Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 16, 2009


  1. Næringsstoffer i sund mad (4)
  2. Mail: Hørfrøolie til stegning?
  3. Tilstrækkelig D-vitamin styrker knoglerne
  4. Lidt øl eller vin er godt for knoglerne
  5. Lidt af hvert

Kære læser

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer e.l. til nyhedsbrevet. Send til john@nomedica.dk

God weekend.

Med venlig hilsen
John Buhl


”Enkelthed, klart formål og principper fremkalder kompleks og intelligent opførsel. Komplekse regler og forskrifter fremkalder simpel og stupid opførsel.”

Dee Hock


1) Næringsstoffer i sund mad (4)

I gennemgangen af næringsstoffer er vi kommet til fedt ...

NOK FEDT – MEN FRA SUNDE KILDER

Ingen ved helt hvilke mængder af essentielle fedtsyrer, der er ideelle for os mennesker. Men de fleste eksperter er enige om, at vi generelt får alt for meget fedt i kosten.

De fleste mennesker får mere end 30 % af deres kalorier fra fedt. Det er for meget, især hvis en stor del af fedtet kommer fra animalske kilder.

Det bedste er at komme et godt stykke under 30 % af kalorierne fra fedt og især begrænse mængden af mættet fedt.

Det sunde fedt finder du især i fisk, avocado, frø og nødder. Men også bælgfrugter, fuldkornsprodukter, frugt og grøntsager indeholder gavnlige fedtsyrer.

En del mennesker har brug for mere af en bestemt fedtsyre, nemlig omega-3 (N3), blandt andet fordi omega-3 til dels modvirker nogle af de skadelige virkninger fra for meget af en anden essentiel fedtsyre, omega-6, i kosten. Ekstra omega-3 giver altså en bedre balance mellem omega-3 og omega-6 i de fleste menneskers kost.

Selv om fisk er rige på omega-3, indeholder de også kolesterol, miljøgifte og andet, som du ikke har gavn af.

Omega-3 fra vegetabilske kilder

Det er langt fra kun fisk, der indeholder de vigtige omega-3-fedtsyrer, selv om fisk er den rigeste kilde til omega-3. Det er altså ikke nødvendigt at spise fisk for af få nok omega-3. Der er andre og sundere måder, at sikre sig nok omega-3 i kosten.

Når du vælger en fornuftig vegetarkost (eller en kost, der kun indeholder et minimum af animalske fødevarer), er der normalt ingen grund til at tage tilskud af omega-3 eller andre fedtstoffer.

Hørfrø er den rigeste vegetabilske kilde til omega-3-fedtsyrer. For at kroppen kan fordøje hørfrø — og få tilstrækkelig gavn af omega-3 fedtsyrerne — skal de først knuses eller indtages som hørfrøolie.

Grønne grøntsager er en god kilde til omega-3, fordi de samtidig er en god kilde til et væld af andre vigtige næringsstoffer. I forhold til kalorieindholdet er grønne grøntsager sprængfyldt med gavnlige vitaminer, mineraler, proteiner, fedtsyrer, antioxidanter og andre plantestoffer.

Bruger du olie i madlavningen, så vælg en smule rapsolie, hørfrøolie, olivenolie eller anden god olie.

Nogle mennesker vil have gavn af kosttilskud med omega-3 i en periode — fx hvis de spiser usundt eller lider af bestemte sygdomme. Det gælder dog næsten udelukkende de mennesker, som ikke føler sig i stand til at forbedre deres kostvaner i tilstrækkeligt omfang.

Ved indlæringsproblemer, hudproblemer og visse andre problemer, kan det fx være ekstra vigtigt at være opmærksom på, at kosten indeholder nok omega-3 og eventuelt tage tilskud, indtil kosten er helt i orden.

Selv om mange mennesker, der spiser en normal dansk kost, vil have gavn af ekstra omega-3, betyder det ikke nødvendigvis, at du vil have gavn af flere omega-3 fedtsyrer. Når du vælger en fornuftig vegetarkost (eller en kost, der kun indeholder et minimum af animalske fødevarer), er der normalt ingen grund til at tage tilskud af omega-3 eller andre fedtstoffer.


2) Mail: Hørfrøolie til stegning?

Jeg er lidt i tvivl om hørfrøolie tåler opvarmning f.eks. i forbindelse med stegning af kød og grøntsager. Kan den bruges som al anden olie, eller er der særlige ”forholdsregler”?

Mvh
Maj-Britt

Hej Maj-Britt

Der er delte meninger om, hvorvidt det er smart at bruge hørfrøolie til stegning. Mange mener, at den ikke bør opvarmes, andre mener, at det er i orden, blot temperaturen ikke bliver for høj.

Mon ikke denne artikel fra I form siger det meget fint.

Her er hvad Fødevarestyrelsen mener om stegning i olie.

Det bedste er kun at bruge meget lidt olie — til stegning eller på anden vis — og i stedet få de sunde fedtstoffer fra uraffinerede og hele fødevarer.

Med venlig hilsen
John Buhl


3) Tilstrækkelig D-vitamin styrker knoglerne

Ældre mennesker kan forebygge knoglebrud ved at tage tilskud af D-vitamin, så længe doseringen er i orden, og de bliver ved med at tage vitaminet.

