Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 07, 2009


  1. Middelhavskost godt for hjernen
  2. Nyt studie: Multivitaminer forhindrer sandsynligvis ikke kræft og hjertesygdomme
  3. Blommer er super sunde
  4. Mail: Hvide pletter på neglene
  5. Lidt af hvert

Kære læser

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer e.l. til nyhedsbrevet.

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


"Før vi kan styre tiden, kan vi ikke styre noget."

-- Peter F. Drucker, Forfatter og management ekspert


1) Middelhavskost godt for hjernen

En Middelhavsagtig kost, der er rig på grøntsager, frugt, nødder, bælgfrugter, fisk og kornprodukter – og fattig på mejeriprodukter, kød og fedt, og med et moderat alkoholforbrug – er ikke kun godt for hjertet, men også hjernen. Det tyder ny forskning på.

Forskere fra Columbia University Medical Center, New York, udspurgte 1393 mennesker uden kognitive problemer ved undersøgelsens start, om deres kost. Samt 482 mennesker med en mild grad af kognitive problemer.

275 af deltagerne, som havde normal kognitiv funktion ved undersøgelsens start, udviklede milde kognitive problemer over en periode på 4,5 år.

Det viste sig, at de, der i størst grad spiste en Middelhavslignende kost, havde 28 % mindre risiko for at få kognitive problemer, sammenlignet med de deltagere der i mindst udstrækning levede efter Middelhavskosten.

Blandt gruppen med milde kognitive forstyrrelser i starten af studiet udviklede 106 af deltagerne Alzheimers sygdommen i løbet af de 4,5 år. Og her viste det sig, at de deltagere der i størst udstrækning levede af en kost, som de gør i Middelhavsområdet, havde 48 % mindre risiko for at få Alzheimers sygdom, og de der for det meste levede af en Middelhavskost havde 45 % mindre risiko, sammenlignet med de deltagere der spise en kost der var mest forskellig fra Middelhavskosten.

Forskerne understreger, at der skal flere studier til, før det kan vides med sikkerhed, hvordan kosten påvirker risikoen for kognitive problemer og Alzheimers, men forskerne ser det som logisk, at Middelhavskosten gavner, fordi den allerede har vist sig at forbedre kolesteroltallet, blodårerne, blodsukkeret og mindsker forekomsten af inflammation -- hvilket alle er faktorer der er sat i forbindelse med øget risiko for kognitive problemer.

Kilde: Nikolaos Scarmeas, MD m.fl. Mediterranean Diet and Mild Cognitive Impairment. Archives of Neurology 2009;66(2):216-225.


2) Nyt studie: Multivitaminer forhindrer sandsynligvis ikke kræft og hjertesygdomme

Et studie, der fulgte 161.808 deltagere fra ”the Women's Health Initiative clinical trials” viste, at de 41,5 %, der tog en multivitamin, hverken var mindre tilbøjelige til at udvikle kræft, få hjertesygdom eller dø i løbet af en 8-årig periode.

Forskerne fandt altså ingen eller kun ubetydelig forskel i forekomsten af kræft, dødsfald eller hjerte-kar-sygdomme blandt de, der tog multivitamin, og de, der ikke gjorde.

Kilde: Marian L. Neuhouser PhD m.fl. Multivitamin Use and Risk of Cancer and Cardiovascular Disease in the Women's Health Initiative Cohorts.
Archives of Intern Medicine 2009;169(3):294-304.

Kommentar:

Flere undersøgelser er i gang vedr. mulige gavnlige virkninger af vitamintilskud, og det sidste ord er ikke sagt i den sag.

Det er dog ganske tydeligt, både fra denne og andre studier, at multivitaminer og andre kosttilskud generelt set ikke har overbevisende positiv virkning på helbredet. Undtagen - naturligvis - hvis du rent faktisk mangler et næringsstof, og tilskud er nødvendigt/gavnligt.

Men der ER god dokumentation for, at kost og livsstil -- sund kost, nok motion, god søvn, ren luft osv. -- har endog meget stor og positiv indflydelse på helbredet.

