Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 07, 2012


  1. Hold hjernen i form ved at være mentalt aktiv hele livet
  2. Regelmæssig brug af vitamin- og mineraltilskud kan reducere risikoen for tyktarmskræft
  3. Hvornår er det for meget jod?
  4. D-vitaminmangel hos ældre patienter
 

Det er en mand af betydning, der ikke sørger over, hvad han ikke har, men glæder sig over, hvad han har.

— Epictetus


Hold hjernen i form ved at være mentalt aktiv hele livet

Mennesker, der udfordrer deres hjerner i hele deres levetid - ved at læse, skrive og spille spil - er mindre tilbøjelige til at udvikle de proteinaflejringer i hjernen, der er forbundet med Alzheimers.

Hjernescanninger viste, at personer uden symptomer på Alzheimers, der sørgede for at deltage i kognitivt stimulerende aktiviteter gennem hele deres liv, havde færre forekomster af beta-amyloid, et destruktivt protein, der er kendetegnende for sygdommen.

Undersøgelsen omfattede 65 raske ældre mennesker med en gennemsnitlig alder på 76,1 år plus 10 patienter med Alzheimers (gennemsnitsalder 74,8 år) og 11 unge i en kontrolgruppe (gennemsnitsalder 24,5 år).

De blev alle grundigt udspurgt om mentale aktiviteter i deres liv, og de gennemgik omfattende tests for at vurdere deres hukommelse og evne til at tænke, og deres hjerner blev scannet for amyloid-aflejringer.

Forskerne sammenlignede hjerneskanninger med 10 Alzheimerpatienter og 11 raske mennesker i 20'erne, og fandt, at mennesker, der havde været mest mentalt aktiv, havde lavere niveauer af beta-amyloid end dem, der havde været mindre mentalt aktiv.

Undersøgelsen viste også, at det ikke så ud til at gøre nogen forskel, hvis personer først for nylig var begyndt at gætte kryds og tværs og tage del i andre mentale udfordringer.

Kilde: Susan M. Landau, William J. Jagust m.fl.
Association of Lifetime Cognitive Engagement and Low β-Amyloid Deposition
Arch Neurol, Jan 2012; doi:10.1001/archneurol.2011.2748

Kommentar:

Konklusionen må være, at det er klogt at holde sig både fysisk og mentalt aktiv hele livet.


Regelmæssig brug af vitamin- og mineraltilskud kan reducere risikoen for tyktarmskræft

Kan vitamin- og mineraltilskud i en almindelig kost være med til at mindske risikoen for tyktarmskræft og beskytte mod kræftfremkaldende stoffer?

Det tyder et dyreforsøg på.

En undersøgelse offentliggjort i Canadian Journal of Physiology and Farmakologi (CJPP) fandt, at rotter, der regelmæssigt havde fået multivitamin og mineraltilskud, havde betydelig lavere risiko for at få tyktarmskræft, når de blev udsat for kræftfremkaldende stoffer.

Forskerne studerede rotter, som blev givet foder med højt fedtindhold (20% fedt) over en 32 ugers periode. Rotterne blev delt op i 6 grupper, som blev udsat for forskellige kombinationer af kosttilskud og kræftfremkaldende stoffer.

Rotter fodret med en fedtrig og fiberfattig kost, der blev udsat for kræftfremkaldende stoffer, udviklede forstadier til kræft. Hvorimod andre rotter, der fik samme kost, men fik et dagligt tilskud af vitaminer og mineraler, viste en signifikant (84%) reduktion i dannelsen af forstadier til kræft og ikke udviklede svulster.

Forfatterne konkluderer, at regelmæssige tilskud af multivitaminer og mineraler kunne være en metode til at mindske risikoen for tyktarmskræft hos mennesker.

