Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 17, 2015


  1. Protein fra kylling, fisk og skaldyr øger risiko for urinsyregigt
  2. Lidt af hvert
 

Store ting bliver ikke udført af dem, der giver efter for tendenser, modeluner og gængse opfattelser.

-- Jack Kerouac


Protein fra kylling, fisk og skaldyr øger risiko for urinsyregigt

63.257 mennesker blev fulgt i en periode på 11 år for at undersøge sammenhængen mellem forskellige kostvaner og urinsyregigt.

Forskerne fandt frem til, at et højt indtag af proteiner -- og især fra kylling, fisk og skaldyr -- var forbundet med øget risiko for urinsyregigt, mens proteiner fra sojaprodukter og andre bælgfrugter var forbundet med mindre risiko for urinsyregigt.

Denne undersøgelse er den første til at fremhæve de potentielle forebyggende virkninger af soja og andre plantebaserede kilder til protein ved urinsyregigt.

Kilde: Gim Gee Teng, An Pan, Jian-Min Yuan and Woon-Puay Koh. Food sources of protein and risk of incident gout in the Singapore Chinese Health Study. Arthritis & Rheumatology. Online: 25 MAR 2015. DOI: 10.1002/art.39115

Kommentar:

Urinsyregigt er den mest udbredte inflammatoriske gigtsygdom, der findes, og i Danmark er det mellem 50.000 og 70.000 personer, som har eller har haft anfald af sygdommen.

Ifølge en artikel fra gigtforeningen er urinsyregigt i kraftig stigning. Det er vores stigende levealder og usunde livsstil, der får skylden for de mange smertefulde anfald.

Fedme øger markant risikoen for urinsyregigt. Det er derfor meget vigtigt, at overvægtige og især svært overvægtige fravælger alle diæter, med et ekstra højt proteinindhold -- ikke mindst når proteinerne kommer fra animalske fødevarer -- og sørger for at tabe sig på en sund og sikker måde.

Læs mere om overvægtiges proteinbehov i artiklen: Nok protein uden at skade dine nyrer

Læs mere om urinsyregigt på patienthåndbogen

Gigtforeningen anbefaler blandt andet:

  • Hold igen med fed, kalorierig mad
  • Undgå overvægt.
  • Drik rigeligt med vand. Drik gerne kaffe og fedtfattig mælk. Hold igen med alkohol, særligt øl og spiritus, samt sukkersødet drikke og frugtjuice.
  • Spis en masse af alle slags grøntsager. Erstat gerne proteinerne fra kød med grøntsager, som linser, bønner og kikærter. Spis også gerne frugt. Kirsebær er gavnlige.
  • Spis gerne groft brød, ris og pasta.
  • Hold igen med kød, indmad og skaldyr. Det er muligvis bedre at spise fisk(*). Spis gerne fedtfattige mælkeprodukter. Spis gerne fjerkræ og fisk(*).
  • Hold dig i god form. Hvis du udfører fysisk aktivitet, som du ikke er vant til, kan det fremkalde anfald af urinsyregigt. Daglig motion forbedrer modstandskraften mod fysisk overanstrengelse.
  • Hold igen med sukker.
  • Undgå tobaksrygning.

(Kilde: Gigtforeningen)

(*) Ifølge undersøgelsen nævnt ovenfor, bør kostråd om at spise fjerkræ og fisk revideres. Der bør nok fremover stå noget i retning af: Undgå eller hold igen med fjerkræ og fisk.

Du kan få mange gode råd fra gigtforeningen, men de mangler at nævne, at du kan gøre en del mere, hvis du har mod på større ændringer i din kost og livsstil. Mange gigtramte har endda en god chance for helt at slippe fri af sygdommen ved at gennemføre tilstrækkelig omfattende kostændringer.

