Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 08, 2013


  1. Stress af med en bog
  2. Proteinbegrænset kost mod Alzheimers?
  3. Mail: Omega-3
  4. Mail: Hvor meget protein skal jeg have?
  5. Mail: Betændelseshæmmende virkning fra fiskeolie
  6. Mail: Rå mad?
 

Nogle mennesker giver deres bekymringer svømmeundervisning i stedet for at drukne dem.

— Mark Twain


Stress af med en bog

En undersøgelse fra University of Succes har ifølge en artikel i The Telegraph vist, at læsning mindske stress og kan være den bedste måde at slappe af på.

Psykologer mener, at det er fordi, det menneskelige sind er nødt til at koncentrere sig om læsning, og det at fortabe sig i en bog letter spændingerne i musklerne og hjertet.

Deltagernes stressniveau og hjertefrekvens blev forøget gennem en række tests og øvelser, før de blev testet med et udvalg af traditionelle metoder til afslapning.

Læsning reducerede forsøgspersonernes stressniveau med 68 procent, og de behøvede kun at læse for sig selv i seks minutter for at sænke pulsen og lette spændinger i musklerne.

At lytte til musik reducerede niveauet med 61 procent, en kop te eller kaffe sænkede det med 54 procent og en gåtur med 42 pct. Videospil bragte stressniveauet ned med 21 procent fra det højeste niveau, men de frivillige havde stadig en puls der var højere, end før forsøget begyndte.

Kilde: I artiklen: Reading can help reduce stress fra 30 marts 2009 i The Telegraph

Læs evt. også artiklen: Din reaktion på stress påvirker dit helbred


Proteinbegrænset kost mod Alzheimers?

Skiftevis at spise en normal kost og en kost med kun lidt protein hver anden uge forbedrer hukommelse og bremser Alzheimers. I det mindste hos mus.

Protein i kosten er den væsentligste regulator af et væksthormon kaldet IGF-1, som ikke kun er blevet forbundet med aldring og sygdomme hos mus, men også adskillige sygdomme hos ældre voksne mennesker.

Forskerne fandt, at en proteinbegrænset diæt reducerede niveauer af IGF-1 med 30 til 70 procent, og forårsagede en otte-fold stigning i et protein, der blokerer for IGF-1.

IGF-1 hjælper kroppen med at vokse i ungdommen, men er også forbundet med en række sygdomme senere i livet hos både mus og mennesker.

Kilde: Valter D. Longo1 m.fl.
Protein restriction cycles reduce IGF-1 and phosphorylated Tau, and improve behavioral performance in an Alzheimer's disease mouse model. Aging Cell. 2013. Online. DOI: 10.1111/acel.12049

Kommentar:

Det proteinhysteri, der florerer i mange kredse og kost-retninger, er til stor skade for befolkningens sundhed.

De negative virkninger af, at så mange danskere er gået på en såkaldt stenalderkost eller proteinkure — selv om de allerede indtager mere end nok protein — vil sandsynligvis vise sig om nogle år i form af en øget forekomst af flere sygdomme hos disse mennesker.

Læs evt. også på www.proteinkur.dk 


Mail: Omega-3

Så tænkte jeg på, om du evt. har nogle forslag til lidt litteratur, du kan anbefale (udover dine egne bøger selvfølgelig :-)). Jeg synes, det er utrolig spændende, at læse dine nyhedsbreve og ville gerne læse meget mere om emnet.

Nu er der jo så meget snak om omega 3-, 6- og 9-fedtsyrer, og så ville jeg lige høre om du evt. vidste noget om mærket Green Oil, som sælger vegetabilske kapsler med disse? Der står nemlig flere steder (hjemmesider, på æsken m.fl.), at de er egnet for veganere, men samtidig, står gelatine på ingredienslisten!! Det blev jeg noget overrasket (læs: gal) over, så jeg ringede til dem og fik en lang forklaring om, at det var speciel gelatine, udvundet af kartoffelstivelse (???). Hmm ... tænkte jeg, ikke helt tilfreds. Så tjekkede jeg næringsindholdet, hvor der står at kapslerne indeholder 27 g protein/100 g, og det kan jo umuligt komme fra hverken olierne eller "kartoffelstivelsen". Det havde de ikke noget svar til, så de ville ringe tilbage til mig...det er nu 4 måneder siden og det er mig umuligt at få fat i dem ...! Hvad foreslår du?

