Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 17, 2010


  1. Omega-3 mindsker risiko for tyktarmskræft
  2. Kortvarig belysning om natten sat i forbindelse med øget risiko for kræft
  3. Mail: Skal jeg blive vegetar?
  4. Mail: Næringsstoffer i fødevarer
 

Selv når jeg tabte lærte jeg, hvad mine svagheder var, og jeg gik ud den næste dag for at vende disse svagheder til styrker.

— Larry Bird, basketballspiller


1) Omega-3 mindsker risiko for tyktarmskræft

Ny forskning tyder på, at mennesker, der spiser masser af fiskeolie og andre omega-3 fedtsyrer, nedsætter deres risiko for tyktarmskræft.

Forskerne undersøgte forholdet mellem indtagelse af flerumættede fedtsyrer og risiko for tarmkræft hos 1.503 hvide (herunder 716 patienter med tyktarmskræft og 787 raske kontrolpersoner) og 369 afrikanske amerikanere (213 med tyktarmskræft, 156 raske i en kontrolgruppe).

Blandt hvide fandt forskerne, at den fjerdedel af deltagerne, der indtog mest omega-3, kun havde halv så stor risiko for tyktarmskræft som den fjerdedel, der indtog mindst omega-3.

Forskerne så ingen forbindelse mellem omega-3 og risiko for tyktarmskræft blandt sorte.

Omega-6 indtaget påvirkede ikke i sig selv risikoen, men dem, der indtog meget omega-6 fedtsyrer i forhold til omega-3, havde øget risiko for tyktarmskræft.

Kilde: Sangmi Kim m.fl.
Intake of Polyunsaturated Fatty Acids and Distal Large Bowel Cancer Risk in Whites and African Americans
American Journal of Epidemiology, 1 May 2010; 171: 969 – 979

Kommentar:

Mange mennesker indtager for meget omega-6 i forhold til omega-3, hvilket denne undersøgelse bekræfter er en dårlig idé. Du undgår lettest for meget omega-6 ved at undgå eller holde igen med vegetabilske olier og sørge for at kosten indeholder nok omega-3 (og omega-6) fra hele fødevarer.

Rige kilder til omega-3 er fx:
Fisk/fiskeolie
Valnødder
Hørfrø/hørfrøolie
Chiafrø*
Grønne grønsager.

*Nu kan Chiafrø købes i visse butikker (og på helseonline her). Frøene er meget næringsrige — og er blandt andet lige så rige på omega-3 som hørfrø. De er rigtig gode i og på hjemmebagt brød!


2) Kortvarig belysning om natten sat i forbindelse med øget risiko for kræft

Selv kortvarig udsættelse for kunstigt lys om natten forstyrrer den celledeling, der er forbundet med døgnrytmen. Det afslører en ny undersøgelse foretaget af forskere ved Leicester University. De påviste celleforandringer i hjernen hos mus, som blev udsat for kunstigt lys om natten. Selv om der er tale om et dyreforsøg mener forskerne, at de samme problemer vil opstå hos mennesker. Forskerne mener derfor, at det er bedst ikke at tænde lyset, når du vågner om natten, eller kun bruge meget dæmpet belysning/vågelamper. Kroppens biologiske ur er nemlig yderst følsomt overfor lys.

Tidligere studier har vist øget risiko for brystkræft og prostatakræft hos mennesker udsat for kunstigt lys om natten på nattevagt. Dette studie dokumenterer en sammenhæng mellem celledeling, døgnrytme og lys. Kunstige lys om natten forstyrrer celledelingen og skader på celledelingen er karakteristisk for kræft. Efter dette nye studie er der altså begrundet mistanke om, at selv en kortvarig påvirkning med kunstig belysning om natten kan påvirke celler, som forbindes med udvikling af kræft.

Kilde: R. Ben-Shlomo, C.P. Kyriacou
Light pulses administered during the circadian dark phase alter expression of cell cycle associated transcripts in mouse brain
Cancer Genetics and Cytogenetics. Volume 197, Issue 1, February 2010, Pages 65-70

Kommentar:

Også i forbindelse med kroppens fremstilling af hormonet melatonin (som foregår om natten i mørke) er det vigtigt at sove i mørke og bedst ikke at tænde lys om natten, hvis du fx skal på toilettet.

En fornuftig døgnrytme med tidlig sengetid, og hvor du står tidligt op om morgenen, og kommer ud i morgenlyset, er godt for din hormonbalance og velvære.


3) Mail: Skal jeg blive vegetar?

Som nybegynder af at gå over til ren vegetarkost, er jeg meget i tvivl. Jeg skal vide, hvilke grønne produkter der giver mig de rette betingelser for at være sikker på, at jeg får de vitaminer, mineraler og protein, der er nødvendige i den sammenhæng.

Jeg har længe spist en masse grøntsager (som jeg får fra Årstiderne) + frugt.

Men er det i orden at være halv-vegetar? Jeg tænker f.eks. på fisk. Mit lille problem ville være, at man ikke er vegetar, hvis man også spiser, hvad der hører under fisk eller kød. Er det rigtigt?

