Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 09, 2009


1) Sunde kostvaner kort fortalt

2) Hvad er sygdom? (2)

3) Lidt af hvert


Kære læser

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer e.l. til nyhedsbrevet.

Med venlig hilsen
John Buhl


"En person kan fejle mange gange, men han er ikke en fiasko før han begynder at give andre skylden."

-- John Burroughs


1) Sunde kostvaner kort fortalt

Din krop opbygges af de fødevarer, du spiser. Det er derfor indlysende, at du kan gøre din krop sundere ved at spise sundere.

Her er et kort resume af de bedste kostvaner:

  • Spis friske frugter hver dag. Kom gerne op på hvad der svarer til mindst 4-5 stk. frugt dagligt
  • Spis mange grøntsager. Hovedbestanddelen af din kost skal være grøntsager, og spis en stor del af dem rå. Vælg den bedste kvalitet, du kan finde — fx de mest friske eller de økologiske. Opbevar og tilbered grøntsager, så de bibeholder flest mulige næringsstoffer (rå, dampkogte, lynstegte eller som suppe)
  • Spis hovedsageligt eller udelukkende vegetabilske fødevarer. Vegetabilske fødevarer er alle dem, der ikke kommer fra dyr — altså frugter, bær, grøntsager, krydderurter, svampe, spiselige tangplanter, nødder, frø, kornprodukter, ærter og bønner
  • Spis så få animalske fødevarer som muligt (kød, fjerkræ, æg, fisk og mejeriprodukter). Undgå især forarbejdet kød (bacon, pølser, kødpålæg og lignende.) og alt rødt kød (alt kød fra firbenede dyr som gris, okse og lam). Vælger du animalske fødevarer så hold dig til fjerkræ, fisk, skaldyr og magre mejeriprodukter. Vælg fedtfattigt og helst økologisk fjerkræ og kød. Det er i orden at vælge fed fisk. Ved mange sygdomme kan det være nødvendigt helt at udelade animalske fødevarer fra kosten for at opnå tilfredsstillende resultater indenfor overskuelig tid. I langt de fleste tilfælde er en sund veganerkost bedst — altså en kost helt fri for animalske fødevarer.
  • Spis en stor variation af sunde fødevarer — blandt andet mange forskellige slags frugter, grøntsager, kornprodukter, nødder og bælgfrugter. Læg også gerne vægt på at spise mange og en stor variation af de farverige vegetabilske fødevarer. Mange af de naturligt forekommende farvestoffer i maden er gavnlige for kroppen. Du behøver ikke at spise en stor variation af grøntsager og andre sunde fødevarer til det enkelte måltid. Simple måltider, der består af få forskellige sunde fødevarer, er helt i orden og kan endda være en fordel
  • Sørg for, at maden indeholder så lidt tilsat fedt og olie som muligt. Få de essentielle fedtsyrer fra grøntsager, bønner, fuldkorn, nødder, frø, oliven og avocado — altså fra maden — og ikke fra rene olier
  • Undgå eller indtag kun meget få raffinerede kulhydrater. Det vil sige, at du bør undgå eller begrænse fødevarer som sukker, kager, slik, chokolade, hvidt brød og lignende. Spis i stedet de grove, sammensatte kulhydrater, som du finder i frugt, grøntsager, fuldkornsbrød, grød, bønner mv.
  • Brug kun et minimum af salt i maden
  • Spis kun når du er sulten. Glem alle regler og gode råd om, hvornår du skal spise, bortset fra at lytte til din krops naturlige sult- og mæthedssignaler, og adlyde dem! Du bør derfor ganske enkelt spise, når du er sulten og stoppe, når du har fået nok. Du skal altså ikke spise, indtil du mister lysten til at spise, eller maven er fyldt helt op. Du spiser, når du er sulten, og du har fået nok, når du ikke længere er sulten. Spring et eller flere måltider over, hvis du ikke er sulten, eller spis eventuelt blot lidt frugt, hvis det er det, du har lyst til
  • Spis mange rå fødevarer. De fødevarer, du kan spise rå, er især frugter, bær, grøntsager, nødder og frø
  • Såfremt det er muligt, og du kun vælger blandt de sunde fødevarer, bør du spise det du har lyst til, når du er sulten
  • Tyg maden grundigt. Det er med til at forhindre overspisning og sikre en god fordøjelse
  • Har du alt for let ved at spise for meget, så begynd at spise sundere. Mangler din krop vitaminer eller andre vigtige næringsstoffer, øger den appetitten eller din trang til bestemte fødevarer i et forsøg på at få de manglende næringsstoffer. Det er altså muligt, at mangel på vitaminer og mineraler, eller mangel på nogle af de hundredvis (måske tusindvis) af andre gavnlige stoffer i grøntsager kan forstyrre din appetitregulering, så du næsten ubevidst begynder at overspise
  • Hvis du spiser sundt er der mindre risiko for, at du mangler vitaminer og mineraler. Det er klart nok. Men for at være på den sikre side er det sandsynligvis fornuftigt at supplere en sund kost med en alsidig vitamin- og mineraltablet, der indeholder ”det hele”. Se eventuelt et udvalg på www.helseonline.dk

Din sundhed er i stor udstrækning påvirket af de valg, du foretager med hensyn til den mad, du spiser, så overvej hvordan du fremover kan vælge de fødevarer og den tilberedning, der gavner din sundhed bedst muligt.
De færreste kan gennemføre meget radikale ændringer med det samme. De behøver lidt tid til at justerer kosten, vænne sig til at maden smager anderledes osv. Du kan få et par tips til, hvordan du ændrer vaner her


2) Hvad er sygdom? (2)

I sidste uge begyndte vi en lille serie af artikler med et lidt anderledes syn på, hvad sygdom er. Denne gang lidt om ...

