Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 12, 2012


  1. D-vitamin styrker knoglerne, mælk gør ikke
  2. Ældre mennesker, der sover dårligt, reagerer på stress med øget inflammation
  3. Mail: B12-vitamin
 

En helt er en person, der gør, hvad han kan

— Romain Rolland


D-vitamin styrker knoglerne, mælk gør ikke

I et større studie undersøgte forskerne sammenhængen mellem mængden af D-vitamin i kosten og stressfraktur.

Stressfraktur er mindre brud på knoglevævet, som opstår fordi belastningen lokalt har overskredet, hvad knoglevævet kan klare. Det er en relativ almindelig sportsskade, der kan forekomme, når knoglerne overbelastes.

Undersøgelse viste, at mælkeprodukter og kalk ikke forebygger stressfraktur, men D-vitamin hjælper.

Forskerne analyserede data om 6712 piger, der var mellem 9 og 15 år gamle ved studiets begyndelse. De blev fulgt i 7 år.

I gennemsnit indtog pigerne 1181 mg kalk dagligt og 376,2 IU (lidt mindre end 10 mikrogram) D-vitamin dagligt.

Det viste sig, at de piger, der fik mest D-vitamin, kun havde halv så stor risiko for stressfraktur, som de piger, der fik den mindste mængde D-vitamin.

Den store overraskelse kom dog, da forskerne undersøgte sammenhængen mellem indtagelsen af kalk og stressfraktur.

Normalt anbefales kalk og mælkeprodukter for at styrke knoglerne, men denne undersøgelse sætter et stort spørgsmålstegn ved den anbefaling. Forskerne kunne nemlig ikke se nogen beskyttende virkning fra mælkeprodukter eller kalk i kosten. Det viste sig oven i købet, at hos de mest aktive piger, var det dem, der indtog mest kalk, der havde størst risiko for stressfraktur. Dette uventede resultat af studiet mener forskerne bør blive nøjere undersøgt i yderligere videnskabelige studier.

Piger, der indtog tre eller flere portioner mejeriprodukter dagligt var ikke mindre tilbøjelige til at få stressfrakturer end dem, der ikke indtog mælkeprodukter. Højere indtag af kalk — fra kosten eller som kosttilskud — beskyttede ikke mod stressfraktur.

Analysen viste, at blandt de piger, der dyrkede mest belastende motion, havde dem, der indtog mest D-vitamin, 52 % lavere risiko for stressfraktur. Og de piger, der dyrkede mest intens motion, og som indtog mest kalk, havde dobbelt så stor risiko for stressfraktur.

Kilde: Kendrin R. Sonneville m.fl.
Vitamin D, Calcium, and Dairy Intakes and Stress Fractures Among Female Adolescents. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine. Published online March 5, 2012. doi:10.1001/archpediatrics.2012.5

Kommentar:

Den bedste kilde til D-vitamin er solen. Nok sol i sommerhalvåret og kosttilskud i vinterhalvåret bør sikre, at du får nok D-vitamin.


Ældre mennesker, der sover dårligt, reagerer på stress med øget inflammation

Ældre mennesker, der sover dårligt, har en ændret immunsystem-reaktion overfor stress, som kan øge risikoen for psykiske og fysiske problemer. Det viser en undersøgelse ledet af en forsker fra University of Rochester Medical Center.

I undersøgelsen førte stress til væsentlig større stigninger i en markør for inflammation hos ældre, der sov dårligt, sammenlignet med ældre, der sov godt.

Undersøgelsen omfattede 45 kvinder og 38 mænd med en gennemsnitsalder på 61 år. Deltagerne blev evalueret for kognitiv status ved hjælp af en standard test.

De deltagere, der sov dårligt, rapporterede flere depressive symptomer, mere ensomhed og mere stress i forhold til de deltagere, der sov godt.

Deltagere, der sov dårligt, reagerede langt kraftigere på stress. De havde helt op til fire gange så meget interleukin-6 i blodet (en markør for inflammation) — en mængde, der øger risikoen for sygdom og død hos ældre mennesker.

