Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 12, 2013


  1. Helbredende kost er plantebaseret kost
 

Hvilken trist tid, hvor det er lettere at smadre et atom end en fordom.

— Albert Einstein


Helbredende kost er plantebaseret kost

En del veganere, som har oplevet, hvor godt de har fået det, har den opfattelse, at en vegansk kost stort set kan klare alt.

Det kan den desværre ikke, og der er andre faktorer end kosten, der kan spille en rolle. Men det er min erfaring, at en veltilrettelagt veganerkost uden raffinerede fødevarer i langt de fleste tilfælde er den bedste kost ved helbredsproblemer.

Det er dog ikke altid realistisk eller nødvendigt for en person at vælge 100% vegansk mad, selv om formålet er forebyggelse eller helbredelse.

I artiklen Rask uden medicin — hvad er vigtigst? kogte vi de bedste kostråd (de mest forebyggende og helbredende) ned til tre vigtige kostråd, som i langt de fleste tilfælde normaliserer et højt kolesteroltal, får et højt blodtryk ned, giver mere kontrol med blodsukkeret, styrker immunforsvaret og gør meget andet godt for kroppen:

  1. Hovedvægt på plantemad med masser af grøntsager.
  2. Undgå fødevarer fra dyr (eller indtag kun meget lidt).
  3. Undgå raffinerede fødevarer (sukker, olie, salt, raffineret mel) eller indtag kun meget små mængder.

Der er ikke bevis for, at 100 % veganerkost er bedst eller altid bedst. Men der er god dokumentation for, at for meget kød, for meget mælk, for mange æg, for meget mættet fedt, for meget animalsk protein er skadeligt.

Indtil videre kan vi konkludere, at det er sundest at holde sig til en veganerkost uden raffinerede fødevarer — eller at holde sig til en plantebaseret kost uden raffinerede fødevarer, men som også indeholder en lille smule animalsk føde.

En tilstrækkelig sund kost kan i mange tilfælde resultere i væsentlig bedring hos selv alvorligt syge mennesker.

Her nogle påstande, som vil virker "overdreven positive" eller for utrolige på mange mennesker. Der er ikke desto mindre god dokumentation for, at de holder vand. Det er også min erfaring.

  • De fleste med et forhøjet blodtryk vil opleve et fald i blodtrykket allerede efter få dage, men det kan tage nogle måneder (eller længere) at få blodtrykket helt ned til det normale. Det gælder især, hvis højt blodtryk er forårsaget af udpræget åreforkalkning. De fleste vil kunne stoppe med blodtrykssænkende medicin efter nogle uger — men ikke alle. Nedtrap altid medicin i samråd med din læge. Læs om nedtrapning af medicin her
  • Mængden af kolesterol og triglycerider i blodet falder, hvis det er forhøjet. Du kan forvente et væsentligt fald i kolesteroltallet og mængden af triglycerider i blodet i løbet af 2-3 uger. Yderligere fald — ofte ned til et normalt kolesteroltal — i løbet af 3-8 uger.
  • Forebygger de fleste hjerteanfald og slagtilfælde.
  • Forebygger og fjerner åreforkalkning. Hvis du ønsker at rense dine blodårer for en del eller det meste af den åreforkalkning, der har ophobet sig gennem årene, er det sandsynligvis nødvendigt med en meget fedtfattig veganerkost uden eller næsten uden sukker og andre raffinerede kulhydrater.
  • Forhindrer de fleste tilfælde af kræft — også når det gælder de kræftformer, der menes at være forårsaget af miljøgifte. Det er muligt, at kosten kan tilrettelægges, så den også kan virke direkte helbredende på visse kræftformer (nogle studier tyder på det, men der mangler flere undersøgelser i kostens mulige helbredende virkning overfor kræft). Det er sandsynligt, at den bedste kost i høj grad kan medvirke til helbredelse og rimelig sikkert, at en veltilrettelagt kost kan bremse udviklingen af mange kræftformer.
  • Forebygger type II diabetes og hjælper eller helbreder de fleste patienter med type 2 diabetes. Det er endog meget vigtigt, at diabetespatienter, der går i gang med denne kost, holder nøje øje med deres insulinniveau, da behovet for insulin kan styrtdykke efter få dage eller uger på denne kost.
  • Du vil kunne nå din ideelle vægt på en sund og sikker måde.
  • De fleste patienter med kronisk eller næsten kronisk hovedpine eller regelmæssige migræneanfald slipper helt eller næsten helt for fremtidige hovedpiner eller migræneanfald.
  • Afhjælper de fleste tilfælde af acne, eksem og andre hudproblemer.
  • Er med til at forebygge forkølelse og influenza.
  • Kan ofte lindre eller være med til at fjerne kroniske smerter.
  • Klarer de fleste mave-tarm-problemer.
  • Kan ofte hjælpe mod impotens.
  • Kan ofte forhindre, at de sygdomme, som en person er arvelig disponeret overfor, kommer til udtryk. Altså forhindre, at en person, der er arvelig disponeret for en sygdom, rent faktisk får sygdommen.
  • Kan afhjælpe eller lindre på gigt og gigtagtige sygdomme. Vel omkring halvdelen af patienter med leddegigt mærker væsentlig bedring indenfor 2-3 uger og en del bliver raske efter 2-3 måneder.
  • Kan ofte hjælpe ved depressioner. En sund næringsrig plantebaseret kost har en positiv indflydelse på humøret og kan ofte medvirke til at lindre depressioner, men kan sandsynligvis ikke i sig selv fjerne en depression.
  • Forebygger nyresygdomme.

