Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 22, 2008


  1. Frugt og grønt beskytter mod kræft
  2. Højt blodtryk går ud over ældres kognitive evne
  3. Basisk kost godt for ældres muskler
  4. Økonomisk krise gjorde Cuba sundere
  5. Mail: Ang. fanatisk vegetar
  6. Mail: Konsekvent vegetar
  7. Lidt af hvert

Kære læser

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer e.l. til nyhedsbrevet. 

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


"At finde fejl er let, at gøre det bedre kan være svært."

-- Plutarch


1) Frugt og grønt beskytter mod kræft

Forskerne ønskede at se, hvorvidt frugt og grønt kan forebygge kræft i mund, hals og strubehoved. De brugte data fra 490.802 voksne der var 50 år eller ældre. Deltagerne blev udspurgt om deres kost og andre faktorer, der kan påvirke helbredet, og blev fulgt i 4 år.

787 mænd og kvinder fik i løbet af de fire år kræft i enten mund, hals eller strubehoved.

Generelt set viste studiet, at risikoen for kræft faldt, når indtagelsen af frugt og grønt steg.

Deltagerne, der spiste mest frugt og grønt (typisk mellem 300 og 400 gram dagligt) havde 1/3 lavere risiko for disse kræftformer sammenlignet med de deltagere i studiet, der spiste mindst -- mindre end ca. 100 g. dagligt.

Kilde: International Journal of Cancer (15. maj). Volume 122, Issue 10, Pages 2330 - 2336. Fruit and vegetable intake and head and neck cancer risk in a large United States prospective cohort study

Kommentar:

Det er endnu bedre at komme op på de anbefalede 600 gram dagligt og bedst er ca. 1000 gram frugt og grønt dagligt.

Mere om sunde kostvaner her


2) Højt blodtryk går ud over ældres kognitive evne

Højt blodtryk er forbundet med nedsat kognitiv funktion blandt ældre mænd og kvinder.

Deltagerne i en undersøgelse var mellem 60 og 74 år ved studiets start. Forskerne fandt, at normalt blodtryk (mindre end 120/80) var forbundet med den bedste kognitive præstation.

Kilde: Thomas Olabode Obisesanm.fl.
High Blood Pressure, Hypertension, and High Pulse Pressure Are Associated with Poorer Cognitive Function in Persons Aged 60 and Older: The Third National Health and Nutrition Examination Survey
Journal of the American Geriatrics Society
Volume 56, Issue 3, pages 501–509, March 2008
DOI: 10.1111/j.1532-5415.2007.01592.x

Kommentar:

(Kognitiv funktion har at gøre med tænkning og erkendelse, det følelsesmæssige og det viljemæssige).

Ældre kan gøre meget for at bevare deres fysiske og mentale sundhed med forholdsvis enkle midler.

Først og fremmest skal deres kost indeholde al den protein, fedt, kulhydrat, vitaminer, mineraler, og en lang række andre vigtige stoffer fra planter, de har brug for.

Det er også vigtigt, at ældre begrænser deres indtagelse af animalske fødevarer (især af kød).

Som alle andre, har ældre brug for nok sol, frisk luft, motion og god søvn for at holde sig sunde.


3) Basisk kost godt for ældres muskler

Det er vigtigt, at vi bevarer vores muskelmasse, når vi bliver ældre. Det forebygger bl.a. fald og knoglebrud.

Syredannende fødevarer -- protein og korn -- kan muligvis medvirke til reduktion i muskelmasse blandt ældre. I modsætning til de basedannende fødevarer (frugt og grøntsager), der kan hjælpe med at bevare muskelmasse. Det viser en ny undersøgelse.

I undersøgelsen fulgte forskerne 384 mænd og kvinder i alderen 65 år i en periode på 3 år.

Kalium (et basisk mineral) blev målt i urinen i perioden og der var en positiv sammenhæng mellem kalium og mager muskelmasse.

Forskerne konkluderede fra studiet, at øget indtagelse af kaliumrige fødevarer, som frugt og grøntsager, sandsynligvis fremmer bevarelse af muskelmasse blandt ældre mænd og kvinder.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 87, No. 3, 662-665, March 2008

Kommentar:

Noget tyder altså på, at vi skal væk fra kun at tænke i protein (og motion) i forbindelse med bevarelse af muskelmasse. Rigelig indtagelse af frugt og grønt ser ud til også at spille en væsentlig rolle.


4) Økonomisk krise gjorde Cuba sundere

Den økonomiske krise, som cubanerne oplevede i 1990’erne efter sovjet unionens fald, betød, at det gennemsnitlige daglige energiindtag gradvist faldt fra 2899 kcal til 1863 kcal. Samtidig steg energiforbruget, fordi mangel på brændstof fik folk til at gå eller cykle i stedet for at bruge offentlige transportmidler.

Disse ændringer påvirkede hele befolkningen og varede i næsten 5 år.

Resultatet blev et omfattende moderat vægttab (4-5 kg eller 5 % - 6 % kropsvægt), og en markant nedgang i dødelighed.

