Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 22, 2006

  1. Usund kost lige så dårlig for helbredet som rygning
  2. MAIL: Hvordan genopbygger jeg mit immunsystem?
  3. Mejeriprodukter og bumser
  4. MAIL: Hvordan tager jeg på?
  5. Links
  6. Ugens citater

Sidst revideret 02. juni 2006


1) Usund kost lige så dårlig for helbredet som rygning

Utilstrækkelig indtagelse af fisk, frugt og grøntsager er lige så dårlig for vores sundhed som rygning - i det mindste i henhold til en rapport fra hollandske forskere fra "Dutch National Institute for Public Health and the Environment" (RIVM).

Faktisk konkluderer rapporten, at de fleste alvorlige sygdomme og dødsfald i Holland er forårsaget af dårlig kost. Hvert år forårsager dårlig kost 13.000 dødsfald pga. diabetes, hjertekarsygdomme og kræft, og fedme forårsager 7.000 dødsfald ved at forårsage hjertesygdomme og kræft.

Forskerne mener, at det især handler om at mindske kostens indhold af mættet fedt og transfedtsyrer, samt øge indtagelsen af fisk, frugt og grøntsager.

(RIVM rapport 270555007; 18-05-2006)
http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/270555009.html

Jeg er dog ikke enig i, at fisk nødvendigvis hører hjemme i en sund kost. Fisk er sundt for de fleste mennesker, fordi de gavnlige fedtsyrer i fisk opvejer nogle af de uheldige virkninger af for mange andre animalske fødevarer og olie i kosten. Den sundeste kost er givetvis en vegetarkost, der indeholder nok omega-3 fedtsyrer.

Læs evt. mere om det i tidligere nyhedsbreve.

Fx her:
http://www.nomedica.dk/ugeskrift18_2006.htm

Mere om sund kost:
http://www.nomedica.dk/sund_kost.htm

Om kost og sundhed:
http://www.nomedica.dk/kost_og_sundhed.htm

2) MAIL: Hvordan genopbygger jeg mit immunsystem?

Hej John

Tak for nogle dejlige, informative og nyttige nyhedsbreve.

Ofte læses der om stress, hvorledes man undgår at stress sætter sig til en kronisk tilstand og derved ødelægger hormonbalancen og kroppens immunforsvar nedbrydes. 

Men jeg savner et bud på hvorledes, man kan restitueres efter at dette er sket. Har du gode bud på dette?

Jeg har i 3 år fået zoneterapi og akupunktur hver anden uge, spiser en sund kost med mange grøntsager og fiberrigt brød (undgår kemiske produkter, i det omfang det er muligt).

Kroppen "brændte" sammen for ca. 3 1/2 år siden og mange af de genetiske og familierelaterede sygdomme brød igennem. Jeg har altid været meget sensitiv overfor medicin, og foretrække om nødvendigt, alternative metoder.

Mange venlige hilsner fra
B.

Hej B.

Det handler mest af alt om at tilvejebringe de bedste betingelser for, at kroppen kan komme sig igen.

Både dine kostvaner, din livsstil, dine levevilkår og din mentale tilstand har stor indflydelse på kroppens modstandskraft. God, uforstyrret og tilstrækkelig søvn er særlig vigtig.

Når kroppen har tilstrækkelig energi og andre ressourcer til sin rådighed koordineres og styres cellernes aktiviteter, så hele kroppens sundhed og velvære sikres.

Ændrede kostvaner, levevaner og levevilkår, hen imod dem som kroppen er biologisk tilpasset, gør det muligt for kroppen at genopbygge sundheden.

Læs evt. mere her:
http://www.nomedica.dk/hvordan_rask.htm

3) Mejeriprodukter og bumser

Hej John

Jeg lider, i en alder af 39 år, stadig af akne.

Jeg har læst et sted, at mælkeprodukter skulle fremprovokere bumser pga. hormonindholdet. Er det noget, du har hørt om, og er der noget om snakken? Jeg har selv totalt opgivet alle former for mejeriprodukter for dog at gøre noget, men det er jo ret drastisk, hvis der ikke er grund til det.

Venlig hilsen Charlotte

Hej Charlotte

Det er rigtigt, at mælkeprodukter hos nogle mennesker medvirker til eller forværrer bumser.

