Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 16, 2015


  1. Anvendelse af forsigtighedsprincippet indenfor ernæring
  2. Sund kost mindsker risiko for KOL
  3. Lidt af hvert
 

Vi har to ører og en mund, så vi kan lytte dobbelt så meget, som vi taler.

-- Epiktet (55-135)


Anvendelse af forsigtighedsprincippet indenfor ernæring

Forskning har identificeret bestemte fødevarer og kostvaner, der er forbundet med nedsat risiko for kræft og øget chance for overlevelse efter en kræftdiagnose.

Ved at anvende forsigtighedsprincippet indenfor ernæringsforskning kom et hold forskere frem til følgende anbefalinger efter en gennemgang af undersøgelser vedr. kostens indflydelse på kræftrisiko:

(1) Begræns eller undgå mejeriprodukter for at mindske risikoen for prostatakræft.

(2) Begræns eller undgå alkohol for at reducere risikoen for kræft i mund, svælg, strube, spiserør, tyktarm, endetarm, og bryster.

(3) Undgå rødt og forarbejdet kød for at reducere risikoen for kræft i tyktarm og endetarm.

(4) Undgå grillet og stegt kød for at mindske risikoen for kræft i tyktarmen, endetarm, bryster, prostata, nyrer og bugspytkirtlen.

(5) Indtag sojaprodukter i puberteten for at reducere risikoen for brystkræft i voksenalderen og mindske risikoen for tilbagefald og øget dødelighed for kvinder tidligere behandlet for brystkræft.

(6) Læg vægt på frugt og grøntsager for at mindske risikoen for en række almindelige former for kræft.

Kilde: Gonzales JF, Barnard ND, Jenkins DJ, Lanou AJ, Davis B, Saxe G, Levin S.
Applying the precautionary principle to nutrition and cancer. J Am Coll Nutr. 2014;33(3):239-46. doi: 10.1080/07315724.2013.866527. Epub 2014 May 28.

Kommentar:

Når undersøgelser peger i retning af en øget risiko for sygdom ved indtagelse eller høj indtagelse af bestemte fødevarer, er der fornuft i at anvende forsigtighedsprincippet, og derfor begrænse eller undgå indtagelsen af disse fødevarer, også selv om der ikke foreligger endelige beviser.

Læs også artiklen: Sund livsstil mod kræft


Sund kost mindsker risiko for KOL

Sund kost giver mindre risiko for rygelunger -- som mere korrekt hedder KOL.

KOL står for Kronisk Obstruktiv Lungesygdom. Det er en fællesbetegnelse for en gruppe kroniske lungesygdomme, der er kendetegnet ved, at lungefunktionen er permanent nedsat på grund af forsnævring af luftvejene og ødelæggelse af lungevævet.

Navnet ”obstruktiv lungesygdom” hentyder til, at luftvejene er forsnævrede, fordi en obstruktion besværliggør transporten af luft ind og ud af lungerne, når du trækker vejret.

Ifølge Danmarks Lungeforening er KOL er meget hyppig sygdom. På verdensplan regner man med, at næsten 3 millioner mennesker dør af sygdommen hvert år. Det skønnes at ca. 436.000 i Danmark har KOL. Halvdelen ved det ikke.

Der findes ingen helbredende behandling af KOL, og det er en af de hyppigste årsager til sygelighed og dødelighed verden over.

Nu har en omfattende undersøgelse vist, at en kost, der er rig på fuldkorn, flerumættede fedtstoffer og nødder og har et lavt indhold af rødt og forarbejdet kød, raffinerede kornprodukter og sukkerholdige drikkevarer er forbundet med en lavere risiko for KOL.

Forskerne analyserede data for mere end 120.000 amerikanske mænd og kvinder, og efter justering for 12 faktorer som alder, fysisk aktivitet, BMI og rygning, var konklusionen, at risikoen for KOL var en tredjedel lavere hos deltagere, der spiste den sundeste kost sammenlignet med dem, der spiste den mindst sunde kost.*

* BMJ-British Medical Journal. "Healthy diet linked to lower risk of chronic lung disease." ScienceDaily. ScienceDaily, 3 February 2015.


