Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 09, 2018


  • Kombinationen af mættet fedt og sukker er særlig slem
  • Lidt af hvert
 

UGENS CITAT

"Tal i vrede, og du kommer til at holde den bedste tale, du nogensinde har fortrudt."

— Ukendt


Kombinationen af mættet fedt og sukker er særlig slem

En kost rig på mættet fedt og sukker fører ikke kun til fedme, den skaber også betændelse i den del af hjernen, der har at gøre med humør og belønning. Og denne betændelse fører til depressiv, angstpræget og tvangsmæssig adfærd. Den type kost forstyrrer også stofskiftet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af forskere ved University of Montreal Hospital Research Center.

Udgivet i tidsskriftet Molecular Metabolism.

Studiet bekræfter de skadelige virkninger af for meget mættet fedt.

De samme negative ændringer forekom ikke, når kosten i stedet for mættet fedt var rig på monoumættet fedt (den form for fedt, som olivenolie er rig på).

De ændringer i stofskiftet, der blev observeret, når musene fik foder med mættet fedt (såsom hyperinsulinæmi og glukoseintolerans), er forbundet med udviklingen af prediabetes, der hurtigt kan føre til type 2 diabetes.

To grupper af mus blev sat på en kost, hvor 50 % af kalorierne kom fra enten mættet fedt eller monoumættet fedt. En tredje gruppe mus fik en fedtfattig kost.

Musene, der fik en kost rig på mættet fedt, indtog af sig selv flere kalorier, og de udviklede fedme på blot 12 uger. De fik også en depressiv, angstpræget og tvangsmæssig adfærd, og de udviklede metaboliske forandringer, som er forbundet med prediabetes.

Mange undersøgelser udført på mennesker har vist, at en middelhavskost, der har et lavt indhold af mættet fedt, beskytter mod depression.

Denne undersøgelse viste også, at en depressiv, angstpræget og tvangsmæssig adfærd kan skyldes inflammation i et bestemt område af hjernen (nucleus accumbens).

Mættet fedt findes hovedsageligt i animalske fødevarer — mælkeprodukter, kød, æg, fjerkræ og fisk — men også i palmeolie, der er meget udbredt i den forarbejdede fødevareindustri, såvel som i kokosolie.


E-bøger du kan låne via ereolen:

Klik på billedet

Klik på billedet

Klik på billedet

Bemærk:

  • Bøgerne er ikke altid så lette at læse på ereolens system.
  • Der kan forekomme fejl (fx virker links i e-bøgerne ikke i deres system).
  • Til gengæld er det helt gratis at læse bøgerne på ereolen :-). 


Lidt af hvert

Mørk chokolade - sundt for hjertet
Kakao i den mørke chokolade indeholder en række bioaktive stoffer (flavonoider), som har positive effekter på vores helbred.
Mørk chokolade kan være gavnligt for hjertesundheden og for velværet. Mælkechokolade og hvid chokolade har ikke samme effekt.
Større mængder mørk chokolade indeholder mange kalorier og man kan tage på i vægt.
Læs mere på sundhed.dk

C-vitamin hjælper næppe mod forkølelse
C-vitamin er genstand for mange vitamin-myter, og de fleste af dem har slet ikke hold i virkeligheden.
Rygere er dårligere til at optage C-vitamin i kroppen. 30 til 40 procent af rygere lider således af marginal C-vitaminmangel.
Læs mere på videnskab.dk
Kommentar:
Fin artikel om dette vigtige vitamin.
En sund kost, der indeholder nok frugt og grønt, vil også indeholde nok C-vitamin.

B-vitamin: Derfor skal du have B1, B3, B12 og fem andre B'er
B-vitaminerne findes i stort set alle fødevarer – men hvad kan de egentlig, og hvorfor er de så vigtige?
Læs mere på videnskab.dk

Din tarm kan gøre dig tyk, syg og sur
Kosten har stor betydning for tarmens velbefindende og derigennem overvægt, sygdom og humør.
Kostfibre stimulerer mange af de bakterier, der er gode til at opretholde normalvægten og holde kroppen sund og rask.
Masser af grønt og fuldkornsprodukter. Grove grøntsager, løgplanter og kålplanter har et højt fiberindhold.
Læs mere på jyllands-posten.dk

Pas på træthed i trafikken
Det er svært selv at vurdere, hvor træt man egentlig er.
En undersøgelse foretaget af amerikanske AAA Foundation for Traffic Safety viser, at træthed er en medvirkende faktor til 9,5 procent af alle trafikuheld.
Læs mere på jyllands-posten.dk

Hvor er det mest beskidte sted i dit køkken? Svaret vil nok overraske dig
En undersøgelse viser, at det er køkkensvampene, karkludene og viskestykkerne, der er de store bakterieskurke, og at flere end 75 procent af de klude og svampe der blev undersøgt, indeholdt colibakterier. Desuden viste undersøgelsen, at der var colibakterier på:
• 45 procent af køkkenvaskene
• 32 procent af køkkenskabene
• 18 procent af skærebrætterne
Læs mere på jyllands-posten.dk

Guide: 6 tips til at træne med kropsglæde
Elsk din krop – også når du træner. Få 6 tips til, hvordan du kan få en mere kropspositiv vinkel på din træning og træne med mindre pligt og pine – og med langt større omsorg for din krop.
Læs mere på sondagsavisen.dk



   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.