Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 10, 2011


  1. Mange fortsætter med fastfood efter hjerteanfald

  2. Klimavenlig kost – også for din egen skyld

  3. Hvad er fuldkornsprodukter?

  4. Mail: Nok kostfibre uden korn?

 

I virvar, find enkelhed. Fra disharmoni/uoverensstemmelser, find harmoni. Midt i vanskeligheder, ligger muligheder.

— Albert Einstein


Mange fortsætter med fastfood efter hjerteanfald

Mange patienter, som har haft et hjertetilfælde, vælger at skære ned på fastfood lige efter deres hjerteanfald — blandt andet fordi fastfood indeholder for mange kalorier, for meget salt og for meget mættet fedt — men seks måneder senere, spiser mere end halvdelen stadig på deres foretrukne fastfood-steder mindst en gang om ugen.

Forskerne studerede 2481 patienter, der havde haft et hjerteanfald. En rundspørge blandt disse patienter, imens de stadig var på hospitalet, viste, at 884 patienter (36%) en eller flere gange ugentlig havde spist fastfood før deres hjerteanfald.

Da forskerne tjekkede igen seks måneder senere spiste 503 af disse stadig fastfood en eller flere gange om ugen.

Ni ud af 10 patienter i undersøgelsen fik kostvejledning, før de forlod hospitalet, men det syntes ikke at påvirke, hvor hyppigt fastfoodspiserne forbedrede deres kost.

Kilde: John A. Spertus, MD, MPH m.fl.
Patterns and Predictors of Fast Food Consumption After Acute Myocardial Infarction
The American Journal of Cardiology. Available online 7 February 2011.
doi:10.1016/j.amjcard.2010.12.005

Kommentar:

Det er ret uhyggeligt, hvordan mange alvorligt syge — eller mennesker som er fuldt bevidste om risikoen ved deres vaner og livsstil — alligevel føler sig ude af stand til at ændre de vaner, som truer deres helbred og fremtid, selv om de ønsker det.

Læs mere om kunsten at ændre vaner her >>


Klimavenlig kost — også for din egen skyld

En kost baseret på vegetabilske fødevarer er både godt for sundheden og klimaet.

Vores kost kan blive langt mere skånsom over for klimaet.

Det vigtigste er at spise mindre kød og mere grønt. En enkel ændring, som alle kan klare.

Der er ingen ernæringsmæssige grunde til at spise kød, eftersom du let kan få alle de næringsstoffer, din krop har brug for, selv om du spiser mindre kød eller helt udelader kød fra din kost.

Vegetarkost er bedst for både sundhed og miljø. Der er fx et stort spild af jord og energi forbundet med produktionen af kød og andre animalske fødevarer. En produktion, der blandt andet ødelægger skove, forurener vand og luft, er afhængig af olie og kul, og har et betydeligt medansvar for klimaændringer.

Et overforbrug af animalske fødevarer belaster ikke alene klimaet men giver også øget risiko for blandt andet fedme, kræft og hjertesygdomme.

Læs mere på den nye hjemmeside www.klimakost.dk

Vegetarisk mad kan smage bedre end kød. Nydelsen behøver ikke at være mindre. Det er mest en vanesag og et spørgsmål om, at du lærer at tilberede maden, så du og din familie kan lide den.

Bøgerne Vegetar Light og Mere Vegetar Light giver inspirerende opskrifter til en grønnere kost. Læs mere

Ikke alle ønsker at blive vegetar — i det mindste ikke lige med det samme, og det behøver du da heller ikke for at gøre en forskel for din sundhed og miljøet. Men sats i det mindste på at spise mindre kød og mere planteføde.


Hvad er fuldkornsprodukter?

Danskerne spiser store mængder brød, men desværre stadig alt for meget brød i form af franskbrød, rundstykker, boller, pitabrød, o.l., som er bagt af fintmalet, forarbejdet hvedemel.

Ikke nok med at det meste brød, danskerne spiser, er fremstillet af næringsfattigt hvidt hvedemel, det har også et højt sukker- og saltindhold, og netop sukker, salt og fiberfattigt mel medvirker til overvægt og svækket helbred.

Ægte fuldkornsbrød er bagt af fuldkornsmel, og er både sunde og mættende, men det har vist sig, at mange mennesker er lidt i vildrede med hensyn til fuldkorn, og spiser brød, som de tror er sunde fuldkornsbrød, men som ikke har ret meget at gøre med ægte fuldkornsbrød.

Jeg har derfor skrevet en lille side om emnet her
(det er en foreløbig side, som løbende vil blive udvidet med yderligere oplysninger).


Mail: Nok kostfibre uden korn?

Nu er der nyt om kostfibre, og jeg sidder tilbage nok engang og tænker på, om ikke der kunne være kostfibre i andet end lige korn??? Det er igen mit problem med Cøliaki, der spøger, for det er jo nærmest umuligt for mig, at få kostfibre nok, hvis jeg skal tro på, de kun findes i de tre (fire når dansk havre tælles med) kornsorter, der er mest almindelige at anvende.

Så ... kan du måske engang fremhæve, hvor der ellers findes NOK kostfibre i en almindelig, pensionistpris orienteret kost?

På forhånd tak
Tina

Hej Tina

Du kan sagtens få nok kostfibre, også selv om du ikke spiser korn. Det klarer du ved at spise ekstra meget af andre vegetabilske fødevarer — frugt, bær, grønsager, spiselige svampe, tang, bønner, linser og nødder. Du behøver fx blot at erstatte kød og andre animalske fødevarer (eller en del af det) med grønsager og bælgfrugter.

www.kalorietabel.dk kan du se fiberindholdet i fødevarer.

Med venlig hilsen
John Buhl


Den bedste del af en god mands liv er de små, navnløse, glemte handlinger af venlighed og kærlighed.

— William Wordsworth


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.