Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 18, 2013


  1. Æg kan få tarmbakterier til at danne stoffer, der øger risikoen for hjertesygdom
  2. Sænk pulsen og lev længere
  3. Vi spiser alt for usundt i weekenden
  4. Skab indre mental sundhed - find ud af hvad din indre kritiske stemme vil
  5. Kort nyt
 

En del af at være lykkelig i livet består ikke i at kæmpe slag, men i at undgå dem. Et mesterligt tilbagetog er i sig selv en sejr.

— Norman Vincent Peale


Æg kan få tarmbakterier til at danne stoffer, der øger risikoen for hjertesygdom

For et par uger siden viste en undersøgelse at carnitin — et stof der især findes i rødt kød — kan øge risikoen for hjertesygdom, fordi tarmbakterier omdanner carnitin til et stof kaldet TMAO (trimethylamin-N-oxid).

Læs artiklen: Mindre kød, sundere hjerte

Carnitin og lecitin er kemisk beslægtede.

Nu rapporterer forskerne, at det samme sker med lecitin, som især æggeblommer er rige på.

Under fordøjelsen nedbrydes lecitin til dens bestanddele — blandt andet cholin. Og når tarmbakterier metabolisere cholin frigives et stof, som leveren omdanner til TMAO. Og høje niveauer af TMAO i blodet er forbundet med øget risiko for hjerteanfald og slagtilfælde.

For at undersøge i hvilket omfang indtagelsen af æg dannede TMAO, fik forskerne frivillige deltagere til at spise to hårdkogte æg. Og det viste sig, at de efterfølgende havde mere TMAO i deres blod.

For at se effekten af TMAO på kardiovaskulær risiko, undersøgte forskerne 4.000 mennesker. Det viste sig, at jo mere TMAO, der var i deres blod, desto større risiko havde de for at få et hjerteanfald eller slagtilfælde i de efterfølgende tre år.

Kilde: Stanley L. Hazen m.fl. Intestinal Microbial Metabolism of Phosphatidylcholine and Cardiovascular Risk. The New England Journal of Medicine 2013; 368:1575-1584April 25, 2013DOI: 10.1056/NEJMoa1109400. Abstract. New York Times

Kommentar:

Nogle mennesker tager kosttilskud med enten lecitin, carnitin eller cholin. Selv om der skal flere undersøgelser til, før vi kender de præcise sammenhænge og risici ved at indtage fødevarer eller kosttilskud med carnitin, lecitin eller cholin, må det indtil videre anses for klogt at holde sig fra disse kosttilskud — og naturligvis at undgå eller kraftigt begrænse indtagelsen af kød og æg.

Ingen er i tvivl om, at æg indeholder mange næringsstoffer, og derfor hos visse befolkninger kan være en god eller nødvendig kilde til disse næringsstoffer.

Men der er ingen gode argumenter for, at vi i vores del af verden behøver at spise æg, for at få protein eller andet fra æg. Tværtimod.

Læs evt. også:

Er æg sunde?

Æg giver åreforkalkning


Sænk pulsen og lev længere

Mænd med en hvilepuls over 80 har dobbelt så stor dødelighed som dem med en hvilepuls under 50. En hvilepuls over 90 tredobler dødeligheden.

Den fjerdedel af befolkningen, der har højest hvilepuls, dvs. højere end 80, dør 4-5 år tidligere, end den fjerdedel, der har lavest hvilepuls, dvs. mindre end 65.

Fx kan høj hvilepuls medføre belastning af hjerte og blodkar, og kigger man ud i naturen, er der en klar sammenhæng mellem hvilepuls og levelængde.

Du sænker blandt andet din hvilepuls ved at motionere, undgå rygning og spise sundt.

Forskerne regnede også ud, at for hver 10-22 ekstra hjerteslag per minut (som hvilepuls) steg risikoen for død med 16 %.

Kilder:

Hjerteforeningen

Magnus Thorsten Jensen, Poul Suadicani, Hans Ole Hein, Finn Gyntelberg. Elevated resting heart rate, physical fitness and all-cause mortality: a 16-year follow-up in the Copenhagen Male Study. Heart. doi:10.1136/heartjnl-2012-303375. Published Online First 17 April 2013. Abstract

More information på engelsk

Kommentar:

På samme måde som høj forbrænding slider på kroppen er høj puls også en ekstra belastning.

Især mange overvægtige ønsker en højere forbrænding, så de lidt hurtigere kan forbrænde overskydende fedt. Men det er ikke en god løsning på vægtproblemer.

Der er en forbindelse mellem stofskifte og puls.

Tendensen er:

Højere stofskifte, højere puls.

Lavere stofskifte, lavere puls.

Ved lavere forbrænding tager du lidt lettere på, af den mad du spiser, men fordelene er mange, hvis du kan styre din indtagelse af kalorier.

