Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 17, 2016


  • Mættet fedt eller planteolie?
  • Planteolie kan klare almindelig opvarmning
  • Øget indtagelse af mættet fedt er forbundet med mere aggressiv prostatakræft
  • Fedtrig kost fører til dårligere søvn og søvnighed om dagen
 

UGENS CITAT

"Det er godt løgnen findes, for tænk hvis alt man hørte var sandt."

-- Albert Engström


Mættet fedt eller planteolie?

En del artikler i pressen og kommentarer på sociale medier giver det indtryk, at en ny undersøgelse viser, at "smør er lige så sundt som planteolie" eller "smør er bedre end planteolie".

Vi læser fx ...

Jyllands Posten:
Nyt studie: Smør er mindst lige så sundt som planteolier
Et nyt studie udfordrer idéen om, at man lever længere, hvis man undgår mættede fedtstoffer og erstatter dem med umættede fedtstoffer.

IForm:
Ny forskning: Derfor skal du hellere spise mættet fedt
Planteolie er farligere for hjertet end mættet fedt, fastslår nyt, stort studie. ...

Andre medier har skrevet noget lignende.

Det vigtigste fra undersøgelsen: Et forskerhold ledet af forskere ved UNC School of Medicine og National Institutes of Health sår tvivl om den traditionelle "hjertesunde" praksis med at erstatte smør og andre mættede fedtstoffer med majsolie og andre vegetabilske olier med højt indhold af linolsyre.

Kilde: Christopher E Ramsden, Joseph R Hibbeln m.fl. Re-evaluation of the traditional diet-heart hypothesis: analysis of recovered data from Minnesota Coronary Experiment (1968-73)
BMJ 2016; 353 doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.i1246 (Published 12 April 2016)

Et interview om undersøgelsen med Dr. Walter Willett, som er en af verdens mest kendte ernæringsforskere, sætter tingene ret godt på plads.

Han siger blandt andet:  "Når det kommer til stykket tilføjer denne rapport ikke nyttige nye oplysninger og er irrelevant for de nuværende kostanbefalinger, der understreger, at vi bør erstatte mættet fedt med flerumættet fedt, herunder kilder til både n-3 og n-6 fedtsyrer. Mange forskellige beviser understøtter denne konklusion, herunder gavnlige virkninger på blodlipider, resuméer af prospektive kohorteundersøgelser, og randomiserede studier ..."

Han siger andet fornuftigt i artiklen, som kan læses her

Med andre ord:

* Der er absolut ingen grund til at ændre det officielle kostråd om at spare på mættet fedt. Hvis endelig det skal være, kunne kostrådet udvides til at hedde: Spar på mættet fedt og dårlig planteolie, eller noget i den stil. Eftersom det muligvis ikke hjælper at erstatte mættet fedt med olier, der er rige på omega-6 fedtsyren linolsyre.

* Vi kan ikke sige at mættet fedt ikke længere er en risiko faktor i forbindelse med hjerte-kar-sygdomme. Vi kan sige, af olier der er proppet med omega-6 måske kan give lige så stor (eller større) risiko for hjerte-kar-sygdomme som mættet fedt. Begge typer af fedt er en risikofaktor for hjerte-kar-sygdomme. Meget tyder også på, at rene planteolier generelt er usunde (blot sundere end transfedt og mættet fedt).

* Der er forskel på, hvordan de forskellige mættede fedtsyrer virker i kroppen. Og der er stadig stor usikkerhed (og uenighed blandt eksperter) om hvilken risiko, der er forbundet med de forskellige typer af mættet fedt, men mættet fedt er absolut ikke frikendt for noget som helst, som flere medier har skrevet eller antydet. Der er mange undersøgelser, der viser, at indtagelse af (for meget) mættet fedt er problematisk.

* Vi indtager alt for meget fedt, og det gælder især mættet fedt og fedt fra raffinerede planteolier (især de planteolier, der indeholder store mængder omega-6). Undersøgelsen tyder på (viser ikke med sikkerhed), at planteolie med meget omega-6 fedtstoffer (fx vindruekerneolie, solsikkeolie og majsolie) giver lige så stor eller højere risiko for at dø af en hjerte-kar-sygdom, som hvis du vælger mættet fedt fra fx smør og fløde.

* Det er altså ikke alle planteolier, der er lige slemme. Det er omega-6 (linolsyre) i for store mængder, der er synderen. Det skyldes måske, at for meget omega-6 (især i forhold til omega-3) giver øget risiko for inflammation, og inflammation er en medvirkende årsag til åreforkalkning og blodpropper.

* Det gør nok ikke den store forskel, om du steger i smør eller planteolie. Ingen er delene er sundt, men de bedste planteolier, (som fx rapsolie og olivenolie) er bedre end mættet fedt som smør og kokosolie.