Akutte sygdomme

En akut sygdom er en sygdom med et kort, heftigt forløb. Eksempler på akutte sygdomme er forkølelse, influenza, feber, et kortvarigt maveonde med diarré eller opkastning, halsbetændelse osv.

Når de belastninger, kroppen udsættes for, svinger væk fra et tåleligt eller acceptabelt niveau, og bliver mere end kroppen let kan klare på normal vis, sætter kroppen ekstraordinære processer i gang for at beskytte eller genoprette sundheden.

Det oplever vi som ubehagelige symptomer eller sygdomme.

Det vi kender som sygdom, er altså ofte en ekstraordinær helbredende proces der arbejder på at neutralisere de kropsfremmede stoffer og mikroorganismer, der udgør en trussel for organismen.

Symptomer er mærkbare forandringer i kroppens normale funktioner og viser som regel, at kroppen gør noget ekstra ud af at bekæmpe mikroorganismer eller øge udskillelsen af affaldsstoffer. Tag fx det at hoste. Formålet er at fjerne stoppende og irriterende slim, vand, støvpartikler, røg eller lignende fra luftvejene.

Ved bronkitis holder hosten lungerne frie for udsondringer, så vejrtrækning fortsat er mulig.

Hoste er en afhjælpende foranstaltning og ikke et angreb på kroppen udefra.

Et andet eksempel er diarre. Ligesom hoste er diarre en dramatisk forøgelse af en normal fysiologisk proces. Det er en tarmproces udført for at befri tarmene for uønskede substanser. At stoppe en diarre, når der er brug for den, er selvsagt ulogisk. Diarreen vil stoppe af sig selv, når den ikke længere tjener et formål.

Forkølelse, diarre, feber, influenza og andre akutte sygdomme er ekstraordinære helbredende processer, kroppen starter for at genvinde sundhed.

Selv om du føler dig udmattet og tappet for energi under en akut sygdom, er kroppen energisk og bruger meget energi på at hele. Du føler dig træt eller sløj, fordi det meste af energien bliver brugt på at udskille affaldsstoffer og reparere skader. De ekstraordinære helbredende processer gør, at du føler dig syg og dårlig tilpas, når kroppen er i gang med at hele.

Forsøger vi at bekæmpe akutte sygdomme og symptomer hæmmer vi som regel også den proces, der ihærdigt arbejder på at gøre os raske.

En akut sygdom skal normalt ikke bekæmpes. Den er kuren!

En akut sygdom har til formål at genoprette sundhed — ikke kun at hjælpe et organ eller den del af kroppen, der giver symptomer. Ved en halsbetændelse er det ikke kun halsen, der er syg. At det gør ondt i halsen betyder ikke, at resten af kroppen er upåvirket. Hele kroppen og hele immunsystemet er involveret i de helbredende processer.

Symptomerne er forskellige afhængig af de organer, der er involveret, men de viser som regel blot, at kroppen er i gang med at bekæmpe mikroorganismer, udskille affaldsstoffer eller på anden måde kæmper for at genvinde sin sundhed.

Akutte sygdomme kan nogle gange virke heftige og faretruende, men er næsten aldrig farlige i sig selv, og kun i meget sjældne tilfælde kræver akutte sygdomme lægebehandling. Men en forkert behandling af akutte sygdomme kan være yderst risikabel på længere sigt og medvirke til kroniske sygdomme.

Næste uge mere om akutte sygdomme og lidt om, hvad du evt. selv kan gøre for hurtigere at blive rask, hvis du bliver syg.


3) Lidt af hvert

Selv lidt alkohol øger trang til usund mad

En ny undersøgelse viser, at over to genstande pr. dag for mænd og én genstand pr. dag for kvinder, gør at de begynder at spise mere usundt. For meget alkohol øger lysten til især fed og salt mad.

1,5 millioner danskere drikker så meget, at det øger deres lyst til usunde fødevarer.
DTU 26-02-2009

En genstand om dagen øger kræftrisiko

En undersøgelse viser, at blot én genstand om dagen øger risikoen for brystkræft, endetarmskræft og leverkræft betydeligt. Og det gælder alle former for alkohol – uanset om det er øl, vin eller spiritus.
Jyllands Posten 25-2-2009

Motion mindsker risikoen for tyktarmskræft

Personer, der dyrker motion, kan mindske deres risiko for at få kræft i tyktarmen med en fjerdel. Det viser et amerikansk studie, der har gennemgået alle undersøgelser på området siden 1984.
cancer.dk 23-02-2009

Kom i topform med hjælp fra nettet

Hvis ølvommen skal laves om til en toptrimmet six-pack, er det ikke for tidligt at starte med at løbetræne. Det kan være kedeligt, men ikke hvis du bruger nettet og lidt elektronik.
PC World. 24-02-2009


"At synde med tavshed, når de burde protestere, gør mænd til kujoner."

-- Abraham Lincoln


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.