Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 07, 2015


  1. Kan sund livsstil helbrede type 2 diabetes?
  2. Mail: Statiner eller ej?
 

Lad din mad være din medicin, og din medicin være din mad.

— Hippokrates (460-370 f.v.t.)


Kan sund livsstil helbrede type 2 diabetes?

Ifølge artiklen: Kan diabetikere blive helbredt af motion og sund mad? (dr.dk 1.2.2015) vil Chris MacDonald og forskere fra Rigshospitalet nu undersøge, om diabetikere kan helbredes med en sundere livsstil. Og har du type 2-diabetes, så kan du måske slippe af med sygdommen gennem et nyt forskningsprojekt.

Hurra for Chris MacDonald og Bente Klarlund Pedersen!

Det her kan måske åbne døren for en større forståelse for i hvor stor udstrækning den rette livsstil og de rette betingelser kan gøre en forskel ved selv alvorlige sygdomme!

Chris har dog en tendens til at fokusere så meget på (hård) motion, at det får mange til at tro, at motion er det vigtigste eller, at der skal vildt meget motion til, før livsstilen kan helbrede.

Inden af delene er rigtig.

Det er svært nok i forvejen, at gennemføre store ændringer, og vi skal være varsomme med ikke at gøre det endnu sværere, end det behøver at være.

Motion og nok bevægelse i dagligdagen er naturligvis en vigtig del af en helbredende kost og livsstil, men det behøver altså slet ikke at være en "kamp for livet", som det fremgår af ovennævnte artikel. Deltagerne i det første U-turn program blev sat til at dyrke unødvendigt meget eller unødvendigt hård motion, og så føles der hele nok som en hård kamp for livet.

Blot mange korte og overkommelige raske gåture vil ikke alene kunne gøre underværker men er også den bedste fremgangsmåde for mange alvorligt syge mennesker, der er ude af form. Det er unødvendigt og kan være skadeligt at presse sig selv alt for hårdt (eller lade en coach piske en frem).

Motion må gerne være en lille smule anstrengende. Pulsen skal lidt op, men det er ikke og behøver ikke at være en kæmpe udfordring at dyrke nok motion.

En plantebaseret kost uden eller med kun meget små mængder raffinerede fødevarer (som sukker, hvidt mel og olie), nok motion (moderate mængder daglig motion er normalt nok!) og god søvn vil gøre de fleste patienter med type 2 diabetes raske eller næsten raske.

Eftersom Chris i det mindste har talt med Dean Ornish og nogle af de andre kloge mennesker i forbindelse med hans U-turn programmer, må vi krydse fingre for, at han denne gang satser lidt mere på, at få deres guldkorn med i programmet — det ville gøre den helt store forskel, og samtidig gøre det hele mere overkommeligt for flere mennesker.

Dr. Neal Barnard, dr. Dean Ornish, dr. Joel Fuhrman og flere andre har beskrevet, hvordan en fedtfattig plantebaseret kost uden eller næsten uden raffinerede kulhydrater er bedst. Og de har gode erfaringer med at helbrede patienter med den type kost.

Her et kort interview med professor Dean Ornish om, hvor meget kost og livsstil betyder for helbredet (på engelsk):

- - -

Er Chris MacDonald og Bente Klarlund Pedersen med til at skabe en lille revolution i den måde læger fremover vil satse på at forebygge og behandle diabetes?

Det håber og tror vi på :-)

Min mening om, hvad der i de fleste tilfælde er bedst ved diabetes


Mail: Statiner eller ej?

Hej John,

Måske har du en mening om dette: Jeg fik for mange år siden konstateret forhøjet kolesterol, og fik af min daværende læge besked på at tage Simvastatin, så niveauet kom under 5 mmol/l.

Det gjorde jeg så i nogen år. På et tidspunkt opdagede jeg Caldwell Esselstyn, T. Colin Campbell og de andre amerikanere, som du også følger.

Jeg læste deres bøger og droppede "mere eller mindre" kød, æg og mælkeprodukter. Jeg bruger heller ikke længere olie eller smør til at stege.

