske fødevarer.


Mail: Galdesten

Jeg blev tilbudt en scanning af lever og galdeveje, og fik at vide, at jeg har galdesten, masser af galdesten.

Det kom som noget af en overraskelse for mig, da jeg aldrig har mavepine, ej heller smerter under højre ribbensbue.

Jeg er normalvægtig og har et kolesteroltal der er flot både hvad HDL, LDL og TG angår.

Der skal ikke foretages noget yderligere, fortæller min læge mig, jeg skal leve videre med mine galdesten og håbe på, at de ikke kommer til at genere mig.

Jeg har været inde på nettet, for at læse om galdesten og faldt over en galdestenskur. Kuren går ud på at man i 6 dage skal drikke en masse æblejuice, herefter skal man drikke en saltopløsning og til sidst drikke en blanding af olivenolie og presset citron. Så skal man lægge sig på højre side og vente på, at man kan komme på toilettet, så galdestene kan havne i toilettet.

Har du nogen erfaringer med sådan en galdestenskur?

Eller er du bekendt med, hvad man selv kan gøre, for at komme af med galdestene igen?

... spiser ganske fornuftigt, En fedtfattig kost med mange daglige fibre fra müsli, groft brød, rugbrød, grove grøntsager og frugt.

Jeg spiser hovedsageligt fjerkræ og fisk, sjældent oksekød og svinekød. Spiser ikke kød i store mængder. Jeg drikker ikke kaffe og drikker kun sjældent alkohol, måske kommer jeg op på 1 glas – 2 glas i løbet af en måned. Jeg ryger heller ikke. Jeg drikker vand, urtete og Rynkebys rød saftevand (tynd saftevand).

Jeg håber du kan hjælpe mig.

Kan en galdestenskur, gøre skade? Og kan den efterfølgende pludselig være årsag til galdestensanfald?

Har du den præcise opskrift/procedure på en galdestenskur?

Mange hilsner fra Pernille
- der gerne vil slippe af med sine galdestene på naturlig vis :-)

Pernille

Hej Pernille

Jeg kender den galdestenkur, du beskriver her, og forskellige varianter af den, men har ingen egentlige erfaringer med den.

Flere har fortalt, at de er blevet hjulpet af den. Om der er mulige bivirkninger forbundet med den (og hvilket) ved jeg ikke.

denne side kan du læse mere om galdesten, og hvad du evt. kan gøre.

Med venlig hilsen
John Buhl


Lader du frygten for fattigdom lede dit liv, bliver du belønnet med mad på bordet, men du vil ikke leve.

— George Bernard Shaw


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.