Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 18, 2007



Kære læser

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer e.l. til nyhedsbrevet.

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


"Den er lykkelig - være sig konge eller bonde - som har fred i sit hjem."

-- Johann Wolfgang Goethe


1) Forarbejdet kød som fx bacon er dårligt for lungerne

Et forskerteam på universitetet i Colombia fandt, at forarbejdet kød som bacon, pølser og pålæg kunne skade lungefunktionen og øge risikoen for lungesygdom.

Forskerne fandt, at mennesker der spiste den slags forarbejdet kød mindst 14 gange om måneden havde 78 % større risiko for at udvikle KOL (Kronisk Obstruktiv Lungesygdom også kaldet rygelunger), sammenlignet med de deltagere i undersøgelsen, som aldrig spiste forarbejdet kød.

Det er muligvis nitrat i fx bacon, der giver problemer, men forskerne ved det ikke.

Forskerne undersøgte data fra 7.342 amerikanere som deltog i ”The Third National Health and Nutrition Examination Survey”, udført mellem 1988 og 1994.

De sammenlignede resultatet af lungefunktionstests og risikoen for at udvikle rygelunger blandt deltagerne. Forskerne opdagede, at de, som spiste kød, oftere havde dårligere lungefunktion og var mere tilbøjelige til at have rygelunger.

(Kilde: American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine Vol 175. pp. 798-804, (2007) doi: 10.1164/rccm.200607-969OC)
BBC news 17-04-2007


2) Røde laks og ørreder ... rent snyd

Grunden til at laksen i køledisken er rød, er kun fordi den bliver fodret med farvestoffer i det bur, hvor den er vokset op.

Så godt som al laks, der sælges i Danmark, er farvet med det kunstige farvestof Astaxanthin. Langt det meste af farvestoffet fremstilles syntetisk af store kemiproducenter.

Ørreder får også farvestof tilsat i deres foder med den begrundelse, at ”det vil forbrugeren have”.
(Kilde: 24timer 20-04-2007 og 23-04-2007)

Kommentar:

Vil forbrugerne gerne have, at det er kunstige farvestoffer, der giver den ”sunde” lyserøde farve i de fisk, de køber?

Begrundelsen "at sådan vil forbrugerne have det" hører vi tit, når fødevareindustrien forringer, sminker eller ødelægger vore fødevarer.

Man kan ikke først snyde forbrugerne, ved at give dem forkerte eller utilstrækkelige oplysninger om et produkt, og bagefter undskylde sit snyd med ”at sådan vil forbrugerne have det”.

Vi bliver ofte narret til at købe bestemte produkter, fordi vi synes de ser sunde og rigtige ud – eller smager som vi er blevet vænnet til – selv om det er fødevareproducenterne der piller ved maden, og får den til at se frisk ud eller smage på en bestemt måde ved at tilsætte alt for meget salt, kunstige sødestoffer, farvestoffer, smagsforstærkere e.l.

Hvis en forbruger står med to fisk i hånden. Den ene med en flot lyserød farve, hvor der TYDELIGT står "Farvet med kunstig rød farve for at gøre kødet tiltalende", og en anden fisk, hvor der står "uden tilsatte farvestoffer", hvilken fisk tror du så, forbrugeren vil vælge?

Vi forbrugere gider ikke madsminke eller at der kommes alt muligt usundt i vore fødevarer.

Vi vil have rigtig mad, sund mad, gode råvarer og især ALLE oplysninger, når vi køber ind.

Et effektivt modtræk er, at vi holder op med at købe produkter fra de firmaer, som ikke behandler fødevarer og/eller forbrugere på en anstændig måde.


"En væsentlig forskel mellem en kat og en løgn er, at katten kun har ni liv."

- Mark Twain


3) Mail: Protein

Det er med stor interesse at jeg læser indlægget om kulhydrater og proteiner. Men hvor stor en del af kostens energi må MAX komme fra protein og hvor mange gram svarer det til i dagligt indtag.

Med venlig hilsen
Ellen

Hej Ellen

Det er der mange meninger om. Ingen ved det helt.
Hvis dine proteiner kommer fra vegetabilske fødevarer er det uden betydning = du spiser bare sundt og varieret, uden at tænke på indhold af protein mv.

Hvis du spiser kød og andre animalske fødevarer, kan det hurtigt blive for meget (bl.a. pga. protein og det mættede fedt).

Det bedste er helt at udelade animalske fødevarer.

Det næstbedste er at begrænse indtagelsen så meget som muligt.

Hvis du ikke tænker på at begrænse indtagelsen af kulhydrat, vil du nok heller ikke komme til at overdrive med protein, medmindre du gør noget specielt for at spise meget protein.

De officielle anbefalinger af energi (kalorier) i kosten er:

  • højst 30 % fra fedt

  • 50-60 % fra kulhydrat

  • 10-20 % fra protein.

  • Indtaget af alkohol bør begrænses og ikke overstige 5 %.

Læs evt. mere på altomkost.

De er ikke helt ved siden af.

Det er dog bedst at 0 % kommer fra alkohol og kun 10-20 % fra fedt. Det er bedst at så få proteiner kommer fra animalske fødevarer, som muligt.

Kommer proteinerne fra vegetabilske fødevarer er det mindre vigtigt, hvor stor en procentdel af energien (kalorierne) der er protein, bare du får nok (10 % er nok, mindre kan også gøre det).

Men gør dig selv en tjeneste, og lad være med at bekymre dig om det!