"Mere eller mindre" betyder her, at jeg ikke køber kød, æg eller mælkeprodukter, og da jeg er single bestemmer jeg selv, hvad de fleste af mine måltider består af. Men når jeg er sammen med andre mennesker, går jeg af og til på kompromis med mine idealer, simpelthen fordi jeg ikke vil være til besvær eller ikke altid bryder mig om andres opmærksomhed og spørgsmål til mine spisevaner.

Mit problem er, at jeg til trods for min meget plantebaserede ernæring stadig har for højt kolesteroltal - dvs. lidt under 6, når jeg ikke tager Simvastatin.

Når jeg har droppet Simvastatin, skyldes det, at flere (så vidt jeg husker, bl.a. Michael Greger) mener, at statiner kun forhindrer meget få tilfælde af blodpropper. (1-2 tilfælde for hver 100 mennesker, som tager dem).

Men Esselstyn og McDougall taler jo om max. 150 mg/100ml, hvilket er omkring 3,8 på den europæiske skala, så vidt jeg kan regne ud. Det vil sige, at alt over 4 medfører en eller anden form for risiko. Og så er jeg forvirret: hvad er vigtigst: kolesteroltallet eller at man udelukker animalske produkter fra ens mad?

Jeg burde få mere motion, ved jeg, men Esselstyn kan jo få folks kolesteroltal tilstrækkeligt langt ned, alene ved hjælp af maden. Og jeg tvivler meget på, at jeg nogensinde kan komme ned på bare 5, for ikke at tale om 4, kun ved at undgå animalske fødevarer, også selvom jeg var mere rigoristisk i sociale sammenhænge.

Hvis du har en mening om dette, vil jeg meget gerne høre den.

Venlig hilsen,
Den tvivlrådige

Hej Henrik

Du skriver: "...og droppede "mere eller mindre" kød, æg og mælkeprodukter."

"Mere eller mindre" kan i nogle tilfælde gøre en forskel.

100% veganerkost uden sukker og andre raffinerede fødevarer (heller ikke olie) er ofte bedst.

Grunden til, at et forhøjet kolesteroltal er uheldigt, er især, at det øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Men mængden af kolesterol er kun en af en lang række faktorer, som påvirker risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

Et samspil af flere faktorer — fx forhøjet kolesterol, forhøjet insulin, forhøjet blodsukker, inflammation, forhøjet blodtryk, overvægt osv. — giver før eller senere alvorlige problemer.

Hvis du "kun" har et forhøjet kolesteroltal, men ellers er sund og i god form, er det tvivlsomt, at det betyder ret meget (og måske ingenting).

I den situation kan det være svært at vurdere om statiner er risikoen værd (statiner sænker kolesteroltallet, men har bivirkninger).

Esselstyn og co. anbefaler og dyrker selv motion.

Motion kan have stor betydning — især når selv meget sunde kostvaner ikke hjælper tilstrækkeligt.

Prøv at gøre motion til en daglig vane!

Start evt. dagen med en rask gåtur på en halv times tid, hvor du også efterhånden småløber. Gerne før morgenmaden. Så er det "overstået" (og efter nogen tid kan du slet ikke undvære din morgentur). Men det vigtigste er, at du får daglig motion indført på den måde og det tidspunkt, der passer dig bedst.

Du kan også vælge 3 x 10 minutter e.l., men sørg for at få pulsen godt op. Det skal være en lille smule anstrengende.

Efter 1-2 måneder bør det kunne ses på dit kolesteroltal.

Hvis en halv times daglig motion ikke er nok, satser du på en times daglig motion. Det behøver ikke være hård eller meget ihærdig motion. Fx 15-20 min let løb og resten som raske gåture eller lignende motion.

Det har mange gavnlige virkninger, ikke kun på kolesteroltallet.

Perioder med faste (gerne en forlænget daglig faste) kan have positiv indflydelse på sukker og fedt i blodet. Især hvis du ikke spiser for sent og sikrer en god søvn, vil det måske gøre en forskel.
Læs evt. lidt om faste her.

Med venlig hilsen
John Buhl


Kunst er ikke et spørgsmål om, hvad man selv kan se, men hvad man kan få andre til at se.

— Ejler Jørgensen


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.