Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 09, 2011


  1. Hvordan du får flere gavnlige kostfibre

  2. Galdesten — er der en naturlig løsning?

  3. Magnesium mindsker risiko for pludselig hjertedød

 

Når vi er ude af stand til at finde ro i os selv, er det nytteløst at søge den andre steder.

— Francois de La Rochefoucauld


1) Hvordan du får flere gavnlige kostfibre

I sidste uges nyhedsbrev kunne du læse lidt om en omfattende undersøgelse, der viste, at mange fibre i kosten mindsker risikoen for at dø for tidligt af en række sygdomme — herunder hjertesygdomme, kræft og infektioner. Kræftens bekæmpelse skrev også om undersøgelsen.

De fleste danskere får for lidt kostfibre i kosten, men flere kostfibre i kosten fra sunde fødevarer er en let og enkel måde at forbedre helbredet på, og forebygge en række sygdomme.

Lad os derfor kigge lidt nærmere på, hvad kostfibre er, og hvordan du får flere kostfibre ind i din daglige kost.

Kostfibre er delvis ufordøjelige kulhydrater fra planter, som gavner din sundhed på flere måder:

  • Kostfibre forbedrer fordøjelsen.

  • Kostfibre binder de kræftfremkaldende stoffer, som passerer gennem tarmen

  • Kostfibre fremmer følelsen af mæthed og hindrer dermed overvægt.

Kostfibre forbedrer fordøjelsen og er med til at sikre regelmæssig afføring. Ved at give tarmindholdet mere fylde, hjælper de maden hurtigere igennem systemet. Det nedsættes derfor den tid, fx potentielt kræftfremkaldende stoffer er i tarmen.

Derfor nedsætter en fiberrig kost også risikoen for tarmkræft og formentlig også andre kræftsygdomme.

Kostfibre nedbrydes ikke i tyndtarmen. I tyktarmen fordøjes nogle af kostfibrene delvis af bakterier, og nogle af nedbrydningsprodukterne kan optages fra tyktarmen, men de fleste kostfibre transporteres direkte igennem systemet uden at blive optaget.

En fiberrig kost mætter godt og tilfører kun kroppen meget små mængder kalorier, og er derfor ofte nødvendig for at kunne fastholde en sund vægt.

Kostfibre findes kun i fødevarer fra planteriget — kornprodukter, grøntsager, frugt, bælgfrugter og nødder. Der er dog ingen kostfibre i raffinerede vegetabilske fødevarer som sukker og olie.

Hvordan du får flere fibre i kosten:

  • Spis hovedsageligt eller kun uraffinerede vegetabilske fødevarer. Med andre ord:
    – frugt og bær
    – grøntsager
    – spiselige svampe, blomster og tangplanter
    – bønner, ærter, linser
    – fuldkornsprodukter
    – nødder og frø.

  • Vælg ægte fuldkornsprodukter. Stol ikke på reklamesnak eller fine ord på indpakninger. Heller ikke fuldkornsmærket er særlig troværdigt, eftersom brød, hvor blot 50% af melet er fuldkornsmel, kan bære mærket. Det ville sådan set være i orden, såfremt forbrugerne tydeligt blev gjort opmærksom på, hvad fuldkornsmærket egentlig betyder. Hvis du vil have rigtige fuldkornsbrød skal brødet være bagt af fuldkornsmel — uden eller næsten uden raffineret hvidt mel. Det betyder i praksis, at du bør vælge rugbrød eller selv bage dit brød. Der er flere fordele ved at bage dine egne brød, og du er selv herre over, hvad der kommer i. Læs mere om fuldkornsprodukter på fuldkornsprodukter.dk.

  • Der er ikke kostfibre i kød, fjerkræ, æg, fisk og mejeriprodukter. Begræns eller udelad disse fødevarer fra din kost.


2) Galdesten — er der en naturlig løsning?

I et par tidligere nyhedsbreve bragte jeg mails og tips om forebyggelse og fjernelse af galdesten.

Her lidt mere om emnet.

Forebyggelse: Sunde kostvaner, som beskrevet her, og vær fysisk aktiv, og helst en lille time eller mere dagligt.

Ved galdesten eller tilbagevendende galdesten er det normalt bedst med en fiberrig veganerkost (eller så tæt på en veganerkost, du kan klare) uden raffinerede fødevarer.

Det er også vigtigt at undgå overvægt og at undgå skiftevis at tage på og tabe dig. Nå og bevar din normalvægt med en sund kost og livsstil.

Læs mere om galdesten på en ny side om emnet.


3) Magnesium mindsker risiko for pludselig hjertedød

Ny forskning har undersøgt en evt. sammenhæng mellem magnesium og risiko for pludselig hjertedød (sudden cardiac death, SCD).

Forskerne gennemgik data om 88.375 kvinder, der blev fulgt i 26 år.

Resultaterne viste, at risikoen for pludselig hjertedød var signifikant lavere blandt den fjerdedel af kvinderne, der fik mest magnesium i kosten. Faktisk havde kvinder med det højeste niveauer af magnesium i blodet hele 41 procent lavere risiko for pludselig hjertedød.

Kilde: Stephanie E Chiuve, Christine M Albert m.fl.
Plasma and dietary magnesium and risk of sudden cardiac death in women
American Journal of Clinical Nutrition February 2011 vol. 93 no. 2 253-260

Kommentar:

Vegetabilske fødevarer er generelt rige på magnesium. Derfor får vegetarer og andre, der spiser meget grønt, også meget magnesium i kosten.

Gode kilder til magnesium er blandt andet paranød, sesamfrø, havregryn, mandel, cashewnød, pinjefrø, sojabønner, mungbønner, hvide bønner, jordnød, kikærter, hasselnød, pistacienød, valnød, brune bønner, pecannød, brune ris, hvedekerner, tofu, boghvedegryn, hirse, rugkerner, tørret figen, linser, byggryn, tørret dadel, kokosnød, tørret abrikos, majs, linsespirer, persillerod, og artiskok.

Se komplet liste på foodcomp


Vurder en person ud fra hans spørgsmål, snarere end hans svar.

— Voltaire, 1694-1778


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.