Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 15, 2007

  1. Rødt kød øger risikoen for brystkræft

  2. Atkins og andre proteinkure

  3. Ny hjemmesider om sund kost

  4. Det spirituelle hjørne


Kære læser

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer eller opskrifter/tips til nyhedsbrevet.

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


"I begynderens univers er der mange muligheder, men i ekspertens er der kun få."

-- Shunrya Suzuki


1) Rødt kød øger risikoen for brystkræft

I et nyt stort engelsk forskningsprojekt fulgte forskerne 35.372 kvinder mellem 35 og 69 år i over otte år.

I løbet af de otte år blev kvinderne regelmæssigt udspurgt om deres indtagelse af i alt 217 fødevarer.

Forskerne fandt frem til, at selv små mængder rødt kød dagligt, øger risikoen for brystkræft. Blot 66 gram rødt kød hver dag gav hele 56 procents større risiko for brystkræft.

Rødt kød defineres her som kød der er rødt, før det tilberedes, og altså ikke råt kød, som mange tror. Det kommer af de engelske ord red meat (en betegnelse for kød i modsætning til fx fjerkræ og fisk).

Der var en endnu større sammenhæng mellem høj indtagelse af forarbejdet kød - fx pølser, bacon, skinke og postej – og brystkræft.

Forskerne ved ikke præcist, hvorfor kød øger risikoen for brystkræft. De mistænker det mættede fedt i kødet for at forårsage den øgede kræftrisiko, eller at der ved stegning dannes stoffer, der i kroppen omdannes til kræftfremkaldende stoffer. I forarbejdet kød kan det også være nogle af tilsætningsstofferne, der spiller en rolle.

Under alle omstændigheder er konklusionen på undersøgelsen tydelig: Kvinder der spiste mest kød havde den højeste risiko for at få brystkræft, sammenlignet med de kvinder der ikke spiste kød.

Kilde: British Journal of Cancer (2007) 96, 1139-1146.
doi:10.1038/sj.bjc.6603689
Meat consumption and risk of breast cancer in the UK Women's Cohort Study
http://www.nature.com/bjc/journal/v96/n7/full/6603689a.html

Kommentar

En anden mulig forklaring på sammenhængen mellem indtagelse af kød og øget forekomst af bl.a. brystkræft kan være den høje indtagelse af animalsk protein.

Professor T. Colin Campbell beskriver flere forsøg og undersøgelser i sin bog ”The China Study” som viser, at det også kan være proteiner i kød og animalske fødevarer, der giver problemer.

Hvorfor nogle såkaldte ernæringseksperter herhjemme stadig anbefaler magert kød eller ekstra protein, fx på slankekure, er ret mystisk.

Min mening om de bedste kostvaner


”Det traditionelle synspunkt tjener til at beskytte os med det pinefulde job det er at tænke.”

– John Kenneth Galbraith, økonom


2) Atkins og andre proteinkure

Efter sidste uges korte beskrivelse af en svensk undersøgelse der har vist, at meget protein/lidt kulhydrat giver øget dødelighed, har jeg modtaget en del mails om emnet – bl.a. om de kure, der anbefaler store eller forholdsvis store mængder protein.

Derfor en lille gennemgang af emnet her ...

Slank med mere protein?

På visse slankeprogrammer er det blevet populært at spise en masse protein, og samtidig begrænse indtagelsen af kulhydrater. Det er en meget usund slankekur.

Desværre tror mange, at "Dr. Atkins "kostrevolution", South Beach kuren – eller lignende bøger, som anbefaler store mængder animalsk protein – kan bruges til at sammensætte en fornuftig kost.

Disse og mange andre diætbøger og artikler om protein og slankekure er fyldt med misvisende og fejlagtige påstande om protein og sund kost.

Kure der anbefaler meget protein er risikable

Hvis du igennem længere tid følger en kostplan, der er rig på animalske fødevarer og fattig på frugt og grønt, øger du i væsentlig grad risikoen for sygdom.

Efter min mening findes der så god dokumentation for, at fx Atkins’ idé om at indtage meget protein og kun lidt kulhydrat, er så risikabel og skadelig, at jeg på det kraftigste fraråder den – også selv om man på kort sigt kan tabe sig ved at følge en diæt rig på protein og fattig på kulhydrat.

Fordi proteinrige slankekure kræver, at der spises store mængder protein fra dyriske fødevarer, indeholder de også meget mættet fedt og kolesterol, der kan øge risikoen for bl.a. hjertekarsygdomme, kræft og diabetes.

Mulige bivirkninger

Atkins slankekur kan give bivirkninger som diarré, udslæt, hovedpine, svimmelhed og forstoppelse. Og man ved endnu ikke hvilke konsekvenser kuren har på knogler og nyrer. Diæten er katastrofal mangelfuld på de tusindvis af beskyttende stoffer, der findes i frugt og grøntsager (fytokemikalier).

Spiser du en kulhydratfattig kost vil di også helt automatisk få færre kostfibre, vitaminer og mineraler fra grøntsager, frugter og fuldkornsprodukter, som jo netop gavner sundheden.