Efterhånden som mennesker ældes sker der en gradvis svækkelse af immunsystemet samt en stigning i inflammation. Øget inflammation øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme, diabetes og andre sygdomme, samt psykiske problemer.

Kilde: Pressemeddelelse fra University of Rochester Medical Center 1.3. 2012: Older Adults Who Sleep Poorly Reacts to Stress wiht Increased Inflammation
http://www.urmc.rochester.edu/news/story/index.cfm?id=3421

Kommentar:

Ældre mennesker kan mindske deres tendens til inflammation ved at holde sig til en kost uden eller næsten uden raffinerede fødevarer som sukker, olie og raffinerede kulhydrater — og som indeholder masser af grønsager og andre sunde fødevarer. Det er også vigtigt, at de får nok motion, frisk luft samt god og nok søvn.


Mail: B12-vitamin

... Nu har vi så fået den melding i Tænks test, at multivitaminpiller ikke gavner, og i nogen tilfælde kan skade. Hvis man blot spiser varieret, kan man droppe den. Og det gør vi i høj grad og er meget bevidst om kost.

Men kan man droppe vitaminpillerne som veganer? Er der noget, vi skal tænke på?

Selv tænker vi på B12. Multivitaminen var også for at sikre, at man var dækket ind på den front. Hvis vi dropper multivitaminen er vi bange for, at vores børn ikke får B12.

Samtidig kan vi ikke finde en vitaminpille udelukkende med B12, som opfylder vores krav. De indeholder alle meget store doser af B12 (flere tusind procent ADT), og det er jo ikke vores behov.

Hvad vil du råde os til i denne situation? Hvor meget skal børn og voksne have af B12 og hvordan får man bedst det behov dækket?

Med venlig hilsen,
Else-Marie og Niels

Hej Else-Marie og Niels

Nogle ingredienser i en multivitamin kan du få for meget af – netop fordi den sunde kost allerede dækker dig godt ind – og det kan i nogle tilfælde gøre skade. Det gælder fx overskud af jern, for meget kobber, for meget A-vitamin, måske for meget folinsyre mv.

På den anden side vil en del mennesker have godt af ekstra mængder af udvalgte vitaminer og mineraler.

Du kan sagtens som veganer tilrettelægge kosten, så du er dækket ind med det hele, bortset fra B12-vitamin og D-vitamin (nok sol om sommeren og tilskud i vinterhalvåret giver nok D-vitamin).

Netop med B12-vitamin er det lidt tricky.
B12 findes ikke i relevante mængder i vegetabilske fødevarer. Du får derfor kun B12-vitamin fra animalske fødevarer eller i kosttilskud med B12 (og måske en anelse fra din tarmflora).

Anbefalet daglig tilførsel for børn er 1 mikrogram. For voksne 2,5 mikrogram.
Det dækkes bedst med kosttilskud.

B12-vitamin er helt uskadeligt i selv meget høje doser. Både fordi vitaminet er svært at optage fra tarmen, og fordi optagelsen er svækket hos mange mennesker, kan det være klogt at indtage en tablet med meget B12-vitamin. Optagelsen af vitaminet nedsættes ekstra meget, når doseringen overskrider omkring 2 mikrogram. I mange tilfælde er doseringen på 20 – 500 mikrogram dagligt. Jeg tager selv en tablet med 100 eller 500 mikrogram, men langt fra hver dag.

Du får altså ikke 100 mikrogram brugbar B12 fra en tablet med 100 mikrogram. Du optager måske kun 5 mikrogram.

Det er især vigtigt at gravide, ammende og børn får nok B12!

Veganerbørn kan evt. tage en tablet med 9 mikrogram. Voksne evt. en stærk tablet og springe over de fleste dage. Børn kan evt. også af og til få en halv stærk B12-tablet.

Eksempel på B12-vitamin
med 9 mikrogram
med 125 mikrogram
med 500 mikrogram
OmniVegan (multivitamin) med 50 mikrogram

Med venlig hilsen
John Buhl


Dedikation er ganske enkelt at minde dig selv om, hvad du ønsker. Derefter betale prisen for at nå det. Hver dag.

— John F. Groom

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.