Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 06, 2014


  1. Protein og proteinkure

 

Folk elsker at høre "gode nyheder" om deres dårlige vaner.

— John McDougall


Protein & proteinkure

I Danmark spiser vi proteiner som aldrig før. Det er en følge af, at flere slankekure anbefaler et stort proteinindtag. (dr.dk/nyheder)

Vi går amok i protein. Især paleo-diæten og andre proteinrige diæter får danskerne til at storspise bl.a. skyr, mandler og æg. (landbrugsavisen.dk)

Og flere andre medier har i den senere tid beskrevet, hvordan vi danskere indtager mere og mere.

Det sker på trods af, at der ikke er videnskabelig dokumentation for, at en meget proteinrig kost er en god løsning på vægtproblemer.

For ikke så længe siden satte en stor undersøgelse endda spørgsmålstegn ved påstanden om, at protein forebygger fedme. Undersøgelsen viste faktisk en øget forekomst af overvægt blandt personer, der indtog meget protein.(1)

Kræftens bekæmpelse anbefaler af gode grunde, at vi spiser mindre kød og mere grønt og brød med fuldkorn og kostfibre.

Det er dog korrekt, at en kost med ekstra protein kan give øget mæthed og på kort sigt fremme et vægttab. På længere sigt er det straks mere tvivlsomt.

Der er god grund til at være på vagt overfor proteinkure. Der er risiko for, at de kan gøre endog meget skade på længere sigt!

Seniorforsker, DTU fødevareinstituttet, Agnes Pedersen, udtalte til Tv-avisen, at der ikke er grund til at bekymre sig om protein i den danske kost. Vi får tilstrækkelig protein og har fået det i mange år.

Overlæge Peter Marckmann blev også spurgt i udsendelsen. Han udtrykte sine bekymringer om risikoen for nyresygdomme ved at spise for meget proteinrig mad. Han arbejder med nyresyge patienter og mener, at vi i Danmark kan få mange flere nyresyge som følge af, at vi overdriver indtagelsen af protein.

Marckmann advarer om, at en fordobling af proteinindtagelsen, som ofte anbefales til overvægtige, overbelaster nyrerne, får nyrerne til at svulme op og med tiden udvikler ardannelser, så deres funktion bliver forringet, og det kan gå helt galt.
Se udsendelse i Tv-Avisen her

En relativ ny undersøgelse bekræfter, at der sandsynligvis er en væsentlig risiko for at udvikle alvolige nyresygdomme på en meget proteinrig kost.

Forskerne studerede 20 rotter, der var delt op i to grupper med 10 i hver. Den første gruppe blev fodret med en proteinrig kost, hvor 45 % af kalorierne kom fra protein. Den anden gruppe fik en kost med normalt proteinindhold. Forsøget varede i 12 uger, hvilket svarer til 9 menneskeår.

Undersøgelsen viste, at en meget proteinrig kost øgede risikoen for at udvikle nyresygdom og havde en negativ virkning på urinvejene, nyrernes form og gav øget risikoen for blandt andet nyresten. Kosten gjorde også urinen mere sur og gav øget udskillelse af calcium i urinen (indikerer at knoglerne mister kalk pga. den store mængde syredannende protein).(2)

Forskerne advarer om, at en meget proteinrig kost nok også hos mennesker kan få alvorlige konsekvenser for helbredet.

Et andet problemer er, at stor indtagelse af animalsk protein ændrer tarmfloraen og derved øge forekomsten af inflammation (betændelse) i kroppen. Faktisk kan større mængder kød og mejeriprodukter hurtigt ændre tarmfloraen og forårsage betændelse.

En undersøgelse fra Harvard University offentliggjort i tidsskriftet Nature fandt, at kosten hurtigt ændrer på din tarmflora — altså de mikroorganismer, der bor i dine tarme.

Det har længe været kendt, at kosten påvirker typen og aktiviteten af de mikroorganismer, der holder til i tarmene, men Harvard Forskerne fandt, at selv det, vi spiser på kort sigt, kan have drastiske konsekvenser for typen og antallet af mikrober i vores tarme og deres evne til at øge forekomsten af betændelse i mave-tarmkanalen.