En af fordelene er lavere hvilepuls.

Det er en stor misforståelse, at høj forbrænding er en god ting — eller at det er smart at sætte skub i forbrændingen med mad (fx proteinkure).

Læs mere på proteinkur.dk

Lav puls og lav forbrænding er godt for kroppen og vil være med til at forlænge livet. (Det gælder naturligvis ikke de sjældne tilfælde, hvor lav forbrænding eller lav hvilepuls skyldes sygdom).

Læs evt. også Protein til bedre forbrænding?

Du kan sænke din hvilepuls ved:

  1. at spise sundt
  2. at dyrke godt med motion (motion øger pulsen, så længe du dyrke motion, men sænker hvilepulsen)
  3. at holde igen med stimulanser, junkmad mv.
  4. at have styr på stress
  5. at sikre en god søvn.

Vi spiser alt for usundt i weekenden

Danskerne spiser sundt til hverdag, men slår sig løs i sukker, fedt og salt i weekenden.

Mere end dobbelt så meget vin, øl og snaps havner i indkøbsvognen på lørdage som på mandage. Det samme gælder slik, chips og snacks fredag og lørdag sammenlignet med hverdagene. (politiken.dk)

Mange forældre ved godt, at cola, kage, chips og slik er usundt, og derfor holder de det ude af børnenes hverdag. Men i weekenden giver de los.

Personer, der selv mener, at de lever sundt, har tendens til at indskrænke de sunde kostvaner til hverdagen. I weekenden, derimod, tillader de sig selv og børnene at synde med sukker, fedt og salt i store doser. (politiken.dk)

Kommentar:

Det er ikke "kun" i weekender, men også højtider, ferietider, fødselsdage, når vi har gæster, når vi spiser ude ... og i mange andre situationer, at vi indtager for meget animalsk føde og alt for meget sukker, fedt og salt.

Undersøgelser har vist, at mange har tendens til at indtage alt for mange kalorier og tage på i ferier og på helligdage samt i de fleste weekender.

Forskerne mener, at de ekstra kalorier i weekender er med til at forklare, hvorfor mange overvægtige ikke taber sig så meget som de burde ud fra de kalorier, de tror/rapporterer de indtager.

Læs artiklen: Weekender kan ødelægge slankeprojektet


Skab indre mental sundhed - find ud af hvad din indre kritiske stemme vil!

Af Line Larsen, cand. mag. i psykologi og pædagogik.

Oplever du nogle gange, at der dukker en kritisk stemme op inde i hovedet på dig? Der kritiserer dig for ikke at nå nok, vide nok eller at kunne nok?

Kan den kritiske stemme stoppe dig fra at gøre de ting du har lyst til? Eller kan den få dig til at lave overspringshandlinger i stedet for at gå i gang med en ny opgave?

Så læs videre.

Hvorfor dukker den kritiske stemme op?

Den kritiske stemme prøver i virkeligheden at beskytte dig, så du ikke kaster dig ud i utrygge og risikable ting. Så selvom det ikke virker sådan, vil kritikeren faktisk beskytte dig. Den kritiske stemme dukker ofte op, når den er bange for, at du vil komme ud i ubehagelige situationer. Den prøver derfor at holde dig tilbage fra at handle.

Hvordan er den kritiske stemme opstået?

Stemmen er opstået på baggrund af ting du har hørt andre sige til sig selv, til dig eller til andre. Stemmen kan stamme fra en forælder, bror, søster, lærer, kollega, ven eller andre du har mødt gennem dit liv.

Du kan sammenligne den kritiske stemme med en forsvarsmekanisme, der vil beskytte dig fra at gøre risikable ting, der kan skade dig fysisk eller psykisk.

Hvordan kan jeg gøre mig fri af den kritiske stemme?

Du er allerede nået et langt stykke for at gøre dig fri fra den indre kritiker! Bare det, at du ved, at du ikke er den kritiske stemme, men at det er en forsvarsmekanisme, der prøver at beskytte dig fra at gøre risikable ting, gør en stor forskel.

Første skridt til at gøre dig fri af den kritiske stemmes påvirkning, er derfor at være villig til at observere stemmen uden at identificere dig med den.

Prøv at eksperimenter og leg med at iagttage, hvad kritikeren siger, uden at tage det personligt. Forstil dig, at det ikke handler om dig.

Når du først kan adskille dig selv fra kritikeren, er du kommet langt, fordi det betyder, at du ikke bare blindt tror på kritikken. Jo mere du er i stand til at iagttage den indre kritiker, jo mindre magt har den over dig.

Hvordan håndterer jeg den kritiske stemme?

Du kan håndtere den kritiske stemme med 3 enkle skridt. Det første skridt er, som sagt at observere den kritiske stemme og adskille den fra dig selv. De to næste uger skriver jeg om de 2 næste skridt.

