Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 21, 2012


  1. Kan en daglig fasteperiode være løsningen på fedme og flere sygdomme?
  2. Mail: Medicin mod depression
  3. Mail: Soja mod hedeture
 

I vores del af verden bliver de fleste selvmord begået med kniv og gaffel.

— U-landsrådgiver i radioen


Kan en daglig fasteperiode være løsningen på fedme og flere sygdomme?

En daglig fasteperiode tilsidesætter skadelige virkninger af en meget fedtrig kost. I det mindste i en vis udstrækning og hos mus. Det viser en ny undersøgelse.

Undersøgelsen viser noget om, at sunde kostvaner ikke kun har at gøre med, hvad vi spiser, men også, hvornår vi spiser.

Forskere på Salk Institute for Biological Studies har påvist, at en afgrænset spiseperiode og en længere daglig fasteperiode kan mindske eller helt fjerne de sundhedsskadelige virkninger af en fedtrig kost og forebygge fedme, diabetes og leversygdom hos mus.

Forsøget viste, at mus, der kun spiser i en otte timers periode i døgnet, er sundere end mus, der frit kan spise hele dagen, selv om de spiser det samme og i samme mængder.

Forskerne fodrede to hold mus — med samme gener, køn og alder — med et foder, hvor 60 procent af kalorierne kom fra fedt.

Den ene gruppe af mus kunne spise, når de ville.

Den anden gruppe var begrænset til kun at spise i en otte timers periode, og fastede altså i ca. 16 timer i døgnet.

To kontrolgrupper spiste mere almindeligt foder bestående af omkring 13 procent af kalorierne fra fedt under lignende forhold.

Efter 100 dage tog de mus, der spiste fed mad i løbet af hele dagen, på i vægt. De udviklede også forhøjet kolesterol, forhøjet blodsukker, leverskader og nedsat motorisk kontrol. Men det overraskende var, at musene i gruppen med den tidsbegrænsede fodringsperiode vejede 28 procent mindre, og forskerne ikke kunne påvise negative sundhedsmæssige virkninger i denne gruppe, selv om de indtog samme mængde kalorier fra samme fedtrige fødevarer.

Under en motionstest klarede musene, der kun spiste i en begrænset periode, sig desuden bedre end de mus, der når som helst frit kunne spise af en normal kost.

Undersøgelsen tyder på, at spredning af kalorieindtagelsen ud over hele dagen — altså at spise med jævne mellemrum fra vi står op til vi går i seng — kan være med til at forstyrre de stofskiftefunktioner, der reguleres af kroppens indre ur og næringsstofsensorer.

Undersøgelsen tyder på en ny mulighed for at forebygge fedme ved at bevare naturlige spiserytmer uden at ændre kosten.

Forskerne fandt også, at kroppen gemmer fedt, mens man spiser, og først begynder at forbrænde fedt og nedbryde kolesterol til gavnlige galdesyrer efter et par timers faste.

Når man spiser ofte, vil kroppen fortsætte med at lagre fedt og fylde fedtceller og leverceller op. Følgerne kan være overvægt og leverskader.

Omvendt vil tidsbegrænset indtagelse af føde reducere produktionen af frit fedt, glukose og kolesterol og sikre en bedre udnyttelse af fedt, glukose og kolesterol.

Daglig faste mindsker fedtdepoterne og starter mekanismer der forbrænder fedt. Det holder leverceller sunde og mindsker den samlede mængde kropsfedt.

Den daglige spise-faste cyklus aktiverer leverenzymer, som nedbryder kolesterol til galdesyrer, ansporer metabolismen af brunt fedt - en slags "godt fedt" i vores krop, der omdanner ekstra kalorier til varme — så kroppen bogstavelig talt forbrænder fedt under faste.

En anden positiv virkning under den daglige faste er, at leveren lukker for glucoseproduktionen i adskillige timer, hvilket hjælper med at sænke blodsukkeret. Den ekstra glukose, der ville have endt i blodet og givet højt blodsukker, bruges i stedet til at bygge molekyler, der reparerer ødelagte celler, og til at danne nyt DNA. Dette
hjælper med at forhindre eller mindske den kronisk inflammation, der sættes i forbindelse med udviklingen af en række sygdomme — herunder hjertesygdomme, kræft, slagtilfælde og Alzheimer.

