Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 17, 2011


  1. Undervurderer du betydningen af god søvn?

  2. Vitamintilskud forebygger ikke kræft eller hjerteanfald

  3. Mail: D-vitamin og mineraler

 

Hvis succes ikke er på dine egne betingelser — hvis det ser godt ud til verden, men ikke føles godt i dit eget hjerte — er det ingen succes overhovedet.

— Anna Quindlen


1) Undervurderer du betydningen af god søvn?

De fleste af os forbinder sund livsstil med at spise fornuftigt og bevæge sig nok, og undervurderer betydningen af nok søvn og god søvn.

På længere sigt går det ud over helbredet.

Urolig/dårlig søvn og/eller for lidt søvn kan give eller medvirke til et væld af problemer. Mange oplever symptomer og gener, forårsaget af dårlig søvn, som de tillægger andre årsager.

Ved søvnproblemer vælger alt for mange de lette løsninger som sovepiller eller naturmidler mod søvnløshed eller at klare sig med for lidt søvn, og holde den gående med kaffe eller andre stimulanser frem for at forbedre betingelserne for god søvn.

Ifølge en artikel i avisen.dk har hver tredje dansker svært ved at sove om natten, og det koster samfundet milliarder af kroner i form af flere ulykker, højere sygelighed samt større forbrug af lægemiddel og kortere levetid.1)

Ny dansk forskning viser også, at dårlig søvn går ud over helbredet og forkorter livet.

Forskerne undersøgte søvnvanerne blandt 16.989 deltagere i en årrække. Det viste sig, at søvnforstyrrelser var forbundet med en højere samlet dødsrisiko hos mænd (der var ikke nok kvindelige deltagere i undersøgelsen til at sige noget sikkert om deres risiko at dø for tidligt), og både kvinder og mænd med søvnproblemer har større risiko for at få forhøjet blodtryk og udvikle type 2-diabetes.2)

Dårlig søvn kan være et tegn på depression, på samme måde som dårlig søvn kan medvirke til depressioner.
Læs mere om depression på www.depressioner.dk

Også stress kan give dårlig søvn, på samme måde som dårlig søvn stresser kroppen.

Læs mere om fordelene ved god søvn samt 44 tips til bedre søvn i min nye e-bog: Sov Godt! >>

Kilder:

1) Avisen.dk 16.april 2011: For lidt søvn koster samfundet milliarder
http://avisen.dk/for-lidt-soevn-koster-samfundet-milliarder_144801.aspx

2) Naja Hulvej Rod m.fl.
Sleep Disturbances and Cause-Specific Mortality: Results From the GAZEL Cohort Study
American Journal of Epidemiology. (2011) 173 (3): 300-309.
doi: 10.1093/aje/kwq371


2) Vitamintilskud forebygger ikke kræft eller hjerteanfald

men skader heller ikke.

Det viser et nyt omfattende studie.

I en undersøgelse af 182.099 mennesker, der i gennemsnit var 60 år gamle, fandt forskere det samme antal dødsfald som følge af kræft og hjertesygdomme blandt dem, der tog multivitaminer, som blandt dem, der ikke tog multivitaminer.

Flere tidligere undersøgelser har heller ikke vist nogen forbindelse mellem indtagelse af multivitaminer og nedsat risiko for kræft eller hjertesygdomme, og en undersøgelse viste for nylig, at multivitaminer ikke beskytter mod diabetes.

Samlet set døde omkring seks ud af 100 af hjertesygdom og det gjaldt både dem, der brugte og dem, der ikke brugte multivitaminer. Omkring fem ud af 100 fra begge grupper døde af kræft. Fire ud af 100 døde af andre årsager fra begge grupper.

Altså ingen beskyttende virkning fra at tage multivitaminer. Omvendt fandt forskerne heller ikke, at multivitaminer gjorde skade.

Kilde: Song-Yi Park m.fl.
Multivitamin Use and the Risk of Mortality and Cancer Incidence. The Multiethnic Cohort Study
First published online: February 22, 2011
Am. J. Epidemiol. (2011)
doi: 10.1093/aje/kwq447

Kommentar:

For de fleste mennesker gør det altså ikke ret meget fra eller til, om de tager almindelige multivitaminer i det mindste ikke når det gælder hjerte-kar-sygdomme, kræft eller diabetes.

