Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 08, 2007

  1. En middagslur kan forebygge hjertestop

  2. Mail: Spørgsmål om kost og kosttilskud

  3. Mail: Er der håb?

  4. Mail: Depressionspiller eller ej?

  5. Læsertip


Kære læser

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer eller opskrifter/tips til nyhedsbrevet.

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


"Mindst en gang om dagen, bør vi høre en lille sang, læse et godt digt, se et smuk maleri, og - om muligt - sige et par fornuftige ord."

– Goethe


1) En middagslur kan forebygge hjertestop

Ifølge en græsk undersøgelse kan en halv times middagslur tre gange om ugen reducere risikoen for at dø af hjerteproblemer med 64 % for erhvervsaktive mænd. Pensionister reducerer deres risiko for hjertesygdomme med 36 procent.

Forskerne mener, at virkningen kan skyldes, at en lur hjælper folk til at slappe af og reducere deres stressniveau.

Forskerne fulgte 23.681 kvinder og mænd mellem 20 og 86 år. Det er dermed verdens hidtil mest udførlige studie af, hvilken virkning en lur har på helbredet.

(Archives of Internal Medicine 2007;167:296-301).
http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/abstract/167/3/296

(BBC news 13-02-2007)
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6354855.stm

Mere om vigtigheden af god søvn


2) Mail: Spørgsmål om kost og kosttilskud

Jeg vil meget gerne høre, hvad man kan stille op med diagnosen "forstadie til osteoporose". Hvad gør man bedst for at forebygge skøre knogler og led på alle områder, det være sig både mht. vitaminer, kost og motion o.a.?

Hvad er det bedste tilskud af kalk at indtage på markedet - er det Osteoform med både calcium, magnesium og D-vitamin?

Jeg læste for nyligt i et af dine nyhedsbreve, at du nævnte et andet calciumprodukt, som jeg ikke havde hørt om før. Du sælger det også på Helseonline (jeg husker ikke lige navnet). Er dette produkt bedre, eller hvad er forskellen på dette og Osteoform?

Er det ok at indtage Osteroform sammen med Omnimin hver dag hele året, eller er det nødvendig med en pause ind i mellem? - Og kan Osteoform virke alene (eller sammen med andre vitaminpræparater)?

Flere gange har jeg læst forskellige steder, at vi får alt for lidt Selen, og at det er vigtigt at få nok af dette, fordi det vist skulle forebygge kræft.

Hvad mener du om dette - hvad gør Selen godt for, og er der ikke nok Selen i fx. Omnimin?

Hvad med K-vitaminet - hvad gør dette og manglen på dette? I rigtige mange vitaminpiller findes dette vitamin slet ikke!

Med en god, varieret og sund kost, er der måske rigeligt af alle vigtige vitaminer og mineraler i fx. Omnimin ... men hvad nu, når kosten indimellem (i kortere el. længere perioder) ikke er hverken særlig sund eller varieret?

Igen har jeg læst (man læser så meget hele tiden!), at ekstra C-vitamin skulle være rigtigt godt og ligefrem nødvendigt - hvorfor egentligt?

Hvad gør/forebygger og helbreder C-vitaminet, og hvad sker der, hvis man får for lidt / for meget af dette vitamin?

Mit sidste spørgsmål går på kalkholdigt vand. Kan man forestille sig, at meget kalkholdigt vand kan være en medvirkende årsag til åreforkalkning og dermed også blodpropper?

Kan man i det hele taget få for meget eller forkert kalk gennem både vand, mad og kosttilskud?

Jeg tager dagligt 1-2 stk. Omnimin tabletter, og vil spørge dig, om der heri er nok B-vitaminer, C-vitaminer og E-vitamin, eller om ekstra tilskud vil være godt?

Mange hilsner
C.

Hej C.

Min mening ved "forstadie til osteoporose":

1) Tag tilskud af D-vitaminer (stærke) fx Kolos og tilskud af kalk. Osteoform eller Calmag

2) Veganerkost (ingen animalske fødevarer) er bedst. Veganerkost (eller næsten veganerkost) indeholder godt med vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer - inkl. k-vitamin, kalium, magnesium mv. - som også er vigtige for knoglerne.

Vælg masser af sunde kalkrige vegetabilske fødevarer.
Pluk fra listen her:
http://www.foodcomp.dk/fvdb_foodnutrlist.asp?CompId=0058

3) Dyrk motion. Snak med din læge om, hvad der er bedst, og få det gjort.