Lidt af hvert

Århusianerne er på lykkepiller
Lægerne udskriver recepter til antidepressiv medicin som aldrig før. På kun to år er forbruget steget med 41 procent i Århus Amt. Ekspert er overrasket og kalder stigningen voldsom. (Jyllands Posten 14. april 2015)

Læs evt. mere om depressioner på depressioner.dk

Rigtig god artikel fra Klarlund: Sundhedsjunglen er langt at foretrække frem for ligegyldighed
Ligegyldighed er selve det, der truer demokratiet og velfærdsstaten. (Politiken 14. april 2015)

Så meget motion skal du dyrke for at leve længere
Forskerne har analyseret data fra mere end 660.000 amerikanske og svenske testpersoner i alderen 21-98 år, der har indeholdt information om, hvor meget tid hvert individ dagligt bruger på fysiske aktiviteter. Resultaterne er herudover blevet sammenlignet med tilsvarende data fra 1990 og 2000. Personer, der havde dyrket 150 minutters motion om ugen, havde 31 procent mindre risiko for at dø under studiets forløb, i forhold til de testpersoner, der slet ikke dyrkede motion. For personer, der havde dyrket 3-5 gange mere motion end den anbefalede mængde, blev risikoen for at dø under forløbet nedsat med 39 procent i sammenligning med de personer, der slet ikke dyrkede motion. (videnskab.dk 8. april 2015)

Kommentar:
Altså kun en lidt øget gevinst (vedr. levealder) ved at dyrke rigtig meget motion i forhold til at dyrke ca. 20 min motion dagligt i gennemsnit.

Træn hårdt og lev længere
Ny australsk undersøgelse viser, at intensiv træning giver flere leveår end, hvis din motion er i form af huslige pligter o.l. Forskerne fulgte 204.542 mennesker i over seks år for at sammenligne dem, der udførte moderat aktivitet som blandt andet svømning og huslige pligter med dem, der inkluderede hård aktivitet i træningen, det vil sige jogging, aerobics eller tennis. Her viste det sig, at risikoen for tidlig død var ni til 13 procent lavere hos de motionister, der trænede hårdt. (Berlingske 13. april 2015)

Ernæringsekspert: Du SKAL ikke spise morgenmad – vent til du er sulten
Det skal ikke være et spørgsmål om, hvorvidt man skal skippe morgenmaden, eller om man skal tvinge den i sig. Det handler om at vente med at spise morgenmad, til man er sulten. (Søndagsavisen 13. april 2015)

Økoæbler kan være fyldt med kemi
Det røde Ø-mærke er ikke en garanti for nul kemi, hvis varen er udenlandsk. Hvis du i et dansk supermarked køber et økologisk æble fra Tyskland eller jordbær fra Italien, kan frugten sagtens være sprøjtet med bekæmpelsesmidler, som ifølge Miljøstyrelsen er forbudt herhjemme – også selvom frugten bærer det røde, danske Ø-mærke. (Søndagsavisen 9. april 2015)

Danske landmænd uvidende om kræftrisiko fra Roundup
Tusindvis af danske landmænd har uvidende været udsat for mulige kræftfremkaldende stoffer i årtier, når de har brugt sprøjtemidlet ‘Roundup’ på deres marker. (gylde.dk 11. april 2015)

Gå sammen om strategi for reduktion af ammoniak
De danske udledninger af ammoniak medfører helbredsskader for 11 mia. kr. om året – herhjemme og i udlandet. (Jyllands Posten 9.4.2015)

Dufte sælger – men de skal helst gøre det diskret
Danske butikker bruger stadig dufte i markedsføringen, selv om de fik kritik, da de begyndte for tre år siden. I dag går de bare stille med dørene af frygt for dårlig omtale. (Ingeniøren 12. april 2015).

Flere unge føler sig for tykke
Flere unge føler sig for tykke, selv om antallet af overvægtige unge er faldende. (Politiken 10. april 2015)

Eksperter dumper eksperter
Tre ud af fire forskere oplever, at kollegaer bruges som eksperter i medierne uden at have tilstrækkelig faglighed på området. Forskere breder sig ofte ud over deres faglighed, når de optræder som eksperter i medierne. (Politiken 12. april 2015)


Tålmodighed er følgesvend til visdom.

-- Augustine (354-430)


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.