Det er naturligvis gavnligt — og i nogle tilfælde nødvendigt — i en vis udstrækning at lave individuelle justeringer i kosten, så den er designet til den pågældende sygdom og den pågældende patient. Og det kan naturligvis også være vigtigt, at forbedre andre ting i en persons livsstil og vaner, som medvirker til sygdommen.

Ved meget alvorlige sygdomme er det ofte nødvendigt med de absolut bedste kostvaner uden at gå på kompromis!
Evt. suppleret med kortere eller længere perioder med faste. Evt. perioder udelukkende med udvalgte rå fødevarer osv.

Nedenfor finder du en række henvisninger til forskere og læger, der arbejder med plantebaseret kost som en løsning overfor disse og andre sygdomme. Du vil også finde links til deres hjemmesider og bøger.

Er du seriøst interesseret i ernæring anbefaler jeg, at du læser og studerer disse eksperters arbejde. I deres bøger kan du få grundig indsigt i, hvad denne type kost kan gøre.

Det er nogle af verdens mest fremtrædende ernæringsforskere. Læs hvad de konkluderer vedr. kosten.

Prof. T. Colin Campbell, har i mere end 50 år forsket i, hvordan valg af fødevarer påvirker vores sundhed. Han var i 20 år medlem af ekspertudvalg, der evaluerede og formulerede officielle retningslinjer og anbefalinger vedr. mad og sundhed.

Han har publiceret mere end 350 videnskabelige afhandlinger i de mest anerkendte videnskabelige tidsskrifter.

Han anbefaler en plantebaseret kost uden eller næsten uden animalske og raffinerede fødevarer. Han konkluderer, at en sådan kost har en overset og undervurderet evne til at forebygge og helbrede selv alvorlige sygdomme. Hjemmeside.

Bøger:
The China Study
Whole (ny bog på vej)

Dr. Dean Orhish har i over 34 år ledet klinisk forskning, der har demonstreret, at omfattende livsstilsændringer både kan forebygge og virke helbredende på alvorlige hjertesygdomme.

Han har også ledet videnskabelige undersøgelser, der har vist, at omfattende livsstilsændringer kan stoppe og endda virke helbredende på prostatakræft i den tidlige fase.

Hans forskning har vist, at omfattende livsstilsændringer påvirker genekspression ved at, "tænde" for sygdoms-forebyggende gener og "slukke" for gener, der fremmer kræft og hjertesygdomme, samt øge telomerase, et enzym, der forlænger telomerer, enderne af vores kromosomer som kontrollerer aldring (i samarbejde med Dr. Elizabeth Blackburn, som fik tildelt Nobelprisen i medicin i 2009).

Læs evt. mere om, hvordan livsstilsændringer påvirker telomerer i vores kromosomer i artiklen:
Sundere livsstil påvirker arveanlæg og levealder

Den forskning, som han og hans kolleger har gennemført er blevet offentliggjort i de mest anerkendte videnskabelige tidsskrifter.

