Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 20, 2010


  1. Modvirker nok sol og D-vitamin depressioner hos ældre?
  2. Nødder sænker kolesteroltallet
  3. Mail: Animalsk vs. vegetabilsk protein
  4. Kødbaserede diæter øger risiko for blærekræft
  5. Dårlig søvn kan hæmme kroppens brug af insulin
 

Vi hører ofte bemærkningen "Han snakker for meget."
Men hvornår har nogen sidst hørt kritikken: "Han lytter for meget"?

— Norman Augustine


1) Modvirker nok sol og D-vitamin depressioner hos ældre?

Ældre mænd og kvinder med lavere niveauer af D-vitamin i blodet er mere tilbøjelige til at blive deprimeret over tid. Det viser ny forskning udført af Dr. Luigi Ferrucci og hans kolleger fra National Institute on Aging i Baltimore.

Det er ret almindeligt, at ældre har utilstrækkelige D-vitaminniveauer, hvilket sættes i forbindelse med bl.a. knoglebrud og en bred vifte af kroniske sygdomme.

Forskerne fulgte 531 kvinder og 423 mænd, der var 65 år eller ældre.

Da undersøgelsen begyndte var 42 procent af kvinderne og 18 procent af mændene deprimerede, mens tre fjerdedele af kvinderne og halvdelen af mændene havde niveauer af D-vitamin (under 50 nanomoles per liter, der generelt anses for utilstrækkelig).

72 procent af de deprimerede og 60 procent af de ikke-deprimerede mennesker havde lave D-vitamin niveauer. Kvinder med D-vitaminmangel viste en større nedgang i humør både tre og seks år inde i studiet.

Kvinder med for lidt D-vitamin, som ikke var deprimeret i begyndelsen af undersøgelsen, havde dobbelt så stor risiko for at blive deprimeret i løbet af de følgende seks år sammenlignet med de kvinder, der havde et tilstrækkeligt højt niveau af D-vitamin i blodet. Den samme tendens sås hos mændene, men ikke i nær så stor udstrækning.

Undersøgelsen beviser ikke, at et lavt D-vitamin niveau forårsager depression, men forskerne mener, at forebyggelse af "D-vitaminmangel hos ældre kan være med til at forebygge depressioner.

Kilde: Yuri Milaneschi m.fl.
Serum 25-Hydroxyvitamin D and Depressive Symptoms in Older Women and Men
Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, online May 5, 2010.
doi:10.1210/jc.2010-0347

Kommentar:

Det er langt fra sikkert, at det er mangel på D-vitamin alene eller som sådan, der giver øget tendens til depression, det kan lige så godt være mangel på sollys, eftersom D-vitaminniveauet viser noget om, hvor meget de ældre opholder sig udendørs, og hvor meget sol de får på kroppen.

Læs mere om depression på nomedica.dk


2) Nødder sænker kolesteroltallet

Nødder i kosten kan føre til et sundere kolesteroltal. Det viser en undersøgelse, hvor forskerne gennemgik data fra 25 undersøgelser fra syv lande, der inkluderede 583 mænd og kvinder, nogle med højt kolesteroltal, nogle med normalt kolesteroltal.

Det viste sig, at en indtagelse på i gennemsnit 67 gram nødder dagligt bragte deltagernes samlede kolesteroltal ned med 11 point (en 5 procent reduktion), reducerede deres skadelige LDL kolesterol med 10 point (en 7 procent nedgang), og flyttede forholdet mellem total kolesterol eller LDL-kolesterol og det ”gode” HDL-kolesterol i en gunstig retning. Fordelene viste sig både hos personer med normalt kolesteroltal og personer med forhøjet kolesteroltal.

Selv om nødder reducerede triglyceridniveauer med 21 point hos personer, hvis triglycerider var for høje (150 milligram per dl eller derover), påvirkede de ikke triglycerider hos personer med normale niveauer.

Forskerne fandt også et "dosis-respons" forhold, hvilket betyder, at jo flere nødder folk spiste, jo bedre blev kolesteroltallet. Forskellige typer af nødder havde lignende sund indvirkning på fedtstoffer i blodet.

Den største virkning af at spise nødder blev observeret hos de personer, der startede ud med LDL kolesterol niveauer over 160 mg per dl, folk med lavere kropsvægt, og hos dem der spiste mere mættet fedt og raffinerede kulhydrater.

Kilde: Joan Sabaté m.fl.
Nut Consumption and Blood Lipid Levels
A Pooled Analysis of 25 Intervention Trials
Archives of Internal Medicine, May.
2010;170(9):821-827.