Punkter som med fordel kan tilføjes:

  • Indtag ikke for mange proteinrige fødevarer og fravælg helst alle animalske fødevarer.
  • Spis store mængder grøntsager -- især bladgrønt og dampkogte grønne grøntsager. Spis gerne et kilo grøntsager dagligt.
  • Få omega-3 fedtsyrer fra en plantebaseret kost (især bladgrønt, nødder og frø) og/eller fra fiskeolie/hørfrøolie.
  • Sørg for nok søvn og god søvn. Det er under søvnen, at kroppen i særlig grad reparerer og heler.

Lidt af hvert

Forskere: Mindfulness virker lige så godt som antidepressiver
Lancet-undersøgelse: Alvorligt depressive i gruppeterapi kan droppe medicinen. (Politiken 22. april 2015)

Læs evt. mere om depressioner og mulige naturlig løsninger i bogen: Depressioner -- er der en naturlig løsning?
(Kan lånes gratis som e-bog via e-reolen)

Forskere: Paracetamol dræber dine følelser
Paracetamol er et af de mest solgte smertestillende håndkøbsprodukter herhjemme, hvor det bliver brugt mod svag hovedpine, muskelsmerter og febernedsættende. Men ny forskning tyder på, at det også rammer følelserne, hvor det både slår følelsesmæssig glæde og smerte ihjel. (Dagens 15. april 2015)

Lidt om paracetamol, og hvorfor det i mange tilfælde kan være bedst at fravælge præparatet, i artiklen: Slidgigt -- er der en naturlig løsning?

Undersøgelse: P-piller kan krympe din hjerne
En ny undersøgelse viser, at pillen påvirker hjernen i højere grad end man først har antaget. (Dagens 16. april 2015)

Forsker: Børn med ADHD skal bevæge sig for at lære
Mange børn får at vide, at de skal holde sig i ro på deres stol, så de kan lære noget i folkeskolen. Nu viser det sig, at det er afgørende for indlæringen hos børn med ADHD rent faktisk lærer bedre, hvis de får lov at lave deres bevægelser. (videnskab.dk 20. april 2015)

Børnefamilier spiser for lidt grønt: 3 råd der får børnene til at spise grøntsager
Frugt og grønt udgør en alt for lille del af danske børnefamiliers madindkøb. (Søndagsavisen 17. april 2015)

For mange vitaminpiller kan øge risikoen for hjertesygdomme og kræft
Mange af os danskere tager vitaminpiller i den tro, at tabletterne har en positiv indflydelse på vores helbred. Men pillerne kan have den stik modsatte effekt. (Dagens 21. april 2015)

D-vitamin-mangel giver måske psykoser
D-vitaminmangel øger ikke bare risikoen for knogleproblemer, men måske også for psykoser. (videnskab.dk 18. april 2015)

Kan stress slå ihjel?
Vedvarende stress er ikke sundt. Det ved vi. Men hvad er konsekvenserne på kort og lang sigt? Og kan man egentlig dø af stress? (videnskab.dk 22. april 2015)

Her er de 7 sundhedsråd du absolut ikke skal følge
Det er ikke alle sundhedsråd, du skal lytte til, ifølge ernæringsekspert Per Brændgaard. (go.tv2.dk 22. april 2015)

Tatoveringer kan resultere i blødninger og blodforgiftning
Hver tredje dansker får kroniske eller periodevise gener af deres tatovering. (Politiken 18. april 2015)

Pas på trend med mad fra naturen: Hundreder af danskere forgiftet
Tusinder kontakter Giftlinjen med problemer efter at have spist planter eller svampe fra naturen. (Jyllands Posten 21. april 2015)

Danskerne foretrækker polske champignon
De udenlandske svampe er billigere, men indeholder også flere sprøjterester end de danske. (dr.dk 21. april 2015)

Fraskilte har større risiko for hjerteanfald
Jo flere skilsmisser, desto højere er risikoen for et hjerteanfald for de fraskilte, viser amerikansk undersøgelse. (Jyllands Posten 15. april 2015)


Du kan blive nødt til at kæmpe en kamp mere end én gang for at vinde den.

-- Margaret Thatcher


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.