Forskerne fandt, at senest to dage efter indtagelse af en kødbaseret kost, steg forekomsten af potentielt sygdomsfremkaldende bakterier i tarmene.

Harvard forskere opdagede også, at de mikrober, der findes i fødevarer, hurtigt koloniserer tarmen. Det gjaldt både bakterier, svampe og vira.

Det mest bemærkelsesværdige var, at forskerne kunne se, at en animalsk baseret kost forårsagede en vækst af mikroorganismer, der er i stand til at udløse inflammatorisk tarmsygdom efter kun to dage på en sådan kost.(3)

Undersøgelsen giver derved et fingerpeg om, hvorfor netop en plantebaseret kost uden eller næsten uden kød, mejeriprodukter og andre animalske fødevarer, ofte er en effektiv kost mod sygdomme, hvor inflammation spiller en rolle — fx hjertesygdomme, diabetes, gigt og endog kræft.

Læs også artiklen: Helbredende kost er plantebaseret kost

Kostplaner og kostideer baseret på animalske fødevarer — ikke mindst de ekstreme diæter som stenalderkost, Atkins, Dukan og måske endda "Verdens bedste kur" o.l., — vil på længere sigt kunne skade helbredet ved at ændre tarmfloraen og på andre måder.

Vi har tidligere været inde på problemer med inflammation i kroppen.

Læs evt. artiklerne:

Betændelseshæmmende kost giver bedre helbred og øger levealderen

Mere kød i kosten, mere betændelse i kroppen

Betændelseshæmmende kost

Sammenhæng mellem betændelse og kroniske sygdomme

Kosten kan enten fremme eller modvirke inflammation i kroppen, og det er på mange måder vigtigt at undgå en kost, der fremmer inflammation.

Professor Bente Klarlund Pedersen udtaler til bladet Helse, at det sikreste tegn på en inflammation i kroppen (en såkaldt tavs inflammation, som vi ikke mærker) er, at livvidden er større end halvdelen af højden. Det skyldes at tavs inflammation får os til at udvikle fedt inde omkring de indre organer. Fedtet her bliver med tiden betændt og er med til at udsende de signalstoffer, der aktiverer immunforsvaret. En let, kronisk inflammation giver derfor som regel en stor livvidde.(4)

Som professor T. Colin Campbell beskriver i en længere artikel om protein: ... "Ved at tilføje mere og mere protein til vores kost, og næsten altid få det fra animalske fødevarer, skaber vi en lang række ernæringsmæssige problemer."(5)

Jeg mener slet ikke, at det er i orden, at anbefale mere protein til mennesker, som allerede får nok protein, og især ikke til overvægtige, som jo i forvejen har øget risiko for nyresygdomme og kronisk inflammation.

I denne tid, hvor vi er godt i gang med at smadre planetens klima, er det også af den grund uhørt at råde folk til at øge indtagelsen af animalske produkter.

Både klimaet og den enkeltes sundhed har bedst af, at vi sænker indtagelsen af animalske fødevarer.

Læs evt. mere om mit syn på proteinkure på proteinkur.dk, hvor du også kan se, at du let kan få mere end nok protein fra sunde fødevarer som grøntsager og bælgfrugter.

Kilder:

(1) Tvivl om protein forebygger fedme af Bodil Kofoed 08-03-2013. Cancer.dk

(2) Virginia A. Aparicio m.fl. High-protein diets and renal status in rats. Nutr Hosp. 2013 Jan-Feb;28(1):232-7. doi:10.3305/nh.2013.28.1.6165. Læs mere her og her

(3) Lawrence A. David, m.fl. Diet rapidly and reproducibly alters the human gut microbiome
Nature (2013) doi:10.1038/nature12820. Published online 11 December 2013.

(4) Artiklen: Ung og rask med anti-inflammatorisk livsstil. Mette Bender. Helse 10.01.2014.

(5) The Mystique of Protein and Its Implications af T. Colin Campbell


Folk tror ikke på, hvad du fortæller dem. De tror sjældent på, hvad du viser dem. De tror ofte på, hvad deres venner fortæller dem. De tror altid på, hvad de siger til sig selv.

— Seth Godin


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.