Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 21, 2010


  1. Mail: Kan man sænke kolesteroltallet med kostændringer?
  2. Behov for opsyn med bivirkninger fra kolesterolmedicin
  3. Mail: Melatonin til børn med ADHD
  4. Plantemad og permakultur
 

Vi har evnen til at vælge, fra øjeblik til øjeblik, hvem og hvordan vi ønsker at være i verden.

— Jill Bolte Taylor


1) Mail: Kan man sænke kolesteroltallet med kostændringer?

Jeg har en mor, der har forhøjet kolesteroltal, omkring 6.

Hun spiser sundt, masser af grøntsager, ikke ret meget kød, yoghurt med müesli om morgenen osv.

Hun har røget i mange år, men er også holdt op med dette. Hun har indenfor de sidste par år haft problemer med sit stofskifte, og er blevet behandlet for dette tilmed.

Og så drikker hun kaffe, jeg gætter på et sted mellem 3 og 6 kopper om dagen, nogle dage måske mere.

Hun er ikke overvægtig.

Kan du komme med nogle pointer, som hun kan bruge for at nedsætte sit kolesteroltal på naturlig vis?

Jeg læste i bogen "Kvinde - krop og sundhed", at kroppen tilpasser sin kolesterolproduktion. Dvs. hvis man spiser en ekstremt kolesterolfattig kost, så producerer kroppen bare selv kolesterol. Og fordi man spiser 2 æg hver dag, så behøver det ikke betyde at man får forhøjet kolesterol, netop fordi kroppen balancerer produktionen.

Så er det jo ét fedt, og ret svært at regulere på?

På forhånd tak.
Mvh Fadia

Hej Fadia

Kroppen fremstiller selv den kolesterol, den har brug for (vi kan ikke klare os uden). Men med en super sund kost er kolesteroltallet meget sjældent for højt (ofte lidt lavere end det normale, hvilket er en fordel).

Det handler mest om at undgå kolesterol og mættet fedt i kosten. Mættet fedt finder du mest i animalske fødevarer. Kolesterol findes kun i animalske fødevarer.

Dernæst at undgå raffinerede kulhydrater og spise masser af grønsager. Raffinerede kulhydrater er hvidt mel, sukker, hvide ris, almindelig pasta.

Er ovennævnte ikke nok (eller er det vigtigt, at kolesteroltallet kommer hurtigt ned) er det tid til at vælge 100 procent sund veganerkost uden raffinerede fødevarer. Intet andet.

Det kan også være vigtigt på anden måde at sikre kroppen de bedste betingelser for sundhed. Især kan godt med motion være en god hjælp til at få kolesteroltallet ned. Kosten er vigtigst.

Det er sædvanligvis ret let at regulere kolesteroltallet. At det er svært/umuligt at få kolesteroltallet ret meget ned med kostændringer, som du har læst om, passer ganske enkelt ikke.

Det ER svært at ændre ens vaner i tilstrækkelig grad, men kan man det, vil kolesteroltallet næsten altid og nogenlunde hurtigt komme ned på et normalt niveau.

Med venlig hilsen
John Buhl

Kommentar:

Det er risikabelt at have et forhøjet kolesteroltal, men det absolut heller ikke uden risiko at tage medicin mod forhøjet kolesteroltal.

Ny undersøgelse viser, at der er ...

2) Behov for opsyn med bivirkninger fra kolesterolmedicin

Mennesker, der bruger kolesterolsænkende statiner, har en højere risiko for leverdysfunktion, nyresvigt, muskelsvaghed og grå stær. Disse bivirkninger af lægemidlet bør læger holde nøje øje med. Det anbefaler forskere nu efter en ny undersøgelse.

Forskerne analyserede data om 2.004.692 patienter i alderen 30-84 år, herunder 225.922 patienter, som havde fået ordineret statiner.

De fandt, at for hver 10.000 højrisiko kvinder behandlet med statiner, ville den positive effekt (af statiners evne til at sænke kolesteroltallet) være omkring 271 færre tilfælde af hjertesygdom og 8 færre tilfælde af spiserørskræft.

På den anden side ville der også være 74 ekstra patienter med leverdysfunktion, 23 ekstra patienter med akut nyresvigt, 307 med grå stær og 39 med en muskelsvaghedstilstand kaldet myopati.

Lignende tal blev fundet for mænd, bortset fra at endnu flere mænd risikerede myopati.

Kilde: Julia Hippisley-Cox, Carol Coupland
Published 20 May 2010, doi:10.1136/bmj.c2197
Cite this as: BMJ 2010;340:c2197
Unintended effects of statins in men and women in England and Wales: population based cohort study using the QResearch database

Kommentar:

Det er en almindelig antagelse blandt læger og diætister, at kostændringer kun i mindre grad kan sænke indholdet af kolesterol i blodet.

Det er virkelig paradoksalt, eftersom kostændringer netop løser problemer med forhøjet kolesteroltal (sænker især indholdet af det skadelige LDL-kolesterol).

Det er let at afprøve om det nu også kan være rigtigt, at omfattende kostændringer næsten altid klarer problemet:

1) Mål kolesteroltallet.

2) Sæt patienten på en sund veganerkost uden raffinerede fødevarer.