Det, jeg kunne tænke mig er at spise mængder af grøntsager og frugt, som jeg gør i øjeblikket, men jeg kan næsten ikke undvære kylling! Hvad gør jeg? Og til sidst: Er vegetarkost anbefalelsesværdigt når man som jeg er 75 år, rask og rørig, hverken for tyk eller tynd, men i rigtig god form?

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Tove Hansen

Kære Tove Hansen

Du spiser og lever allerede meget sundt. Virkelig flot!

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med, om det er i orden at være halv-vegetar. Det er i orden med mig :-) ... jeg har ingen problemer med hverken vegetarer, halv-vegetarer eller ikke-vegetarer.

Per definition spiser en vegetar ikke kød, fjerkræ eller fisk. Men der er mange måder at leve og spise på, og der er mange faktorer, der kan afgøre et valg (sundhed, dyrevelfærd, klima eller andet). Nogle vælger at være vegetar til daglig eller det meste af tiden, men ikke være "fanatisk", når de er ude eller har gæster. Andre vælger at være 100 % vegetar hele tiden.

Rent sundhedsmæssigt er vegetar eller "næsten-vegetar" det bedste valg, forudsat kosten består af rigtig mad (uden for meget sukker, hvidt brød, olie o.l.).

Der er mange meninger om, hvorvidt det er sundest at være 100 % vegetar, eller om det er lige så godt/bedre at inkludere en lille smule animalsk føde ind imellem. Så vidt jeg ved findes der endnu ingen videnskabelige undersøgelser, der dokumenterer, hvad der er bedst.

Der er fordele ved at vælge en 100 % veganerkost. Først og fremmest er det lettere at komme væk fra tidligere vaner, når man gør noget 100 %. Det gælder især, hvis man nærmest er afhængig af bestemte fødevarer, som man gerne vil undgå.

Ved visse sygdomme er det klart bedst eller nødvendigt (i det mindste i en periode) at vælge en meget sund sammensat veganerkost helt uden animalske ingredienser (baseret på mine erfaringer med klienter, ikke noget jeg kan dokumentere med henvisninger til undersøgelser e.l.).

Risikoen ved en 100 % veganerkost er, at kosten kommer til at mangle bestemte vitaminer eller andet. Det er ikke noget problem, at få nok af det hele som vegetar, men det kræver en lille smule omtanke og indsigt. Det er især B12-vitamin og D-vitamin, som kan være et problem. Det er derfor smart at tage disse som kosttilskud (i nogle tilfælde også omega-3 og kalk), når man begynder som vegetar. Efterhånden, som man får læst og lært mere om emnet, kan ekstra tilskud evt. udelades.

Ellers handler det om at spise mest af det bedste, og undgå de usunde vegetabilske fødevarer (for meget vegetabilsk olie, kokosolie, for mange færdigretter med køderstatninger, sukker, hvidt mel, oversaltet mad mv.).

En god variation af frugt, grønsager, fuldkorn, bælgfrugter og nødder sikrer flest og størst variation af næringsstoffer.

Eftersom du allerede spiser meget sundt, dyrker motion og har det godt og en sund vægt, er det svært at sige, om det er en fordel for dig rent sundhedsmæssigt at blive vegetar. Jeg synes i hvert fald, at du først og fremmest skal være glad for din sunde livsstil og nyde, at du har det godt :-).

Med venlig hilsen
John Buhl

PS: Læsere, der er interesseret i grønsager fra Årstiderne, kan læse mere her >>


Mail: Næringsstoffer i fødevarer

Er det også din mening, at der er nok vitaminer og mineraler og mikronæringsstoffer i den kost vi indtager?! Jeg mener, at med den dyrkningsform vi har i dag bliver der mindre af vitaminer og mineraler og mikronæringsstoffer, hvordan kan forskerne mene noget andet?! Jeg er til økologisk og biodynamisk af samme grund!

God vind Bjarne

Hej Bjarne

Det kommer helt an på, hvilken kost du vælger. Vi har i vore dage og i vores del af verden mulighed for at vælge fødevarer, der giver os flere og større variation af næringsstoffer og plantestoffer, end nogensinde tidligere i historien.

Det er muligt, at enkelte grønsager indeholdt lidt flere næringsstoffer for 50 år siden, end de gør i dag. Til gengæld har vi nu adgang til et langt større udvalg af mange forskellige friske og næringsrige fødevarer.

Mange mennesker vælger forkert, og risikerer derved mangeltilstande (og især at få for meget — fx for meget mættet fedt, kolesterol, sukker, tilsætningsstoffer mv.).

Med venlig hilsen
John Buhl


Hvis du ikke kan lide noget, lav om på det. Hvis du ikke kan lave om på det, så lav om på din holdning. Lad være med at brokke dig.

— Maya Angelou, poet


www.vegetarbladet.dk l www.slankeklub.dk l l www.kalorietabel.dk l www.slankenyt.dk

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.