I de efterfølgende år fra 1997 til 2002 faldt dødstallene markant. Død som følge af diabetes faldt med 51 %, som følge af hjertesygdom med 38 %, som følge af hjerneblødning med 20 % og død af andre årsager faldt med 18 %.

Kilde: Canadian Medical Association Journal April 8, 2008; 178 (8).
Obesity reduction and its possible consequences: What can we learn from Cuba's Special Period?

Kommentar:

Et overbevisende vidnesbyrd om, at lavere indtagelse af kalorier -- så længe kosten indeholder alle næringsstoffer -- både er godt for vægt og sundhed.


5) Mail: Ang. fanatisk vegetar

I sidste uge var der en mail fra Iben vedr. betegnelsen ”fanatisk vegetar”. Det fik en anden læser til at skrive:

Hør hør, Iben Nissen.

Du har helt ret i det du skriver mht. den "fanatiske vegetar". Jeg forstår bare ikke, hvorfor vegetarer i det hele taget skal have en betegnelse foran. Jøder, muslimer, buddhistiske munke m.fl., som også undgår visse fødevarer, får ikke sat disse betegnelser på sig. Fødeallergikere får ikke disse betegnelser. Kødspisere får ikke disse betegnelser ("stringent kødspiser").

Jeg synes ikke vi skal bevæge os over i betegnelsernes foregangsmænd m/k's lejr og give os selv betegnelser. En vegetar er en vegetar, pronto.

Eva, vegetar


6) Mail: Konsekvent vegetar

Et svar på en mail fra uge 20, hvor en læser brugte betegnelsen fanatisk vegetar ...

Kære Barbera

Hedder det at være fanatisk -- eller er det at være konsekvent, jeg har altid kaldt mig selv konsekvent vegetar.

Med hensyn til mælk, skal kalven jo fødes for at koen giver mælk.

Kalven separeres fra koen kort efter fødselen, med store smerter til følge. Den første kalv koen får fjernet, brøler hun ofte efter i 4 døgn.

Disse kalve har været udsat for transporter til fx Holland, hvor de med el-stave blev isoleret i båse og fik (får?) et sådan foder at kødet skulle blive specielt lækkert, men dyrets knogler blev så skrøbelige, at det dårligt kunne transportere sig selv til slagtevognen.

Sidste forår så jeg fjernede kalve på et Rudolf Steiner landbrug og mejeri, som dog fik lov at gå sammen med andre kalve, men den ko der havde født sidst var syg, jeg kunne tydeligt mærke hendes sorg og skammede mig over at tilhøre den undertrykkende art.

Forårshilsner

Anonym (vegetar fra jeg var 18 år - nu 59 år)


7) Lidt af hvert

Fem år uden tobak reducerer risiko for hjertedød markant

Kvinder, der holder op med at ryge, har fem år efter markant reduceret deres risiko for at dø af hjertesygdomme og blodpropper i hjernen.
Dagensmedicin 23-5-2008

Osteoporosemedicin øger risiko for hjerteflimmer

Risikoen for at blive ramt af hjerteflimmer er 86 pct. højere blandt kvinder, der behandles med osteoporosemidlet Fosamax end blandt kvinder, der aldrig er blevet behandlet med osteoporosemedicin generelt.
Dagensmedicin 22-5-2008

Faste kan hjælpe mod jetlag

Jetlag kan undgås, hvis man ændrer spisetid, viser ny forskning. Ved fx at faste under flyveturen og spise, straks du lander i lufthavnen, kan symptomerne holdes nede.
Berlingske 23-5-2008

Katte forebygger astma

Børn, som har tæt omgang med katte fra spæd, ser ud til at være bedre beskyttede mod allergi end børn i familier, der aldrig har haft kat.
Berlingske 22-5-2008

Et glas ormeæg kan måske kurere allergi

Danske forskere håber, at orme kan stimulere allergi- og astmaramtes immunsystemer og derved ”tænde” det originale forsvarssystem og ”slukke” allergien.
Dagens medicin 23-5-2008

Nanorør måske ligeså farlige som asbest

Britiske forskere har fastslået, at forskernes vidundermateriale, de små kulstofnanorør, har samme skadelige virkning på mus som asbest.
Ingeniøren 22-5-2008

Tomater og jordbær mod kræft

Det er formentlig den røde farve i tomater og jordbær, der er med til at modvirke prostatakræft hos mænd. Jo flere tomater mænd spise jo bedre
Ekstra Bladet 26-5-2008

Dit rygestop smitter andre

Gør en god gerning -- også for andre. Slukker du den allersidste smøg, vil andre følge trop.
Jyllands-posten 25-5-2008

Skønhedsekspert: Øjencremer er fup

Hun går under navnet ”skønhedsbetjent” og er kendt for sin skånselsløse kritik af kosmetikindustrien. Paula Begoun lancerer et kritisk skønhedssite.
Politiken 25-5-2008


”Alt vi er, er et resultat af hvad vi har tænkt. Sindet er alt. Det vi tænker bliver vi.”
-- Buddha


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.