Jeg forstår selvfølgelig, hvis ikke du har tid til at svare på den slags, men jeg ville alligevel spørge, da jeg ikke ved hvem, jeg skal henvende mig til.

Selvfølgelig findes der andre (og bedre) kilder til fedtsyrerne og jeg er heller ikke meget for piller, men alligevel.

Ellers - som altid - tak et meget interessant nyhedsbrev.

Mvh.
Maria

Hej Maria

Du kan se listen over mine vigtigste kilder her

Det er samtidig en anbefaling af de nævnte hjemmesider, bøger mv.

Så vidt jeg ved findes der ikke "vegetabilsk gelatine".

Green Oil er kapsler, der indeholder hørfrøolie, rapsolie og kæmpenatlysolie.

De er ret dyre i forhold til indhold, men ellers i orden, hvis du er ude efter de fedtsyrer, der findes i olien (blandt andet og især omega-3).

Hvis du vil undgå gelatine og fiskeolie er hørfrøolie et glimrende valg.

Med venlig hilsen
John Buhl


Mail: Hvor meget protein skal jeg have?

Jeg vil meget gerne vide hvor mange proteiner man skal have i døgnet, kan det gøres som vegetar, kan man tage fisk også?

Venlig hilsen fra Anny

Hej Anny

Du kan nærmest ikke undgå at få nok protein uanset hvilken kost, du vælger, blot du ikke indtager for mange raffinerede fødevarer som sukker og olie.

Det anbefales af de fleste eksperter, at vi får mellem 0,6 og 1 gram protein per kg. kropsvægt.

Du får let nok protein som vegetar, også selv om du udelader alle animalske fødevarer (inkl. fisk).

Fordi protein fra vegetabilske kilder udnyttes lidt dårligere af kroppen, kan du vælge at satse på ca. 1 gram protein per kilo kropsvægt, hvilket du også vil få på en vegetarkost, medmindre kosten indeholder for mange tomme kalorier eller er ekstrem kaloriefattig.

Med venlig hilsen
John Buhl


Mail: Betændelseshæmmende virkning fra fiskeolie

Ang. nyhedsbrev af d. 21.12.12: ”Nogle mennesker mærker en bedre betændelseshæmmende virkning fra fiskeolie end fra hørfrøolie”.

Jeg har gennem flere år haft hudlidelsen perioral dermatit samt tendens til at danne betændte knopper (som dog ikke modnes til egentlige bumser) i hårkanten og hovedbunden (er 46 år gammel). Efter indtagelse af Eskimo-3 omega er både dermatit og bumser væk grundet den betændelseshæmmende virkning fra omega 3 fedtsyrerne. Jeg kan derfor varmt anbefale omega 3 fra Eskimo 3.

Venlig hilsen
Charlotte Søderberg

Kommentar:

Omega-3 er betændelseshæmmende uanset, om den kommer fra fiskeolie, alger, hørfrø, grøntsager, nødder eller andre steder fra. Fiskeolie eller omega-3 fra alger kan dog virke bedre hos nogle mennesker, da det er en lidt anden form for omega-3.

I nogle tilfælde skal der mere til, end vi umiddelbart let kan få fra kosten, og så er kosttilskud med omega-3 en god løsning.


Mail: Rå mad?

Har lige været inde og se på Fresh food festivalen og synes det kunne være inspirerende at deltage.

Har du været med? Tænker du måske helt er gået over til raw food.

Jeg er almindelig vegetar med hang til kaffe og te.

Hvor fanatiske er de mht. koldt og råt?

Hilsen lene

Hej Lene

Jeg har ikke været med, og har ingen planer om at gå over til 100 % rå mad.

De er nok ret fanatiske :-)

Jeg har tidligere levet på den måde. Efter noget tid er det ret fantastisk. Efter lidt længere tid skal man være opmærksom på at få nok af alle vitaminer, mineraler mv. (men det behøver ikke, at være et problem).

Med venlig hilsen
John Buhl


Erfaringen er en god læremester, men han sender dig nogle afsindig dyre regninger.

— Minna Antrim


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.