3) Sørg for at patienten overholder kostplanen (uden snyd) i 4-6 uger.

4) Mål kolesteroltallet (du vil sandsynligvis allerede se en væsentlig sænkelse af kolesteroltallet).

Det er på tide at læger holder op med rask væk at ordinere medicin mod højt kolesteroltal uden først at prøve med omfattende kostændringer.


3) Mail: Melatonin til børn med ADHD

Du er meget imod Melatonin, men du fortæller ikke hvorfor, kun at det er et hormonpræparat, jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det gør, kan i den forbindelse fortælle at mit barnebarn der har ADHD får det af lægen, har gjort det i et år nu og skal fortsætte. Hvis det nu var så farligt ville man vel ikke give det til børn i årevis?!?

Med venlig hilsen
Pia

Hej Pia

Jeg er især modstander af, at så mange køber melatonin, uden at få det ordineret af en læge, men er også modstander af, at nogle læger er hurtige med at ordinere det.

Det er naturligvis bedst at klare problemerne med en sund kost og livsstil, når det er muligt. Alt for mange mennesker vælger genveje som melatonin og andre medikamenter, selv om den eneste fornuftige langsigtede løsning er at forbedre livsstil eller livsbetingelser — eller på anden måde gøre noget ved årsagerne til problemerne.

At medikamenter kan være farlige eller risikable afholder desværre ikke altid læger fra at ordinere dem i årevis.

På samme måde som andre hormoner og anden medicin kan melatonin have bivirkninger. Det kan du læse om på glasset eller på nettet.

Om der er fornuft i, at dit barnebarn får melatonin, eller der er klogere løsninger, ved jeg ikke. Det virker lidt skørt ... men jeg kan sagtens sætte mig ind i, at læge og forældre gerne ser et mere roligt (sløvt?) barn — ikke mindst om aftenen, så barnet lettere falder i søvn eller sover igennem.

Det er blevet mere og mere udbredt at ordinere melatonin til børn med ADHD. Det hjælper (sandsynligvis) ikke på ADHD, men får nogle urolige børn/børn med ADHD til lettere at falde til ro og sove bedre.

Du kan evt. google melatonin +ADHD og læse mere om det. Der er ingen bevis for at børn med ADHD mangler melatonin, og selv om det naturligvis ER vigtigt, at børn sover godt og nok (ikke mindst, når de har ADHD), bør det efter min mening ikke foregå med hjælp fra tilskud af hormoner/medicin, medmindre der ikke er andre løsninger (hvilket der næsten altid er).  

Med venlig hilsen
John Buhl


4) Plantemad og permakultur

Af Leif Valmark

Sommerkursus uge 28: »Plantemad og Permakultur«
12.7.-16.7.2010 – Broby gamle Skole ved Sorø

Om 2 måneder starter Sommerkurset »Plantemad og Permakultur« Der er tre hovedtemaer:

Plantemad – sundhed og sygdom.

  • Problemet: Animalske produkter fremmer fedmeepidemi, kræft, hjerte-kar-sygdomme, sukkersyge, knogleskørhed, allergier m.m.
  • Løsningen: En fedt- og sukkerfattig økologisk plantekost forebygger og kurerer.
  • Lær om sunde næringsstoffer, sygdomsbekæmpende plantekemikalier og sund, nem madlavning.

Permakultur – økologi og bæredygtighed.

  • Problemet: De 5 katastrofer: Jord, vand, luft, energi og organisation.
  • Løsningen: Med permakultur kan vi opbygge en etisk produktion af sunde fødevarer samtidig med at vi genopbygger naturen.
  • Lav din egen lokale permakulturplan til fællesskab og selvforsyning.

Folkekultur – Sang, musik, dans og gamle lege.

  • udvikler vores kropsbevidsthed og motoriske evner.
  • giver os naturlig og alsidig motion.
  • styrker vores evner for samarbejde, kommunikation og indlevelse.
  • udvikler vores fællesskabsfølelse og sociale kompetence.
  • er sjovt, smukt og oplivende.

Oplæg om den nyeste forskning plus gruppearbejde og debat.

Adgang til bøger, DVD'er og internet.

Praktisk arbejde med køkken, have, design og dans/motion.

Heldagsudflugt til spændende byggerier.

Sund og god mad fra planteriget.

Aftencafé med underholdende og oplysende indslag.

Undervisere:

Plantemad: Leif Varmark, fhv. højskolelærer.

Permakultur: Poul Erik Petersen, landskabsarkitekt, diplom i permakultur.

Folkekultur: Tippe Molsted, sanger, musiker, danser.

Madlavning: Brita Ulvskov Jørgensen, professionsbachelor i sundhed og ernæring.

Tid: Mandag den 12. juli kl.9.00 til Fredag den 16. juli kl. 14.00

Sted: Broby gamle Skole, Suserupvej 55, Vester Broby, 4180 Sorø.

Pris: 1.200,00 kr. (mulighed for deltagelse enkelte dage)

Se referat fra sidste års kursus her

Man kan melde sig til nu eller få flere oplysninger på leif.varmark@privat.dk


Forbitrelse er som at drikke gift og vente på, at den anden person dør.

— Carrie Fisher


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.