Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 13, 2016


  • Gør tilskud med kalk og D-vitamin knoglerne stærkere?
  • Nyfødtes D-vitamin niveau forbundet med moderens vægt under graviditeten
  • For lidt D-vitamin under graviditeten forbundet med øget risiko for multipel sklerose hos børnene
  • Hvorfor lever solbadere længere end dem, der undgår solen?
 

UGENS CITAT

"Der er en revne i alting, det er sådan lyset kommer ind."

-- Leonard Cohen.


Gør tilskud med kalk og D-vitamin knoglerne stærkere?

Der er flere modstridende meninger om, hvorvidt det hjælper knoglerne at tage kalk med D-vitamin. Videnskabelige undersøgelser er ikke entydige, selv om de fleste undersøgelser har vist en positiv virkning på knoglerne ved indtagelse af calcium sammen med D-vitamin.

En ny metaanalyse (gennemgang af flere relevante undersøgelser om et emne) har analyseret nogle af de nyeste videnskabelige undersøgelser (fra perioden den 1. juli 2011 til 31. juli 2015) for at finde ud af, om calcium + D-vitamin forebygger knoglebrud.

Ud fra i alt otte relevante undersøgelser med 30.970 deltagere konkluderede forskerne, at deres analyse understøtter brugen af calcium plus D-vitamin som en metode til at mindske knoglebrud hos midaldrende og ældre mennesker.

Deres meta-analyse viste nemlig en gennemsnitlig 15% reduktion af risiko for alle knoglebrud og en 30% reduktion af risiko for hoftebrud.

Kilde: Weaver, C. M., D. D. Alexander, C. J. Boushey, B. Dawson-Hughes, J. M. Lappe, M. S. LeBoff, S. Liu, A. C. Looker, T. C. Wallace, and D. D. Wang. 2015. Calcium plus vitamin D supplementation and risk of fractures: an updated meta-analysis from the National Osteoporosis Foundation. Osteoporosis International 27 (1): 367-376. doi:10.1007/s00198-015-3386-5.

Kommentar:

Der er ikke enighed om, hvor meget calcium, vi har brug for i kosten. I USA er den generelle anbefaling til raske voksne 1.000 mg, i England 700 mg og i Danmark 800 mg calcium dagligt.

Der er altså en vis usikkerhed om vores behov -- eller en uenighed om, hvor stor en sikkerhedsmargen myndighederne bør inkludere i deres anbefalinger.

Du kan let få nok kalk i kosten, også selv om du udelader alle mælkeprodukter, men det kræver, at du indtager nok af andre kalkrige fødevarer eller tager kosttilskud.

De fleste mennesker bør blot sørge for at få nok kalk fra kosten og nok D-vitamin fra solen, når det er muligt, og supplere med kosttilskud, når solen ikke kan give nok D-vitamin.

Nogle udsatte grupper af befolkningen bør være særlig opmærksomme på at få nok calcium og D-vitamin.

Du kan læse Fødevarestyrelsens anbefalinger her

Den bedste calcium får du fra rigtig mad, selv om tilskud af calcium i flere tilfælde er en fordel eller nødvendig.

Hvis du fravælger mælkeprodukter i din kost (hvilket af flere grunde kan være en dog ide), kan du få nok calcium fra vegetabilske fødevarer.

Brug tabellen: Næringsstoffer i vegetabilske fødevarer 

1) Indstil tabellen til "all" i feltet "Vis [ ... ] linjer".

2) Klik på cal i tabellen, og du vil se de fødevarer, der indeholder mindst calcium.

3) Klik igen, og du vil se de fødevarer, der indeholder mest calcium. Som du kan se på tabellen, er det let at få nok calcium i en kost uden mælkeprodukter.

Sats på, at din daglige kost alt i alt kommer op på de anbefalede 800 mg.

Selv om de fleste let kan klare sig med lidt mindre end 800 mg dagligt, er det sandsynligvis klogt at satse på at få de anbefalede 800 mg.