Meget høje doser af bestemte vitaminer kan gøre skade. Omvendt vil mangler på vitaminer eller mineraler også skade helbredet.

Ved mangeltilstande gælder det selvfølgelig om at få de manglende næringsstoffer fra kosten eller kosttilskud.

Sund kost og livsstil kan forebygge og i mange tilfælde endda helbrede sygdomme. Det vigtigste, vi kan lære fra denne og flere lignende undersøgelser, er, at du ikke kan erstatte sunde kostvaner med en vitamintablet.

Spis sundt, uanset om du tager vitamintilskud eller ej.

Mere om sund kost:
http://www.nomedica.dk/sund_kost.htm

Der er flere forklaringer på, hvorfor vitaminer fra piller ikke er det samme, som at få vitaminer fra sunde fødevarer:

  • Kvaliteten og styrken af vitamintabletter spiller en rolle. Der er forskel på multivitaminer.

  • Vitaminer i piller er ikke naturlige på samme måde som dem, du finder i maden, heller ikke selv om deres kemiske struktur er den samme som naturlige vitaminer.

  • Når du spiser sunde vegetabilske fødevarer får du ikke kun de vitaminer, der findes i maden, men også over 5.000 andre forskellige stoffer, hvoraf et ukendt antal har forebyggende, styrkende eller helbredende egenskaber.

  • I maden findes vitaminerne i samspil med alle disse tusindvis af andre stoffer — og dette samspil mellem stofferne, denne kombination af forskellige stoffer sammen med vitaminer, spiller givetvis en afgørende rolle for virkningen.


3) Mail: D-vitamin og mineraler

Hej John

I sidste nr. af Ugeskrift for Lægfolk spørger en læser, om der er visse vitaminer eller mineraler, som forringer optagelsen af D-vitamin. Du svarer, at det er der vist ikke.

Men i »The China Study« side 365-66 skriver T. Colin Campbell, at der er to ting, der hæmmer D-vitaminets ændring til det aktive 1,25 D, nemlig det syredannende animalske protein og for meget calcium.

Når vi får D-vitamin, enten fra solens ultraviolette B-stråler eller fra kosttilskud, omdannes det til en form, som bliver oplagret i leveren. Når kroppen har brug for D-vitamin, sendes dette lagervitamin til nyrerne, hvor enzymer omdanner det til en ny form, såkaldt aktivt 1,25 D, som er det stof, celler, muskler, knogler osv. har brug for.

Animalsk protein skaber et syreholdigt miljø i blodet, som blokerer for de enzymer i nyrerne, som producerer det aktive 1,25 D. For meget calcium har samme virkning: det nedsætter nyreenzymernes aktivitet med det resultat, at niveauet af 1,25 D bliver lavere.

Du slutter dit svar med at skrive, at der er stor sandsynlighed for, at de rette ændringer i kost og livsstil vil have langt bedre virkning. Iflg. Colin Campbell vil de rette ændringer i kost og livsstil være et lille eller intet forbrug af animalsk protein og et calciumindtag fra grøntsager, især fra kålplanter og mørkegrønne bladgrøntsager, samt fra nødder og kerner. Ikke fra kosttilskud.

Hilsen Leif Varmark

Hej Leif

Jeg er usikker på, hvor meget det, som Cambrell nævner om D-vitamin i sin bog, betyder i praksis, men det er helt sikkert en god idé, at få sin kalk fra vegetabilske fødevarer.

Med venlig hilsen
John Buhl

PS: Hvis jeg får tid, skriver jeg lidt mere om optagelse af D-vitamin i næste nyhedsbrev, og jeg modtager gerne flere mails om emnet.


Fred er ikke et forhold mellem nationer. Det er en tilstand i sindet skabt at fred i sjælen. Fred er ikke blot fravær af krig. Det er også en tilstand i sindet. Vedvarende fred kan kun komme til fredelige mennesker.
— Jawaharlal Nehru


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.