Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 08, 2016


  • Udbredt misinformation (2)
  • Motion og meditation kan sammen hjælpe med at overvinde depression
  • Biologisk bevis for virkningen af meditation
  • Derfor skal du vælge kikærterne til og kødet fra
  • Lad os skrue ned for vores kødorgie og gøre som japanerne
  • Danmark er blandt de lande i Europa, hvor færrest bliver gamle
 

UGENS CITAT

"Den laveste form for populærkultur - manglende information, misinformation, fejlinformation og en foragt for sandheden eller virkeligheden i de fleste menneskers liv - har invaderet rigtig journalistik."

-- Carl Bernstein


Udbredt misinformation (2)

Læs også første del af artiklen: Udbredt misinformation

Hvis du får din viden om sygdom og sundhed, kost og kure fra folks meninger på Facebook, useriøse artikler i pressen eller nogle af de mest kendte sundhedsprogrammer på tv, er der ikke noget af sige til, hvis du er i vildrede med, hvad der er sundt og usundt at spise.

Du vil ofte få hovedrystende ringe og mangelfulde oplysninger.

Eksempel:

Personer med hjerte-kar-sygdomme og fx udpræget åreforkalkning får den ide fra lægen, at hvis de blot tager kolesterol- og blodtrykssænkende medicin og spiser lidt flere grøntsager dagligt og fisk et par gange om ugen, så klarer de den nok lidt længere.

Eller de læser med stor begejstring artiklen i Ekstra Bladet, der får dem til at tro, at et tilskud af hvidløgsekstrakt kan fjerne 80% af deres åreforkalkning på et år!
... ned i Matas og købe et års forbrug på tilbud.

Nå ja, og de læser måske også, at man lever længere ved at spise bacon. Det var en god nyhed, for bacon smager himmelsk!

Og var der ikke noget om at et glas rødvin er lige så godt som motion?

Æg skulle også være sundt, og Arne Astrup -- som jo ved så meget -- siger at mættet fedt nok slet ikke er så farligt endda ... ja har han eller en anden klog ekspert ikke sagt noget om, at mættet fedt kan være gavnligt!?

Der var vist også en undersøgelse beskrevet et eller andet sted, som viste, at protein fra kød er godt for blodårerne.

Kuren bliver noget i stil med:

  • Æg og bacon til morgenmad.
  • Et par glas rødvin eller tre dagligt.
  • Mere fisk.
  • Fedtfattige mælkeprodukter
  • Lidt mere grønt.
  • Godt med protein til alle måltider (kød, fjerkræ, fisk, æg).
  • Statiner og blodtrykssænkende medicin.
  • Og ellers bare spise almindelig dansk mad (fiberfattigt; rig på kolesterol, sukker og mættet fedt; godt med salt osv.).
  • Gode hvidløgspiller et par gange om dagen.

Ovenstående er en kur, som vil falde i manges smag, da den er let at følge, og ikke kræver ændring af de vaner, som personen holder så meget af.

Eksemplet er måske sat lidt rigeligt på spidsen, men eksperter og medier er næsten konsekvent så langt fra at ramme rigtigt med deres anbefaling til syge mennesker, at det ofte er en kæmpe udfordring at få syge og forvirrede mennesker til blot at overveje de omfattende ændringer i kost og livsstil, som ville gøre hele forskellen.

De fleste tror:

  • at medicin helbreder
  • at kosten har en vis betydning, men aner ikke, hvilken kæmpe forskel de rette omfattende ændringer kan gøre
  • at sygdomme fikses med kure og behandling.

Forkert information forhindrer effektivt, at syge mennesker bliver raske.


Motion og meditation kan sammen hjælpe med at overvinde depression

En undersøgelse har vist, at meditation og aerob træning udført sammen kan mindske depression.

Undersøgelsen fandt, at kombinationen af meditation og aerob træning to gange om ugen i 8 uger, reducerede symptomerne for en gruppe studerende med 40 procent.

Deltagerne -- 22 som led af depression og 30, som var mentalt sunde -- rapporterede færre depressive symptomer og sagde, at de ikke længere brugte så meget tid på at bekymre sig om negative situationer i deres liv, som de gjorde før undersøgelsen begyndte.

Deltagerne skulle i undersøgelsen begyndte med 30 minutters fokuseret opmærksomheds-meditation efterfulgt af 30 minutters aerob træning. De fik besked på, at hvis deres tanker gled til fortiden eller fremtiden, skulle de koncentrere sig om deres vejrtrækning.

Kilde: B L Alderman, R L Olson, C J Brush and T J Shors. MAP training: combining meditation and aerobic exercise reduces depression and rumination while enhancing synchronized brain activity. Translational Psychiatry (2016) 6, e726; doi:10.1038/tp.2015.225. Published online 2 February 2016

Kommentar:

Meditation er hverken noget "underligt noget" eller svært, at komme i gang med. Gør som beskrevet ovenfor og i artiklen: Meditation — hvor svært kan det være?

Mange vil være i stand til at meditere, som nævnt i undersøgelsen, og dyrke ihærdig motion et par gange om ugen.

De fleste mennesker kan bruge en times tid to gange om uden på at meditere og dyrke motion. De fleste deprimerede vil også let kunne overkomme det -- især hvis de gør det sammen med andre på et hold eller fx sammen med en god ven/veninde.

Biologisk bevis for virkningen af meditation

En undersøgelse viser, at stressede voksne, der praktiserede mindfulness meditation, ikke kun skabte positive ændringer i hjernen, men også fik reducerede niveauer af en nøgle betændelses-biomarkør, kendt som interleukin-6. Det er vigtigt, fordi Interleukin-6 i høje doser, er forbundet med inflammationsrelaterede sygdomme som cancer, Alzheimers, og autoimmune sygdomme.

Kilde: J. David Creswell m.fl. Alterations in resting state functional connectivity link mindfulness meditation with reduced interleukin-6: a randomized controlled trial. Biological Psychiatry. Published Online: January 29, 2016
DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.biopsych.2016.01.008

Kommentar:

Det er meget interessant, hvis meditation har en anti-inflammatorisk virkning (hvilket er logisk, da den mindsker stress og niveauet af stresshormoner i kroppen).


Kort om andre nyheder ...

Derfor skal du vælge kikærterne til og kødet fra

Vi må træffe et valg for klimaets skyld, mener kampagneleder hos Kødfri Mandag, David Pedersen, og medlem af Det Etiske Råd Mickey Gjerris. Vores høje kødforbrug i Vesten udleder enorme mængder drivhusgasser. Faktisk står husdyrproduktionen for hele 14,5 procent af udledningerne på globalt plan. Læs mere i Søndagsavisen

Lad os skrue ned for vores kødorgie og gøre som japanerne

Vi er et af de mest kødspisende folk i verden. Det er usundt for miljø og samfund, og derfor må vi opfinde en ny madkultur. Læs mere på politiken.dk

Danmark er blandt de lande i Europa, hvor færrest bliver gamle

Overlevelsen blandt ældre er lav i Danmark. Faktisk en af de laveste i Europa. Det viser et nyt internationalt studie, som sammenligner, hvor mange der når en rigtig høj alder forskellige steder i Europa. Læs mere på videnskab.dk


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.