Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 22, 2012


  1. Kalktilskud øger risiko for hjerteanfald
  2. Antidepressiv medicin forbundet med øget dødelighed blandt kritisk syge
  3. Mail: Muskel og ledsmerter
  4. Mail: Laktoseintolerance og cøliaki
 

Den mest grundlæggende af alle menneskelige behov er behovet for at forstå og blive forstået. Den bedste måde at forstå folk er at lytte til dem.

— Ralph Nichols


Kalktilskud øger risiko for hjerteanfald

Ny undersøgelse viser, at kalktilskud kan øge risikoen for hjerteanfald.

Det ser samtidig ikke ud til, at det er en signifikant fordel at øge kostens indhold af kalk, når det gælder hjertesygdomme og slagtilfælde. Tidligere undersøgelser har ellers knyttet højere indtagelse af kalk sammen med lavere risiko for højt blodtryk, fedme og type 2-diabetes, som alle er risikofaktorer for hjertesygdomme og slagtilfælde.

Forfatterne baserer deres konklusioner på næsten 23.980 deltagere i den Europæiske Prospective Investigation in Cancer and Nutrition (EPIC) undersøgelse i Heidelberg der blev fulgt i ca. 11 år.

Efter at have taget højde for faktorer, der kan påvirke resultaterne, viste det sig, at deltagere, der indtog 820 mg dagligt fra maden og/eller kosttilskud, havde 31% lavere risiko for at få et hjerteanfald end dem, der indtog mindst kalk. Men dem, der indtog mere end 1100 mg daglig, havde ikke en signifikant lavere risiko.

Da forskerne analyserede data vedr. indtagelse af kalktilskud, viste det sig, at dem, der jævnligt tog kalktilskud, havde 86 % større risiko. Og dem, der kun tog kalktilskud (og ikke andre vitaminer/mineraler), havde mere end dobbelt så stor risiko for at få et hjerteanfald sammenlignet med dem, der slet ikke tog kosttilskud.

Forskerne mener, at kosttilskud med kalk får blodets niveau af kalk til at stige til over det normale, og dette overskud af kalk i blodet måske er skadeligt. Hvorimod kalk i kosten kommer i mindre mængder i løbet af dagen, og derfor bliver optaget langsommere.

Kilde: Kuanrong Li, Rudolf Kaaks, Jakob Linseisen, Sabine Rohrmann
Calcium and cardiovascular disease. Associations of dietary calcium intake and calcium supplementation with myocardial infarction and stroke risk and overall cardiovascular mortality in the Heidelberg cohort of the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition study (EPIC-Heidelberg) Heart 2012;98:920-925 doi:10.1136/heartjnl-2011-301345
Hele undersøgelsen kan læses på engelsk her

Kommentar:

Hvis du tager kalktilskud, så vælg små mængder. Har du fået ordineret kalktilskud så spred indtagelsen ud over dagen, og få en snak med lægen (eller den, der har ordineret kalktilskuddet), om det nu også er nødvendigt med kalktilskud. Du bør let kunne få nok kalk fra kosten.

www.kaloritabel.dk kan du se, hvilke fødevarer, der indeholder kalk.


Antidepressiv medicin forbundet med øget dødelighed blandt kritisk syge

Kritisk syge patienter havde større risiko for at dø, hvis de tog antidepressive midler, da de blev indlagt på intensiv afdeling. Det viser en ny undersøgelse.

Forskerne gennemgik patientjournaler fra 10,568 patienter.

Forskerne fandt, at patienter på antidepressiv medicin (SSRI/SNRI*) forud for indlæggelse på intensivafdelingen, havde 73 procent større risiko for at dø på hospitalet.

Kilde: Katherine M. Berg m.fl.
American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine Vol 185. pp. A6840, (2012)
Am. J. Respir. Crit. Care Med. May 2012; 185(1 MeetingAbstracts): A6840

* SSRI-præparater og SNRI-præparater er medicin, der påvirker genoptagelsen af serotonin og noradrenalin, så der bliver mere af disse stoffer til rådighed.

Kommentar:

Forskerne ved ikke, om det er medicinen eller andre faktorer, der gav den øgede risiko blandt patienter, der fik antidepressiv medicin. En anden mulighed kan måske være, at depression i sig selv øger risikoen for at dø under alvorlige sygdomme eller at deprimerede generelt har en så meget usundere livsstil, at de har mindre at stå imod med, når de bliver alvorligt syge.

Læs mere om mulige naturlige løsninger på depression på depressioner.dk


Mail: Muskel og ledsmerter

... Jeg er meget plaget af muskel- og ledsmerter. Jeg har prøvet næsten al form for alternativ behandling, lever rimelig sund (er ikke vegetar dog!) med mange grøntsager, nødder og diverse kosttilskud (omnimin, fiskeolie, d-vit., melbrosia..).
Alligevel har jeg mere og mere ondt - i hele kroppen, faktisk.