Nogle mennesker har brug for mere end 800 mg dagligt.

Læs også artiklen: Stærke knogler ... hele livet

Efter min mening er det bedst kosttilskud med calcium og D-vitamin OsteoRemin fra Biosym, når formålet er at styrke knoglerne.

Undersøgelsen viser ikke noget om, hvorvidt det styrker knoglerne, hvis du kun indtager kalk, men D-vitamin er nødvendig for optagelse af kalk og dannelse af knogler. Tag derfor kalktilskud sammen med D-vitamin, hvis du tager tilskud.

Fordi D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, er det lettere at optage, når du indtager vitaminet sammen med mad, der indeholder lidt fedt. Det er bedst at tage calcium sammen med D-vitamin (og evt. andre knoglevenlige næringsstoffer som magnesium og K2-vitamin), sammen med lidt fedt.

Det kan fx være sammen med nogle nødder eller mandler. Hvis du tager kosttilskud med olie (fx omega-3 fedtsyrer), så tag dem sammen med calcium og D-vitamin. Du kan også fx spise lidt avocado sammen med calcium og D-vitamin.

Får du for lidt D-vitamin, optager du ikke nok calcium i tarmen via kosten. Og når kroppen registrerer, at koncentrationen af calcium i blodet er for lav, henter den calcium fra dine knogler. Det kan bl.a. give knogleskørhed.

Nyfødtes D-vitamin niveau forbundet med moderens vægt under graviditeten

En nyfødts D-vitamin niveau er forbundet med moderens vægt under graviditeten. Det viser en undersøgelse offentliggjort i PLoS ONE

Jo højere body mass index (BMI) hos mødrene desto lavere D-vitamin niveauer hos deres babyer.

Forskerne mener, at dette er bekymrende, eftersom lavt niveau af D-vitamin i blodet ved fødslen kan være forbundet med nedsat knoglemineraltæthed på lang sigt samt øget risiko for allergisk sygdom og fedme.

For lidt D-vitamin under graviditeten forbundet med øget risiko for multipel sklerose hos børnene

For lidt D-vitamin under graviditeten kan øge risikoen for multipel sklerose hos børn

Børn af mødre med D-vitaminmangel i den tidlige graviditet synes at have større risiko for multipel sklerose (MS) i voksenalderen. Det viser en ny undersøgelse

Kommentar: Det er uhyre vigtigt, at gravide og ammende kvinder får nok D-vitamin fra solen og/eller kosttilskud.


Hvorfor lever solbadere længere end dem, der undgår solen?

Ny forskning har kigget på det paradoks, at kvinder, der solbader, ser ud til at leve længere end dem, der undgå solen, selv om solbadere har en øget risiko for at udvikle hudkræft.

En analyse af oplysninger om 29,518 svenske kvinder, der blev fulgt i 20 år viste, at længere levetid blandt kvinder, der fik meget sol, var relateret til et fald i hjertesygdomme og et fald i andre sygdomme end kræft, hvilket gør, at den relative bidrag af død på grund af kræft stiger.

"Vi fandt, at rygere i gruppen, der fik mest sol, havde en lignende risiko som ikke-rygere, der undgik solen, hvilket indikerer at undgåelse af sol er en risikofaktor af samme størrelsesorden som rygning," udtaler Dr. Pelle Lindqvist, den ledende forfatter af Journal of Internal Medicine undersøgelsen.

Kilde: P. G. Lindqvist m.fl. Avoidance of sun exposure as a risk factor for major causes of death: a competing risk analysis of the Melanoma in Southern Sweden cohort. Article first published online: 16 MAR 2016. DOI: 10.1111/joim.12496. Hele undersøgelsen her >>

Kommentar:

Forskerne ved ikke, om det er solens produktion af D-vitamin, eller om der er andre grunde til at soldyrkere lever længere.

Følg rådene om at undgå at blive forbrændt af solen -- men sørg for at få nok sol, når det er muligt.



   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.