Du kan sagtens få for meget kalk/forkert kalk. Det er med kalk som med alle andre næringsstoffer: Det gælder om at få nok uden at få for meget. Den bedste og mest sikre kilde til kalk (og andre næringsstoffer) er din kost!

Tager du tilskud af kalk eller andre vitaminer mv. – så overhold doseringen på glasset, eller doseringen ordineret af din læge, diætist eller anden sagkyndig.

Der er nok K-vitamin i en sund kost eller bare nogenlunde sund kost.

Kombinationen af Omnimin og Osteform/Calmag er fin. Omnimin indeholder nok B-vitaminer, C-vitaminer, E-vitamin, mineraler mv.

Det er i orden at holde pauser ind imellem med Omnimin og andre tilskud. Men nok ingen pauser med D-vitamin og kalk, hvis knoglerne så småt er begyndt at afkalke.

Der er nok selen i Omnimin.

Men lad være med at overdrive. I store doser er selen giftigt.

Ingen ved endnu med sikkerhed om selen forebygger kræft, men det er i hvert fald vigtigt at få nok selen (der er nok i en almindelig vitamintablet sammen med det, du får i kosten).

Du kan søge på selen, C-vitamin, K-vitamin (og andre næringsstoffer) i en søgemaskine, og se hvordan disse næringsstoffer virker i kroppen.

En simpel oversigt her:
http://www.netdoktor.dk/vitaminer/index.shtml

Hvis din kost i kortere eller længere perioder ikke er særlig sund eller varieret, hjælper det nok lidt men ikke ret meget at tage kosttilskud. Brug aldrig kosttilskud i tillid til, at der så nok ikke sker så meget ved at spise usundt!

Sørg for at din kost er i orden hele tiden eller det meste af tiden.

Der findes ingen kosttilskud der kan erstatte sund kost.

Det er unødvendigt at tage ekstra C-vitamin, hvis du spiser sundt.

Min mening om de bedste kostvaner her

Man kan forestille sig meget vedr. vand ... og det gør mange da også. Jeg ved ikke, om meget kalkholdigt vand kan være en medvirkende årsag til åreforkalkning eller om det er godt, fordi du så får kalk den vej. Jeg tror ikke det betyder alverden, men jeg ved det altså ikke. Så vidt jeg ved findes der ingen (pålidelige, troværdige) videnskabelige undersøgelser der viser, om kalk i vandet skader, gavner eller ikke betyder noget.

Jeg tror dog, at jo renere vandet er (jo mere det bare er vand uden noget andet), desto bedre er det.

Den sundeste væske er den, du får fra at spise masser af frugt og grønt.

Du forebygger let åreforkalkning med sunde kostvaner, uanset vandet.

Med venlig hilsen
John Buhl


3) Mail: Er der håb?

Hej John

Jeg har med meget stor interesse igennem lang tid læst om forskellige personer der er blevet medicinfri ved at følge nogle "kure" som du anbefaler.

Og nysgerrigheden er vakt. Jeg har type 2, BMI 28,5, forhøjet kolesterol og astma. Slidgigt i hænder, tæer og knæ.

Jeg får medicin for det hele bortset fra slidgigten som jeg kan holde nede med ingefærtabletter (Futura).

Orabet 500 mg, Crestor 10 mg. Pulmicort 400 mg. 2 x dgl. eller eft. behov. Derudover indtager jeg: 2 x kalk (Futura), Salvie (mod hedeture), og 1 vitaminpille morgen og aften. Yderligere Xenical.

Jeg ryger ikke mere. Jeg stoppede for 3 år siden efter 32 år som ryger.

Mon der er håb for mig?

Venlig hilsen
Sanne


Hej Sanne

Ja, der er håb for dig!

De der kure, du læser om, er ikke kure, men handler hovedsageligt om at ændre sine vaner. Det er ikke let og kræver ofte, at man sætter sig ind i tingene (især vedr. sunde kostvaner) og får den nødvendige opbakning til at ændre kost og livsstil i tilstrækkeligt omfang.

Du skal først og fremmest læse bøgerne "Hvordan Rask?" og "Kunsten at ændre vaner".
Kan købes her:
http://helseonline.dk/product.asp?product=297

eller lånes på biblioteket.