I praksis betyder det ingenting. Spiser du sundt – eller bare nogenlunde fornuftigt – og det meste af tiden overholder kostrådene her, får du nok af det hele uden at få for meget.

Med venlig hilsen
John Buhl


Køb bøger på helseonline:

To bøger der gør det lettere at gå over til mere vegetarkost: Vegetar Light og Kunsten at ændre vaner. Køb online: 269,00 (normalpris kr. 307,00)

Lær Zoneterapi, på en hurtig og enkel måde. Lær samtidig kunsten at ændre vaner. Køb online: 228,00 (nomalpris: 268,00)

Sikker Slank & Kunsten at ændre vaner
Med disse to bøger lærer du både hvordan du taber dig på en sund måde, og hvordan du effektivt tilegner dig nye vaner. Køb online: 299,00 (normalpris 338,00)

Kunsten at ændre vaner + Fat for life?
To bøger som gør det muligt for dig, som enten er meget overvægtig eller har særlig svært ved at tabe dig, at tilegne dig de vaner, der vil give dig succes med at nå og fastholde den vægt, du ønsker. Køb online: 325,75 (normalpris 368,00)

Kunsten at ændre vaner + Hvordan Rask?
To bøger der sammen gør det lettere at gennemføre radikale forbedringer i kost og livsstil, og derved forebygge eller måske endda helbrede sygdomme. Køb online: 274,75 (normalpris: 317,00)

Spar også penge ved at købe andre bøger og helseprodukter online.
Læs mere på www.helseonline.dk


4) Nok sol kan forebygge kræft

Indbyggerne i lande højt mod nord får hovedsageligt kræft, fordi de får for lidt D-vitamin, viser amerikansk undersøgelse.

Forskerne opdagede, at kvinder, der regelmæssigt tager D-vitamin, reducerer deres risiko for at få kræft med 60 procent.

De amerikanske forskere har fulgt 1.200 kvinder gennem fire år, og forskerne er begyndt at overveje, om den samme vitaminmangel også er årsag til, at en lang række andre, alvorlige sygdomme der er så hyppige i de rige, veludviklede lande. Det gælder for eksempel sklerose, sukkersyge, knogleskørhed og influenza.

Mangel på D-vitamin får dog ikke hele skylden for kræfttilfældene, for de amerikanske forskere mener stadig, at faktorer som forurening, rygning, asbest og opløsningsmidler spiller ind.

D-vitamin dannes i huden, når den udsættes for sollys. Et kvarters solbadning om dagen give rigeligt med D-vitamin.

(Kilde: Ingeniøren 01-05-2007)

Kommentar:

Få nok sol, men dyrk den med omtanke.

Mere om sol her.

Så længe du får dine D-vitaminer på den bedste og mest naturlige måde – nemlig ved at dyrke solen på en fornuftig måde – er der ingen problemer. Men nogle mennesker indtager store mængder kalk (fx fra mælk og kosttilskud) sammen med ret store mængder D-vitamin som tilskud.

Det er muligvis en risikabel fremgangsmåde!

Nogle forskere er betænkelige ved, at en del mennesker er begyndt at tage forholdsvis store mængder kalk og D-vitamin som kosttilskud.

Der er usikkerhed om, hvorvidt indtagelsen af ekstra kalk og D-vitamin – især hos nogle mennesker – kan resultere i, at noget af den ekstra kalk aflejrer sig i årevæggene eller andre bløde væv i stedet for i knoglerne.

Den bedste og sundeste måde at få nok kalk på er gennem kosten (ikke fra mejeriprodukter). Den sundeste måde at få D-vitamin på er fra solen.

Langt de fleste mennesker behøver ikke tage tilskud af kalk og D-vitaminer i sommerhalvåret, blot de regelmæssigt nyder solen.

Hvis du tager kalk og D-vitamin, så overhold doseringen på glasset (eller den dosering, din læge har ordineret).


5) Lidt af hvert

Ny forening for fejlbehandlede

En gruppe fejlbehandlede og pårørende har nu stiftet foreningen Fejlbehandlet.org, som skal hjælpe de mennesker, der bliver svigtet i behandlingssystemet.

Tusindvis af mennesker skades årligt i forbindelse med undersøgelse, forskning eller behandling i det danske sundhedsvæsen, men langt under halvdelen søger erstatning for deres lidelser og ulykke.
Læs mere på hjemmesiden:
http://fejlbehandlet.org/

Kan antidepressiv medicin i nogle tilfælde give voldelig adfærd?

En interessant video med Douglas Kennedy (søn af Robert F. Kennedy) på Fox News, hvor det diskuteres om der er en forbindelse mellem anti-depressiv medicin og ekstrem voldelig adfærd.
http://www.youtube.com/watch?v=GAeABmVOS0s


6) Det spirituelle hjørne

The Secret

Jeg har modtaget mange positive tilbagemeldinger fra dem, der har set filmen The Secret. Interessen er stor, og jeg har derfor skrevet en længere artikel om ”The Secret” her 

The Secret kan nu både fås på DVD, som bog og som lydbog.

Køb The Secret med online rabat her >>

Selfgrowth.com

Selfgrowth.com er en af mest besøgte hjemmesider vedr. personlig udvikling.

Formålet med hjemmesiden er at tilvejebringe oplysninger, der kan hjælpe mennesker med at forbedre deres liv. Bl.a. indenfor emner som sundhed, økonomi, parforhold, det spirituelle og personlig succes.
Siden er på engelsk: http://www.selfgrowth.com/


”Vi er formet af vore tanker og vi bliver, hvad vi tænker.”

- Buddha


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.