Hvad du kan gøre:

* Begræns din indtagelse af mættet fedt og stærkt raffinerede fødevarer som planteolier (undgå især planteolier med alt for meget linolsyre).

* Du behøver ikke at bruge olie eller andre fedtstoffer i maden. Alle fødevarer indeholder i sig selv visse mængder fedtstoffer, og den bedste måde, at få de sunde fedtstoffer på, er ved at få dem fra hele fødevarer, som de er. Få nok af de essentielle fedtsyrer ved at spise grøntsager, bønner, fuldkorn, nødder, frø, oliven og avocado — altså fra maden — og ikke fra olier.

* Prøv at få maden til at indeholde så lidt tilsat fedt og olie som muligt. Brug evt. en anelse planteolie til stegning, hvis du synes, det er nødvendigt. Vælg en god økologisk koldpresset rapsolie, hvis du steger i olie eller en god olivenolie. Disse giver ikke de samme problemer som olier, der er meget rige på omega-6.

* Du kan sagtens lære at tilberede mad uden eller næsten uden olie -- også når du steger (ved fx at bruge såkaldt vandstegning). Hvis du ønsker at bruge olie/fedt til stegning kan du vælge meget lidt olie i starten af stegningen (især hvis du lynsteger) og senere tilsætte lidt vand, hvis/når panden bliver for tør.

* Mange færdigretter og forarbejdede produkter indeholder usund planteolie, fordi producenterne bruger billig olie med store mængder omega-6 og/eller mættet fedt i form af fx palmeolie. Drop dem.

Planteolie kan klare almindelig opvarmning

Nogle tror, at man ikke må stege i planteolie, men kun mættet fedt -- eller at man ikke må stege i fx koldpressede olier som jomfruolivenolie eller rapsolie, fordi de bliver harske/ødelagt under stegning.

Langvarig og hård stegning kan give problemer, men til almindelig stegning er der ingen problemer i at bruge fx rapsolie eller olivenolie. Det er sandsynligvis sundere end fx smør og kokosolie (selv om den mættede fedt i smør og kokosolie gør olien mere stabil). Olivenolie og rapsolie kan klare almindelig stegning.

DTU Fødevareinstituttet har undersøgt den effekt, som stegetid og -temperatur har på fedtsyresammensætningen og på harskning af forskellige spiseolier, og de konkluderer, at det er ...

Helt fint at stege i planteolie

Der er ikke videnskabeligt belæg for, at folk skal gå udenom koldpressede olier som fx jomfruolivenolie, når de steger mad derhjemme. Undersøgelsen viser, at olier med et lavt indhold af polyumættede fedtsyrer generelt er mest stabile, hvilket gør især raps- og olivenolie velegnede til stegning.
Læs mere på food.dtu.dk

Et par nye undersøgelser, der viser, at det er klogt at begrænse indtagelsen af mættet fedt, er beskrevet nedenfor:

Øget indtagelse af mættet fedt er forbundet med mere aggressiv prostatakræft

Forskerne kom med konklusionen efter at have analyseret data om 1.854 mænd, der blev diagnosticeret med prostatakræft mellem 2004 og 2009. De fandt, at højere indtag af mættet fedt var forbundet med øget prostatakræft aggressivitet. De fandt også, at højere niveauer af flerumættede fedtstoffer, der findes i fødevarer såsom fisk og nødder, var knyttet til lavere niveauer af prostatakræft aggressivitet.

Kilde: University of North Carolina Health Care System. "Increased saturated fat intake linked to aggressive prostate cancer." ScienceDaily. ScienceDaily, 19 April 2016. <www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160419081941.htm>.

Fedtrig kost fører til dårligere søvn og søvnighed om dagen

Forskere fra University of Adelaide har i en undersøgelse konstateret, at mænd, der spiser en kost med højt fedtindhold er mere tilbøjelige til at føle sig søvnige i løbet af dagen, for at rapportere søvnproblemer om natten, og for til at lide af søvnapnø. Resultaterne er baseret på data fra mere end 1800 australske mænd i alderen 35-80, herunder deres kostvaner over en 12-måneders periode.

Kilde: Yingting Cao, Gary Wittert, Anne W. Taylor, Robert Adams, Zumin Shi. Associations between Macronutrient Intake and Obstructive Sleep Apnoea as Well as Self-Reported Sleep Symptoms: Results from a Cohort of Community Dwelling Australian Men. Nutrients, 2016; 8 (4): 207 DOI: 10.3390/nu8040207.
Hele undersøgelsen kan læses her

Langt de fleste mennesker i Danmark spiser for meget fedt -- især for meget mættet fedt og for meget fedt fra dårlige planteolier.

Det er en god ide, at fjerne så meget unødvendigt og usundt fedt fra din kost, som du kan overkomme.

Læs evt. mere om fedt på hjemmesiden hclf.dk (en side om fordelene ved en kost, der er rig på (de sunde) kulhydrater og fattig på fedt.



   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.