Derefter går du i gang og - i samråd med din læge - vurderer du, hvornår du får det så godt, at du kan undvære eller nedtrappe medicinen.

Eftersom du har været i stand til at holde op med at ryge efter 32 år som ryger, tror jeg også du har den fornødne disciplin til at gennemføre de nødvendige kostændringer mv.

Med venlig hilsen
John Buhl


Køb bøger på helseonline:

To bøger der gør det lettere at gå over til mere vegetarkost: Vegetar Light og Kunsten at ændre vaner. Køb online: 269,00 (normalpris kr. 307,00)

Lær Zoneterapi, på en hurtig og enkel måde. Lær samtidig kunsten at ændre vaner. Køb online: 228,00 (nomalpris: 268,00)

Sikker Slank & Kunsten at ændre vaner
Med disse to bøger lærer du både hvordan du taber dig på en sund måde, og hvordan du effektivt tilegner dig nye vaner. Køb online: 299,00 (normalpris 338,00)

Kunsten at ændre vaner + Fat for life?
To bøger som gør det muligt for dig, som enten er meget overvægtig eller har særlig svært ved at tabe dig, at tilegne dig de vaner, der vil give dig succes med at nå og fastholde den vægt, du ønsker. Køb online: 325,75 (normalpris 368,00)

Kunsten at ændre vaner + Hvordan Rask?
To bøger der sammen gør det lettere at gennemføre radikale forbedringer i kost og livsstil, og derved forebygge eller måske endda helbrede sygdomme. Køb online: 274,75 (normalpris: 317,00)

Spar også penge ved at købe andre bøger og helseprodukter online.
Læs mere på www.helseonline.dk


4) Mail: Depressionspiller eller ej?

Kære John Buhl

Dette er en reaktion på en tidligere mail, du sendte ud, men bedre sent end aldrig. Jeg har fulgt dine fortaler for sund mad igennem et par år, og jeg er ikke i tvivl om, at det naturligvis hjælper kroppen og psyken godt på vej at køre på den rette benzin.

Det, der slog mig ved forrige mail, var, at du rådede en kvinde med angst og depression til at spise sundt. Jamen, det gjorde hun da vist allerede, ligesom desperationen over ikke at komme videre på trods af alskens alternative behandlinger lyste ud af hendes brev. Hun var på vej ud i ensomhed og isolation ift. omverdenen - plaget, som hun var af angst, som gjorde hende ude af stand til at skabe eller bevare relationer til andre mennesker. Personer som hende er så "nemme" at få til at hoppe på endnu en sundhedsapostels galej.

Jeg mener, du tog fejl, da du rådede hende, eller i hvert fald virkede lidt for sikker på din egen måde at gøre tingene på. Nogle mennesker – deriblandt jeg selv - lider i en så alvorlig grad af depression og angst, at psykologhjælp og medicin er særdeles gode bud på, hvordan de kommer ovenpå og får overskud til at ændre på den livsstil, som sikkert har gjort dem syge.

Desværre er der mange, som har en vis frygt for at spise piller. Afhængighed, vægtøgning eller blot det at se på sig selv som et "kemisk værk" skræmmer, men hvis hjernen ikke selv er i stand til at producere serotonin, så er det ikke kun grøn kost, der skal til, men en såkaldt lykkepille. At sund kost og motion så øger chancerne for et bedre velbefindende, er de færreste vel i tvivl om, men vitaminer gør det ikke alene, når kroppen og psyken er i krig med ejeren.

Altså: Kvinden skal da ikke have endnu et råd fra endnu en alternativ. Hellere skal hun kombinere den sunde kost med de gode piller, lægemiddelindustrien jo altså også producerer (selvmordsraten er faldet betydeligt, efter lykkepillerne er kommet på markedet), ligesom
psykologhjælp ville øge hendes bevidsthed om, hvor det går galt i hendes liv. Jeg mener, du et øjeblik burde have set bort fra De Vises Sten, du selv har det så godt med, og rådet hende til at tage medicin, indtil hun var i
stand til at bryde sit livsmønster. Uden medicin kan det brutalt sagt koste hende livet.

Mvh. Christina

Kære Christina

Læseren som jeg svarede havde oplagt et eller andet fysisk galt, som derefter gjorde hende bange osv.

Mine forslag til hende gik ikke ud på at afhjælpe hendes angst og depression, men at give mit bud på at klare de fysiske problemer, der var grunden til hendes psykiske problemer.

