Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 18, 2010


  1. Sunde vaner forlænger livet
  2. Studie: Fiskeolie gavner ikke ældres hjerner
  3. Mail: Omega-3 og vegetabilsk olie
  4. Mail: Slidgigt
  5. Mail: Slidgigt i lænden
 

Skab en klar plan for at udføre dine ønsker og begynd med det samme, at føre din plan ud i livet, uanset om du er klar eller ej.

— Napolean Hill, forfatter


1) Sunde vaner forlænger livet

En kombineret norsk og britisk undersøgelse har netop vist, at fire dårlige vaner kan koste 12 år af dit liv.

Disse vaner er:

  1. Rygning
  2. Alkohol (mere end 14 genstande alkohol per uge for mænd eller 9 for kvinder*).
  3. Mangel på motion (mindre end to timers ugentlig motion)
  4. For lidt frugt og grønt (mindre end tre styk frugt eller grønt hver dag).

(* Undersøgelsen nævner 21 genstande for mænd og 14 for kvinder, men det er genstande a 8 gram alkohol, hvor en genstand i Danmark er 12 gram alkohol).

Mænd var generelt mere tilbøjelige til at have disse usunde vaner end kvinder.

Forskere fulgte 4.886 britiske voksne i 20 år.

I løbet af de 20 år døde 1080 deltagere — 431 af hjerte-kar-sygdomme, 318 af kræft og 331 af andre årsager.

314 af testpersonerne (lidt over 6 %) havde alle fire dårlige vaner. Blandt dem døde 91 (29 %) i undersøgelsesperioden. Til sammenligning havde 387 af testpersonerne ingen af de fire dårlige vaner — og blot 32 (8 %) af dem døde i samme periode.

Ud fra dette konkluderer forskerne, at en kombination af alle fire dårlige vaner typisk forkorter livet med 12 år, sammenlignet med jævnaldrende med sunde vaner.

Kilde: Elisabeth Kvaavik m.fl.
Influence of Individual and Combined Health Behaviors on Total and Cause-Specific Mortality in Men and Women: The United Kingdom Health and Lifestyle Survey
Archives of Internal Medicina, Apr 2010; 170: 711 - 718.

Kommentar:

Langt de fleste mennesker vil gerne leve sundere — eller i hvert fald gerne opleve øget sundhed og velvære. Problemet er, at det ofte er meget svært at ændre indgroede vaner.

Mange faktorer har indflydelse på sundhed og levealder. Det kan du læse om i bogen ”Hvordan Rask?” og e-bogen ”Ung Længere”. E-bogen kan hentes gratis af alle, der har bøgerne Hvordan Rask? og Kunsten at ændre vaner. Læs mere >>


2) Studie: Fiskeolie gavner ikke ældres hjerner

Forskere ønskede at undersøge om tilskud af fiskeolie gavner hjernen hos ældre mennesker.

748 mænd og kvinder mellem 70 og 80 år gamle — hvoraf ingen led af demens eller anden svækkelse af mental funktion — tog enten 200 milligram eicosapentaensyre (EPA) plus 300 mg docosahexaensyre (DHA) hver dag i to år eller en placebo kapsel med olivenolie.

EPA og DHA er de to vigtigste omega-3 fedtsyrer i fiskeolie.

Efter 24 måneder viste en test af mental funktion, at der ingen forskel var mellem de ældre, der havde fået fiskeolie, og dem der ikke havde fået fiskeolie (placebo). Undersøgelsen udelukker ikke, at fiskeolie kan have en positiv virkning på hjernen hos ældre mennesker ved indtagelse over længere tid end to år.

Kilde: Alan D Dangour m.fl.
Effect of 2-y n–3 long-chain polyunsaturated fatty acid supplementation on cognitive function in older people: a randomized, double-blind, controlled trial
American Journal of Clinical Nutrition (April 21, 2010). doi:10.3945/ajcn.2009.29121


3) Mail: Omega-3 og vegetabilsk olie

Efter sidste nyhedsbrev skrev en læser:

Er der mulighed for, at du vil uddybe nedenfor nævnte udtalelse:

"Du undgår lettest for meget omega-6 ved at undgå eller holde igen med vegetabilske olier”

Jeg troede, at når jeg gav min familie olivenolie i stedet for animalsk fedt (smør) gjorde jeg det absolutte bedste!!!!

Venlig hilsen
Inger

Hej Inger

Det er glimrende, at du erstatter animalsk fedt med vegetabilsk olier. Det er klart et godt valg!

Når vi snakker forholdet mellem de to essentielle fedtsyrer (omega 3 og 6) får de fleste mennesker for meget omega-6 i forhold til omega-3. Blandt andet fordi de bruger meget vegetabilsk olie i madlavningen.

Men både omega-3 og 6 er essentielle fedtsyrer (vi kan ikke klare os uden).

Nederst på denne side kan du se en liste af, hvor meget omega-3 og omega-6 de forskellige olier indeholder. Rapsolie er langt bedre end olivenolie, når det gælder forholdet mellem omega-3 og 6.

Der er delte meninger om, hvad det bedste forhold mellem omega-3 og omega-6 er. Nogle mener 1:2. Altså at du indtager omkring dobbelt så meget omega-6 i forhold til omega-3. Andre mener, at det ikke betyder så meget, men der er nogenlunde enighed om, at vi får for meget omega-6 i forhold til omega-3. De fleste mennesker får nemlig mere end ti gange så meget omega-6 som omega-3 fedtsyrer.

