Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 09, 2015


  1. Mindre protein?
  2. Fiberrig kost forbundet med længere levetid
  3. Lev længere med fuldkorn
 

Gløden fra en varm tanke er mere værd for mig end penge.

— Thomas Jefferson, 1743-1826


Mindre protein?

I visse kredse er fornuftig ernæring vendt på hovedet, og det anbefales, at vi indtager færre kulhydrater samtidig med, at vi øger indtagelsen af proteiner og fedt.

Selv om vi faktisk får mere end nok protein, for meget fedt og for få sunde kulhydrater!

Det er især øget indtagelse af proteiner, der er kommet på mode, og som på længere sigt kan give alvorlige problemer — i det mindste for nogle mennesker.

I USA tilsættes der ekstra protein i et hav af produkter — så amerikanerne nu spiser 5 % mindre kulhydrater og 7 % mere protein, end før det blev populært at spare på kulhydraterne.

Det er desværre også i Danmark blevet populært at spise mindre kulhydrat og mere protein.

De officielle anbefalinger er, at 10-20 procent af dine daglige kalorier skal komme fra protein - hvilket normalt svarer til mellem 0,8 og 1,5 gram protein per kilo, du vejer.

Når nyre-eksperter normalt anbefaler, at nyrepatienter holder sig til ca. 0,8 gram per kilo vægt, og 10 % af kalorierne fra protein er nok -- og når vi ved, at for meget protein (selv om der er delte meninger om, hvad "for meget" er) kan gøre skade, er det smart at være på den sikre side, og holde sig fra diæter med store mængder protein — især når proteinerne kommer fra animalske fødevarer.

Ved befolkningsundersøgelser har man fundet, at op til 10 % har tegn på kronisk nyresygdom, de fleste i let grad uden symptomer. (kilde: sundhed.dk)

Når 10 % af befolkningen har tegn på kronisk nyresygdom, og de fleste ikke aner det — og når netop overvægtige/svært overvægtige er langt mere udsatte for at have (eller få) nyreproblemer — er det næppe forsvarligt, at anbefale kure med store mængder protein til overvægtige.

Du behøver ikke at bekymre dig om protein i din kost, blot du spiser nogenlunde fornuftigt. Danskerne får i gennemsnit 15% protein i kosten eller lidt mere.

Det er mere end nok, og vi behøver på ingen måde at øge vores indtag af proteiner.

Læs mere i e-bogen Proteinhysteri.

Eftersom vi generelt får for meget fedt, mere end nok protein og for lidt kostfibre fra kulhydratholdige/kulhydratrige fødevarer i vores kost, burde de fleste mennesker sænke deres indtagelse af proteiner og fedt og øge deres indtagelse af sunde fiberrige kulhydrater.

I de sjældne tilfælde, hvor en person har behov for at øge proteinindholdet i kosten, er det bedst, at proteinindholdet øges ved at vælge flere fødevarer med vegetabilske proteiner.

Vegetabilske fødevarer, der er rige på proteiner, er samtidig også en god kilde til de mættende kostfibre — det gælder fx grøntsager og bælgfrugter.

Du kan let lære at sammensætte en kost, hvor flere af proteinerne kommer fra vegetabilske fødevarer frem for animalske fødevarer.

Det er vigtigt, at overvægtige på kaloriefattige kure og diæter, får nok protein i kosten.

Læs evt. e-bogen: En grønnere proteinkur.

Fiberrige fødevarer er samtidig de fødevarer, der indeholder masser af andre gavnlige næringsstoffer og plantestoffer.

Fiberrige fødevarer er også den type fødevare, hvor du lettest kan tabe dig uden at tælle kalorier, hvis du ønsker at komme ned i vægt.

Læs evt. artiklen: Blot et enkelt kostråd giver vægttab og øget sundhed.

Det generelle kostråd vedr. protein bør efter min mening være: Hold dig til de anbefalede 10-20% af kalorierne fra protein, og få de fleste eller alle proteiner fra vegetabilske fødevarer.


