Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 21, 2015


  1. Kostforvirring (2): Hvorfor er eksperterne så uenige?
  2. Lidt af hvert
    Danskerne fravælger hypet diæt
    Gluten er det nye æble i Paradisets have
    Test: Proteinbarer er “grinagtige”
    Får du for meget salt?
    Undersøgelse: Mange danskere undervurderer deres vægt
    Depression fordobler risikoen for slagtilfælde
    Peter Gøtzsche: Antidepressiva bør ikke bruges til børn og unge
    Motion bremser Alzheimers
    Religiøse danskere rammes sjældnere af hjertekarsygdomme
 

Jeg læser avisen begærligt. Det er min eneste form for vedvarende fiktion.

-- Aneurin Bevan.


Kostforvirring (2): Hvorfor er eksperterne så uenige?

Læs evt. også artiklen: Kostforvirring (1): Bacon eller ej?

Hvis vi skal tro på det, vi læser og hører i medierne, svinger det meget, hvad der er sundt og usundt.

Spørgsmålet er, om seriøse ernæringsforskere og -eksperter egentlig er så uenige, som man skulle tro, eller om det er visse mediers formidling af emnet, der får os til at tro, at der er så stor uenighed.

Alle disse tilsyneladende modstridende udmeldinger får mange til at tænke, at når ikke engang eksperterne kan blive enige, kan jeg lige så godt bare spise løs af hvad som helst, jeg har lyst til. Det gør nok alligevel ingen forskel.

Men, hvad du spiser og ikke spiser gør en forskel -- og en stor forskel.

Modstridende overskrifter i pressen virker underlige, og giver os let den idé, at eksperterne snart siger det ene, snart det andet.

Men det gør de ikke!

De fleste forskere og ernæringseksperter er enige om langt det meste -- og de er enige om alt det, der betyder mest for din sundhed. Seriøse eksperter er stort set enige, fordi de følger med og undlader at dyrke specielle personlige eller økonomiske interesser. De ved i hvilken retning videnskabelige undersøgelser peger.

De er blandt andet enige om, at en plantebaseret kost uden for mange animalske og raffinerede fødevarer er godt for os. Og de er enige om det meste andet vedr. en sund kost. Læs evt. mere i artiklen: Forvirret over modstridende kostråd?

Hvis vi ikke går for højt op i de ofte ret uvæsentlige detaljer, der endnu ikke er enighed om, kan vi konstatere, at der er stor og bred enighed om det meste.

Er du forvirret, så fokuser på det, der er god dokumentation for. Nemlig alt det, som eksperterne er enige om. Begynd med det.

De fleste oplever de største forbedringer i sundhed og velvære ved først og fremmest at fokusere på få vigtige kostændringer. Sats fx blot på at spise mere frugt og grønt (gerne meget mere!), samt mindre forarbejdet kød og junkmad.

Bare det. Betragt alt andet som mindre vigtige detaljer -- og du er godt i gang med at gøre en stor forskel for din sundhed.


Lidt af hvert

Danskerne fravælger hypet diæt

34% af danskerne kender til LCHF kostprincipperne og kun 2% af dem lever efter diætens foreskrifter. 74% af dem siger, at de ikke vil spise LCHF kost. (fuldkorn.dk 12. maj 2015)

Kommentar:

LCHF (Low Carbohydrate High Fat) er en kulhydratfattig og fedtrig diæt. Det er en god nyhed, at så få vælger den diæt. LCHF hører til blandt de værste diæter, der findes.

Gluten er det nye æble i Paradisets have

Engang var det fedt, så var det sukker, nu er det gluten, der har indtaget førstepladsen som ’farlig mad’. En amerikansk professor i filosofi og religion gør op med angstregimet. Det er et modefænomen, der er designet til at få os til at føle skyld over for det, vi spiser,’ skriver han i den nye bog ’The Gluten Lie’. (Information 15. maj 2015)

Kommentar:

Der er næppe tvivl om, at mange mennesker oplever ubehagelige symptomer, når de spiser hvidt brød eller for meget hvidt brød. Det kan i (meget) sjældne tilfælde skyldes den gluten, der er i brødet. Men i de fleste tilfælde er der andre grunde til, at det brød, vi normalt spiser, ikke er ret godt for dig.