Få allerede nu mere inspiration i guiden "3 skridt til at håndtere den indre kritik". Klik her og indtast dit navn og din e-mail, så får du guiden gratis med det samme.

Okay, så hvad kan jeg helt konkret gøre nu?

Hvis du vil skabe forandringer og opbygge et mere støttende indre, er det ikke nok at vide, hvad du skal gøre. Du skal rent faktisk prøve det af:) Jeg har derfor lavet en lille øvelse, du kan eksperimentere med indtil næste fredag.

Begynd i dag at øve dig i at observere den indre kritiker. Tag det ikke så seriøst, men prøv at eksperimentere med det, - undersøg, i hvilke situationer den kritiske stemme dukker frem og øv dig i at observer den (i stedet for at tage det personligt).

Prøv det af og eksperimenter med det på din egen måde!

Min mission

Som coach og underviser oplever jeg, at de mennesker jeg hjælper bliver holdt tilbage af deres indre kritiske stemme. De kan have svært ved at se, hvor fantastiske de er, og hvor meget de har at byde på.

Når først de får redskaber til at håndtere den indre kritiske stemme, får de ny energi til at handle på deres drømme og til at udfolde deres kreativitet.

Det er derfor min mission at hjælpe flere til at udfolde deres kreativitet, og frigøre sig fra deres indre begrænsninger.

Jeg udvikler ofte nye redskaber og skriver løbende nye artikler, der kan hjælpe mennesker med at blive mere frie, kreative og glade i deres hverdag. Jeg er derfor meget interesseret i at høre fra dig, om dine oplevelser af de redskaber du har fået her. Er det noget du kan bruge? Hvad virker for dig? Og hvad virker ikke? Har du andre redskaber der virker for dig, som du vil dele? Eller har du nogle spørgsmål?

Jeg bliver glad for at høre fra dig, så skriv endelig på line(a)friogkreativ.dk, hvis du har lyst.

Jeg håber, at du er blevet inspireret til at gå i gang med at øve dig med at observere den indre kritiske stemme;)

På gensyn næste uge.

Alt det bedste
Line Larsen
Fri og Kreativ

P.S. Få mere inspiration i guiden "3 skridt til at håndtere den indre kritik". Klik her og indtast dit navn og din e-mail, så får du guiden gratis med det samme.


Kort nyt ...

Jeg er stor fan af Dean Ornish og her endnu et interessant interview med ham om, hvordan valg af livsstil påvirker gener og sundhed:

 

Danske svin får stadigt mere antibiotika

Forbruget af antibiotika i svineproduktionen steg med ni procent i årets to første måneder.
Desuden var forbruget af antibiotika til svineproduktionen steget med 10,5 procent pr. kilo produceret kød ved en sammenligning mellem 2011 og 2012. (ingeniøren)

Kommentar:

I en tid, hvor resistente bakterier bliver en større og større trussel — og hver dag er skyld i mange dødsfald — bliver svineproducenter ved med at bruge massive mængder, som blot forværrer problemet.

Danskernes mad og drikke belaster miljøet tre gange så meget som transport

Vores hang til kød og andre proteinkrævende fødevarer har store effekter på det globale miljø, og det er en af hovedårsagerne til, at næsten halvdelen af en danskers samlede miljøaftryk på verden kommer fra vores forbrug af mad og drikke. (ing.dk)

Kommentar:

Det skøre er, at mange slankeeksperter overtaler overvægtige til at spise en masse protein (langt mere end de behøver og endda i skadelige mængder), selv om det ikke er en god metode til vægttab.

Sodavand og saft øger risikoen for diabetes kraftigt

Risiko for diabetes stiger 22 procent, hvis man drikker 1/3 liter dagligt. (politiken.dk)

Farlig drukkultur: Danske unge ødelægger deres blodkar

Et overdrevent alkoholforbrug kan nemlig allerede tidligt i ungdommen forårsage forandringer i blodkar, der senere i livet kan lede til åreforkalkning og blodpropper. (berlingske)

Kaffe kan reducere risikoen for tilbagefald af brystkræft

Ny svensk undersøgelse anbefaler at tage to daglige kopper kaffe ved siden af kræftmedicinen. (politiken.dk)

Forskere frikender tang

Der er ingen grund til at være bange for at spise tang fra danske farvande. Det har forskere og myndigheder ellers advaret mod, men nu frikender forskere fra Syddansk Universitet en af de mest udskældte tangarter efter grundige videnskabelige undersøgelser. (sdu.dk)

Sådan får du din daglige dosis fuldkorn

Kun ca. 6% af den danske befolkning spise de 75 gram fuldkorn om dagen, som myndighederne anbefaler. (dr.dk)


Det du gør taler så højt, at jeg ikke kan høre, hvad du siger.

— Ralph Waldo Emerson


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.