Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 06, 2017


  • Kan du få for mange proteiner?
  • Lidt af hvert
 

UGENS CITAT

"Der er ingen værdi i livet, undtagen den, du vælger at placere i det, og ingen lykke nogen steder, undtagen hvad du selv bringer til det."
— Lin Yutang


Kan du få for mange proteiner?

De fleste mennesker i Danmark får mere end nok proteiner i deres kost. Mange indtager alligevel ekstra proteiner, fordi de læser eller hører, at det er sundt eller en fordel, men det kan være en rigtig dårlig idé.

En artikel i the New York Times beskriver nogle af de problemer, der kan være forbundet med at indtage for mange proteiner i kosten og/eller som kosttilskud.

Undersøgelser viser, at proteinrige diæter ikke bevarer muskelmasse på lang sigt, og læger har længe advaret om, at for store mængder proteiner i kosten kan føre til nyreskader, fordi en proteinrig kost sætter ekstra pres på nyrerne.

Øget risiko for kræft er en anden alvorlig bekymring i forbindelse med en proteinrig kost.

En af verdens mest fremtrædende ernæringsforskere, dr. Walter Willett, udtaler ifølge artiklen i New York Times: "En af de fordele og bekymringer, som er forbundet med især et højt indtag af animalsk protein, er, at det har en tendens til at få cellerne til at formere sig hurtigere. Det er godt tidligt i livet, når man er et barn, der vokser. Men senere i livet, er det en af de grundlæggende processer, der øger risikoen for kræft."

Flere store observationsstudier har vist en sammenhæng mellem en proteinrig kost og en øget forekomst af kræft, hjertesygdomme og andre lidelser.

En undersøgelse fandt fx, at personer i alderen 50 og 65, som spiste en proteinrig kost, havde fire gange større sandsynlighed for at dø af kræft sammenlignet med de personer, der indtog mindre protein.

Læs evt. også artiklerne:

Mindre kød, sundere nyrer

Mere protein?

Proteinkure kan skade nyrerne

Frugt og grønt hjælper med at beskytte nyrerne

Vegetarkost er bedre for nyrepatienter

Læs evt. mere om proteiner og aminosyrer

Vegetarmad indeholder nok proteiner uden at indeholde for meget. Det er en af grundene til at en plantebaseret kost -- en kost, der kun eller næsten kun indeholder vegetabilske fødevarer -- er et fornuftigt valg.

Bønner og ærter mætter bedre end kød

Et studie fra Københavns Universitet har vist:

  • at et proteinrigt måltid baseret på bønner og ærter giver mere mæthed end et måltid baseret på kalvekød og svinekød
  • hvis deltagerne havde spist et proteinrigt måltid baseret på bønner og ærter, indtog de 12 – 13 procent færre kalorier i deres efterfølgende måltid, end hvis de havde spist et måltid baseret på kød.
  • et mere proteinfattigt måltid baseret på bønner og ærter var lige så mættende og velsmagende som et proteinrigt måltid baseret på kalvekød og svinekød, også selv om fibermængden stort set var den samme.

"Det står jo lidt i modsætning til den gængse opfattelse af, at man især skal spise mange proteiner, fordi de er meget mættende. Nu er der noget, der tyder på, at man kan spise et måltid, der er fiberrigt, men uden også at være helt så proteinrigt og samtidigt få samme mæthedseffekt. ..." udtaler den hovedansvarlige for studiet, professor Anne Raben fra Institut for Idræt og Ernæring ved Købehavns Universitet, i en pressemeddelelse fra Københavns Universitet

Læs evt. også om undersøgelsen i slankenyt nr. 421

Bemærk også, at Fødevarestyrelsen for nylig skrev nogle gode artikler om vores proteinbehov. Jeg skrev lidt om det i artiklen: Slank med proteiner?

De skriver -- kort fortalt -- at vi i Danmark allerede får mere end nok protein i kosten, og at der ikke er videnskabelig dokumentation for, at det hjælper på vægten eller andet at inkludere flere proteiner i din kost, end du har brug for.



Lidt af hvert ...

Selv en let infektion øger risiko for psykisk sygdom
Et nyt stort dansk studie har vist, at selv lette og udbredte infektioner, der behandles hos egen læge, såsom betændelsestilstande i de øvre luftveje eller i urinvejene, senere øger risikoen for depression med 64 procent og skizofreni med 37 procent.
Resultaterne af forskningen tyder på, at infektioner og den inflammatoriske eller betændelsesagtige reaktion, som følger efter, kan påvirke hjernen og være led i udvikling af svær psykisk sygdom. En anden mulighed -- eller medvirkende faktor -- kan være, at den antibiotika, som lægen evt. ordinerer, kan øge risikoen for psykisk sygdom, fordi den har ødelagt eller forstyrret den naturlige tarmflora, som har tæt kommunikation med hjernen.
Læs mere på b.dk

Ibuprofen virker ikke mod rygsmerter og kan skade maven
Nyt studie viser, at antiinflammatorisk medicin, såsom ibuprofen, er ikke meget mere effektivt end placebo til at fjerne rygsmerter, men til gengæld kan det give maveproblemer.
Læs mere på videnskab.dk

Kroniske smerter bliver til at holde ud med mindfulness
Mindfulness har stor effekt på smertepatienters følelse af vitalitet, kontrol over smerter og på generelt velbefindende, viser dansk studie. »Ja, det virker! Lad os nu komme i gang med at bruge det,« siger lektor og overlæge på Aarhus Universitets Center for Mindfulness.
Læs mere på videnskab.dk

EU-rapport: Økologi har positive effekter på folkesundheden
En ny rapport udarbejdet for EU-parlamentet samler op på hidtidig forskning i sundhedseffekter af økologisk landbrug og -mad. Lavere risiko for allergi hos spædbørn, lavere risiko for overvægt og fedme hos voksne, sundere og mere miljø- og klimavenlig kostsammensætning hos økologiske forbrugere samt mindre risiko for udvikling af antibiotikaresistente bakterier er blandt rapportens konklusioner.
Læs mere på okologi.dk

Sådan mindsker du generne ved natarbejde
Rutiner med regelmæssig søvn, motion og sund mad kan gøre det lettere for kroppen at klare natarbejde.
Læs mere på dr.dk

Selv moderat motion øger insulinfølsomhed og mindsker inflammation
En ny rapport, baseret på data fra Framingham Heart Study (FHS), tyder på, at insulinresistens, en indikator for kardiovaskulær risiko og udvikling af diabetes, kan mindskes med selv beskedne niveauer af fysisk aktivitet.
Resultaterne er offentliggjort i tidsskriftet Clinical Obesity.
Forskerne fandt, at øget niveauer af fysisk aktivitet var forbundet med nedsat insulinresistens samt nedsat niveau af biomarkører for inflammation.
Læs mere på sciencedaily.com (på engelsk)



   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.