Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 15, 2012


  1. Mere bevægelse forlænger livet
  2. Sukkersødede drikkevarer forbundet med øget risiko for hjertesygdomme
  3. Mail: B12-vitamin
 

Det er lettere at være klog for andre end for os selv.

— Francois De La Rochefoucauld


Mere bevægelse forlænger livet

De mennesker, der bruger en masse tid på at sidde ved et skrivebord eller foran et TV, er mere tilbøjelige til at dø uanset årsag i løbet af en treårig periode — sammenlignet med dem, der kun er stillesiddende i få timer om dagen. Det viser en ny undersøgelse.

Studiet tyder på, at det har en langsigtet positiv indflydelse på sundheden, at skifte fra at sidde ned til let fysisk aktivitet - såsom at rejse sig op, gå lidt rundt eller andre lette aktiviteter.

I alt 222.497 personer, der var 45 år eller ældre, var med i undersøgelsen. Forskerne fandt, at mennesker, der sad ned i mindst 11 timer dagligt, havde 40 procent større risiko for at dø i løbet af studiet end dem, der sad ned i mindre end fire timer dagligt.

Resultaterne er i overensstemmelse med andre nyere undersøgelser, der tyder på, at det har negative sundhedsmæssige konsekvenser at sidde for meget ned.

Kilde: Hidde P. van der Ploeg m.fl.
Sitting Time and All-Cause Mortality Risk in 222 497 Australian Adults
Arch Intern Med. 2012;172(6):494-500. doi:10.1001/archinternmed.2011.2174

Kommentar:

Læs evt. også:
Lidt aktivitet i det daglige gør en stor forskel
Rejs dig og tab dig

Der er flere faktorer, der kan spille en rolle. Det forbedrer fx kredsløbet at bevæge sig lidt ind imellem i en elles stillesiddende hverdag, og kredsløbet er både med til at få næringsstoffer rundt i hele kroppen og affaldsstoffer væk fra cellerne. Motion og fysisk aktivitet er også med til at fjerne for meget sukker og fedt i blodet.

Prøv at gøre det til en regel, at du kun sidder ned i ca. 15 eller 20 min. ad gangen. På dit arbejde kan du evt. stå op, når du skal læse et eller andet på papir eller snakke i telefon. Derhjemme kan du jo let rejse dig op ind imellem, og foretage dig et eller andet, frem for at sidde for længe ad gangen,

Læs evt. om andre konsekvenser af inaktivitet i artiklen 'Sofakartofler' mister evnen til at forbrænde fedt i Politiken.


Sukkersødede drikkevarer forbundet med øget risiko for hjertesygdomme

Mænd, der drak en 340 gram sukkersødet drik om dagen havde en 20 procent højere risiko for hjertesygdomme end mænd, der ikke drak sukkersødede drikkevarer. Det viser en ny undersøgelse.

Forskere studerede data om 42.883 mænd fra "Health Professionals Follow-Up study".

Forskerne målte forskellige fedtstoffer og proteiner i blodet, som er indikatorer eller biomarkører for hjertesygdom. Disse omfattede betændelsesmarkøren C-reaktivt protein (CRP), skadelige lipider kaldet triglycerider og gode lipider kaldt high-density lipoprotein (HDL).

Sammenlignet med dem, der ikke drak sukkerholdige drikkevarer, havde dem, der indtog sukkerholdige drikkevarer dagligt, højere triglycerid og CRP og lavere HDL-niveauer i blodet.

Kilde: Lawrence de Koning, Vasanti S. Malik, Mark D. Kellogg, Eric B. Rimm, Walter C. Willett, Frank B. Hu,
Sweetened Beverage Consumption, Incident Coronary Heart Disease and Biomarkers of Risk in Men
Circulation. Published online before print March 12, 2012,
doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.111.067017

Kommentar:

Flere undersøgelser har for nylig bekræftet af for meget sukker skader kroppen.
Se evt. også artiklen fra videnskab.dk: Sukker er skadeligt


Mail: B12-vitamin

Hvornår skal du have en facebook side - så det bliver meget nemmere at dele dine artikler? Samtidig giver det mulighed for noget debat.

Til sagen.

* Er det ikke sådan at kroppen ikke kan genkende kunstige vitaminer og derfor udskiller dem, og faktisk derfor kommer på overarbejde? Så vitaminer belaster og ikke beriger.

* Har læst på nettet (en usa professor) som siger at b12 kommer fra skidt. Når der kommer lidt jord fra guleroden osv. ind i vores fordøjelse, starter en proces (pga. skidtet), og i den proces skabes B12 vitaminet.
Er der ikke også et gammelt husmorråd som siger at vi skal have et kilo skidt om året. hehe.

Mvh
Erik

Hej Erik

Jeg burde nok være på Facebook, og den ide ligger da også i dyngen af andet, som jeg måske burde, men jeg har valgt at prioritere med hård hånd, og i dag skinner solen :-)
Senere, måske.

Øverst i alle nyhedsbreve er der et link, der hedder Share (lige under indholdsfortegnelsen). Det kan bruges, hvis du vil dele med andre på fx Facebook.

Rent kemisk er der ingen forskel på naturlige og kunstige vitaminer (med få undtagelser), så kroppen kan sagtens genkende og bruge dem.

Problemet er, at koncentrerede vitaminer (uanset om de er naturlige eller fremstillet kunstigt) kun indeholder det pågældende vitamin og ikke alle de andre stoffer, der kommer sammen med vitaminet, når du får det fra maden.

Når du spiser et æble får du ikke kun C-vitamin men også et hav af andre plantestoffer, hvoraf mange givetvis hjælper med at optage og bedst muligt udnytte fx C-vitaminet i æblet.

Af samme grund er det også smart at tage evt. kosttilskud sammen med maden.

Vedr. B12-vitamin tror jeg nok jeg holder mig til mine tabletter frem for at spise jord ;-)

Med venlig hilsen
John Buhl


Du skal hele tiden justere dine ressourcer til at skabe de bedste resultater, og sige "ikke nu" til, hvad der er mindre vigtigt.

— David Allen

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.