Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 19, 2017


  • Større mængder af et almindeligt næringsstof øger risikoen for blodpropper
  • Forbindelse mellem almindelig planteolie, en doven livsstil og diabetes
  • Lidt af hvert
 

UGENS CITAT

“Den ene ting, som mennesker er mest villige til at give, er deres råd."

— François de La Rochefoucauld


Større mængder af et almindeligt næringsstof øger risikoen for blodpropperCholin

Hvis du indtager meget af et almindeligt næringsstof -- cholin -- som findes i en række forskellige fødevarer - herunder kød, æg og mælk - øger du risikoen for blodpropper. Det tyder en ny undersøgelse på.

Undersøgelsen, offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Circulation, giver det første direkte bevis for, at mennesker, der indtager for meget cholin, som findes i rigelige mængder i en vestlig kost, øger niveauet af en bakterieproduceret forbindelse kaldet trimethylamin-N-oxid eller TMAO. Og det øger blodpladers tendens til at klumpe sammen og danne blodpropper.

Når blodplader klumper mere sammen, kan de begrænse eller blokere blodgennemstrømningen, og det kan forårsage hjerteanfald, slagtilfælde, skader på kroppens organer eller død.

Talrige undersøgelser har vist, at højere blodniveauer af TMAO er forbundet med en større risiko for hjertesygdomme, herunder hjerteanfald og slagtilfælde hos mennesker.

Det gennemsnitlige daglige indtag i kosten er ca. 302 mg om dagen. I en lille undersøgelse fik 18 personer kosttilskud med 2 x 500 mg cholin dagligt i to måneder.

Det var nok til at blodniveauet af TMAO steg mere end 10 gange, og blodpladers tendens til at danne blodpropper i en laboratorietest steg.

En middelhavskost og en vegetarisk kost er kendt for at kunne hjælpe med at reducere mængden af TMAO.

Pressemeddelelse om undersøgelsen: Eating lots of common nutrient raises risk of clots

Det er muligt at købe cholin som kosttilskud, og de "positive virkninger", der er beskrevet, kan få mange til at indtage dem. Fx dette produkt.

Men beskrivelsen af produktet er misvisende. Den smule cholin, der kan være i visse multivitaminer, betyder nok ingenting, men undgå kosttilskud kun med cholin som ovennævnte, medmindre de er ordineret af en læge. De vil for de fleste mennesker gøre mere skade end gavn.

Det er let at begrænse indtagelsen af cholin ved at fravælge animalske fødevarer.

Lidt mere om emnet her:

Hjerteproblemer og røde bøffer er en dårlig cocktail

Æg kan få tarmbakterier til at danne stoffer, der øger risikoen for hjertesygdom


Forbindelse mellem almindelig planteolie, en doven livsstil og diabetes

Forskerne analyserede data fra 21 lande i Europa, og kunne se en tydelig sammenhæng mellem indtagelse af omega-6 fedtsyrer fra planteolie og en stigning i stillesiddende adfærd.

Der blev især observeret en signifikant sammenhæng mellem stillesiddende adfærd blandt 11-årige piger og mængden af omega-6 olier i deres kost.

De fandt også en vis forbindelse mellem disse olier og diabetes blandt voksne kvinder i hele Europa.

Kilde: Sanjoy Ghosh m.fl. A high-fat diet rich in corn oil reduces spontaneous locomotor activity and induces insulin resistance in mice. JNB. Nutritional Biochemistry. April 2015. Volume 26, Issue 4, Pages 319–326

Pressemeddelelse om undersøgelsen



Lidt af hvert

Om folat
Lille rettelse i artiklen om folat på vitaminguide.dk
Mange mennesker får for lidt folat, fordi kosten indeholder for lidt grøntsager. Det er heldigvis let at øge mængden af folat i kosten.
Læs mere om folat på vitaminguide.dk

Om B12-vitamin
Lille rettelse i og nye kommentarer til artiklen om B12-vitamin på vegetarkost.dk
B12-vitamin er det eneste vitamin, som alle vegetarer bør tage som kosttilskud. Ingen undtagelser.

Er brændt mad kræftfremkaldende?
Forskningsresultater peger i retning af, at akrylamid i kosten er kræftfremkaldende, og grillet og brændt mad er blandt de store skurke. Akrylamid dannes, når visse fødevarer bliver varmebehandlet. Der er dog forsat stor usikkerhed om, hvorvidt akrylamid fra vores kost påvirker sundheden.
Læs mere på videnskab.dk

Demente ældre spiser faretruende mange piller
En kortlægning viser, at ældre med demens får medicin, som de generelt bør undgå.
Det er en usædvanlig stor cocktail af piller, som ældre med en demenssygdom spiser. 17 procent af ældre med demens får mindst ti forskellige lægemidler, når eventuel demensmedicin er regnet fra. Samtidig kan for meget medicin være livsfarligt for mennesker med demens. 45 procent af ældre med demens er i behandling med mindst ét risikopræparat.
Læs mere på jyllands-posten.dk

Kulhydrat-forskrækket? Derfor må du gerne spise pasta
Du må gerne spise både hvid og fuldkornspasta, men med måde.
Det skal være fuldkornsversionen, hvis pastaen skal tælle som sund og bidrage til Fødevarestyrelsens anbefalinger om 75 gram fuldkorn dagligt.
Læs mere på b.dk

Forsker: Døgnrytmelys hjælper på depressive symptomer
Døgnrytmelys, som ændrer farve i løbet af dagen, mindsker symptomer på depression hos patienter, der er indlagt efter blodprop i hjernen, fortæller forsker fra Rigshospitalet Glostrup.
Læs mere på videnskab.dk



   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.