Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 15, 2010


1) Valnødder bremser prostatakræft

2) Danske alkoholgrænser er for høje

3) Overvægt øger risiko for slagtilfælde

 

Den bedste arv, du kan give videre til dine børn, er et eksempel på,
hvordan man lever et helt og meningsfyldt liv.

— Dan Zadra


1) Valnødder bremser prostatakræft

Talrige kliniske undersøgelser har vist, at valnødder nedsætter risikoen for hjertekarsygdomme. Nu viser en ny undersøgelse, at indtagelse af valnødder kan bremse væksten af prostatakræft hos mus.

I forsøget blev mus, der var genetisk programmeret til at få prostatakræft, fodret med en diæt, der indeholdt hele valnødder.

Efter 18 uger viste det sig, at en indtagelse af valnødder — i mængder der hos mennesker svarer til, at vi spiser 68 gram valnødder dagligt — resulterede i markant mindre og langsommere voksende prostatasvulster, sammenlignet med mus på den samme diæt, men med en tilsvarende mængde fedt i stedet for valnødder.

Forskerne fandt, at væksten af prostatakræft ikke alene var reduceret med 30 til 40 %, men at musene også havde et lavere indhold af et bestemt protein i blodet, insulin-lignende vækstfaktor (IGF-1), som er tæt forbundet med prostatakræft.

Kilde: University of California - Davis - Health System (2010, March 23). Walnuts slow prostate tumors in mice, study finds. ScienceDaily. Retrieved April 10, 2010
Læs evt. også
UC Davis Health System

Kommentar:

Det ser altså ud til at vegetarer, som ofte netop spiser valnødder (og hørfrø/hørfrøolie) for at få nok omega-3 fedtsyrer, har valgt en sundere kilde til omega-3 end fx fisk.

Ud over omega-3 er valnødder også rige på andre sunde plantestoffer.


2) Danske alkoholgrænser er for høje

I 1990 satte Sundhedsstyrelsen genstandsgrænser på 14 for kvinder og 21 for mænd om ugen. Men grænserne er direkte misvisende. Selvom man drikker mindre, end anbefalingerne siger, kan man have en alvorlig sundhedsrisiko. Nye grænser er på vej. (Videnskab.dk 10. april 2010)

Blot en lille smule alkohol øger fx kvinders risiko for brystkræft (og et er muligt, at der næsten ikke er en nedre grænse).

cancer.dk kan du læse, at risikoen for at udvikle kræft bliver større, jo mere alkohol du drikker. I forhold til kræftforebyggelse er det altså bedst slet ikke at drikke alkohol. Specielt for brystkræft stiger kræftrisikoen allerede ved et lavt alkoholforbrug (1-2 glas om dagen).

I henhold til en artikel på 24timer.dk 12.4.2010 drikker kvinder for at dulme stress og ensomhed. Hver syvende danske kvinde drikker for meget, og flere kvinder søger behandling for alkoholmisbrug. Statistisk set er det dog stadig mændene, der fører an.

Kommentar:

Lige siden Sundhedsstyrelsen kom med deres anbefalinger, har jeg her i nyhedsbrevet og andre steder kritiseret disse grænser, som mildest talt er baseret på et meget tyndt grundlag.

Nu forsøger Sundhedsstyrelsen at trække i land med underlige forklaringer/bortforklaringer. Faktum er, at Sundhedsstyrelsen af uvisse årsager satte grænserne for højt, og har ført langvarige og dyre kampagner, som ikke har resulteret i et mindre alkoholforbrug, men blot har fået store dele af befolkningen til fejlagtigt at tro, at der ikke er problemer forbundet med alkohol, blot vi holder os under grænserne fra Sundhedsstyrelsen.

Nyd et glas eller en øl i ny og næ, hvis du har lyst, men ikke i den tro, at det gavner. Det er sundest, hvis du holder dig til højst 2-3 genstande om ugen.

Den mindre kolesterolsænkende virkning af alkohol, som sandsynligvis forklarer den lille forebyggende virkning alkohol har på visse hjerte-kar-sygdomme, får du langt bedre og sundere ved at spise lidt mere frugt og grønt, og evt. nedsætter din indtagelse af rødt kød.


3) Overvægt øger risiko for slagtilfælde

Overvægt øger risiko for slagtilfælde, og jo mere en person vejer, desto større er risikoen.

Forskerne gennemgik 25 undersøgelser, som i alt inkluderede 2.274.961 mennesker, hvoraf 30.757 havde oplevet et slagtilfælde.

Det viste sig, at overvægtige havde 22 procent større risiko for at blive ramt af en iskæmisk slagtilfælde, sammenlignet med normalvægtige (iskæmisk slagtilfælde er den mest almindelige form for slagtilfælde, der er forårsaget af manglende blodforsyning til en del af hjernen). Svært overvægtige havde 64 procent højere risiko for at blive ramt af iskæmisk slagtilfælde.

Forskerne mener, at en mulig årsag er, at fedtceller udskiller flere stoffer, der har ugunstige virkninger på kroppen, som fx at fremme betændelse, åreforkalkning eller blodpropper.

Konklusionen på undersøgelsen var, at overvægt og fedme i sig selv er forbundet med øget risiko for iskæmisk slagtilfælde, i det mindste delvist uafhængig af alder, livsstil og andre kardiovaskulære risikofaktorer.

Kilde: Pasquale Strazzullo m.fl.
Excess Body Weight and Incidence of Stroke. Meta-Analysis of Prospective Studies With 2 Million Participants
Stroke, Mar 2010; doi:10.1161/STROKEAHA.109.576967


Sandheden er som solen. Du kan lukke den ude for en tid, men den forsvinder ikke.

— Elvis Presley


www.vegetarbladet.dk l www.slankeklub.dk l l www.kalorietabel.dk l www.slankenyt.dk

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.