Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 14, 2014


  1. Animalske fødevarer øger risiko for kræft
  2. Er det en beslutning eller blot et vagt ønske? (nye vaner 5)
  3. Mail: Vedr. faste, 5:2 diæt versus 6:1
 

Verden, som vi har skabt den, er et resultat af vores tænkning. Den kan ikke ændres uden, at vi ændrer vores tankegang.

— Albert Einstein


Animalske fødevarer øger risiko for kræft

I en omfattende undersøgelse analyserede forskerne data om 21 typer af kræft i 157 lande, hvoraf 87 lande havde pålidelige oplysninger om kræft.

Det viste sig, at jo større del af kosten, der kom fra animalske fødevarer (kød, fjerkræ, æg, fisk og mælk), desto større var risikoen for mange typer af kræft.

Grunden til, at animalske fødevarer øge risikoen for kræft, er sandsynligvis, at de fremmer vækst — både kroppens vækst og vækst af kræftceller.

I forbindelse med Japan er det interessant, at mens den ældre japanske befolkning er betydeligt kortere end vesterlændinge er den yngre generation blevet lige så høje.

I den traditionelle japanske kost stammer 10% af kalorierne fra animalske fødevarer, primært fisk og skaldyr.

Da den japanske befolkning gik over til en mere vestlig kost, hvor 20 % af kalorierne stammer fra animalske fødevarer, var der en dramatisk stigning i forekomsten af de kræftformer, der er almindelige i de vestlige lande.

Resultaterne vedrørende animalske fødevarer passer med tidligere undersøgelser. Helt tilbage i 1907 viste en rapport, at antallet af kræfttilfælde var langt højere blandt folk i etniske grupper såsom tyskere, irer, skandinaver og slavonere, der blev betragtet som kødspisere, mens kræfttilfældene var lavest for italienere og kinesere, som stort set var vegetarer.

Kilder:

William B. Grant. A Multicountry Ecological Study of Cancer Incidence Rates in 2008 with Respect to Various Risk-Modifying Factors. Nutrients 2014, 6(1), 163-189. DOI: 10.3390/nu6010163

Cancer Increasing among Meat Eaters. New York Times, Sep 24, 1907.


Er det en beslutning eller blot et vagt ønske? (nye vaner 5)

Tidligere artikler i denne lille serie:

Både godt og skidt med de der vaner (nye vaner 1)

Hvorfor dog nye vaner!? (nye vaner 2)

Plads til nye vaner (nye vaner 3)

God forberedelse (nye vaner 4)

"Beslutninger bestemmer skæbne."

— George Patton

 

Alt starter med en beslutning.

Din beslutning om at gennemføre de nødvendige ændringer, for at nå dit mål, og hvordan du beslutter dig, har stor betydning for, om det lykkes.

Tag fra starten en fast beslutning, og gå helhjertet ind for dit projekt.

Tag beslutningen, at du ikke længere ønsker at være træt, syg, afhængig af medicin – eller hvad det end er, du ønsker at ændre.

Bestem dig for, at du vil gennemføre de ændringer, der skal til.

Du ønsker din sundhed og vitalitet tilbage – koste hvad det vil! Du skal bestemme dig for at gøre, hvad der skal til.

Sig til dig selv, at du er 100 % indstillet på at tabe dig, komme i god form, indføre sunde kostvaner – eller hvad det end er, du ønsker – uanset hvilke forhindringer, du møder undervejs.

Du skal ønske at ændre en vane. Det er næsten umuligt, hvis du kun forsøger at ændre en vane, fordi en anden mener, at du bør ændre den.

Det lyder banalt, men den største og vigtigste årsag til, at mennesker når det, de sætter sig for, er, at de har sat sig det for! Ikke kun som et ønske eller vagt håb, men som et præcist og klart mål. Og de bruger tid på at lægge en strategi for præcist, hvordan de vil klare det.


Mail: Vedr. faste, 5:2 diæt versus 6:1

Jeg har læst en del positivt om 5:2 diæten. At der skulle være en række fordele ved at kroppen går i 'ketose'.

5:2 diæten tillader at man spiser 500 kcal i løbet af dagen. Dvs. du kan faktisk spise allerede om morgenen og bare fordele 'lidt mad' i løbet af dagen.

Andre siger at der er større effekt ved at faste kun én dag om ugen, til gengæld må du INGENTING spise.

Jeg har til gengæld læst, at 'ketose' starter efter 15 timers faste. Hvis det er dét man vil opnå, så er det vel bedre at faste i længere tid, og ikke bare fordele nogle kcal ud over dagen? Og kan en 6:1 diæt med 0 kcal på fastedagen så faktisk have endnu større effekt end 5:2 diæten?

Har du læst om dette, og hvis ja, ved du hvor jeg kan finde mere om det emne? Jeg synes jeg har søgt en del på nettet uden at finde gode svar.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
F.

Hej F.

Jeg skrev lidt om faste her

Der er ingen fordele ved at være i ketose som sådan (ud over at det er smart under en længere faste, da det hæmmer sult og forhindre, at kroppen tærer for meget på muskelvæv).

Rent slankemæssigt (jeg går ud fra, at det er det, dit spørgsmål går på) er det mængden af kalorier, du indtager vs. forbrænder, der afgør din vægt.

Det er efter min mening hverken smart eller sundt at stile efter at komme i ketose som slankekur.

Løsningen på vægtproblemer er at forbedre ens kost og livsstil — blandt andet at spise fornuftigt uden for mange kalorier, når du er sulten.

Med venlig hilsen
John Buhl


Jeg taler til alle på samme måde, uanset om han er skraldemand eller formanden for universitetet.

— Albert Einstein


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.