Kilde: Arul, A.B., Savarimuthu, I., Alsaif, M.A., Al Numair, K.S. 2012. Multivitamin and mineral supplementation in 1,2-dimethylhydrazine induced experimental colon carcinogenesis and evaluation of free radical status, antioxidant potential, and indicence of ACF. Canadian Journal of Physiology and Pharmacology, 90: 45–54.
Læs evt. mere

Kommentar:

Jeg bryder mig slet ikke om den slags dyreforsøg. Men forsøget viser en overraskende stor positiv effekt, når rotter på en usund kost fik tilskud af vitaminer og mineraler.

Nu venter vi så på undersøgelser, der viser, om daglige tilskud af vitaminer og mineraler også kan være med til at forebygge tyktarmskræft hos mennesker, der ikke spiser særlig sundt.


Hvornår er det for meget jod?

Kinesiske forskere gav raske voksne kosttilskud med forskellige doser af jod i fire uger.

De fandt, at ved relativt høje doser — 400 mikrogram om dagen og op — begyndte deltagerne at udvikle subklinisk hypothyroidisme (hypotyreoidisme forekommer, når skjoldbruskkirtlen ikke kan danne tilstrækkelige mængder af stofskiftehormoner).

I denne undersøgelse fik de deltagere, der indtog 400 mikrogram som kosttilskud, i alt omkring 800 mikrogram jod om dagen, når jodmængden i deres kost blev medregnet.

Resultaterne tyder altså på, at vi i hvert fald bør få under 800 mikrogram om dagen.

I alt deltog 256 raske voksne, som havde normal skjoldbruskkirtel, da studiet begyndte.

Deltagerne fik dagligt en af 12 doser af jod i tabletter, der indeholder fra 0 til 2.000 mikrogram, i fire uger.

Af de mennesker, der tog 400 mikrogram som tilskud, udviklede 5 procent subklinisk hypothyroidisme. Og det tal steg i takt med joddosis: af de mennesker på den højeste dosis (2.000 mikrogram om dagen), udviklede 47 procent subklinisk hypothyroidisme.

Kilde: Wanqi Zhang m.fl.
Exploration of the safe upper level of iodine intake in euthyroid Chinese adults: a randomized double-blind trial. The Americal Journal of Clinical Nutrition. February 2012 ajcn.028001. doi: 10.3945/ajcn.111.028001

Kommentar:

Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi får 150 mikrogram jod dagligt. Jod findes især i salt (der er beriget med jod) mælk, fisk og tang.

Kosttilskud indeholder som regel ca. 150 mikrogram jod per dagsdosis.

Veganere skal være opmærksomme på at få nok jod, da undersøgelser har vist at veganere risikerer jodmangel. Læs mere om jod i artiklen: Veganere skal være opmærksom på at få nok jod

Overskud af jod kan vist kun forekomme, hvis du overdriver med jodtabletter eller spiser for meget tang (som er meget rig på jod).


D-vitaminmangel hos ældre patienter

Det store flertal af geriatriske patienter på et tysk revaliderings sygehuse mangler D-vitamin.

1578 patienter fik målt blodets indhold af D-vitamin, og der blev fundet utilstrækkelige koncentrationer i blodet hos hele 89% af patienterne, og 67% havde svær D-vitaminmangel.

Kilde: Schilling, S
Epidemic Vitamin D Deficiency Among Patients in an Elderly Care Rehabilitation Facility
Dtsch Arztebl Int 2012; 109(3): 33-8; DOI: 10.3238/arztebl.2012.0033
Detaljeret om undersøgelsen
her

Kommentar:

Mange ældre holder sig væk fra solen, og kommer derfor let til at mangle D-vitamin.

Ældre, der ikke kommer nok ud i solen, bør hele året tage et kosttilskud med D-vitamin.

De fleste bør tage ca. 20 mikrogram dagligt eller evt. i større mængder, så der er plads til at glemme at tage vitaminerne nogle dage.

Læs evt. også artiklen om D-vitamin i nyhedsbrevet uge 50, 2011

Læs også om D-vitamin og Fødevarestyrelsens anbefalinger på altomkost.dk


At grine af vore egne fejltagelser kan forlænge vores liv. At grine af en andens kan forkorte det.

— Cullen Hightower

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.