Dr. Ornish blev udnævnt af præsident Clinton til the White House Commission on Complementary and Alternative Medicine Policy og udnævnt af præsident Obama til the White House Advisory Group on Prevention, Health Promotion, and Integrative and Public Health.

Han konkluderer — og har demonstreret i sine videnskabelige studier — at en plantebaseret kost uden eller næsten uden animalske og raffinerede fødevarer er bedst til at forebygge og helbrede.

Hans bedste bog er efter min mening "The Spectrum".

Neal Barnard, MD, er en klinisk forsker, forfatter og ledende eller medvirkende forsker i en lang række videnskabelige studier vedr. mad og sundhed.

Han er forfatter til snesevis af publikationer i videnskabelige og medicinske tidsskrifter samt talrige bøger om ernæring.

Han er måske mest kendt for at have gennemført videnskabelige studier, der viser, at en fedtfattig veganerkost med et rimeligt lavt glykæmisk indeks (som ikke forstyrrer blodsukkeret) er en effektiv kur mod diabetes type 2.

Han er en hyppig foredragsholder på videnskabelige konferencer og konferencer for lægfolk.

Han grundlagde the Physicians Committee for Responsible Medicine (PCRM) i 1985.

Han er fortaler for en kost helt uden animalske fødevarer og en kost uden eller næsten uden raffinerede fødevarer.

http://www.nealbarnard.org

Hans mest populære bøger er nok hans nye: Power foods for the brain og Dr. Neal Barnard´s program for Reversing Diabetes.

Dr. Caldwell B. Esselstyn, Jr., har været tilknyttet the Cleveland Clinic siden 1968.

Han har indtil nu udgivet over 150 videnskabelige publikationer.

I 1995 offentliggjorde han forskning, der demonstrerede, hvordan den rette kost kan standse og endda begynde at helbrede koronar hjertesygdom hos alvorligt syge patienter.

Han anbefaler en meget fedtfattig veganerkost helt uden animalske ingredienser og uden raffinerede fødevarer som sukker, salt og olie.

Hans bog: Prevent and Reverse Heart Disease

John A. McDougall, M.D. har været fortaler for en sund plantebaseret kost i over 30 år. Han har hjulpet tusindvis af patienter, og i de fleste tilfælde ved blot at få patienterne til at spise fedtfattig veganerkost.

Han er forfatter til adskillige bestseller bøger om sunde kostvaner, hvor han forklarer, hvordan en plantebaseret kost forebygger og helbreder. Han er især fortaler for en kost baseret på sunde kilder til stivelse.

Hans hjemmeside.

Hans seneste bog er: The Starch Solution

Joel Fuhrman M.D. er en kendt læge og forfatter, der har specialiseret sig i at anvende plantebaseret kost — evt. kombineret med faste og/eller kosttilskud — overfor en række sygdomme.

Han har skrevet flere bestsellere. Hans bog Eat to Live er solgt i over en million eksemplarer.

Hans hjemmeside.

Hans bedste bøger er efter min mening: Eat to Live, Disease Proof Your Child og Fasting and Eating for Health

Dr. Alan Goldhamer grundlagde sammen med Jennifer Marono the TrueNorth Health Center i 1984.

Dr. Goldhammer og hans team har i mange år demonstreret, hvordan en ren plantekost helt uden animalske fødevarer og uden olie, salt, sukker eller andre raffinerede fødevarer — evt. kombineret med vandfaste — ofte han helbrede selv meget alvorlige sygdomme.

Personalet på TrueNorth Health Center omfatter læger, osteopater, kiropraktorer, naturopaths, psykologer, forskere og andre sundhedsprofessionelle. Centeret er det største i verden, der har specialiseret sig i lægeovervåget vandfaste.

http://www.healthpromoting.com/

Ovennævnte er et udpluk af de eksperter, der har tilvejebragt, hvad jeg ser som god dokumentation for, at en plantebaseret kost er bedst for os mennesker.


Det kræver ikke noget at tilslutte sig mængden. Det kræver alt at stå alene.

— Hans F. Hansen


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.