En grundig gennemgang af 12 videnskabelige studier, der i alt involverede 42.279 mennesker, viste, at D-vitamintilskud over 400 i.e. (10 mikrogram) mindsker risikoen for knoglebrud med 18-20 %.

Virkningen af D-vitamin var uafhængig af calcium, sandsynligvis fordi nok D-vitamin hjælper kroppen med mere effektivt at bruge calcium.

Forskerne konkluderer, at alle over 65 år bør indtage, hvad der svarer til 800 i.e. (20 mikrogram) D-vitamin dagligt — og huske at tage en tablet hver dag. Det vil mindske deres risiko for knoglebrud med mindst 20 %.

Kilde: Heike A. Bischoff-Ferrari m.fl. Prevention of Nonvertebral Fractures With Oral Vitamin D and Dose Dependency. A Meta-analysis of Randomized Controlled Trials.
Archives of Intern Medicine 2009 vol. 169 No. 6, March 23. 2009;169(6):551-561.
http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/abstract/169/6/551

Kommentar:

Det er meget svært at få nok D-vitamin via kosten. D-vitamin kommer især fra solen. Alle der ikke får nok sol — og det gælder de fleste mennesker i vinterhalvåret her nordpå — bør tage tilskud af D-vitamin.

Jeg mener ikke, at du behøver at få D-vitamin hver dag. Kroppen oplagrer overskud af D-vitamin til senere brug. Du kan derfor sagtens tage en stærkere tablet, men kun af og til, og helt undlade tilskud af D-vitamin i de perioder, hvor du får sol på kroppen. Det vigtigste er, at du i gennemsnit får nok. Det ser altså ud til, at et gennemsnitlig daglige indtag på omkring 800 i.e. hos ældre mennesker styrker deres knogler, men mon ikke det samme gælder alle aldersgrupper.


4) Lidt øl eller vin er godt for knoglerne

Et nyt studie fra Tufts University, hvor forskerne testede knogletætheden hos 1.182 mænd og 1.537 kvinder, har vist, at moderat indtagelse af alkohol (måske især fra øl og vin) er forbundet med stærkere knogler.

Samtidig viste det sig — på samme måde som tidligere undersøgelser har gjort — at knogletætheden var signifikant lavere blandt mænd, der drak mere end to genstande spiritus dagligt, sammenlignet med mænd, der indtog en eller to genstande spiritus per dag.

Den positive virkning på knoglerne af et glas øl eller vin om dagen var større, end for noget andet næringsstof, endda calcium — fx fra et glas mælk.

En anden forklaring kan være, at alkohol øger kroppens østrogenproduktion, hvilket modvirker afkalkning af knoglerne.

Forskerne mener, at silicium i øl og måske antioxidanter i vin gavner knoglerne. De har ikke noget bud på, hvorfor 1-2 genstande spiritus muligvis også har en positiv indflydelse.

Kilde: Drink and Be Strong. Tufts Journal 18. marts 2009

Kommentar:

Bemærk at mere end et par genstande (især hvis det er spiritus) har en negativ virkning på knoglerne.

Der er mange grunde til at undgå alkohol, og heldigvis er det da også let at få nok silicium og antioxidanter fra en sund kost. Det bedste for knoglerne er derfor bl.a. at sørge for sunde kostvaner, motion og sol.

Hvis du nyder alkohol, så hold dig til højst 1-2 øl eller glas vin om dagen.

Kvinder, der er gravide eller påtænker at blive det, bør helt holde sig fra alkohol. Læs mere om graviditet og alkohol her

Silicium er en forudsætning for normal knoglevækst og udvikling. Det er derfor sandsynligt, at ekstra silicium fra kosten (eller evt. en øl) er med til at sikre stærke knogler.

Silicium findes i fiberrige fødevarer som fuldkorn, kartofler og grønsager (især fiberrige grøntsager som rodfrugter, kål og bælgfrugter).


5) Lidt af hvert

Oprydning giver ro i sjælen

For de fleste mennesker kan oprydning bruges som et redskab til at skabe orden mentalt.
Politiken 8-4-2009

Negle kan afsløre sygdom

Forskning viser, at neglene kan afspejle sygdomme.
BT: 3-4-2009

Vand mindsker overvægt

Helt ny forskning fra Tyskland viser, at let tilgængelighed til koldt og frisk vand, mindsker risikoen for overvægt markant blandt skolebørn.
Jyllands Posten 2-4-2009

Omega-3 kan formindske kræftceller

Dyreforsøg har vist, at omega-3 fedtsyrerne DHA kan få kræftsvulster til at skrumpe ind.
Politiken 2-4-2009

Rygere risikerer hjerneblødning

Der er en kraftig sammenhæng mellem rygning og hjerneblødninger, påviser nye dansk undersøgelse, som netop er offentliggjort i amerikansk lægetidsskrift.
Berlingske 15-4-2009


Du kan støtte nyhedsbrevet ved at købe bøger, kosttilskud mv. på www.helseonline.dk

Stor online rabat på det meste.


”Stenalderen sluttede ikke, fordi menneskene løb tør for sten. Den sluttede fordi det var tid til at genoverveje, hvordan vi lever.”

— William McDonaugh


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.