Det er en god ide at udelade mejeriprodukter.
http://www.nomedica.dk/kalk.htm

Der kan også være andre kost-faktorer. Prøv at følge så meget du kan af programmet her:
http://www.nomedica.dk/hvordan_rask.htm

Med venlig hilsen
John Buhl

4) MAIL: Hvordan tager jeg på?

Når mennesker er "for tynde" - især patienter på hospitalerne - får de ofte besked på at spise mange usunde kalorierige fødevarer, så de kan tage på!

Her et par mails der handler om, hvor svært det er for nogle mennesker at tage på, og hvad man kan gøre.

Hej John.

Jeg er en pige med vægttab problemer. Det er et problem som ingen ved ret meget om, hvorimod man jo altid har gode råd omkring vægten den anden vej rundt. Jeg får faktisk råd om at leve usundt, og det har jeg det ikke så godt med da jeg bedst kan lide de sunde ting. Er der noget jeg kan gøre så jeg kan leve sundt og samtidigt komme op i vægt?

Jeg må nok lige sige at jeg lider af angst og hovedpine som giver mig meget kvalme hvilket jo heller ikke ligefrem øger appetitten samt er pga. den kostplan jeg har fået begyndt at få kvalme bare ved at snakke om mad.

Håber du kan hjælpe mig

Varme hilsner den forvirrende

Hej ...

Det er ofte noget sværere at tage på, for mennesker som har svært ved det, end det er at tabe sig!

Nogle mennesker brænder ganske enkelt bare overskuddet af kalorier af som varme i stedet for at deponere dem som fedt.

Det er IKKE smart at forsøge at tage på ved at spise usundt!

Vælg de sunde kalorierige fødevarer.

Frugt - især sød frugt - er lidt mere kalorierig end grøntsager. Vælg fx bananer, dadler, figner o.l., hvis/når du har lyst til lidt sødt. Avocado, oliven, nødder, mandler, frø (solsikkefrø, græskarkerner o.l.) er eksempler på sunde fødevarer, der indeholder mange kalorier.

En kostplan, du får kvalme af bare at tænke på, er afgjort forkert!

Tag en god vitamintablet -- fx Omnimin -- så du er sikker på, du ikke mangler vitaminer e.l. som evt. nedsætter din appetit.

Vælg og spis først og fremmest de sunde fødevarer, du har lyst til. Og tilsæt så evt. noget kalorierigt til den mad, du har valgt. Du kan fx tilsætte nødder til din salat, lave en dressing der inkluderer lidt olivenolie (eller anden olie du kan lide), spiser du havregrød kan du søde den med skiver af banan, rosiner e.l. og drysse lidt pinjekerner, knust hørfrø e.l. ovenpå.

Gør maden sund og appetitlig!

Dyrk motion! Motion er med til at regulere/normalisere din appetit, inkl. styrketræning.

Ovenstående er generelle råd og lidt gætteri fra min side, da jeg naturligvis ikke kender hele din situation.

Tag evt. en snak med din læge om dine problemer.

Læs mere om sund kost og livsstil her:
http://www.nomedica.dk/hvordan_rask.htm

Med venlig hilsen
John Buhl

Kære John.
 
1) Hver dag bliver vi bombarderet med slankekure, slankekost, fedtfattige fødevare osv. Hvad med de mennesker, der har det modsatte problem?

Jeg har altid haft utroligt svært ved at tage på. Jeg er 172 cm høj og vejer pt. 60 kg, og det er flot!, men stadig for lidt. Jeg spiser normal sund kost, og skeler ikke til kalorietabellen. Jeg kan ikke dyrke ret meget motion, pga. en dårlig ryg. Kan det have noget med stofskiftet at gøre? Jeg har jo haft det sådan hele livet, og jeg er godt træt af det!

Hvad kan jeg gøre?

2) Jeg ryger ca. 5-6 cigaretter om dagen. Min veninde og jeg kom til at snakke om rygningen, fordi jeg har fået bleget mine tænder. Følgende undren og spørgsmål kom frem: Hvordan kan det være at rygning misfarver forsiden af tænderne? Man dækker jo tænderne med læberne, både når man suger ind og puster ud?