Der er stor forskel på et almindeligt brød fra supermarkedet -- også selv om det bærer fuldkornsmærket -- og de ægte 100% fuldkornsbrød, du selv bager. Se mere på fuldkornsprodukter.dk

Test: Proteinbarer er “grinagtige”

Proteinbarer fylder op i fitnesscentre, supermarkeder og kiosker, men de er stærkt unødvendige og potentielt sundhedsskadelige, vurderer læge og ernæringsekspert. (Søndagsavisen 15. maj 2015).

Læs e-bogen: Proteinhysteri (den er gratis)

Får du for meget salt?

Fire ud af ti danskere har for højt blodtryk. En af årsagerne er, at de fleste af os får næsten dobbelt så meget salt, som anbefalet. Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed har lavet beregninger der viser, at 400.000 færre danskere vil have forhøjet blodtryk, hvis vi tager toppen af vores saltforbrug. Forhøjet blodtryk er den risikofaktor, der er skyld i flest for tidlige dødsfald, og især betyder forhøjet blodtryk en større risiko for hjertekarsygdomme. (Fødevarestyrelsen 20. maj 2015)

Undersøgelse: Mange danskere undervurderer deres vægt

Danskernes viden om fedme er mangelfuld, viser ny undersøgelse. Mange tror de er lettere, end de faktisk er. 42 procent af de danskere, der tror, de er overvægtige, er rent faktisk fede. (Jyllands Posten 15. maj 2015)

Mere om overvægt og vægttab på slankenyt.dk og på slankeklub.dk

Depression fordobler risikoen for slagtilfælde

Læger bør være opmærksomme på, at folk med vedvarende depression formentlig også er i fare for at få slagtilfælde. Sådan lyder rådet fra forskere, efter en ny undersøgelse har vist, at folk over 50 år har dobbelt så stor risiko for at få et slagtilfælde, hvis de har haft depression i to år eller mere.
(videnskab.dk 18. maj 2015)

Peter Gøtzsche: Antidepressiva bør ikke bruges til børn og unge

DEBAT: De virker ikke på deres depression, men har drevet mange til selvmord. (Ugeskrift for læger 18. maj 2015)

Læs evt. mere om depressioner på depressioner.dk

Motion bremser Alzheimers

Motion tre gange om ugen bremser Alzheimers tag på hjernen og sindet, viser stort dansk studie. Et danske forskningsprojekt viser, at en times moderat fysisk træning tre gange om ugen kan bremse udviklingen sygdommen på en række områder, når den er i en tidlig fase. Når man træner ved moderat til høj intensitet, udskiller kroppen et helt særligt stof, der øger skabelsen af nye hjerneceller. (videnskab.dk 12. maj 2015)

Religiøse danskere rammes sjældnere af hjertekarsygdomme

Er man adventist eller baptist, så er risikoen for at få hjertesvigt, blodprop i hjertet eller andre hjertekarsygdomme mindre end hos resten af befolkningen. Tidligere undersøgelser har vist, at medlemmer af de to trossamfund også lever længere end den øvrige befolkning. Adventisterne forventes at være fysisk aktive, spise vegetarisk og holde sig fra alkohol, tobak og koffein. Også baptistkirken har tidligere opfordret til afholdenhed og ikke-rygning. Forklaringen er derfor sandsynligvis en sundere livsstil. (videnskab.dk 13. maj 2015)

Kommentar:

Også undersøgelser af verdens længst levende befolkninger viser, at de fleste mennesker, der lever meget længe, er religiøse. Det giver en fornemmelse af at høre til, og samtidig opfordrer religiøse tekster ofte til at tilhængerne vælger en fornuftig livsstil.


Det bedste er det godes fjende.

-- Voltaire


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.