Kilder:

Satchidananda Panda m.fl.
Time-Restricted Feeding without Reducing Caloric Intake Prevents Metabolic Diseases in Mice Fed a High-Fat Diet. Cell Metabolism, online 16 May 2012

Pressemeddelelse fra Salk Institute for Biological Studies 17.5.2012: Salk study may offer drug-free intervention to prevent obesity and diabetes

Kommentar:

Det er et museforsøg, der sandsynligvis helt eller delvist også gælder mennesker, men fremtidige forsøg vil vise mere præcist, hvordan vi reagerer på en længere daglig periode med faste.

Jeg finder, at dette er et vigtigt og banebrydende forsøg, der forhåbentlig vil sætte gang i en lang række forsøg og undersøgelser, der vil vise os, hvordan mennesker reagerer på korte og længere perioder med faste.

Det kan være, at vi nu langt om længe vil opleve, at faste bliver taget seriøst, og bliver genstand for grundige videnskabelige undersøgelser.

Det er på høje tid at faste får sin velfortjente plads i forebyggelse of helbredelse af sygdomme.


Mail: Medicin mod depression

Jeg er helt enig i, at det er vigtigt, hvis man vil undgå depression, at man passer på sig selv – får motion, får sin nattesøvn osv.

Også at man sørger for at indrette sit liv, så man føler sig glad og taknemmelig, når man står op om morgenen. Og at man ikke, ved de mindste vanskeligheder i livet, skal i gang med at spise lykkepiller.

Men samtidig må jeg sige, at jeg også bliver lidt bekymret, når jeg her for tiden læser en masse indvendinger imod at tage medicin mod depression.

Jeg har selv prøvet at være helt derude, hvor jeg ikke KUNNE sove, eller i det hele taget passe på mig selv. Jeg lå i min seng, og var ikke i stand til at tage imod ét eneste godt råd, endsige handle på det.

Derfor var det et mirakel for mig, da jeg vågnede morgenen efter jeg var startet på min medicin!

Jeg kunne pludselig igen sove, spise, slappe af – alt det, jeg ikke havde kunnet i månedsvis. Det var så helt, helt tydeligt for mig, at min hjerne havde fået tilført et stof, som den i den grad var i underskud af!

Senere, da jeg kom på ret køl, forestod der selvfølgelig et stort arbejde, med at reorganisere mit liv, efter at nye livsbetingelser var opstået. Men uden medicinen var jeg aldrig nået hertil.

Så vi skal ikke blindt afvise medicin imod depression – noget andet er så, at den jo sjældent kan stå alene.

Mange hilsner
Lone

Hej Lone

Godt, du blev hjulpet.

Så længe medicin bruges, når der ikke er andre og bedre muligheder (hvilket der næsten altid er), og kun i en overgangsfase – fx indtil andre terapiformer og omfattende forbedringer i kost og livsstil kan gennemføres og begynder at virke – kan medicin være nødvendig og en god hjælp.

Medicin bliver desværre mest brugt som erstatning for terapi, omsorg og nødvendige ændringer i livsstil, livsbetingelser eller holdninger, hvilket kan få katastrofale følger.

Læs mere på www.depressioner.dk

Med venlig hilsen
John Buhl


Mail: Soja mod hedeture

Jeg vil lige give en kommentar til artiklen soja mod hedeture.

Jeg har tidligere haft hedeture for 6 år siden, overgangsalderen?

I de perioder hvor min morgenmad har bestået af blendet frugt og soja var der tydelig forskel.

Har kronisk stress og har mange hedeture især når jeg skal sove (overgangsalderen for længst forbi)
og drikker lidt soja hver dag, det holder det nede og hjælper.

Venligst
Judith Poulsen


Troen på, at det kan gennemføres, er afgørende for enhver stor præstation.

— Thomas N. Carruther


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.