Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 19, 2012


  1. Hold hjernen i god form længere
  2. Kost, vægt og motion påvirker kræftrisiko
  3. Overdreven søvnighed kan være årsag til problemer med opmærksomhed og indlæring
  4. Mail: Om B12 mv.
 

Perfektion er opnået, ikke når der ikke er mere at tilføje, men når der ikke er noget tilbage at tage væk.

— Antoine de Saint-Exupéry


Hold hjernen i god form længere

Hvad du foretager dig i alderdommen tæller mest, når det handler om at bevare en ungdommelig hjerne, ikke hvad du gjorde tidligere i livet. Det konkluderer forskere.

Hverken uddannelse eller arbejdsliv mindsker det hukommelsestab, der følger med alderdommen, siger de. Mennesker med en kompleks eller krævende karriere kan have en lille fordel, men disse fordele forsvinder hurtigt, efter de går på pension.

Engagement er hemmeligheden bag at holde hjernen ung.

Mennesker, der er socialt, mentalt og fysisk aktive, udviser bedre kognitiv ydeevne end dem, der er mindre aktive.

Kilde: Lars Nyberg m.fl.
Memory aging and brain maintenance
Trends in Cognitive Sciences. Volume 16, issue 5, May 2012, Pages 292-305.
http://dx.doi.org/10.1016/j.tics.2012.04.005

Kommentar:

Udover at være aktiv — socialt, mentalt og fysisk — er det også vigtigt at sørge for en fornuftig kost, frisk luft, nok sol og god søvn.


Kost, vægt og motion påvirker kræftrisiko

Sund kost, vægtkontrol og motion mindsker risiko for, at tidligere kræftpatienter igen får kræft.

Det beskriver nye retningslinjer fra American Cancer Society, som understreger, at der er stigende beviser for, at overvægt, manglende motion og dårlig ernæring øger risikoen for tilbagefald efter kræftpatienter er blevet raske.

En kost, der er rig på frugt, grøntsager, fuldkorn, fjerkræ og fisk er forbundet med reduceret dødelighed, når det gælder kvinder efter brystkræftdiagnose og -behandling, sammenlignet med et kostmønster der er kendetegnet ved et højt indtag af raffinerede korn, forarbejdede og rødt kød, desserter, fedtrige mejeriprodukter, og pommes frites.

Kilde: Cheryl L. Rock, Colleen Doyle m.fl.
Nutrition and physical activity guidelines for cancer survivors
CA: A Cancer Journal for Clinicians
Article first published online: 26 APR 2012
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.3322/caac.21142/full
DOI: 10.3322/caac.21142

Kommentar:

Det er veldokumenteret, at kød over en vis mængde øger risikoen for flere kræftformer (især forarbejdet kød), og at fisk og/eller fjerkræ i den forbindelse er et bedre valg.

Men vi mangler undersøgelser, der sammenligner risikoen blandt dem, der udelukker alle animalske fødevarer med dem, der spiser fjerkræ og/eller fisk.

Jeg tror, at en kost uden animalske fødevarer vil vise sig at være bedst til at forebygge kræft.


Helbredende kost

— kostvaner der forebygger og helbreder

De fleste, der forsøger at blive raske ved at forbedre kosten, undervurderer vigtigheden af omfattende og konsekvente kostændringer, og satser i stedet på moderate og mere overkommelige ændringer.

Bogen Helbredende kost — kostvaner der forebygger og helbreder beskriver på en letforståelig måde, hvordan du bedst og hurtigst indfører en plantebaseret kost, der fremskynder helbredelse, og som i mange tilfælde er den eneste chance, alvorligt syge har for at blive rask.

Bogen indeholder supplerende og uddybende oplysninger til nogle af de artikler om helbredende kost, jeg også har bragt her på Nomedica og i nyhedsbreve.

Læs mere >>


Overdreven søvnighed kan være årsag til problemer med opmærksomhed og indlæring

Fedme, depression, angst, ADHD og astma ser ud til at bidrage til træthed, selv efter en god nats søvn.

Børn, der har indlæringsvanskeligheder, problemer med opmærksomhed og adfærdsproblemer kan lide af overdreven søvnighed i dagtimerne, selv om kliniske tests viser, at de sover længe nok om natten. Det viser en ny undersøgelse.

Penn State forskere studerede 508 børn og fandt, at de børn, hvis forældre rapporterede overdreven søvnighed i dagtimerne — selv om de tilsyneladende fik nok søvn — var mere tilbøjelige til at opleve problemer med indlæring, opmærksomhed/hyperaktivitet og adfærdsproblemer, end børn der ikke var meget søvnige om dagen.

Kilde: Susan L. Calhoun m.fl.
Learning, Attention/Hyperactivity, and Conduct Problems as Sequelae of Excessive Daytime Sleepiness in a General Population Study of Young Children.
SLEEP. Volume 35, issue 05, 2012.

Kommentar:

Sund kost og livsstil vil helt eller delvist kunne afhjælpe de nævnte problemer hos mange børn.

Børns helbred samt deres kost og livsstil spiller en stor rolle for, hvor godt de sover og hvor vågne de er om dagen.

Nogle børn har brug for mere og bedre søvn end andre børn — især ved problemer med helbredet.

Ved helbredsproblemer er det særlig vigtigt, at sikre god og nok søvn hver nat, og samtidig forbedre kost og livsstil så meget som muligt.


Mail: Om B12 mv.

Jeg håber, du vil hjælpe med disse spørgsmål vedr. vegetarkost...

Er der B12 i fisk og skaldyr — og nok til at dække et dagligt behov med indtag af fisk/skaldyr dagligt eller ca. hver anden dag?

Kan det daglige proteinbehov blive opfyldt ved 2-4 skiver reelt grovbrød/rugbrød samt fuldkornspasta?

Hvor lidt grønt/frugt må man "nøjes med", hvis man ikke kan spise 600 g om dagen - det mætter meget at spise sundt modsat usundt, hvilket er skønt, men kan vi også spise for lidt?

Mange tak for hjælpen og for dine fantastiske nyhedsbreve.

Venlige hilsener
C.

Hej C.

Ja, der er B12 i fisk og skaldyr (og alle andre animalske fødevarer), men ikke i vegetabilske fødevarer.

Der er protein i al ikke-raffineret mad (brød, pasta, grønsager, bønner, frugt, svampe, kartofler osv.).

Du kan se mængder af protein, B12 og andre næringsstoffer i tabellerne her:
http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_search.asp

Nu kender jeg jo ikke din kost i detaljer, men det ser ikke umiddelbart ud til, at du kommer i underskud med hverken B12- eller protein med den kost, du nævner her.

Det har altid undret mig, hvordan det er muligt at tilrettelægge en kost, der indeholder mindre end 600 gram frugt og grønt dagligt, men de fleste danskere klarer det jo på en eller anden mystisk vis alligevel. Mad med kun lidt grønt er da forfærdelig kedelig!

Når blot du vælger sunde fødevarer, behøver du ikke gå op i, om du får 300 gram eller 1200 gram frugt og grønt på en dag. Du spiser bare det, du har lyst til, når du har lyst. Det er også både sundest og sjovest :-)

Så længe du ikke taber dig for meget eller bliver for tynd, og du blot spiser, når du er sulten, behøver du ikke bekymre dig om, hvorvidt du spiser for lidt.

En forholdsvis kaloriefattig kost, der alligevel indeholder alle næringsstoffer, er super sund for de fleste.

Med venlig hilsen
John Buhl


For at få dine ideer forstået brug små ord, store ideer og korte sætninger.

— John Henry Patterson


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.