Kommentar:

Nødder og frø er ikke alene med til at normalisere et højt kolesteroltal og forebygge hjerte-kar-sygdomme, de smager også godt og er en god kilde til vigtige næringsstoffer — fx essentielle fedtsyrer som omega-3 og omega-6.

Selv om alle slags nødder har gavnlig virkning på kolesteroltallet har valnødder den ekstra fordel, at de er rige på de vigtige omega-3 fedtsyrer.

Undgå nødder, der er brændte, røget, saltet eller sødet. Spis nødder, som de er. De kan også anvendes i forskellige retter, i salater og i hjemmebagt brød.


3) Mail: Animalsk vs. vegetabilsk protein

Jeg har haft en lille diskussion med en kammerat som hårdnakket påstod, at animalske proteiner er de ALLER bedste for kroppen.

Det mener jeg umiddelbart ikke, faktisk tror jeg at vegetabilske er langt sundere og lige så gode.

Du kunne vel ikke finde et par gode links frem om dette emne?

På forhånd tak.
Peter

Hej Peter

Din kammerat har ret i, at animalsk protein udnyttes lidt lettere af kroppen, fordi protein i kød har en aminosyresammensætning, der ligner kroppens proteiner mere end de proteiner, du finder i planter.

Det er blot ikke relevant, da det i vores del af verden er helt uden betydning, om du fx udnytter 90 eller 70 procent af proteinerne i din kost, blot du får nok. De fleste danskere får allerede for meget protein fra animalske kilder, og vegetarer får nok protein fra vegetabilske fødevarer.

De vegetabilske kilder til protein er generelt sundere end de animalske.
Du finder flere relevante artikler på http://www.vegetarbladet.dk/

Med venlig hilsen
John Buhl


4) Kødbaserede diæter øger risiko for blærekræft

Ifølge en ny undersøgelse præsenteret på American Association for Cancer Research's årsmøde, øger kødforbruget risikoen for blærekræft.

Forskere studerede kosten hos 884 deltagere med blærekræft og 878 i en kontrolgruppe og fandt, at de, der spiste mest kød, havde op til 58 procent større risiko for at udvikle blærekræft.

At spise godt gennemstegt kød var dog forbundet med næsten 100 % øget risiko for blærekræft, hvilket sandsynligvis skyldes at tilberedning af kød ved høje temperaturer danner kræftfremkaldende stoffer kaldet heterocykliske aminer.

De deltagere i undersøgelsen, der indtog mest bacon, svinekoteletter, stegt kylling og stegt fisk, havde også en højere risiko for blærekræft.

Kilde: Lin J, Wang JM, Grossman BH, m.fl.
Red meat and heterocyclic amine intake, metabolic pathway genes, and bladder cancer risk. Report presented at: American Association for Cancer Research 101st Annual Meeting; April 17, 2010: Washington DC.

Kommentar:

Hvis du spise animalske fødevarer er det blandt andet klogt:
- at holde forbruget til et minimum
- at vælge de fedtfattige varianter
- at vælge økologisk
- at vælge så fisk frem for kød
- at undgå lang stegetid
- at undgå forarbejdede kødprodukter som bacon, pålæg, pølser, saltet kød o.l.
- at spise mange grønsager.


5) Dårlig søvn kan hæmme kroppens brug af insulin

Blot en enkel søvnløs nat kan hæmme kroppens evne til at bruge insulin til at behandle sukker i blodet. Det viser en undersøgelse, som forskerne mener måske kan hjælpe med at forklare, hvorfor flere og flere får diabetes.

Forskerne mener, at resultatet af deres undersøgelse tyder på en sammenhæng mellem, at der i det seneste årti har været en stigning i tilfælde af insulinresistens og forekomst af diabetes blandt voksne i de vestlige samfund samtidig med, at vi sover mindre.

Tidligere undersøgelser har fundet, at flere nætter med dårlig søvn kan resultere i forringet anvendelse af insulin i kroppen, men i dette studie undersøgte forskerne, hvordan blot en enkel nats dårlig søvn kan påvirke insulinfølsomheden.

Forskerne undersøgte ni raske mennesker — en gang efter en nat på otte timers søvn og en gang efter en nat med kun fire timer. Det viste sig, at en enkelt nat med for lidt søvn kan reducere nogle typer insulinfølsomhed med 19 til 25 procent.

Kilde: Esther Donga m.fl.
A Single Night of Partial Sleep Deprivation Induces Insulin Resistance in Multiple Metabolic Pathways in Healthy Subjects
Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. Online April 6, 2010
doi:10.1210/jc.2009-2430

Læs mere om diabetes på nomedica


Nyd de små ting, for en dag kigger du måske tilbage og erkender at de var de store ting.

— Robert Brault


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.