Det er langt bedre og mere effektiv først og fremmest at tænke på, hvad du bør spise og lade være med at spise, hvor godt du sover, hvor meget motion du dyrker osv., frem for hvilke kosttilskud du evt. vil have gavn af.


3) Blommer er super sunde

Amerikanske forskere har opdaget, at blommer har et usædvanligt stort indhold af antioxidanter og plantestoffer, der hjælper kroppen med at forhindre og bekæmpe sygdomme.

Forskeren Dr. David Byrne fra AgriLife Research bemærker, at en af de gavnlige virkninger er, at plantestofferne i blommer begrænser brystkræft.

En anden forsker Dr. Luis Cisneros tilføjer, at blåbær, ferskner og nektariner har lignende gavnlige virkninger som blommer.

De fleste antioxidanter og andre gavnlige plantestoffer findes i skrællen, så den bør også spises.

Kilde: Dailymail.co.uk 3-2-2009


4) Mail: Hvide pletter på neglene

Hej John

Efter jeg blev vegetar (lacto-ovo) i sommers, har jeg lagt mærke til at jeg får hvide pletter på neglene.

Jeg mener selv jeg spiser varieret, linser, bønner, ærter, grøntsager især rodfrugter og kål, frugt og groft brød.

Jeg får hvad der svarer til 2-3 æg om ugen og lidt ost, hvad der indgår i madlavningen. Jeg drikker ikke mælk eller spiser yoghurt.

Denne vinter har jeg stort set været rask, i forhold til de andre år, hvor jeg var kødspiser.

Så jeg føler ikke jeg mangler noget.

Skal jeg være bekymret over pletterne på neglene?

Venlig hilsen
Karina

Hej Karina

Jeg tror ikke, der er problemer.

Mange, der går over til vegetarkost, oplever at de har det bedre og sjældnere er syge.

Hvide pletter på neglene kan skyldes for meget havearbejde eller rengøring ;-) ... hvide pletter kan nemlig komme af tryk, slag eller stød på neglene, og har så ikke noget at gøre med din kost.

Det menes dog også, at hvide pletter kan være et tegn på zinkmangel (og/eller mangel på kalk eller B-vitaminer).

Et af de problemer, som nogle vegetarer får (tror dog ikke, at det gælder dig) er, at de spiser for ensidigt eller for mange usunde vegetabilske fødevarer (fx færdigretter med for meget salt, for meget hvidt mel, søde sager e.l.), og så kan de komme til at mangle vitaminer, mineraler, essentielle fedtsyrer, aminosyre e.l.

Jeg synes, at du bare fortsætter, som du gør, og tager en multivitamin tablet, der har lidt af det hele -- inkl. zink og alle andre mineraler, D-vitamin og B12) -- Eller du sætter dig ind i, hvad din kost indeholder (og evt. mangler), og justerer på kosten, så du er sikker på, at den indeholder nok zink, kalk og andre mineraler, vitaminer mv.

Med venlig hilsen
John Buhl


5) Lidt af hvert

Parfume-allergi er mere udbredt end antaget

Naturlige olier er ingen garanti mod at få allergiske reaktioner som parfumeallergi, viser ny nordisk forskning.
Politiken 4-2-2009

Hver femte dropper morgenmaden

Mange danskere springer morgenmaden over. Fænomenet er især udbredt blandt de unge, viser ny stor undersøgelse.
Politiken 4-2-2009

Sådan kommer du i gang med at løbe

Kom op af sofaen og ud på stierne. Løbeekspert giver begynderråd.
Jyllands Posten 10-2-2009

Længere liv med korte gåture

Undersøgelse viser, at 65-79-årige gamle mænd og kvinder, der øger deres motion fra under to timer om ugen til mere end fire timer, kan de se frem til at leve 3-4 år længere. Det forlænger livet mere at gå en hurtig og kort tur end en lang og langsom tur.
BT 10. februar 2009, 13:56


"Verden er mere medgørlig, end du tror, og den venter på, at du banker den på plads."

-- Bono


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.