Det er sundt at spise kulhydratrige fødevarer

Fuldkornsprodukter, bælgfrugter, frugt og grøntsager indeholder sunde kulhydrater samt store mængder kostfibre, vitaminer, mineraler og andet godt, som din krop har brug for, og som er forbundet med lavere risiko for kræft, hjertesygdom, hjerneblødning, sukkersyge og flere andre kroniske sygdomme.

Atkinskuren er ikke særlig effektiv

Når du kraftigt reducerer dine kulhydratdepoter i løbet af de første dage på en proteinkur med få kulhydrater, mister du også det vand, der er bundet til kulhydraterne i kroppen. Du opnår altså tilsyneladende et forholdsvist hurtigt vægttab i den første tid. Men det er vand og ikke fedt, du mister.

Hvis du fortsætter med at tabe dig på Atkinsdiæten – ud over den væske du mister i starten – er det fordi det samlede kalorieindtag er faldet, ikke fordi du undgår kulhydrater.

Faktum er, at ethvert overskud af kalorier kan omdannes til fedt – uanset om kalorierne kommer fra kulhydrater, fedt, protein eller alkohol.

Få kulhydrater og meget protein giver øget dødelighed

Konklusionen på en stor svensk undersøgelse for nylig var ikke til at tage fejl af: En kost der er fattig på kulhydrater og rig på protein er forbundet med øget dødelighed. Det gælder især øget dødelighed pga. hjerte-kar-sygdomme.

Vi kan vel også konkludere fra undersøgelsen, at sunde fødevarer – frugt, grøntsager, nødder, bælgfrugter og fuldkornsprodukter – der jo er rige på kulhydrater, og en kost der ikke indeholder for mange proteiner (især ikke de animalske), er sundest og er med til at forlænge livet.

Jeg har lige fra starten været modstander af Atkins og lignende proteinrige diæter. Er du interesseret i at læse mere om emnet, har jeg samlet et udpluk af mine artikler og kommentarer om protein og proteinkure her

Der er også et lille udpluk af de mails, jeg gennem tiden har modtaget om emnet.

Jeg hører gerne dine kommentarer eller spørgsmål om emnet.


Køb bøger på helseonline:

To bøger der gør det lettere at gå over til mere vegetarkost: Vegetar Light og Kunsten at ændre vaner. Køb online: 269,00 (normalpris kr. 307,00)

Lær Zoneterapi, på en hurtig og enkel måde. Lær samtidig kunsten at ændre vaner. Køb online: 228,00 (nomalpris: 268,00)

Sikker Slank & Kunsten at ændre vaner
Med disse to bøger lærer du både hvordan du taber dig på en sund måde, og hvordan du effektivt tilegner dig nye vaner. Køb online: 299,00 (normalpris 338,00)

Kunsten at ændre vaner + Fat for life?
To bøger som gør det muligt for dig, som enten er meget overvægtig eller har særlig svært ved at tabe dig, at tilegne dig de vaner, der vil give dig succes med at nå og fastholde den vægt, du ønsker. Køb online: 325,75 (normalpris 368,00)

Kunsten at ændre vaner + Hvordan Rask?
To bøger der sammen gør det lettere at gennemføre radikale forbedringer i kost og livsstil, og derved forebygge eller måske endda helbrede sygdomme. Køb online: 274,75 (normalpris: 317,00)

Spar også penge ved at købe andre bøger og helseprodukter online.
Læs mere på www.helseonline.dk


3) Ny hjemmesider om sund kost

Ny hjemmeside på engelsk om sund kost med masser af sunde opskrifter, en lang række artikler om vægtkontrol, hjertesygdom, diabetes og andre sygdomme.

Det er læger, som er specialuddannet i ernæring og med mange års erfaring, der beskriver, hvordan vi kan bruge sund kost som en effektiv metode til at forebygge og helbrede mange sygdomme.
www.NutritionMD.org


4) Det spirituelle hjørne

Mange mennesker er interesseret i spirituelle emner, personlig udvikling, det psykiske og lignende emner.

Hvis der er nok interesse for disse emner, vil jeg fremover inkludere kommentarer, mails, små artikler eller links til hjemmesider om den slags emner her i nyhedsbrevet.

Måske du har hørt om filmen alle taler om i USA – ”The Secret”.

For første gang vil nogle af verdens førende forskere, forfattere og filosoffer fortælle om den "secret", som forandrede tilværelsen for mange af de mennesker, der lærte den at kende ... Platon, Newton, Carnegie, Beethoven, Shakespeare, Einstein, for at nævne nogle få.

Forskere inden for medicin og kvantefysik giver i filmen en videnskabelige forklaring på en universel lov, som af nogle betegnes som ”The law of attraction”.

En revolutionerende og tankevækkende film.

Er du interesseret i emnet kan du lige nu købe filmen til Danmarks laveste pris på helseonline.dk

Der er mere mellem himmel og jord ... eller er der?

Send gerne en mail med kommentarer eller spørgsmål om emnet.


"Filosofi begynder med undren."

-- Platon


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.