For de fleste vil det være bedst at indtage mindre olie og fedt i kosten og indtage mere omega-3 — fx vælge lidt rapsolie i madlavningen i stedet for anden vegetabilsk olie (når det ikke betyder så meget for smagen), erstatte noget af kødet med fisk, bruge valnødder og/eller chiafrø i hjemmebagt brød, spise mange grønsager, evt. en lille smule hørfrøolie i salaten osv.

Vegetarer der fravælger alle animalske fødevarer får normalt let tilstrækkelig omega-3 fra grønsager, nødder og frø medmindre de overhælder maden med olie, der er rig på omega-6.

Med venlig hilsen
John Buhl


4) Mail: Slidgigt

Lad mig lige give dig lidt B7 med på dette nyhedsbrev.

Jeg syntes du mangler at kaste lys over at fysisk aktivitet faktisk — ifølge min kiropraktor — i mange tilfælde vil lindre slidgigt. At fysisk INaktivitet kan forværre slidgigt og i nogen tilfælde skabe slidgigt. F.eks. hvis man har en del af de samme ensformige bevægelsesmønstre i dagligdagen og i hjemmet kan det være lige så skadeligt som ensformigt arbejde. Samt at hvis ledvæsken i ledbrusken ikke jævnligt bliver skiftet ud med ny ledvæske (ved jævnlig bevægelser) bliver der også slidt på ledbrusken af den vej.

Mange små og større vidt forskellige bevægelser er det allerbedste for leddene. Sidder man f.eks. uroligt på en stol fornyr man ledvæsken hele tiden, selvfølgelig specielt i rygraden.

Nu kunne jeg ikke finde den pågældende side på gigtforeningen. Men jeg har hørt mange gange at fiskeolie skulle "smøre" leddene. Det har jeg så for nogen tid siden undersøgt og JEG er kommet frem til at det ikke passer. Men måske tager jeg fejl.

MEN — og dette er ikke en reklame — men blot en håndsrækning til andre med slidgigt, at Glukosamin sulfat (SKAL være produceret i overensstemmelse med GMP) VIRKELIG hjælper. Det findes naturligt i bindevævet og udgør en vigtig bestanddel af brusk. Det har vist sig at opretholde tilstedeværelsen af ledbrusk — altså stoppe slidgigt. Og endda i nogen tilfælde og i nogen grad at kunne genopbygge ledbrusk. Jeg har desværre ingen artikler på dette punkt.

Med venlig hilsen
Peter

Hej Peter

Tak for dine råd og kommentarer.

Alle godkendte Glucosaminprodukter i Danmark er produceret efter GMP-standarder. (GMP = Good Manufacturing Practice; et kvalitetssystem, der kræver en høj standard i fremstillingen af medikamenter o.l.)

Nogle mener, at Glucosamin hjælper. Videnskabelige undersøgelser er dog knap så positive, selv om nogle viser en vis virkning.

Med venlig hilsen
John Buhl


5) Mail: Slidgigt i lænden

Jeg er en kvinde på 70 år. Jeg er 165 cm høj, og vejer 62 kg.

Jeg har altid holdt mig i gang med bl.a. gymnastik, badminton, svømning og gå og cykelture.

Jeg syntes selv, at jeg lever sundt. For ca. 6 mdr. siden fik jeg min lænd skannet, og det viste sig, at jeg havde slidgigt i lænden. Jeg har nu gået til optræning hos en fys. i 2 mdr. (Jeg træner hver dag hjemme på bold), dog uden bedring. Jeg har prøvet akupunktur, kranio sakral terapi, kiopraktik og vandgymnastik.

Jeg spiser glucosamin tabletter hver dag. Jeg har aldrig hovedpine, men nu må jeg hver dag starte dagen med 2 panodil. Jeg har ondt ud i den ene balle og ned i lysken samt i hele lænden. Det sidste år, har jeg ikke kunnet gå til gymnastik og badminton, og jeg døjer med at sidde i bestemte stole, og jeg har meget svært ved at gøre rent, og ordne have kan jeg slet ikke.

Er der mere, som jeg selv kan gøre, eller har du forslag til hvor jeg evt. kan henvende mig. Jeg har hørt om nogle sugekopper, som man skulle kunne få sat på de dårlige steder, men det skulle kun være for folk under 65.år.

Jeg håber virkelig, at du vil give dig tid til at svare, da min hverdag er blevet en hel del forringet.

Venlig hilsen
Grethe

Kære Grethe

Massage, vakumterapi (sugekopper), zoneterapi og meget andet kan måske lindre, men hjælper ikke på selve slidgigten.

Det er muligt, at en meget sund kost vil lindre eller forebygge forværring, men fjerne slidgigt kan kosten heller ikke klare.

Glucosamin er sjældent en effektiv løsning, selv om nogle oplever bedring.

En super god madras og topmadras (ikke for hård, og som former sig efter kroppen/støtter kroppen) er meget vigtig. En god søvn, hvor du har sovet komfortabelt og vågner frisk og udhvilet, kan gøre en stor forskel.

Blid massage og bestemte øvelser (inkl. styrketræning) kan måske lindre, og medvirke til at bygge stærkere muskler, der kan kompensere for skader forårsaget af slidgigt (spørg din fysioterapeut/læge).

Med venlig hilsen
John Buhl


I roligt vand har ethvert skip en god kaptajn.

— Grover Cleveland


www.vegetarbladet.dk l www.slankeklub.dk l l www.kalorietabel.dk l www.slankenyt.dk

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.