Mange syge mennesker, der mener de lever sundt eller nogenlunde sundt, lever ofte langt fra så sundt som der er nødvendigt, for at klare deres symptomer og sygdomme.

Min pointe med svaret til læseren var, som jeg skrev, at man som regel kan gøre en hel masse ved sin situation, selv om det ikke er muligt at finde årsagen til, at man lider af forskellige symptomer og sygdomme.

Jeg snakker ikke om alternativer, men om at gennemføre radikale forbedringer i kost, livsstil og levevilkår ... evt. i samråd med en god læge (hvilket naturligvis er det bedste).

Det bedste man kan gøre i situationer, hvor der oplagt er noget galt - uden det er muligt at finde, hvad det er - er at gøre alt, hvad man kan, for at forbedre kost, livsstil og levevilkår.

Uanset hvad der er galt vil gennemgribende forbedringer i kost, livsstil og levevilkår ofte være løsningen.

Din situation er ikke den samme. Selv om du sandsynligvis også vil opleve bedring ved at gennemføre gennemgribende forbedringer i kost mv.

Hvem har dog fortalt dig, at din hjerne ikke selv kan producere serotonin?! Det er vist gætværk. Det kan din hjerne.

Det er muligt at du har en svækket produktion (det er svært/umuligt at bekræfte med objektive tests), og det er muligt, at ændringer i din kost mv. kunne øge/normaliserer produktionen af melatonin (eller på anden måde få orden i evt. biokemiske forstyrrelser i hjernen).

Tag en snak med din læge om det. Måske er det muligt for dig på længere sigt - og i samråd med din læge - at normalisere de mulige forstyrrelser i serotonin e.l., du/din læge mener, er årsag til dine problemer.

Du har naturligvis ret i, at vitaminer ikke klarer problemerne, hvis krop og psyke er i krig med ejeren. Hvilket jeg heller aldrig har påstået.

Du antager, at der er noget galt med hendes liv eller psyke. Det gør jeg ikke. Jeg ser hendes angst som en naturlig reaktion på hendes symptomer. Jeg ville da selv bliver hunderæd, hvis jeg pludselig oplevede den slags fysiske symptomer, som hun gjorde, og ikke vidste hvorfor.

At dulme/undertrykke symptomer med medicin er sjælden en god ide, og kan let gør ondt værre.

Lykkepiller kan gøre livet lettere for mange. God psykologhjælp kan gøre underværker i nogle situationer.

Men depressionspiller er da en rigtig dårlig løsning, hvis årsagen rent faktisk er fysisk (hvilket ofte er tilfældet). Forstyrrelser i hormoner, ting man ikke kan tåle i kosten, mangler på visse næringsstoffer og meget andet kan give symptomer, der til forveksling minder om depressioner, angst eller andre psykiske problemer.

Og i læserens tilfælde mener jeg, at der oplagt er et eller andet galt, som det ville være en stor fejl at "klare" med lykkepiller e.l. – men det er naturligvis op til læseren selv og hendes læge at vurdere.

Med venlig hilsen
John Buhl


"Mange mennesker føler, at depression har at gøre med tomhed. Men faktisk drejer det sig om at være så fyldt op, at alt andet udelukkes".

- Sarah Krane


5) Læsertip

Jeg havde på et tidspunkt en vane med at købe to poser slik på tanken til ca. 40,- kr.

Det kunne jeg så gå og guffe i mig i løbet af en aftens tid - og følte mig så træt og tung i hovedet næste morgen ;o)

Så prøvede jeg, i forbindelse med at lægge mine kostvaner om, at købe en pose knækkede nødder og en pose mandler. De koster samlet ca. 40,- kr. i Aldi ;oD

Jeg blander dem så sammen i en skål, og hælder vand ved, så det dækker det hele. Efter ca. 8 timer hælder jeg så vandet fra og har de mest lækre nødder og mandler, som jeg siden har brugt som slik - og denne skål "slik" kan sagtens holde i op til 3 dage inden jeg kommer til bunds i den.

Obs. Denne blanding giver ingen tung og træt hoved.

Aldi har for øvrigt også alle tiders mysli i to varianter til under 20,- kr. pr. kilo.

Jeg plejer at købe en pose af hver og blander dem så.

Mvh
Birger


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.