Med venlig hilsen K.L.

Kære K.L.

Vi bombarderes med slanketips o.l., fordi overvægt er et kolossalt sundheds- og samfundsmæssigt problem. Men for mange mennesker er det mindst lige så svært at tage på, som det er at tabe sig.

Prøv at spise flere sunde kalorierige fødevarer (avocado, oliven, nødder, fuldkornsprodukter).

Tobaksrøg er utrolig gennemtrængende. Ryger du et sted i huset, findes der kort efter røgpartikler i hele huset ... endda lang tid efter, der ikke længere bliver røget. Det er derfor ikke så mærkeligt at rygning misfarver dine tænder. Rygning øger stofskiftet. Drop dine smøger og du har sandsynligvis klaret begge dine problemer.

Med venlig hilsen
John Buhl

.. Jeg har i det sidste år været ved at omlægge min kost i nogen grad over mod mere frugt og grønt og mindre kød. De sidste 3 måneder har jeg været angrebet voldsomt af blister i munden, hvilket har gjort det svært at spise så meget. Jeg har desværre tabt mig 5 kg. og det går mig meget på, da jeg i forvejen var meget slank, så derfor vil jeg nu spørge hvordan man på en kost med meget grønt kan tage på. Jeg tåler ikke frugt for tiden grundet frugtsyrens påvirkning af blisterne - så hvad kan jeg "fedes" op med, hvis ikke jeg skal i gang med mine gamle kostvaner?

Jeg spiser havre/boghvedegrød om morgenen, speltbrød midt formiddag, råkost med avocado og ofte fetaost til frokost og lyst kød og fisk med både kartofler, råkost og dampede grøntsager til aften.

Jeg ved godt at det er den modsatte problematik end mange mennesker har - nemlig overvægt - men det er ikke mindre belastende, og i modsætning til fede mennesker synes alle de kan tillade sig at kommentere ens vægt og udseende, når man er tynd.

Venlig hilsen
Bodil

Hej Bodil

Du bør kun forsøge at tage på ved at spise flere sunde fødevarer, der indeholder forholdsvis mange kalorier. De sunde kalorierige fødevarer er nødder, frø, avocado, søde frugter, tørrede frugter, fuldkornsprodukter.

Vitaminmangel (fx mangel på B-vitaminer) kan give appetitmangel. Det er dog meget sjældent, men tag en daglig multivitamin.
http://www.nomedica.dk/kosttilskud.htm

Nogle gange hjælper aloe vera planten på blister og små sår i munden, hvis de da ikke allerede er væk (de forsvinder jo ofte hurtigt af sig selv).

Hold dig fra kaffe, te, stærke krydderier eller andet, der kan øge stofskiftet en smule.

Dyrk godt med motion inkl. styrketræning. Det giver muskler, der giver lidt mere fylde på en sund og flot måde!

Med venlig hilsen
John Buhl

5) Links

Danskere tager flere smertestillende
Nye tal fra Lægemiddelstyrelsen viser, at danskernes forbrug af smertestillende medicin er steget kraftigt.
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=455467
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/05/25/092103.htm

Mere om medicin:
http://www.nomedica.dk/helbreder_medicin.htm

Syge læger er kritiske patienter
En ny undersøgelse viser, at hver tiende læge og sygeplejerske fejlbehandles under egen
hospitalsindlæggelse, viser ny undersøgelse. Læger er kritiske patienter, både over for behandlingen, kvaliteten af maden og adgangen til enestuer
http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/nyhed/article/syge-laeger-giver-kolleger-kniven/

Artikeloversigt: 
http://www.nomedica.dk/artikler.htm 
 
Hvordan rask? 
http://www.nomedica.dk/hvordan_rask.htm 
 
Hvordan du taber dig - sundt og sikkert: 
http://www.hvordan_slank.htm


6) Ugens citater

"Anstrengelse vil først fuldt ud frigive sin belønning efter en person nægter at give op."
-- Napoleon Hill, 1883-1970, Amerikansk forfatter

"Det er så godt som umuligt at bære sandhedens fakkel gennem trængslen, uden at nogen får svedet skægget."
-- G.C. Lichtenberg


 
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.