Fiberrig kost forbundet med længere levetid

En kæmpe undersøgelse, der inkluderede næsten en million mennesker, har netop vist, at de mennesker, der får flest fibre i kosten, generelt lever længere end de mennesker, der får mindre kostfibre.

Forklaringen er ifølge forskerne, at kostfibre nedsætter risikoen for kroniske sygdomme, herunder hjertesygdomme, slagtilfælde, diabetes og adskillige former for kræft.

Forskerne gennemgik data fra 17 undersøgelser, hvor i alt 982.411 mænd og kvinder deltog.

Deltagerne blev delt op i fem grupper baseret på deres daglige fiberindtagelse.

Den femtedel af deltagerne, som spiste den største mængde kostfibre dagligt, havde 16 % lavere dødelighed sammenlignet med den femtedel af deltagerne, der indtog færrest kostfibre.

Desuden viste otte studier, at der er 10 % lavere dødelighed for hver 10 gram stigning i daglig fiberindtagelse.

Kilde: Yang Yang m.fl. Association Between Dietary Fiber and Lower Risk of All-Cause Mortality: A Meta-Analysis of Cohort Studies. Am. J. Epidemiol. (2015) 181 (2): 83-91. doi: 10.1093/aje/kwu257

Kommentar:

Som forskerne også understreger, viser undersøgelsen ikke, at det nødvendigvis er kostfibrene i sig selv, der alene har æren for de positive virkninger af en fiberrig kost.

Fiberrige fødevarer holder dig mæt i længere tid, hvilket er med til at mindske tendensen til at overspise og tage på.

Den lavere risiko for tidligere død kan skyldes, at mennesker, der får mange fibre i kosten, også på andre måder har en sundere livsstil sammenlignet med dem, der får færre kostfibre.

Fiberrige fødevarer indeholder generelt langt flere næringsstoffer per kalorie end fødevarer uden eller med et lavt indhold af kostfibre.

Tag ikke kostfibre som kosttilskud i den tro, at de vil have samme positive virkning.

Der er ingen grund til at tænke på (eller udregne) fiberindholdet i kosten, blot du sørger for, at din kost indeholder en del frugt, grøntsager, fuldkorn, bælgfrugter og lidt nødder.


Lev længere med fuldkorn

Forskere analyserede data fra to store undersøgelser med i alt 74.341 kvinder og 43.744 mænd og fandt, at øget indtagelse af fuldkorn var forbundet med lavere total dødelighed.

Forskerne vurderede, at hver portion fuldkorn (28 g om dagen) var forbundet med 5 % lavere total dødelighed og 9 % lavere risiko for død pga. hjerte-kredsløbs-sygdomme.

Øget indtag af fuldkorn viste dog ikke i denne undersøgelse lavere forekomst af kræftdød.

Kilde: Hongyu Wu m.fl. Association Between Dietary Whole Grain Intake and Risk of Mortality. Two Large Prospective Studies in US Men and Women. JAMA Intern Med. Published online January 05, 2015. doi:10.1001/jamainternmed.2014.6283. Abstract.

Kommentar:

Altså endnu et godt argument for at undgå diæter med et lavt indhold af kulhydrater og/eller kostfibre.

De officielle anbefalinger om at spise mere fuldkorn og inkludere flere fibre i kosten er ikke så ringe endda.

Sørg for at få nok kulhydrater i din kost — men vælg de hele, uraffinerede af slagsen. Altså blandt andet fuldkorn.

Desværre har fødevareindustrien været med til i en vis grad at udhule begrebet fuldkorn ved at få gennemført, at de kan sætte et fuldkornsmærke på produkter (fx brød), der reelt kun indeholder fx 50 % fuldkorn og alt for store mængder af ingredienser som sukker, salt, hvedemel, ekstra tilsat gluten mv., hvilket reelt gør mange af disse brød med fuldkornsmærke usunde (dog generelt bedre end dem uden fuldkornsmærke).

Læs mere om ægte fuldkorn.


Vedholdenhed er en stor del af succes. Hvis du kan banke længe nok og højt på porten, er du sikker på at vække nogen.

— Henry Wadsworth Longfellow, 1807-1882


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.