Er 49 år, så noget kan måske tilskrives overgangsalderen ...
Scanninger og blodprøver viser ikke noget unormalt, tværtimod er alt meget fint.

Jeg har læst, at mælkeprodukter kan være årsag til miseren, hvad mener du om det?
- har du evt. et andet bud på noget, der kunne hjælpe?

Med venlig hilsen
Dorthe

Hej Dorthe.

Der er rigtig gode chancer for, at MEGET omfattende kostændringer vil hjælpe dig, selv om du muligvis skal være tålmodig.

Mit bedste bud er 100 % konsekvent veganerkost helt uden raffinerede fødevarer.

Spis konsekvent efter anvisningerne i bogen Helbredende Kost

Det er ikke nødvendigvis let, men det ER lettere end at være plaget af muskel- og ledsmerter!

Efter nogle dage er det til at overkomme.

Som veganer får du omega-3 fra dine grønsager, bælgfrugter, nødder, frø, fuldkornsprodukter ... ja selv fra det frugt, du spiser.
Veganere mangler normalt ikke omega-3, selv om de ikke indtager olier, når blot kosten består af sunde uraffinerede fødevarer.

Omega-3 kan dog have en betændelseshæmmende virkning så derfor kan du evt. prøve at indtage ekstra af de vegetabilske fødevarer, der er særlig rige på omega-3 -- fx hørfrøolie og valnødder og grønne grønsager.

Animals protein kan i mange tilfælde spille en særlig rolle ved autoimmune sygdomme og betændelsestilstande, og derfor måske også i dit tilfælde.

Læs evt. forskellige små artikler og beretninger med relation til arthritis på engelsk:
af Dr. Joel Fuhrman
Af Dr. McDougall

Med venlig hilsen
John Buhl


Mail: Laktoseintolerance og cøliaki

Kender du noget til, hvad man som laktoseintolerant skal undgå - er det alene produkter lavet af komælk, eller gælder det også alle øvrige mælkeprodukter af ged og får (fx. faste og bløde gedeoste og fåreost)?

Er det rigtigt, at der kun findes meget lidt laktose i bløde oste som skimmeloste og smøreoste - jeg har fået modstridende informationer omkring dette?

Jeg har fået at vide, at faste oste (uanset hvilken mælk det er lavet på?) indeholder meget lidt laktose - er det korrekt?

Ved du evt., om der er laktose i gær og i det islandske produkt Skyr?

Jeg har læst på din hjemmeside, at kalken i mælk kan erstattes af nødder, frø, kål og bønner. Jeg prøver dagligt at spise lidt mandler - er det nok til at dække det daglige kalkbehov, eller hvor mange gram nødder, vil du anbefale?

Kender du til nogle gode erstatningsprodukter for mælk udover soyaprodukter, havre- og rismælk?

Hvor stort skal det daglige kalkindtag helst være - og har du råd omkring, hvordan man bedst undværer gluten, hvis man har cøliaki, men stadig ønsker brød, müsli mv. for at få det sunde fuldkorn?

Venlige hilsener
Carrinna

Kære Carrinna

Om laktoseintolerans Du kan let undvære mælk og mælkeprodukter (jeg ved ikke hvor meget laktose, der er i de forskellige produkter).

http://www.nomedica.dk/ugeskrift36_2011.htm
http://www.nomedica.dk/ugeskrift37_2011.htm
http://www.nomedica.dk/ugeskrift38_2011.htm

Du kan se hvor meget kalk, der er i de enkelte fødevarer, på www.kalorietabel.dk

Den anbefalede daglige tilførsel er 800 mg.

Ud over de erstatninger til mælk, du nævner, kan du evt. selv lave mandelmælk (du finder let opskrifter på nettet).

Hvis din læge har konstateret, at du har cøliaki har han sikkert også givet dig en kostplan eller henvist dig til bøger/hjemmesider.
Ellers kan du se her: http://www.coeliaki.dk
Kontakt dem evt., hvis du ikke finder nok info på deres side. De har givetvis en masse gode forslag til glutenfri produkter. Du kan også gå i en helsekostforretning og tjekke hvilke produkter, de har. De fleste helsekostforretninger har et fornuftigt udvalg af glutenfri brød, glutenfri mel mv.

Med venlig hilsen
John Buhl


Det første skridt i erhvervelsen af visdom er stilhed, den anden at lytte, den tredje hukommelse, den fjerde praksis, den femte at undervise andre.

— Solomon ibn Gabirol


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.